Forfatter Emne: SV650S Forgaffel Upgrade  (Læst 18442 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

MMN

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 719
  • SV650S 05'
  • Bike: Sv650S
SV650S Forgaffel Upgrade
« Svar #45 Dato: Januar 26, 2013, 06:05:24 pm »
Jeg har aldrig i de 5 år jeg haft mc, hørt at std. Fjedrene i en SV, er bedre end en hvilken som helst anden løsning. Nærmere at std. Fjedre er de dårligste.
2005 SV650S. SP Enginering Carbon potte. Piazzo greb. Rizoma Blå br. væskebeholder. S2 undertray og forblink's shutter. Puig Carbon look hugger, blå DB kæbeglas. Gel Sæde, Plasma m/ blå/rød led intrument. Carbon Motorbeskytter, PiperX, PCIII.

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: SV650S Forgaffel Upgrade
« Svar #46 Dato: Januar 26, 2013, 07:02:34 pm »
Vejer man mere end 60 kilo, er standard fjedrene for slappe.

Ooooog.. FÆRDIG!
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Blå

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 90
Sv: SV650S Forgaffel Upgrade
« Svar #47 Dato: Februar 11, 2013, 03:56:19 pm »
Tror jeg ville suge det op hvis det var mig  :innocent: Noget helt andet er, at jeg spurgte hos Enghaven motor om de syntes det var en god ide at skifte fjedre i gaflen. De mener at std. er bedst...

Du skal heller ikke bruge Enghave - tag op til FA Motor i Brønshøj.

//Blå

MMN

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 719
  • SV650S 05'
  • Bike: Sv650S
SV650S Forgaffel Upgrade
« Svar #48 Dato: Februar 11, 2013, 10:06:49 pm »
Tror jeg ville suge det op hvis det var mig  :innocent: Noget helt andet er, at jeg spurgte hos Enghaven motor om de syntes det var en god ide at skifte fjedre i gaflen. De mener at std. er bedst...

Du skal heller ikke bruge Enghave - tag op til FA Motor i Brønshøj.

//Blå
Jeg tager altid til FA. Og de anbefaler hyperpro eller lignende.
2005 SV650S. SP Enginering Carbon potte. Piazzo greb. Rizoma Blå br. væskebeholder. S2 undertray og forblink's shutter. Puig Carbon look hugger, blå DB kæbeglas. Gel Sæde, Plasma m/ blå/rød led intrument. Carbon Motorbeskytter, PiperX, PCIII.

V2 virgin

  • Gæst
Sv: SV650S Forgaffel Upgrade
« Svar #49 Dato: Marts 09, 2013, 03:24:49 pm »
Jeg har været rigtig godt tilfreds med WP fjedre og WP Pro sae15 olie med 120mm luftkammer på min. Næste gang jeg skifter olie, vil jeg dog nok have en snip mere olie i, men det er jo en smagssag. I det hele taget er affjedring og dæk vel den bedste opgradering, du kan foretage på din SV.

Et lille tip: Det handler ikke om at få affjedringen så hård som muligt. Der skal være 2-4 cm sag både for og bag, så du får glæde af fjedervandringen ved din normale kørselstype. Endelig er det væsentligt, at der er balance for og bag. Det kan du kontrollere på enkel måde ved at presse ned nogenlunde midt på cyklen og så slippe. Se efter om den bevæger sig lige hurtigt ned og op og falder til ro lige hurtigt (få evt. en kammerat til at holde cyklen, så den ikke vælter).


MMN

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 719
  • SV650S 05'
  • Bike: Sv650S
SV650S Forgaffel Upgrade
« Svar #50 Dato: Marts 30, 2013, 08:55:44 am »
Jeg har nu monteret progressive fjedre, intiminators og Silkolene 5W Pro gaffelolie.
Men hvordan måler jeg om jeg har den rette mængde olie? Har puttet ca. 489 ml. I hvert ben, som der står i haynes skal være i hvert ben, på en Europe model.
Gaffel benene er monteret på cyklen igen, så er der nogen som har et godt råd til hvordan jeg dobbelt tjekker uden at skulle skille for meget ad igen?
2005 SV650S. SP Enginering Carbon potte. Piazzo greb. Rizoma Blå br. væskebeholder. S2 undertray og forblink's shutter. Puig Carbon look hugger, blå DB kæbeglas. Gel Sæde, Plasma m/ blå/rød led intrument. Carbon Motorbeskytter, PiperX, PCIII.

