Forfatter Emne: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)  (Læst 15668 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
« Dato: Maj 20, 2007, 09:04:44 pm »
Hej Alle,

Jeg er i den situation at jeg er punkteret på baghjulet... Et ellers næsten nyt Michelin Pilot Power 17/180 dæk... ØV!!!!!!!!! Jeg pillede det stykke metal ud som havde punkteret dækket hvorefter luften sjovt nok gik ud af dækket... SURPRISE!!! Jeg har derfor brug for at nød-lappe det for at komme over til dæk-manden. Er der nogen af jer som ved om man ødelægger ventilen ved at bruge sådan noget Pilot nød-lappe-dåse-spray fra Basta? Skal jeg hellere gør noget andet? Hullet er lille nok til at det vil virke...

Alternativt - kan man selv skifte sådan et dæk eller ringe til nogen som kan komme og gøre det for en?

/Jakob
« Senest Redigeret: Maj 20, 2007, 09:17:21 pm af skurkenfradallas »
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
« Svar #1 Dato: Maj 20, 2007, 09:25:37 pm »
put du bare nød-lappe-spray i... det fungerer ganske fint, og gør at du kan få transporteret cyklen hjem/ eller i dit tilfælde til dækmanden.

det ødelægger ikke ventilen.. ikke det jeg har haft brugt.

bare følg vejledningen der står på dåsen !  (hvis der står at du skal sætte dig op og køre på cyklen lige efter du har sprøjtet det i, så skal du altså gøre det !! selvom det pipler lidt ud af dækket.. det er den eneste måde det blir tæt på)

good luck

(Vi lappede troldes fireblade med det, den holdt normalt dæk tryk ugen efter.. så det fungerer ganske fint)

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
« Svar #2 Dato: Maj 20, 2007, 10:10:39 pm »
Som Luske skriver, så lavede vi tricket på Troldes Blade. Den eneste fejl "vi" (læs: JEG!*) gjorde, var at køre en tur på cyklen. I stedet trillede vi bare rundt med dækket, indtil skidtet virkede.

*Satan og jern, hvor jeg stadig den dag i dag ærgrer mig... det er nok første, sidste og eneste gang jeg har haft chancen for at køre på en spritny Blade... og så sagde jeg pænt nej tak.  :cry: :cry: :cry:

I øvrigt er jeg selv kommet i nøjagtig samme situation. Har lige fundet et søm i mit bagdæk. Jeg forsøgte at pille det ud for at se hvor dybt det stikker, og da jeg så kunne høre at der begyndte at sive luft ud, skubbede jeg skyndsomt sømmet tilbage igen.
Nu er jeg så kommet temmelig meget i tvivl om, hvad jeg egentlig skal gøre. Det skal siges, at det er et MEGET lille søm! Det er vel nærmest på størrelse med de søm der sidder i de dersens plastic-kabelclips. Hullet er derfor ikke ret stort. Jeg nægter at kassere et stort set nyt dæk på grund af sådan et bette hul. Dækket holder stadig luft, så jeg kan i princippet godt køre hid og did, men skal nok ikke begive mig ud på alt for vilde ture. Jeg overvejer om der skal skydes en prop i, men jeg synes faktisk det er lidt (temmelig meget) overkill. Så jeg tænker på simpelthen at få pillet dækket af, montere en ganske almindelig cykellap på indersiden hvor hullet er, og så sætte dækket på igen. Jeg er overbevist om, at sådan en lap sagtens kan klare ærterne i dækkets levetid (som sandsynligvis alligevel kun kommer til at strække sig til slutningen af denne sæson), og jeg tror ikke det på nogen måde forringer dækket. Cykellappen burde også sagtens kunne klare trykket, da racercykler i dag ofte kører med over tre gange så højt dæktryk som motorcykler. Og tilligemed skal lappen kun dække over et hul, som er lavet af et søm med en diameter på omkring 1 millimeter.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
« Svar #3 Dato: Maj 20, 2007, 10:57:24 pm »
Hmm... Hvordan får i sådan et dæk af og på? Er det noget man selv kan gøre?
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
« Svar #4 Dato: Maj 20, 2007, 11:13:25 pm »
Hmm... Hvordan får i sådan et dæk af og på? Er det noget man selv kan gøre?
Jeg har engang prøvet det... med ét dækjern og én big-ass skruetrækker. Jeg gør det aldrig igen! ALDRIG!
Har til gengæld set et par gutter gøre det, hvor det gik lidt lettere. De havde så også flere dækjern, flere kræfter (de var som sagt to mand), mere erfaring, samt vidundermidlet: opvaskemiddel!
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Rasmus S

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 499
Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
« Svar #5 Dato: Maj 21, 2007, 12:01:44 am »
Da jeg punkterede i Marts, satte jeg cyklen op på min lift, pillede baghjulet af, og kørte til min suzuki forhandler og fik et helt nyt dæk på!

