SVRider.dk Forum

Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Modifikationer => Emne startet af: Maximus efter Januar 17, 2007, 07:32:48 pm

Titel: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Maximus efter Januar 17, 2007, 07:32:48 pm
Er der nogen som har succes med at ændre tandhjul for ellr bag ? Jeg har en K3 650 og tænkte det måske kunne give højre topfart.
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Kenny efter Januar 17, 2007, 07:49:44 pm
hvis du gearer om til højere topfart ( hvis den kan trække det ) går det ud over dit optræk samt bundtræk
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Gud efter Januar 17, 2007, 09:33:58 pm
hurtigt svar: hvis du kan køre den ud til begrænseren i højeste gear, så ville du kunne hente lidt ved at geare om, ellers ikke.
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Maximus efter Januar 17, 2007, 09:37:33 pm
Tak for svarerne, det som om det ikke er den rigtige løsning
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Luske efter Januar 17, 2007, 09:43:54 pm
Tak for svarerne, det som om det ikke er den rigtige løsning

Du skulle hellere geare den lavere.. sådan at du får mere optræk (den vil føles vildere og sjovere).. topfart har man alligevel ik rigtigt brug for...    Men er det højere topfart, ja så skal du nok kigge helt andresteder, end din "gearing"
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Jensen Danmark efter Januar 17, 2007, 09:46:22 pm
Min har fået en tand mere bagpå. Den kan næsten, men også kun næsten nå begrænseren i 6. gear, så det passer perfekt.
Jeg synes også den er blevet noget behageligere ved bykørsel.
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Jesper Jensen efter Januar 17, 2007, 10:41:53 pm
Min har fået en tand mere bagpå. Den kan næsten, men også kun næsten nå begrænseren i 6. gear, så det passer perfekt.
Jeg synes også den er blevet noget behageligere ved bykørsel.

Forklar - hvilke stumper har du købt :)
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Jensen Danmark efter Januar 17, 2007, 11:36:23 pm
Min har fået en tand mere bagpå. Den kan næsten, men også kun næsten nå begrænseren i 6. gear, så det passer perfekt.
Jeg synes også den er blevet noget behageligere ved bykørsel.

Forklar - hvilke stumper har du købt :)

Mit kædekit sådan her ud : JT 15tands fortandhjul
                                    Supersprox 45tands bagtandhjul
                                    D.I.D 525VM x 108 kæde

Jeg købte det hos http://www.mandp.co.uk  (http://www.mandp.co.uk) efter jeg havde fået nogle gode råd af Rune herinde fra.

Et 46 tands kan sikkert også fint gå, men jeg er godt tilfreds med ovenstående gearing.
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: MSGDiller efter Januar 17, 2007, 11:45:34 pm
Er der nogen som har succes med at ændre tandhjul for ellr bag ? Jeg har en K3 650 og tænkte det måske kunne give højre topfart.

gear den hellere 2-3 tænder ned på bagtandhjulet. Det giver mere træk i alle gear :9 Og du får samme topfart, da den istedet bare kører lidt længere ud i 6. gear!
Det er billigste tuning der findes! Og det føles som 10hk på hjulet i alle gear

Mht speedometer, så smider du en speedohealer på så du kan kalibrere dit speedometer efter gearingen. (kræver der er elektronisk fartføler på den)
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Corlin efter Januar 17, 2007, 11:47:42 pm
Heysan

Som udgangspunkt er gearingen fra fabrikken meget tæt på optimal i forhold til acceleration og topfart. Til en 650 ccm maskine vil jeg nok ikke rode for meget med en lavere gearing bagpå. (ikke et ondt ord om 650). Hvis du skal gøre noget så prøv dig frem med en højere gearing bagerst til hurtigere acceleration.

Corlin
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: MSGDiller efter Januar 17, 2007, 11:48:49 pm
Heysan

Som udgangspunkt er gearingen fra fabrikken meget tæt på optimal i forhold til acceleration og topfart. Til en 650 ccm maskine vil jeg nok ikke rode for meget med en lavere gearing bagpå. (ikke et ondt ord om 650). Hvis du skal gøre noget så prøv dig frem med en højere gearing bagerst til hurtigere acceleration.