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: SV650S Forgaffel Upgrade
« Svar #51 Dato: Marts 30, 2013, 09:00:40 am »
Jeg har nu monteret progressive fjedre, intiminators og Silkolene 5W Pro gaffelolie.
Men hvordan måler jeg om jeg har den rette mængde olie? Har puttet ca. 489 ml. I hvert ben, som der står i haynes skal være i hvert ben, på en Europe model.
Gaffel benene er monteret på cyklen igen, så er der nogen som har et godt råd til hvordan jeg dobbelt tjekker uden at skulle skille for meget ad igen?

Altså...

Mængden er kun vejledende og det skulle også gerne stå i værkstedshåndbogen.   :club:
Man SKAL måle niveauet efter påfyldning - og det skal måles med fjedrene ude og benet komprimeret 100%. Niveauet står også i håndbogen...
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: SV650S Forgaffel Upgrade
« Svar #52 Dato: April 05, 2013, 03:34:10 pm »
MMM har du været ude at prøve køre det endnu? :D
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

MMN

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 719
  • SV650S 05'
  • Bike: Sv650S
SV650S Forgaffel Upgrade
« Svar #53 Dato: April 05, 2013, 03:36:24 pm »
Nej desværre ikke.
Har ikke haft tid til at lave resten, og så trænger de danske veje til en vask.
2005 SV650S. SP Enginering Carbon potte. Piazzo greb. Rizoma Blå br. væskebeholder. S2 undertray og forblink's shutter. Puig Carbon look hugger, blå DB kæbeglas. Gel Sæde, Plasma m/ blå/rød led intrument. Carbon Motorbeskytter, PiperX, PCIII.

MMN

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 719
  • SV650S 05'
  • Bike: Sv650S
SV650S Forgaffel Upgrade
« Svar #54 Dato: April 05, 2013, 03:37:43 pm »
Jeg har nu monteret progressive fjedre, intiminators og Silkolene 5W Pro gaffelolie.
Men hvordan måler jeg om jeg har den rette mængde olie? Har puttet ca. 489 ml. I hvert ben, som der står i haynes skal være i hvert ben, på en Europe model.
Gaffel benene er monteret på cyklen igen, så er der nogen som har et godt råd til hvordan jeg dobbelt tjekker uden at skulle skille for meget ad igen?

Altså...

Mængden er kun vejledende og det skulle også gerne stå i værkstedshåndbogen.   :club:
Man SKAL måle niveauet efter påfyldning - og det skal måles med fjedrene ude og benet komprimeret 100%. Niveauet står også i håndbogen...
Hvor måler man fra og til?
Top gaffel - olie
Bund indv. Gaffel - top olie? Mener det mål var 80 mm.
2005 SV650S. SP Enginering Carbon potte. Piazzo greb. Rizoma Blå br. væskebeholder. S2 undertray og forblink's shutter. Puig Carbon look hugger, blå DB kæbeglas. Gel Sæde, Plasma m/ blå/rød led intrument. Carbon Motorbeskytter, PiperX, PCIII.

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: SV650S Forgaffel Upgrade
« Svar #55 Dato: April 05, 2013, 03:45:39 pm »
Jeg har nu monteret progressive fjedre, intiminators og Silkolene 5W Pro gaffelolie.
Men hvordan måler jeg om jeg har den rette mængde olie? Har puttet ca. 489 ml. I hvert ben, som der står i haynes skal være i hvert ben, på en Europe model.
Gaffel benene er monteret på cyklen igen, så er der nogen som har et godt råd til hvordan jeg dobbelt tjekker uden at skulle skille for meget ad igen?

