Forfatter Emne: Komplet omlakering - Hvad, og hvor meget behøves?  (Læst 12060 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

nikolajbak

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 167
Komplet omlakering - Hvad, og hvor meget behøves?
« Dato: April 09, 2014, 11:50:55 pm »
Jeg skal male hele min cykel om 14 dage og forsøger at finde hoved og hale i hvad der behøves, men der er 10.000 meninger derude!

Kan jeg mon få en oversigt fra en kompetent maler herinde?

Altså hvor mange forskellige malinger skal jeg bruge og hvor meget af hver maling?
Følgende skal males:
Stel, tank, plastic dele, fælge, udstødning, forrør +titan wrap, motor, hælbeskyttere, gaffelrør, triples, lygteholdere, fodhvilere, bagsvinger

Den skal males i 2 farver. Tank og plastic i anthracitgrå og alt andet i mat sort.

Er det er must at jeg benytter udstødningsmaling/motormaling/fælgmaling/kalibermaling/almindelig maling? Kan jeg evt. nøjes med een varmebestandig maling til udstødning og motor og ligeledes bruge denne på stel og alle andre dele, der skal sortmales og en autolak til de grå dele? I det sorte er jeg ude efter et mat/silke finish, så jeg forventer ikke en glat overflade her. Den grå, derimod, skal gerne blive glat, men ikke blank. Capiche?

Kom meget gerne med bud på eksakte malinger og hvor disse kan købes! Tak :)

Vedhæftede billede er hurtig mockup og bør ikke detaljestuderes.
« Senest Redigeret: April 10, 2014, 12:44:06 am af nikolajbak »
SV650N 2001

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: Komplet omlakering - Hvad, og hvor meget behøves?
« Svar #1 Dato: April 10, 2014, 07:12:49 am »
Hej, jeg er ikke maler, bare DIY tosse, jeg vil på ingen måde anbefale spray dåser, det er noget tyndt pis, og giver et dårligt glansløst, resultat der slides meget hurtigt.

Jeg har købt lak her http://stores.ebay.de/ludwiglacke/ brug deres Economy forsendelse til ½ pris af alm. Jeg ville bruge en mat RAL farve nu du skal have mat i mat. Jeg har malet motor med godt resultat med sådan en lak.

Du skal bruge kompressor, vandudskiller med manometer og regulator, sprøjtepistol, plast grunder, silicone fjerner, fortynder, vaske fortynder, mit bud er at et 1,5Kg set at hver farve er rigeligt, målebægre, blandet sandpapir, korn 1000-1200 vandslibningspapir til at slutte af med. Hvis dine lakkede overflader er gode så nøjes med at slibe dem over med korn 1200 og rens af. Forrør ville jeg bare male med en dåse varmefast maling. Er har du hakker og andre ujævnhedder ville jeg bruge zink spartel da det ikke synker nævneværdigt og så en sprøjte filler(her dur spray dåse fint, Thansen har en fra Motip) Og så slibe efter med korn 1200, det kan ikke siges for tit, hvis du ikke laver dit forarbejde grundigt nok bliver det noget lort.

Det er ikke bare noget du lige laver på en eftermiddag og man skal bruge en masse, men det kan lade sig gøre.

Når du så engang er færdig er det vigtigt det får lov at hærde færdigt, ca en uges tid ved omk. 20 grader, ved godt maleren hærder ved ca 55-60grader i 30min men der skal man stadig være meget forsigtig
Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

nikolajbak

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 167
Sv: Komplet omlakering - Hvad, og hvor meget behøves?
« Svar #2 Dato: April 10, 2014, 08:55:15 am »
Hopla! Sikke et svar - tak :)

Forslår du jeg bruger almindelig autolak, også til motor? I så fald, kan jeg da også male potten med denne maling?

I forhold til tørring, så har jeg ikke mulighed for at give det mere end 2 døgn i 20c efter endt arbejde. Vil det hærde ved DK temperaturer i maj måned og giver det problemer, at den står udenfor med dækken? I alt har jeg en lille uge til det hele, men der går 2 dage inden jeg får dyret splittet ad, renset og klargjort. Skal have lavet nogle modifikationer og lidt motorarbejde, så der kan også komme til at gå 3 dage, inden maling kan påbegyndes.
Jeg forestiller mig en dag til grunder og 1 dag til 2x lak. Giver det mening?

Kan du også kort skitsere arbejdsgangen? Arbejdet bliver lavet i et autoværksted, hos en kammerat, så værktøj skulle gerne være i orden og han har malet biler før, men jeg vil gerne kunne byde ind med mine egne guldkorn.

Mange tak for lige præcis de informationer jeg håbede på!!
SV650N 2001

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: Komplet omlakering - Hvad, og hvor meget behøves?
« Svar #3 Dato: April 10, 2014, 09:43:56 am »
Ja motor blev malet med 2k lak, udstødningen bliver med garanti for varm. Skulle den ikke være mat? Hvad vil du med klar lak? Lyder dog meget presset med mindre der intet spartel arbejde er, kan næsten gætte mig til du vil male motor som én klump. Hvis du maler i meget mindre end 17-18grader får du vist problemer,  og det bør bestemt gøres indendørs,  gerne med let vådt gulv, både for støv og dine emner bliver statisk elektriske og suger støvet til dig, her hjælper høj luftfugtighed. Guld korn, vær grundig, rens grundigt af, mal flere tynde lag. Brug god maske og handsker uden talkum.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk

Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

VikingPowerSV

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 390
Sv: Komplet omlakering - Hvad, og hvor meget behøves?
« Svar #4 Dato: April 10, 2014, 10:01:34 am »
Lakering af stel. Det virker som et kæmpe projekt, at skille hele motoren af, samt maling af motor.

Har du nogen baggrund eller kaster du dig bare ud i projektet ?

Har du mulighed for, at dokumentere dit projekt med billeder og step-by-step eller no-goes som vi andre kan lære af ?

Den sort/hvide Gris. 
       SV650s 99'

nikolajbak

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 167
Sv: Komplet omlakering - Hvad, og hvor meget behøves?
« Svar #5 Dato: April 10, 2014, 10:10:16 am »
@Thomas-R
Hele processen kommer til at foregå i et opvarmet værksted og jeg kan godt få lov at pjaske lidt med vand :)

Lak skal forstås som maling.

Følgende skal males mat sort:
Ramme
Motor
Gaffelrør
Lygte
Lygteholdere
Fodhvilere
Svingarm
Bremsearm
Udstødning
Fælge
Kalibre

Følgende skal males antracitgrå:
Tank
Hale
Forskærm
Batteridæksler

Altså vil jeg gerne have diverse dele til at matche i de respektive farver. Kan jeg male alt med samme sorte, måske pånær potten?
Jeg forventer ikke noget spartel arbejde, da der ingen buler, eller rust er.

Hvor mange lag skal man typisk forvente er nødvendige og hvor lang tid skal der gå imellem hvert lag påføres?
Skal jeg slibe med vandslibepapir på den færdige maling?
Hvor blank bliver RAL malingen fra dit link? De fleste er betegnet som "hochglanz".

@VikingPowerSV

Jeg har kun 2 tommelfingre og har det fint med at skrue og sårn :) Desuden har jeg et komplet autoværksted og en mekaniker til rådighed, så jeg har ikke de store betænkeligheder med at skille og samle.
Jeg skal gøre mit bedste for at dokumentere, evt. kan jeg sætte et kamera op til timelapse. No-goes skulle der helst ikke være for mange af...
SV650N 2001