Corlin

en sv650 kan sagtens klare 2 tænder mere bagtil :)

Den render ikek det røde felt ud i 6. gear :)

Så der er acceleration og optræk at hente ved at smide flere tænder på bagtil :)
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Corlin efter Januar 17, 2007, 11:49:26 pm
Hmm meget morsomt. Der er meninger om alt. Prøv dig frem.

Corlin
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Corlin efter Januar 17, 2007, 11:51:57 pm
Heysan

Som udgangspunkt er gearingen fra fabrikken meget tæt på optimal i forhold til acceleration og topfart. Til en 650 ccm maskine vil jeg nok ikke rode for meget med en lavere gearing bagpå. (ikke et ondt ord om 650). Hvis du skal gøre noget så prøv dig frem med en højere gearing bagerst til hurtigere acceleration.

Corlin

en sv650 kan sagtens klare 2 tænder mere bagtil :)

Den render ikek det røde felt ud i 6. gear :)

Så der er acceleration og optræk at hente ved at smide flere tænder på bagtil :)


Yep lige præcis.

Corlin
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Dommeren efter Januar 18, 2007, 08:05:01 am
Heysan

Som udgangspunkt er gearingen fra fabrikken meget tæt på optimal i forhold til acceleration og topfart. Til en 650 ccm maskine vil jeg nok ikke rode for meget med en lavere gearing bagpå. (ikke et ondt ord om 650). Hvis du skal gøre noget så prøv dig frem med en højere gearing bagerst til hurtigere acceleration.

Corlin


en sv650 kan sagtens klare 2 tænder mere bagtil :)

Den render ikek det røde felt ud i 6. gear :)

Så der er acceleration og optræk at hente ved at smide flere tænder på bagtil :)


Yep lige præcis.

Corlin
Hvor hitter I et tandhjul med 2 ekstra tænder?  Jeg har en sv650s ('00) og har sat n-tandhjul bagpå, og der er jo allerede 1 tand ekstra. Men al god skik siger jo at tand-antalene ikke må kunne "gå op i hinanden"  dvs som jeg har nu: 15 for og 45 bag er skidt. Så endnu en tand bagpå ville da være herligt.
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: reol aben fra reinhardt efter Januar 20, 2007, 08:06:05 pm
jeg har selv 3 tænder mindre på min sv 1000n bagpå, og mit problem er jo netop at den ikke viser rigtigt mere på speedometeret.. ca 7% for meget nu.. hvad var det der for noget i snakkede om med en speedohealer? kunne jo være okey sjovt at se hvor meget man egentlig kørte nogen gange...
ps. kan varmt anbefale at geare den ned, det er sku spas at rive den på hjul hele tiden, uden at skulle gøre det vilde for det...
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: bdamkjaer efter Januar 20, 2007, 08:57:16 pm
Hvilket antal tænder kører du med nu?
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: MSGDiller efter Januar 20, 2007, 10:27:03 pm
jeg har selv 3 tænder mindre på min sv 1000n bagpå, og mit problem er jo netop at den ikke viser rigtigt mere på speedometeret.. ca 7% for meget nu.. hvad var det der for noget i snakkede om med en speedohealer? kunne jo være okey sjovt at se hvor meget man egentlig kørte nogen gange...
ps. kan varmt anbefale at geare den ned, det er sku spas at rive den på hjul hele tiden, uden at skulle gøre det vilde for det...

www.speedohealer.com

skidesmart :)
Gider ikke  have cykelcomputer på en mc :) :)
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Jannik efter Januar 20, 2007, 10:58:41 pm
jeg har selv 3 tænder mindre på min sv 1000n bagpå, og mit problem er jo netop at den ikke viser rigtigt mere på speedometeret.. ca 7% for meget nu.. hvad var det der for noget i snakkede om med en speedohealer? kunne jo være okey sjovt at se hvor meget man egentlig kørte nogen gange...
ps. kan varmt anbefale at geare den ned, det er sku spas at rive den på hjul hele tiden, uden at skulle gøre det vilde for det...
Hmmm... Du har enten 3 tænder mere bagpå eller mindre tænder foran, hvis den skal være nemmere at trække på hjul... :rolleyes:
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: MSGDiller efter Januar 21, 2007, 01:39:40 am
jeg har selv 3 tænder mindre på min sv 1000n bagpå, og mit problem er jo netop at den ikke viser rigtigt mere på speedometeret.. ca 7% for meget nu.. hvad var det der for noget i snakkede om med en speedohealer? kunne jo være okey sjovt at se hvor meget man egentlig kørte nogen gange...
ps. kan varmt anbefale at geare den ned, det er sku spas at rive den på hjul hele tiden, uden at skulle gøre det vilde for det...
Hmmm... Du har enten 3 tænder mere bagpå eller mindre tænder foran, hvis den skal være nemmere at trække på hjul... :rolleyes:

som udgangspunkt så gå efter flere tænder bagpå. Mindre antal tænder foran giver mere slitage og mere støj :)
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: kim r efter Januar 21, 2007, 10:39:54 am
Hej, har en tand mindre foran på min nøgne 1000ér og det er bare sjovt :lol:, nu er det blevet en rigtig fun bike, vil da osse lige tilføje til al den snak om for og bagtandhjul at det jo tit er nemmere bare at skifte fortandhjulet for der kan man jo oftest nøjes med en kæde stramning, det med støj pga en tand mindre foran passer ihvertfald ik på min
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: MSGDiller efter Januar 21, 2007, 11:34:00 am
Hej, har en tand mindre foran på min nøgne 1000ér og det er bare sjovt :lol:, nu er det blevet en rigtig fun bike, vil da osse lige tilføje til al den snak om for og bagtandhjul at det jo tit er nemmere bare at skifte fortandhjulet for der kan man jo oftest nøjes med en kæde stramning, det med støj pga en tand mindre foran passer ihvertfald ik på min

det er heller ikke altid det kan høres, men din kæde bliver hurtigere slidt med sådan et tandhjul :)
Men minimum 15 tænder foran! Ellers går det ikke :)
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: reol aben fra reinhardt efter Januar 21, 2007, 08:11:58 pm
må hellere lige tilføje at det er 3 tænder mindre bag på. og mener vist også der er en mindre foran. men er sku ikke sikker.. det er ham der havde den før mig der har fået det ordnet.. giver det mening? tak for linket...
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: sircajun efter Januar 21, 2007, 08:33:04 pm
Nu snakkes der i denne tråd også om Speedoheaer...hvorfor, er det bare mig der ikke kan se hvad speedometervisningen skulle have med ændring af tandhjulene at gøre???
Eller sidder føleren til speedometeret ikke på forhjulet..? Newbie-spørgsmål :loser:

SørenG
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: bdamkjaer efter Januar 21, 2007, 08:45:02 pm
Er der nogen af Jer der har talt efter hvor mange tænder der sidder henholdsvis foran og bagpå en SV1000S K6?
Og hvad vil en optimal ændring være? 1 mere bagpå, eller 2, eller 3.

Hvormeget kan man give den inden man skal have ny kæde?
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: skyggen efter Januar 21, 2007, 08:50:42 pm
Er der nogen af Jer der har talt efter hvor mange tænder der sidder henholdsvis foran og bagpå en SV1000S K6?
Og hvad vil en optimal ændring være? 1 mere bagpå, eller 2, eller 3.

Hvormeget kan man give den inden man skal have ny kæde?

3 mere bag på og ikke mindre en 2 mere bag på
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Jannik efter Januar 21, 2007, 09:13:02 pm
Jeg kører med 1 mindre foran og 2 mere bag. (Svarer til 5 tænder mere bag) men så har jeg jo også en kortere forgaffel, som gør at den ikke trækker lige så nemt på hjul som med org forgaffel.

må hellere lige tilføje at det er 3 tænder mindre bag på. og mener vist også der er en mindre foran. men er sku ikke sikker.. det er ham der havde den før mig der har fået det ordnet.. giver det mening? tak for linket...
Er du sikker på der ikke er monteret flere tænder bag???
1 mindre foran og 3 mindre bag udligner hinanden!!! :huh:

Nu snakkes der i denne tråd også om Speedoheaer...hvorfor, er det bare mig der ikke kan se hvad speedometervisningen skulle have med ændring af tandhjulene at gøre???
Eller sidder føleren til speedometeret ikke på forhjulet..? Newbie-spørgsmål :loser:

SørenG
SV1000 har føleren på afgangsakslen fra gearkassen, og 6½ har det på forhjulet, så det er normalt kun 1000´eren der har behov for en speedohealer.

Det skal dog siges at den viser en del forkert standard...

På en tur hvor min viste 148 km (ægte) da vi kom tilbage til hvor vi startede og tankede samtidigt, viste en original sv1000s 165 km (original triptæller)

Det bliver til mange km ekstra på tælleren, hvis man ikke bruger de 600,- på en speedohealer. De tjener sig hurtigt hjem igen. :innocent:
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: steen efter Januar 22, 2007, 08:08:00 am
Jeg har købt ny kæde og nye tandhjul til min SV1000 (N),(16/44) dvs. en tand mindre foran og 4 mere bagpå ifht. std. Jeg har også bestilt en speedohealer og håber den kommer hjem i denne uge. Det skulle gerne blive sjovt  :D
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Paw efter Januar 22, 2007, 09:28:11 am
Hvor køber man sådan en SpeedoHealer tilden rigtige pris?
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: bdamkjaer efter Januar 22, 2007, 10:10:12 am
Jeg har lige bestilt på http://www.speedohealer.de/

Ved ikke om det er det billigste sted. 657,- leveret.
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Luske efter Januar 22, 2007, 11:10:02 am
Jeg har købt ny kæde og nye tandhjul til min SV1000 (N),(16/44) dvs. en tand mindre foran og 4 mere bagpå ifht. std. Jeg har også bestilt en speedohealer og håber den kommer hjem i denne uge. Det skulle gerne blive sjovt  :D

Damn.. det blir jo ren stunt kørsel  :D  det skal nok blive sjovt at drøne rundt med, bortset fra hvis du skal på langtur..  :D
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Corlin efter Januar 22, 2007, 11:30:31 am
He he nu bliver det igen forvirrende!

Orker ikke at beskrive de gyldne detaljer her men prøv at læse denne artikkel.

http://www.sportrider.com/tech/146_0008_gearing/

Den skulle forklare det vigtigeste.

Corlin
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Luske efter Januar 22, 2007, 12:31:35 pm
He he nu bliver det igen forvirrende!

Orker ikke at beskrive de gyldne detaljer her men prøv at læse denne artikkel.

http://www.sportrider.com/tech/146_0008_gearing/

Den skulle forklare det vigtigeste.

Corlin

Hvad forvirrer dig ?
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: MSGDiller efter Januar 22, 2007, 02:43:17 pm
Nu snakkes der i denne tråd også om Speedoheaer...hvorfor, er det bare mig der ikke kan se hvad speedometervisningen skulle have med ændring af tandhjulene at gøre???
Eller sidder føleren til speedometeret ikke på forhjulet..? Newbie-spørgsmål :loser:

SørenG

den sidder på den foreste tandhjul på sv1000! derfor misvising bliver større hvis du gearer om
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: sircajun efter Januar 22, 2007, 08:40:33 pm
Ja for jeg havde da set den på forhjulet på min egen 650´er ....he he
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: reol aben fra reinhardt efter Januar 23, 2007, 07:51:47 am
det er jo rent gæt værk fra min side her efterhånden kan jeg da høre.. men det må jo næsten være en mere foran og 3 mere bagpå.. eller noget i den stil.. men hva fanden, så længe den bare kører så godt som den gør... 8)
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: steen efter Januar 23, 2007, 09:45:05 am
Jeg kører jo uden kåbe og med den nye gearing skulle den kunne køre 225 ægte KM/t og ved den hastighed blæser det rigtig MEGET.
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: ole s efter Januar 23, 2007, 06:48:38 pm
Jeg har gearet min 650 ned men en tand foran ,den tager omdr. noget hurtiger når man giver den noget at leve af ud af landevejen.


