Forfatter Emne: Montering af Schnabel laderegulator  (Læst 13562 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Ztier

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 119
Montering af Schnabel laderegulator
« Dato: Juni 19, 2014, 08:56:07 pm »
Jeg tror min laderegulator er stået af, så jeg har købt en Schnabel, af Discteknik.

Jeg skulle gerne kunne montere den i morgen, da jeg skal på en længere tur lørdag.

Er der nogen pro-tips man skal være opmærksomme på? Nogen særlige udfordringer eller måder at gøre processen lettere på ?
SV 650 S, 2001 oldshool

Gufle

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #1 Dato: Juni 19, 2014, 09:15:36 pm »
Hej

Jeg var selv igennem det at skifte R/R på min grisling sidste år dig til en FH012 (mener jeg den hedder) ... og det er nok bare at gøre det .... :)

For ikke at skulle forklare for meget .. :P .. smider jeg dig bare et link ... :)

http://www.svrider.com/forum/showthread.php?t=111850

Tjek at der er ordenlig forbindelse i stikne da disse ellers godt kan nedsmelte ... gjorde min +/- stik efter jeg havde fået den nye R/R på ,.. så jeg har forbundet min R/R direkte til batteriet .. med en 30 AMP sikring imellem

Jeg har smidt lidt billeder med til inspiration ... der er billeder at det stik jeg snakkede om, hvor R/R sidder, hvordan jeg testede mens jeg var på tur! ... og så hvordan cyklen ser ud ... :)

Håber det hjalp! ..

Mvh Michael
------------
'00 650s Grisling

Ztier

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 119
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #2 Dato: Juni 19, 2014, 09:46:19 pm »
1000 tak for et godt svar.

Er sådan en regulator "bolt on" eller skal der modifikationer til før den passer?

Hvordan får man det højre plastic skjold af. Dvs. er der nogen der kan forklare hvilke skruer der skal ud og hvor de sider. Jeg spørger fordi jeg er ret rookie til selv at skrue, men rigtigt gerne vil, og så fordi jeg er tidspresset når den skal skiftes så jeg har ikke så meget tid til at stå og hygge med det.

på for hånd tak
SV 650 S, 2001 oldshool

Gufle

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #3 Dato: Juni 19, 2014, 09:52:20 pm »
giv mig 5 min så ser jeg om jeg ikke kan tage nogle pic's for at gøre det nemmere for dig ... :)

HÅBER DÆLME DET ER EN Grisling ( sv650 1999-2002 ) ... men min beskrivelse skulle også gerne virke på nyere ... håber jeg .. ;)

EDIT: se billeder ... :)

Hvis dine hænder er skruet rigtig sammen og du tager det med ro skal det nok gå, men sæt tid af til at gøre det ordenligt! ... :)

Umiddelbart række følge for adskillelse:

1. af med passagersæde
2. af med Sæde ( du skal bruge ubraco til de skjold der er på siden
3. fjern de skruer der er tydelige under sæde, ved grabbaren.
4. Jeg fjernede begge sider i et stykke, det er nemmere at arbejde så og det er nemmere at få skruet sammen igen.
5. Tag det stille og rolig, og hold styr på dine skruer.

6. når du er kommet ind til R/R'en så pil den af, 2 skruer, se om Schablen passer ( ved jeg ikke om den gør, jeg fik fat i en fra en Yamaha FJR1300 ... jaja ... overkill, men det virker)
7. + og - skal du være opmærksom på bliver forbundet rigtigt!
8. de gule ledninger fra svingspolen er det ikke vigtigt hvilken rækkefølge de er sat i.

9. Saml cyklen igen. :) modsat procedure af adskillelsen.

husk at lade batteri op hvis muligt .. og tjekke stikkene som jeg skrev tidligere! jeg strandede på den første tur efter skift pga stikket...

Mvh Gufle

« Senest Redigeret: Juni 19, 2014, 10:06:58 pm af Gufle »
------------
'00 650s Grisling

Ztier

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 119
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #4 Dato: Juni 19, 2014, 10:27:49 pm »
Tak for det.... Fedt med billeder

Jeps, det er en 01 grisling.... mon ikke jeg kan få det til at virke - det ser sådan ud :-)
SV 650 S, 2001 oldshool

Ztier

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 119
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #5 Dato: Juni 20, 2014, 06:04:23 pm »
Jeg ved ikke hvad jeg gør forkert, men jeg KAN ikke få plastic'erne af. De sidder fast ved bagenden.  :tie:

Synes jeg har løsnet alting. Nogen gode råd ?
SV 650 S, 2001 oldshool

Ztier

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 119
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #6 Dato: Juni 20, 2014, 08:10:01 pm »
Ok problem løst. Der sad en skrue på undersiden af cyklen, altså lige bagved nr pladen. Den var ikke til at se

Nu er regulatoren monteret  :D
SV 650 S, 2001 oldshool

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #7 Dato: Juni 20, 2014, 08:22:58 pm »
Ok problem løst. Der sad en skrue på undersiden af cyklen, altså lige bagved nr pladen. Den var ikke til at se

Nu er regulatoren monteret  :D

Fedt! Selvgjort er velgjort :-D
Har du kørt ledningerne direkte fra ensretteren til batteriet, med en sikring på +? Ellers er det en ommer ;-)  De to stik der ellers sidder er lige til at lukke op og skide i. Det samme gælder fra generator til ensretter. Kun ét stik!
Og ja, de to skruer der skal afmonteres udefra er skide svære at finde første gang :$
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Ztier

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 119
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #8 Dato: Juni 20, 2014, 09:11:58 pm »
Yes, har sat ensretteren direkte på batteriet.

Til generatoren har jeg skippet det ekstra stik der sad, sådan at der kun er en samling. Jeg er dog ikke sikker på at det er samlet godt nok, har monteret spadestik på de tre gule ledninger og sat dem ind i det gamle stik, og så samlet med isolerbånd. Vil det holde i længden, eller bør jeg skille det ad igen og få det samlet med et rigtigt han/hun stik ? eller er der en anden måde som man bør gøre det på ?

Noget helt andet er, at jeg ikke har et multimeter, så ved slet ikke om det virker ordenligt. Kan først måle på det når jeg får købt et multimeter...
SV 650 S, 2001 oldshool

Gufle

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #9 Dato: Juni 20, 2014, 09:21:55 pm »
Fedt du fandt ud af det med skruerne ... ! ... Jeg har ikke selv de skruer bag nummerpladen du snakker om, da min er uden den originale holder ...

Jeg har brugt spadestik på min og givet dem et ekstra tryk, så de sidder på polen! .. samlingen er lavet med det originale ledningsnet på min fra svingspolen ! ... skal jeg have lavet om med nogle bedre stik ... jeg kan dog kun anbefale at du putter krympeflex uden over spadestikkene ...

Samlet med isolerbånd ? ....  :huh: altså du har tvistet ledningerne og puttet isolerbånd omkring ? .. evt. billeder ville nok hjælpe ! ... hvis det er denne måde du har lavet det på så er det lidt en ommer ... lodde ledningerne sammen og krypefles, eller bruge spadestik eller ligende (som en nødløsning)

 :thumbsup: ensretteren direkte på batteri! ...

Men skide godt du fik den fikset! ( verdict still out ... indtil den er målt igennem ;) .. ) så har du lært din grisling lidt bedre at kende!

\Gufle
------------
'00 650s Grisling

Ztier

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 119
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #10 Dato: Juni 20, 2014, 09:54:06 pm »
Jeg har sat spadestik på de tre gule ledninger fra regulatoren. Dem har jeg så stoppet ind i det gamle hun stik i det originale ledningsnet, og så har jeg sat isolerbånd omkring spadestiikene og stikket for at holde det samlet.

Lan godt være jeg skal købe nogle rigtige stik ved lejlighed.
SV 650 S, 2001 oldshool

Gufle

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #11 Dato: Juni 20, 2014, 10:00:58 pm »
 :thumbsup: :thumbsup:

Det skulle virke! ...   :grin: ... det er ikke umiddelbart et udsat sted den sidder...

Så er det vel bare at måle spændingen i tomgang og ved 5.000 omdrejninger, så er du kørende ! ...

\gufle
------------
'00 650s Grisling

Ztier

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 119
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #12 Dato: Juni 20, 2014, 10:08:40 pm »
Det er 12 v på batteriet uden tænding på og 14,5 v ved 5000 rpm ikke ?

Hvad med tomgang hvad bør man måle der ?
SV 650 S, 2001 oldshool

Gufle

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #13 Dato: Juni 20, 2014, 10:18:03 pm »
gerne 12.5 ish uden tænding (kan være misvisende hvis du ikke har ladet batteriet helt op inden). og 13.5-15.5@5000 rpm

Helst ikke over 15 da dette ligger meget tæt på gassingsgrænsen for et blybatteri, og det vil ødelægge dit batteri... :) ...

min lå med et fuldt laddet batteri på 12,8 V uden tæning, 13,5 i tomgang og 14,2 ish ved de 5k

:)

Håber det hjælper ... !

Et godt råd det er at finde en manual til din cykel, der kan du finde mange af disse optegnelser i og instruktioner i hvordan du repper din cykel ! ...

\Gufle
------------
'00 650s Grisling

Ztier

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 119
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #14 Dato: Juni 20, 2014, 10:38:07 pm »
Tak for svarene.

Kunne godt købe en Haynes eller en Clymer, men forum er bare så meget hyggeligere  [afro|
SV 650 S, 2001 oldshool