Altså...

Mængden er kun vejledende og det skulle også gerne stå i værkstedshåndbogen.   :club:
Man SKAL måle niveauet efter påfyldning - og det skal måles med fjedrene ude og benet komprimeret 100%. Niveauet står også i håndbogen...
Hvor måler man fra og til?
Top gaffel - olie
Bund indv. Gaffel - top olie? Mener det mål var 80 mm.
Gaffelbene skal være presset helt sammen, og der skal måles uden fjedre og intiminators i. Målet tages fra overkanten af gaffelbenet og ned til "overkanten" af olien.
Hyperpro anbefaler 140mm, med deres fjedre monteret.
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: SV650S Forgaffel Upgrade
« Svar #56 Dato: April 05, 2013, 04:21:25 pm »
Jeg synes 140 mm lød af lidt, og kan også se den er født med 94 mm fra suzukis side. Men du er måske ikke i tvivl om hvor meget der skal i? :)
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

MMN

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 719
  • SV650S 05'
  • Bike: Sv650S
Sv: SV650S Forgaffel Upgrade
« Svar #57 Dato: April 16, 2013, 09:51:14 am »
Så er begge gaffelben klaret og glæder mig vildt meget til at teste det, men mit SVin er lige nu lukket inde, mindst en uge endnu.
Jeg lavede en fejl da jeg fyldte olie i, jeg havde allerede skubbet Intiminators ned i gaffelbenet, jeg har fyldt olie til 94mm fra top gaffel, til top olie som Haynes foreskriver, hvilket egentlig burde være en lille smule for lidt, når man tager højde for Intiminators? hvad kan der ske ved forkert mængde olie og hvad kan jeg gøre for at korrigerer det? NEMMEST.
« Senest Redigeret: April 16, 2013, 09:53:20 am af MMN »
2005 SV650S. SP Enginering Carbon potte. Piazzo greb. Rizoma Blå br. væskebeholder. S2 undertray og forblink's shutter. Puig Carbon look hugger, blå DB kæbeglas. Gel Sæde, Plasma m/ blå/rød led intrument. Carbon Motorbeskytter, PiperX, PCIII.

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: SV650S Forgaffel Upgrade
« Svar #58 Dato: April 16, 2013, 11:39:20 am »
Så er begge gaffelben klaret og glæder mig vildt meget til at teste det, men mit SVin er lige nu lukket inde, mindst en uge endnu.
Jeg lavede en fejl da jeg fyldte olie i, jeg havde allerede skubbet Intiminators ned i gaffelbenet, jeg har fyldt olie til 94mm fra top gaffel, til top olie som Haynes foreskriver, hvilket egentlig burde være en lille smule for lidt, når man tager højde for Intiminators? hvad kan der ske ved forkert mængde olie og hvad kan jeg gøre for at korrigerer det? NEMMEST.
Hvis der kommer for meget olie i, vil luft lommen i tommen af gaflen blive mindre. Hvis den luftlomme bliver tilstrækkelig lille, vil forgaflens vandring blive formindsket.
Forestil dig hele gaflen var fyldt med olie. Så ville den slet ikke kunne trykkes sammen, fordi du ikke kan komprimere olie. Luft derimod kan du godt komprimere, så luftlommen fungere som en slags "fjeder". Denne fjeder har mest effekt på den sidste 1/3 af vandringen i gaflen. Så hvis man hælder lidt mere olie i, vil den sidste 1/3 af vandringen blive hårdere.

Du kan sikkert godt køre med det som det er. Men hvis du nemt skal have lidt olie op, så er en engangs sprøjte og et stykke slange perfekt. Så kan man bare lige suge det, og længden af slange kan stille højden  :)
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: SV650S Forgaffel Upgrade
« Svar #59 Dato: April 16, 2013, 11:42:45 am »
Hov jeg læste sq lige lidt for hurtigt.
Det er luftlommen du skal justere, så du har ikke fyldt for lidt olie i. Den skal være 94 mm. Jeg tror du har gjort det rigtigt :thumbsup:
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG