Forfatter Emne: Tips til at bore i stål?  (Læst 8019 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

-BR-

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 628
Tips til at bore i stål?
« Dato: Maj 31, 2013, 08:27:26 pm »
Efter at have knækket flere skrue bits i forsøget på at få nogle skruer ud gik jeg i stedet igang med at bore hovedet af skruerne. Det lykkedes rimelig ok på det ene beslag hvor skruerne var lidt rustne men det andet beslag driller ekstremt. Har forsøgt med HSS bor til stål men er efterhånden ved at give op selvom jeg vil have lortet væk :P Det er på en altan, derfor det ser noget crappy ud.

Bruger en 220v slagboremaskine. Tænkte der må være flere eksperter herinde på det område som kan hjælpe en håbløs handyman med 10 tommelfingre ;)

GSX-R 600 K7

Haugen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 550
  • Bike: andet
Sv: Tips til at bore i stål?
« Svar #1 Dato: Maj 31, 2013, 08:54:27 pm »
Hvis du ikke er ked af at ofre et murbor kan du bruge sådan et. Slå slaget fra på boremaskinen og kør løs til skruehovederne er kommet af. Det kan godt tage noget tid, men det virker. Du skal dog passe på ikke at brænde fingrerne; både bor og skruer bliver meget varme.
Super Duke 1290 R; Puig glas, Evotech kølergitter og motor- og ensretterskjold, comfortsæder, SW-motech Handguards, Akrapovic slip-on, mere på vej...
Ex: Sølv SV650S + gejl, Yamaha FZ1S + gejl

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Tips til at bore i stål?
« Svar #2 Dato: Maj 31, 2013, 08:58:13 pm »
Vinkelsliber.
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

PeterZ

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 462
  • Mc-mekanikeren
    • Min mc
Sv: Tips til at bore i stål?
« Svar #3 Dato: Maj 31, 2013, 11:22:33 pm »
Som niels siger så er vinkelliber en mulighed, ellers så som Haugen siger så slå slaget fra på boremaskinen- ( havde nok også brugt hss stål bor og så sprøjt lidt olie på for køling.)  Ellers er det vel frem med det store koben og så pudse væggen op bagefter. :)
Gaden: Sv1000s - Fuldkåbe - Hugger - ERMAX undertray med blink - Egosæde - Pazzo Racing greb - Yoshimura - Pipercross stage2 - Rizoma zero11, og lidt til.

Banen:  Gsxr 750 - öhlins bagdæmper - öhlins styrdæmper -  powercomander - kn filter - mm.

MMN

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 719
  • SV650S 05'
  • Bike: Sv650S
Sv: Tips til at bore i stål?
« Svar #4 Dato: Juni 01, 2013, 07:27:56 am »
Når jeg skal bore rustfri stålbolte ud på mit job, foregår det med en skruemaskine og så det mindste bor i kassen, og så større og større bor indtil hovedet falder af, eller jeg kan få en ornepik i.
Aldrig slagbor, det tror jeg smadre alle bor, når du bore i stål.
2005 SV650S. SP Enginering Carbon potte. Piazzo greb. Rizoma Blå br. væskebeholder. S2 undertray og forblink's shutter. Puig Carbon look hugger, blå DB kæbeglas. Gel Sæde, Plasma m/ blå/rød led intrument. Carbon Motorbeskytter, PiperX, PCIII.

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: Tips til at bore i stål?
« Svar #5 Dato: Juni 01, 2013, 04:51:21 pm »
Og sørg nu for ikke at køre for stærkt, det dræber skæret. Kun øge hastigheden indtil boret trækker spån, så er det hastigheden du skal bore med. :thumbsup:

SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

-BR-

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 628
Sv: Tips til at bore i stål?
« Svar #6 Dato: Juni 01, 2013, 04:59:02 pm »
Fedt med gode råd  :thumbsup:, har dog heller ikke brugt "slaget" på den. Må give det et nyt forsøg på et tidspunkt hvor naboerne ikke tuder for meget over larmen :)
GSX-R 600 K7

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: Tips til at bore i stål?
« Svar #7 Dato: Juni 01, 2013, 05:10:53 pm »
Kodeordet er kør langsomt og køl gerne med noget olie så birdet ikke bliver for varmt og skæret dør. Så en skruemaskine i 1gear er ikke så dårlig.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2

Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: Tips til at bore i stål?
« Svar #8 Dato: Juni 01, 2013, 05:11:47 pm »
Kodeordet er kør langsomt og køl gerne med noget olie så boret ikke bliver for varmt og skæret dør. Så en skruemaskine i 1gear er ikke så dårlig.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2

Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

Hønse

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 772
  • Hey fuckfjæs, kom og slå dig ned....
    • "passiv" profil hos DFMC
Sv: Tips til at bore i stål?
« Svar #9 Dato: Juni 02, 2013, 12:16:04 am »
Når jeg skal bore rustfri stålbolte ud på mit job, foregår det med en skruemaskine og så det mindste bor i kassen, og så større og større bor indtil hovedet falder af, eller jeg kan få en ornepik i.
Aldrig slagbor, det tror jeg smadre alle bor, når du bore i stål.
Præcis + kølemiddel, skæreolie eller andet.

Men eftersom at det ikke ligner et beslag som du skal gemme og du sikkert skal skære stumperne, af skruerne, af når beslaget er væk, så er det bare på med en vinkelsliber som Niels siger og du er færdig på 2 min.  :blink:
:mrgreen: is a TLS"v" 

(aka pre SV)

off-topic ad