Ole S.






Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: BrianS efter Januar 23, 2007, 09:23:58 pm
Jeg har fået kortere på arbejde, så når min skal have nyt kæde kit får den 3 tænder mere bagpå.
Jeg har den aldrig oppe at se rødt i 6 gear aligevel  :).
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: RonniB efter Januar 23, 2007, 09:31:21 pm
det er jo rent gæt værk fra min side her efterhånden kan jeg da høre.. men det må jo næsten være en mere foran og 3 mere bagpå.. eller noget i den stil.. men hva fanden, så længe den bare kører så godt som den gør... 8)

Hvis du gør det, kan du lige så godt lade være!!! De vil udligne hinanden, hvis du giver den 1 mere foran og 3 mere bagpå. Gå 3 tænder op bagpå eller en tand ned foran...

Ronni
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Hr.Aagaard efter Februar 02, 2007, 08:30:27 pm
HAlløj...
Er der nogle der ved om man kan geare 3 tænder op bagpå, og stadig bruge samme kæde som standart  :D
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: RonniB efter Februar 02, 2007, 10:22:46 pm
aner det ikke, men køb rolig en der er 2-4 led for stor, det er nemt pille de overskydende af.
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Hr.Aagaard efter Februar 02, 2007, 10:59:24 pm
Det kunne man selvfølgelig :wink:... men det var mere hvor meget man kunne geare Svinet før det kræver em længere kæde :mrgreen:
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: søren p efter Februar 09, 2007, 10:45:29 am
har læst denne tråd med spænding og tænker nu selv på at geare om og få 2 tænder mere på det bagerste tandhjul. Nogen herinde der kører med det? Vil den også trække på baghjul i 2. gear så?
Som den er nu flyver den total op i 1. gear. Tror næsten jeg flyver bagover hvis jeg kører den helt ud i 1. med rullen i bund. Forhjulet kommer utrolig hurtigt op i hvertfald(allerede ved 7000-8000 omdr.) Ved ikke om den også gør det som standard men jeg kører med power commander, kn filter og komplet leo vince. Håber på nogle gode svar.

/søren

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=8405
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Henrik Kallehauge efter Februar 14, 2007, 03:14:16 pm


Mit kædekit sådan her ud : JT 15tands fortandhjul
                                    Supersprox 45tands bagtandhjul
                                    D.I.D 525VM x 108 kæde

Jeg købte det hos http://www.mandp.co.uk  (http://www.mandp.co.uk) efter jeg havde fået nogle gode råd af Rune herinde fra.

[/quote]
det er jo ikke smart med den opsætning du har der. så går tænderne jo op i hinanden og der ved er det de samme tænder for og bag der trækker sammen.... i stedet for at tand fordelingen hykker sig en tand for hver gang kæden har kørt en omgang :afro:
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Smølfen efter Februar 14, 2007, 04:02:41 pm
det er jo ikke smart med den opsætning du har der. så går tænderne jo op i hinanden og der ved er det de samme tænder for og bag der trækker sammen.... i stedet for at tand fordelingen hykker sig en tand for hver gang kæden har kørt en omgang :afro:

Jeg tillader mig stadig at tvivle på at den opsætning skulle være specielt dårlig. Jeg kan simpelthen ikke se hvordan det skulle have nogen betydning at antallet af tænder går op i hinanden. 650N'eren bliver trods alt leveret med præcis den opsætning.

Hvis det er noget man går højt op i, kan man sørge for at antallet af tænder ikke går op i antallet af led, og hvis man vil være helt sikker på at få kørt alle kombinationer af tænder og led igennem, skal man vælge et antal tænder der er et primtal som ikke går op i antallet af led.

I realiteten - glem det.
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Kenny efter Februar 14, 2007, 04:05:37 pm
Kan slet ikke huske noget nu  :brok:
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Jannik efter Februar 14, 2007, 04:49:08 pm

Jeg tillader mig stadig at tvivle på at den opsætning skulle være specielt dårlig. Jeg kan simpelthen ikke se hvordan det skulle have nogen betydning at antallet af tænder går op i hinanden. 650N'eren bliver trods alt leveret med præcis den opsætning.

Hvis det er noget man går højt op i, kan man sørge for at antallet af tænder ikke går op i antallet af led, og hvis man vil være helt sikker på at få kørt alle kombinationer af tænder og led igennem, skal man vælge et antal tænder der er et primtal som ikke går op i antallet af led.

I realiteten - glem det.
Jeg er fuldstændigt enig der... :thumbsup:

Jeg bekymre mig mere om at give den rigtige kædesmørring end om antallet af tænder og led passer ind i en teoretisk formel, som jeg ikke har set bevis på passer i virkeligheden.  :huh: :huh: :hand:
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: skyggen efter Februar 17, 2007, 10:22:16 pm
ØØØh hvor mange tænder er der for?  og  bag?? på en sv1000n k4 standart??? kan ikk finde det i min instruktion bog????
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Alex efter Februar 17, 2007, 11:52:09 pm
det er jo ikke smart med den opsætning du har der. så går tænderne jo op i hinanden og der ved er det de samme tænder for og bag der trækker sammen.... i stedet for at tand fordelingen hykker sig en tand for hver gang kæden har kørt en omgang :afro:

Jeg tillader mig stadig at tvivle på at den opsætning skulle være specielt dårlig. Jeg kan simpelthen ikke se hvordan det skulle have nogen betydning at antallet af tænder går op i hinanden. 650N'eren bliver trods alt leveret med præcis den opsætning.

Hvis det er noget man går højt op i, kan man sørge for at antallet af tænder ikke går op i antallet af led, og hvis man vil være helt sikker på at få kørt alle kombinationer af tænder og led igennem, skal man vælge et antal tænder der er et primtal som ikke går op i antallet af led.

I realiteten - glem det.

omtrent mine ord !

Jo, jeg kan godt se at der noget om snakken..  jeg har på et tidspunkt læst alt dette igennem med antal led skulle går op i tandhjul osv.   ..men.. 
Tænderne på tandhjulene er ENS !!  måske med en forskel på 0,001- 0.002 mm forskel. dette gælder både for og bagtandhjul.
ledene på kæden er ENS !! stadig med samme forebehold for produktionsfejl.

Måske kan man se en forskel NÅR man har gjort følgende : smurt, passet og plejet sin kæde hysterisk, og 100% efter foreskrifterne. ..også her ved vinteropbevaring ?!
Her kan man måske opleve at kæden holder i lang tid, lad os sige 30.000 km for en V2'er.

Et par små kommentarer til emnet..  hvad når der har været skiftet dæk ? ( kæden holder forhåbentlig længere end dækket)
er tænderne kommet rigtigt ind på plads igen ?? 
hvor mange tænker over det, når der geares om ??
Og når der køres på bane cykler, så geares der om til den store guldmedalie, for at komme først over stregen.
..jo i konkurrencer tænkes der kun i at komme over stregen og derefter skiftes udstyret..  men når alt kommer til alt, så tror jeg LANGT hen af vejen, at vi alle bare gerne vil ha det sjovt med vores mc, og måske ikke er så meget koncentreret i om hvorvidt om kæden holder 22.000 km eller 25.000 km 
(kun et eksembel på km, dette kan variere af hvor god du har været til at smøre, og hvilken spray og..  og... )

