Forfatter Emne: Større tandhjul bagerest  (Læst 10658 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bongers

  • Gæst
Større tandhjul bagerest
« Dato: Oktober 22, 2004, 10:32:33 am »
Så og snakket med en gut (snitten her fra!!!) om at sætte større tandhjul på bagerest for at få mere optræk  :)

- Nogle erfaringer med dette ??

Ved at man mister noget på toppen - men vis man er villig til at ofre dette..

( Burde man skifte kæden samtidige... ?? )

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Større tandhjul bagerest
« Svar #1 Dato: Oktober 22, 2004, 11:44:35 am »
Jeg har gjort det på min pocketbike  8)
6 tænder mere bag på, hvilket krævede 4 kædeled ekstra, så afhængig af hvor mange ekstra tænder du sætter på, så skal du måske også have en længere kæde.

Ellers, hvis kæden har kørt mange kilometer er det måske også en god ide at skifte den.

Jeg håber der er nogen med lidt mere praktisk erfaring der kan svare  :wink:
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Større tandhjul bagerest
« Svar #2 Dato: Oktober 22, 2004, 11:45:30 pm »
jeg har et "N -kit" på min  ..dvs en tand mere bagpå

og jeg er fint tilfreds. det har givet et lidt hurtigere optræk og
 en lille smule mere i mellem områderne.
lige efter man har sat det på, er det mærkbart,
men selvfølgelig ikke efter et stykke tid.

det siges at man mister ca 8-10 km på toppen pr tand man sætter ekstra på.

og det med tophastighed....  det kan lyde lidt sløjt, men om du kører 220
eller 210.. ..er det ikke lige meget ??
  vil du køre pisse stærkt, så køb en SV 1000......
 eller noget 4 cylindret "screamer-pis"
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Større tandhjul bagerest
« Svar #3 Dato: Oktober 23, 2004, 12:42:38 am »
Citat fra: Tim
lige efter man har sat det på, er det mærkbart,


Det har jeg også hørt :-)

  :idea:  Jeg har en excel-fil med udregning af hastigheder for forskellige gearinger. Det lykkedes mig ikke at uploade den i galleriet, men hvis der er nogen der er interesseret, kan jeg sende den pr mail.  :idea:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

A.P.

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 449
Større tandhjul bagerest
« Svar #4 Dato: Oktober 23, 2004, 10:10:42 am »
Ja det kunne være spændende læsning så hvis du gidder må du meget gerne sende den til mig på en  mail eskerne@bbb14.dk.

Ses A.P.
Anders

Blå er er rigtig SV fave

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Større tandhjul bagerest
« Svar #5 Dato: Oktober 23, 2004, 05:19:10 pm »
Lige en bemærkning: Mens jeg fik skiftet dæk, stod Heinrich fra Lydmuren og belærte sin lærling om sliddet på bagtandhjulet ved hhv. lige-og ulige antal tænder.  Ved et lige antal tænder slides hver anden kraftigere end de andre, og hans anbefaling var at få et ulige antal ved næste kæde/ tandhjul skift.
Forskellen i sliddet var efter 8200 rimelig velplejede kilometer var rent faktisk ikke svært at se.
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Større tandhjul bagerest
« Svar #6 Dato: Oktober 24, 2004, 09:20:24 pm »
Citat fra: nyg
Lige en bemærkning: Mens jeg fik skiftet dæk, stod Heinrich fra Lydmuren og belærte sin lærling om sliddet på bagtandhjulet ved hhv. lige-og ulige antal tænder.  Ved et lige antal tænder slides hver anden kraftigere end de andre, og hans anbefaling var at få et ulige antal ved næste kæde/ tandhjul skift.
Forskellen i sliddet var efter 8200 rimelig velplejede kilometer var rent faktisk ikke svært at se.


Sikker på det bare er bagtandhjulet der er afgørende??
Hvis antallet af tænder på for- og bagtandhjul går op i antallet af kædeled, er den i hvert fald hel gal!!
Nå, men jeg har jo allere 45 tænder bagpå, men det kunne da være interessant at høre den hele historie fra Heinrich en dag :-)
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Større tandhjul bagerest
« Svar #7 Dato: Oktober 24, 2004, 10:33:05 pm »
Citat fra: NielSV650
Citat fra: nyg
Lige en bemærkning: Mens jeg fik skiftet dæk, stod Heinrich fra Lydmuren og belærte sin lærling om sliddet på bagtandhjulet ved hhv. lige-og ulige antal tænder.  Ved et lige antal tænder slides hver anden kraftigere end de andre, og hans anbefaling var at få et ulige antal ved næste kæde/ tandhjul skift.
Forskellen i sliddet var efter 8200 rimelig velplejede kilometer var rent faktisk ikke svært at se.


Sikker på det bare er bagtandhjulet der er afgørende??
Hvis antallet af tænder på for- og bagtandhjul går op i antallet af kædeled, er den i hvert fald hel gal!!
Nå, men jeg har jo allere 45 tænder bagpå, men det kunne da være interessant at høre den hele historie fra Heinrich en dag :-)


Nope, jeg kan ikke sige det med sikkerhed... Men jeg vil nok lige spørge Heinrich når jeg kommer forbi næste gang..
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Bongers

  • Gæst
Større tandhjul bagerest
« Svar #8 Dato: Oktober 25, 2004, 08:15:24 am »
Citat fra: NielSV650
Citat fra: nyg
Lige en bemærkning: Mens jeg fik skiftet dæk, stod Heinrich fra Lydmuren og belærte sin lærling om sliddet på bagtandhjulet ved hhv. lige-og ulige antal tænder.  Ved et lige antal tænder slides hver anden kraftigere end de andre, og hans anbefaling var at få et ulige antal ved næste kæde/ tandhjul skift.
Forskellen i sliddet var efter 8200 rimelig velplejede kilometer var rent faktisk ikke svært at se.


Sikker på det bare er bagtandhjulet der er afgørende??
Hvis antallet af tænder på for- og bagtandhjul går op i antallet af kædeled, er den i hvert fald hel gal!!
Nå, men jeg har jo allere 45 tænder bagpå, men det kunne da være interessant at høre den hele historie fra Heinrich en dag :-)


Kan jeg ikke få uddybet hvorfor antallet af tænder på for- og baghjul ikke må gå på i antal af kæde led!!!

Og ser rengstykket således ud (kædeled/(antal tænder for + bag) = et helt tal ) ?? :roll:

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Større tandhjul bagerest
« Svar #9 Dato: Oktober 25, 2004, 01:27:25 pm »
Citat fra: Bongers
Kan jeg ikke få uddybet hvorfor antallet af tænder på for- og baghjul ikke må gå på i antal af kæde led!!!

Og ser rengstykket således ud (kædeled/(antal tænder for + bag) = et helt tal ) ?? :roll:


Hvis nu f.eks. SV'erens kæde havde været 105 led lang, så ville fortandhjulets 15 tænder gå op i med 7. Dermed ville samme 7 led på kæden ramme samme tand for hver kædeomgang, og det giver anledning til ensformig slid som ikke er godt i dette tilfælde.
Det samme gælder med bagtandhjulet... tror jeg nok  :shock:  :idea:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Bongers

  • Gæst
Større tandhjul bagerest
« Svar #10 Dato: Oktober 25, 2004, 02:08:15 pm »
OK !! jeg forstod som det kun galt hvis det var summen af tænder for og bag....

- når men jeg må hjem og tælle tænder og kædled :?  det er altid sjovt på en mandag´ :x