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: Komplet omlakering - Hvad, og hvor meget behøves?
« Svar #6 Dato: April 10, 2014, 10:37:13 am »
Jeg har lavet noget tilsvarende på en gammel hondak jeg havde. Den er fin blank, men vil du have extra dybde skal der klar på. Mener stadig 2x 1,5kg set (1kg maling og ½kg hærder)  er rigeligt. Mellemslibning er kun hvis du laver løbere hvilket man skal klumre noget i det for at lave det i en mat (stel mv) Den blanke er lidt svære, syntes jeg, da den SKAL "flyde" for at blive pæn og i bare iver kan det give løbere. Men har du lavet en løber i den blanke kan den slibes ned og poleres op, her skal der bruges noget prof udstyr eller bliver det noget hø. Hvis det går helt galt kan jeg låne et sæt med poler maskine og voks/slibemiddel

2 lag burde være alt rigeligt, mener der er en tørre tabel på deres side, men ved 20 grader vel en dags tid, på den anden side dækker det fint 1.gang og er pænt er den skid jo slået   :angel:

Sort er så vidt jeg husker 7005, og så skal du jo bare bestille i mat, og Grafit sort er 9011, og  alkranzit grå 7016 og så er det jo bare en blank, eller højglans som de kalder den, og en klar lak hvis du vil have den extra dybde. Har jeg dog aldrig gjort.
Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
Sv: Komplet omlakering - Hvad, og hvor meget behøves?
« Svar #7 Dato: April 10, 2014, 11:50:15 am »
Thomas R = Autolakeringsudgaven af Sajmon!!!!  :respekt: :respekt: :respekt: :respekt:
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

nikolajbak

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 167
Sv: Komplet omlakering - Hvad, og hvor meget behøves?
« Svar #8 Dato: April 10, 2014, 12:17:50 pm »
Ja, jeg tager sgu også hatten af for kompetente svar!!

Jeg har nu kæmpet mig igennem nævnte butiks mix af Tysk, Engelsk og Spansk og har fundet det meste jeg har brug for.
Eneste jeg ikke kan hitte ud af er hvilken grunder jeg skal bruge til tank? Så lille dunk som muligt.

Nedenfor er listet de produkter jeg er kommet frem til. Hvad her ikke er nævnt, skyldes ikke ignorance, men at remedierne allerede er tilstede i værkstedet.

Silikonefjerner
Plasticgrunder
Udstødningsmaling
Sort mat
Her er jeg i tvivl om jeg skal vælge mat, eller blank, så 2 muligheder er listet.
Grå blank
Grå mat
SV650N 2001

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: Komplet omlakering - Hvad, og hvor meget behøves?
« Svar #9 Dato: April 10, 2014, 12:48:13 pm »


Jeg ville male stel osv mat, det er meget nemmere at styre for lallende amatøre, mig selv inc. Og tank, osv blank, det ser så meget bedre ud, men smag og behag.

Søren, men det var vist bare stædighed og irritation over at spray maling så så ringe ud  :puke:

Hvis du ikke sliber igennem den eksisterende maling ville jeg glemme alt om grunder, så er du også fri for at vandslibe det.

Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Komplet omlakering - Hvad, og hvor meget behøves?
« Svar #10 Dato: April 10, 2014, 12:50:44 pm »
Jeg ville bare bruge alm. metalgrunder til tanken. F.eks. fra Motip (kan fås hos THansen).
/Mads P.

nikolajbak

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 167
Sv: Komplet omlakering - Hvad, og hvor meget behøves?
« Svar #11 Dato: April 10, 2014, 12:56:14 pm »
Dvs., hvis jeg ikke fjerner nuværende maling og lak, så kan jeg nøjes med at gøre den pinligt ren, inden jeg maler ovenpå?
Kan jeg forvente et godt resultat med denne løsning?
SV650N 2001

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: Komplet omlakering - Hvad, og hvor meget behøves?
« Svar #12 Dato: April 10, 2014, 12:57:58 pm »
gråt stel mv blank sort resten.
Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: Komplet omlakering - Hvad, og hvor meget behøves?
« Svar #13 Dato: April 10, 2014, 12:59:58 pm »
vandslibning med omk korn 1200 til blank maling, den matte er ikke så kritisk, men dog skal det være pænt jævnt og slebet. Forarbejdet er 90% af arbejdet, og røv sygt
Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....