slap af, gear om, kør og ha det sjovt..ellers køb en scooter, den har variokobling (remtræk) :D :D
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Kenny efter Februar 18, 2007, 06:48:29 am
Kan ikke blive mere enig med dig Alex, og sat i forhold til alt andet, er et kædekit ikke dyrt  :D
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: kim r efter Februar 18, 2007, 11:43:37 am
Jae kan man køre 20000 på en kæde er det vist fuldstændig ligegyldigt med tænder der går op i hinanden, har haft mc i 23 år og aldrig haft problemer med det når der blev gearet om, heller ik dem jeg kører med :hand:
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: bdamkjaer efter Februar 18, 2007, 12:10:21 pm
Også her tror jeg at den gode 80-20 regel er sigende.

Man får 80 procent værdi for 20 procent indsats. Vil man hive de sidste 20 % ud af ting så koster det rigtig meget tid og penge.

Ja, der var vel engang man kunne høre når samleleddet kørte over tandhjulet, men de tider er forbi. Prisen for at køre de 20% færre km, står vel ikke helt i forhold til andre udgifter som fx. udgifter til dæk over det samme antal km.

Så helt enig i at det mere er en teoretisk diskusion, end noget det for alvor tæller i praksis.

Mon ikke det i sidste ende er ens kørestil som har den største indflydelse. Det vil foråret vise  :mrgreen:
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Gud efter Februar 18, 2007, 04:37:55 pm
det er jo ikke smart med den opsætning du har der. så går tænderne jo op i hinanden og der ved er det de samme tænder for og bag der trækker sammen.... i stedet for at tand fordelingen hykker sig en tand for hver gang kæden har kørt en omgang :afro:

Jeg tillader mig stadig at tvivle på at den opsætning skulle være specielt dårlig. Jeg kan simpelthen ikke se hvordan det skulle have nogen betydning at antallet af tænder går op i hinanden. 650N'eren bliver trods alt leveret med præcis den opsætning.

Hvis det er noget man går højt op i, kan man sørge for at antallet af tænder ikke går op i antallet af led, og hvis man vil være helt sikker på at få kørt alle kombinationer af tænder og led igennem, skal man vælge et antal tænder der er et primtal som ikke går op i antallet af led.

I realiteten - glem det.

omtrent mine ord !

Jo, jeg kan godt se at der noget om snakken..  jeg har på et tidspunkt læst alt dette igennem med antal led skulle går op i tandhjul osv.   ..men.. 
Tænderne på tandhjulene er ENS !!  måske med en forskel på 0,001- 0.002 mm forskel. dette gælder både for og bagtandhjul.
ledene på kæden er ENS !! stadig med samme forebehold for produktionsfejl.

Måske kan man se en forskel NÅR man har gjort følgende : smurt, passet og plejet sin kæde hysterisk, og 100% efter foreskrifterne. ..også her ved vinteropbevaring ?!
Her kan man måske opleve at kæden holder i lang tid, lad os sige 30.000 km for en V2'er.

Et par små kommentarer til emnet..  hvad når der har været skiftet dæk ? ( kæden holder forhåbentlig længere end dækket)
er tænderne kommet rigtigt ind på plads igen ?? 
hvor mange tænker over det, når der geares om ??
Og når der køres på bane cykler, så geares der om til den store guldmedalie, for at komme først over stregen.
..jo i konkurrencer tænkes der kun i at komme over stregen og derefter skiftes udstyret..  men når alt kommer til alt, så tror jeg LANGT hen af vejen, at vi alle bare gerne vil ha det sjovt med vores mc, og måske ikke er så meget koncentreret i om hvorvidt om kæden holder 22.000 km eller 25.000 km 
(kun et eksembel på km, dette kan variere af hvor god du har været til at smøre, og hvilken spray og..  og... )

slap af, gear om, kør og ha det sjovt..ellers køb en scooter, den har variokobling (remtræk) :D :D

 ØV!!   Du skal da osse ødelægge en god teoretisk ingeniør videnbaseret diskussion med dine guldkorn, denne tråd kunne jo have kørt i ugevis :shock:   :respekt: :respekt: :blink:
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Smølfen efter Februar 18, 2007, 07:52:15 pm
ØØØh hvor mange tænder er der for?  og  bag?? på en sv1000n k4 standart??? kan ikk finde det i min instruktion bog????