Jeg gad ikke lappe eller noget, for en lapning vil aldrig blive så god som før. Og hvis jeg ligepludselig stod en dag, og skulle afsted, og så kommer man ned til den, blot for at finde ud af at den endnu engang er flad, fordi min lapning ikke kunne holde på luften, og så skulle igennem det hele igen. Så vil jeg bare hellere få det overstået første gang, og med det samme!
Pearl Crystal Red SV650 K5 - Lucas Fender Eliminator - Pipercross luftfilter - MRA tonet racing kåbeglas - Rizoma blink - Yoshimura udstødning - Rear hugger - Orginal underkåbe - http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17454&ipc=64707

SV-spirit

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 220
  • www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.as
De profesionelle bruger denne metode og det holder. I undgår at smide et næsten nyt dæk ud.
http://www.louis.de/_108c0ca45ea19d2de27238d4fef257b2d4/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&artnr_gr=10032076&anzeige=0
Hullet bores forsigtigt op med håndsylen og en gummi prop med vulkaniseringslim smurt på stoppes i hullet. Efterfølgende skæres den tiloversblevne prop af og dækket er klar til brug når der er fyldt luft i med de medfølgende komprimerede luftflasker.
SV1000S 2007, GSXR-USD, GSXR bagdæmper, Pipercross luftfilter,G&G Carbon cans,gelsæde,nr.pl.holder,klar baglygte m.blinx,Spejle m. indb. blinx,Puig mørk d.b.,stålarm. br.sl.,Elox aludæksler bremsev.beh., Spec. sædeskal, PC USB lll, Carbon forskærm+hugger

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
De profesionelle bruger denne metode og det holder. I undgår at smide et næsten nyt dæk ud.
http://www.louis.de/_108c0ca45ea19d2de27238d4fef257b2d4/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&artnr_gr=10032076&anzeige=0
Hullet bores forsigtigt op med håndsylen og en gummi prop med vulkaniseringslim smurt på stoppes i hullet. Efterfølgende skæres den tiloversblevne prop af og dækket er klar til brug når der er fyldt luft i med de medfølgende komprimerede luftflasker.
Tjah, ifølge dem selv er det ikke en permanent løsning.
Som de skriver:
HINWEIS: Reifenpannen-Sets und -Sprays dienen ausschließlich zur Notreparatur des Reifens und einer kurzen Fahrt mit entsprechend stark reduzierter Geschwindigkeit zur nächsten Fachwerksatt!
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Ritzau

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 682
  • Its not the age.................. Its the mileage!
Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
« Svar #8 Dato: Maj 21, 2007, 08:35:25 am »
Surt!
Bedste løsning er dog nok: bestil et nyt dæk på nettet i Tyskland - leveres i løbet af få dage.
Af med hele baghjulet.
Tag det under armen - glem nu ikke det spritnye dæk.
Og få en eller anden mc-reparatør til at afmontere påmontere og ikke mindst afbalancere!
Så triller du bare for stærkt igen
 8)

Tidligere: SV1000S K3-sølvpil, Bundkåbe, Tonet dubblebubble, Forskærm og spejlforlængere, Hjemmehullede og genlappede potter, K&N luftfilter, SVkædeskærm, Små forblink, Solbriller og stort smil (som regel). .  og ½ l reservedunk, til SVeren altså!

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
« Svar #9 Dato: Maj 21, 2007, 08:38:24 am »
Som Luske skriver, så lavede vi tricket på Troldes Blade. Den eneste fejl "vi" (læs: JEG!*) gjorde, var at køre en tur på cyklen. I stedet trillede vi bare rundt med dækket, indtil skidtet virkede.

Ja fejlen var at Trolde ikke turde køre afsted på det... så vi skubbede bare cyklen op i brians varevogn, og fragtede den hjem.. men da den kom hjem var den stoppet med at lække "skum" ud af hullet.. og jeg efterfyldte med korrekt lufttryk og det holdt ihvertfald en uge indtil hun fik skiftet dæk.

----

Lappe løsning er simpelthen forbudt at køre rundt på !!!

lappe løsninger er ikke "rated" til at køre 200+ som de fleste cykler kan. Jeg mener at de der propper man sætter i, er "rated" til omkring 80-100 Kmt .. og siden at ens cykel kan køre mere - så ville jeg sige at det er strengt forbudt !! ... fy ha. ka i så holde op.  :club:

Skift dækket...  det er skidt at køre rundt på noget man ikke har tiltro til... og så undgår i også at køre flad for luft i nærmeste fremtid, fordi det ikke blev fikset ordentligt da i løb tør for luft første gang.

---

Freddy:  sig til hvis du skal have et gammelt race dæk. Der er masser af mønster på midten, du bruger jo alligevel ikke siderne nu hvor du er faldet til i rækkehus  :lmao:

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
« Svar #10 Dato: Maj 21, 2007, 08:45:22 am »
Ja fejlen var at Trolde ikke turde køre afsted på det... så vi skubbede bare cyklen op i brians varevogn, og fragtede den hjem..

Hvorfor så lappe hjulet? :)
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

teamupsidedown

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 401
  • Vil du i vrimlen frem - Hold kablet stramt
    • SorteDaek.dk
Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
« Svar #11 Dato: Maj 21, 2007, 09:20:57 am »
Som Luske skriver, så lavede vi tricket på Troldes Blade. Den eneste fejl "vi" (læs: JEG!*) gjorde, var at køre en tur på cyklen. I stedet trillede vi bare rundt med dækket, indtil skidtet virkede.

*Satan og jern, hvor jeg stadig den dag i dag ærgrer mig... det er nok første, sidste og eneste gang jeg har haft chancen for at køre på en spritny Blade... og så sagde jeg pænt nej tak.  :cry: :cry: :cry:

I øvrigt er jeg selv kommet i nøjagtig samme situation. Har lige fundet et søm i mit bagdæk. Jeg forsøgte at pille det ud for at se hvor dybt det stikker, og da jeg så kunne høre at der begyndte at sive luft ud, skubbede jeg skyndsomt sømmet tilbage igen.
Nu er jeg så kommet temmelig meget i tvivl om, hvad jeg egentlig skal gøre. Det skal siges, at det er et MEGET lille søm! Det er vel nærmest på størrelse med de søm der sidder i de dersens plastic-kabelclips. Hullet er derfor ikke ret stort. Jeg nægter at kassere et stort set nyt dæk på grund af sådan et bette hul. Dækket holder stadig luft, så jeg kan i princippet godt køre hid og did, men skal nok ikke begive mig ud på alt for vilde ture. Jeg overvejer om der skal skydes en prop i, men jeg synes faktisk det er lidt (temmelig meget) overkill. Så jeg tænker på simpelthen at få pillet dækket af, montere en ganske almindelig cykellap på indersiden hvor hullet er, og så sætte dækket på igen. Jeg er overbevist om, at sådan en lap sagtens kan klare ærterne i dækkets levetid (som sandsynligvis alligevel kun kommer til at strække sig til slutningen af denne sæson), og jeg tror ikke det på nogen måde forringer dækket. Cykellappen burde også sagtens kunne klare trykket, da racercykler i dag ofte kører med over tre gange så højt dæktryk som motorcykler. Og tilligemed skal lappen kun dække over et hul, som er lavet af et søm med en diameter på omkring 1 millimeter.
Du skal lige huske at dit bagdæk bliver noget varmere end et cykeldæk :loser:
Gixxxer til gaden
VTR til banen
SV650 Til Konen
Futtog på ryggen
SorteDaek.dk - gummi til madkassen

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
« Svar #12 Dato: Maj 21, 2007, 09:52:26 am »
Jeg har to gange benyttet mig af det omtalte skumguf.
Første gang kørte jeg 1200 Km, til dækket var slidt tilpas ned, og anden gang en smule mindre.

Hverken fart eller kørestil blev ændret, og hverken i sving, eller ved "lidt" mere end lovlig fart skete der noget  :mrgreen:
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
« Svar #13 Dato: Maj 21, 2007, 10:16:06 am »
Du skal lige huske at dit bagdæk bliver noget varmere end et cykeldæk :loser:
Rigtigt, men lappen er lavet af gummi, som jo nok er temmelig varmebestandig. Vulkaniseringscremen, som man limer lappen fast med, kan også sagtens holde til temperaturen. Havde det været et dæk med slange, ville det jo være blevet lappet på nøjagtigt samme måde.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Brug af "Pilot" (nød-lapning af dæk)
« Svar #14 Dato: Maj 21, 2007, 11:03:34 am »
Ja fejlen var at Trolde ikke turde køre afsted på det... så vi skubbede bare cyklen op i brians varevogn, og fragtede den hjem..

Hvorfor så lappe hjulet? :)

Fordi vi var de første der kom hende til undsætning og kunne yde hjælp.. og da hun så ikke turde at køre den hjem alligevel, ja så måtte hun ulejlige brian og hans varevogn.