MC-nøglen siger 17/40 og 110 led
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Alex efter Februar 18, 2007, 08:00:48 pm
Godt ord igen Moolex..   :D :D 

Jeg lader diskutionen fortsætte en anden gang   :lol: :lol:
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Rask efter Februar 18, 2007, 08:06:13 pm
Er der nogen som har succes med at ændre tandhjul for ellr bag ? Jeg har en K3 650 og tænkte det måske kunne give højre topfart.

Hej Maximus!

Du kunne sgu da bare sætte det bagerste tandhjul forrest - og visa versa.. Det skulle gi´ godt med topfart - men accelerationen bliver nok lidt langsommere - regn med 0 - 100 km/t på ca. 55 sekunder og en topfart omkring 456 km/t. Husk, at opdatere bremserne - de brænder nemt varme ved nedbremsning fra den topfart  :mrgreen:

For satan - vi skal snart på træf og drikke Erdinger. 8)

Morten
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Maximus efter Februar 18, 2007, 09:39:45 pm
NÅ, hvad blev det til med min SV 650 K3

Skal jeg bare købe tandhjul med 2-3 tænder mere bag på, og så behøver jeg ikke skifte mc i 2007 eller nogen sinde !!?
 Og så bare beholde samme kæde + tandhjul foran ::

Er der nogen på 650 der har gjort dette ?
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: skyggen efter Februar 18, 2007, 09:40:23 pm
jeg har fundet et D.I.D kæde kit med 3 tænder mere bag på som er til en gsxr 750 2004-2005

17/43  110       Sv1000N  17/40  110 men

Passer tandhjul fra en gsxr 750 04-05 lige over på en sv1000n med bolt huller og div.???????? :huh:
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: Alex efter Februar 18, 2007, 11:44:34 pm
jeg har fundet et D.I.D kæde kit med 3 tænder mere bag på som er til en gsxr 750 2004-2005

17/43  110       Sv1000N  17/40  110 men

Passer tandhjul fra en gsxr 750 04-05 lige over på en sv1000n med bolt huller og div.???????? :huh:

Hej mister Shadow.
(og andre )

Ang spørgsmål vedr kædekit til gsxR 7½, så deler SV1000 ikke tandhjuls-"nav" med gsxR 7½ fra den årgang. Her mener jeg fortandhjul. 

men fortandhjulet (16 tands) fra en ældre Gixxer (årg 96-97) passer på, ..kan faktisk skaffes ned til 14 tands..  =uendelig wheelie !!!  :lol: :lol:
 og bagtandhjulet ( 42 tands) fra en Gixxer 1000 passer på SV1000/s
og tandhjulene passer på kæden (530 GXW)

... jeg ved godt hvor man kan skaffe det..     ..med 10% rabat til SV folket   :blink: :blink:
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: steen efter Februar 19, 2007, 08:18:41 am
jeg har fundet et D.I.D kæde kit med 3 tænder mere bag på som er til en gsxr 750 2004-2005

17/43  110       Sv1000N  17/40  110 men

Passer tandhjul fra en gsxr 750 04-05 lige over på en sv1000n med bolt huller og div.???????? :huh:

Skyggen : Jeg tror at du får problemer med at montere kæden - jeg har monteret et 16/44 sæt på min N og der skulle 2 led mere til før det kunne samles.

P.S. Mit bagtandhjul er til en Triumph daytona årg 02.
Titel: Re: Ændre på tandhjul
Indlæg af: bdamkjaer efter Februar 19, 2007, 11:57:52 am
Hej

Jeg talte med Kjmotorcykler på messen i Herning. Deres AFAM kan fåes med forskellige antal tænder, så man skal bare bestille det ønskede antal. Og deres kæde skal man selv samle, kommer vist som 120.