Forfatter Emne: Montering af Schnabel laderegulator  (Læst 13561 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Ztier

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 119
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #15 Dato: Juni 21, 2014, 10:15:57 pm »
Nå ny status på mit el-eventyr.

Jeg fik monteret regulatoren, og i morges kunne jeg måle 13,8. V på batteriet uden tænding på, og 14,5 v i tomgang og det samme ved 5000 rpm. Jeg tænkte så st alt var fint.

Kørte af sted til Fyn, og nåede over broen hvorefter min MC døede pludseligt på motorvejen. Herefter ville den ikke starte.

En flink person på en hayabusa holdet ind til siden og kiggede midt på det. Jeg fik lidt strøm af ham, og kunne så trille til Odense med kun positionslys på, hvor jeg blev samlet op på en trailer.

Status er altså at den stadigt ikke lader, men at den kan køre ca 120 km på et fuldt batteri inden den går ud.

Nogen ideer til hvad der så kan være galt ?
SV 650 S, 2001 oldshool

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #16 Dato: Juni 22, 2014, 07:52:05 am »

Nogen ideer til hvad der så kan være galt ?

Crap! Måske er det så generatoren, men det lyder underligt med de fine tal du ellers målte.
Har du målt spændingen imellem de tre ledninger fra generatoren? Så vidt jeg husker skal der være 70 VAC imellem hver af dem. Prøv at måle om der er det.
Var batteriet nyt?
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Gufle

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #17 Dato: Juni 22, 2014, 12:26:05 pm »
SURT!!! ... Ked af at høre at sådan en ellers success historie ender sådan ... :-(

Men det var godt nok nogle fine tal !!!!! .... lige som forventet med en ny ensretter ...

Hvad jeg lige kan komme på af mulige ting:

1. tilspænding af batteriterminalerne
2. sikringen mellem ensretter og batteri sprunget ..
3. et sammenklappet batteri ?
4. som Niels skriver, kan det også være at din svingspole ikke levere høj nok spænding ...
    her er en video der beskriver hvordan du tester din svingspole https://www.youtube.com/watch?v=5v2LtHlvcqI

Håber du finder ud af hvad problemet er ! ... for elektriske grimlinger er noget af det værste at finde! ....

\Gufle
------------
'00 650s Grisling

Ztier

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 119
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #18 Dato: Juni 22, 2014, 05:43:36 pm »
Her er så nye målinger

Jeg måler 1,6/1,7 ohm mellem de gule ledninger. Jeg måler ingen modstand mellem de gule ledninger og stel.

I tomgang måler jeg 24 v vekselstrøm mellem hver af de gule ledninger og op til 80 v når der kommer omdrejninger på. Ovenstående forstår jeg sådan at generatoren virker.

Til gengæld kan jeg nu ikke måle at den lader, så noget tyder på, at ensretteren er defekt igen, eller at sikringen på plus ledningen er sprunget. Det sidste kontrollerer jeg i aften når der er faldet ro på familien :-)

Hvis nu det er sikringen eller ensretteren der er defekt, hvad kan årsagen så være til at dens springer sikring eller brænder ensretteren af ?

Batteriet er ikke klappet sammen fordi. Jeg kan fint lade det op og så duer cyklen fint indtil lygterne har ædt strømmen.

Jeg har kontrolleret polerne, de er spændte og fine og ikke irrede....
SV 650 S, 2001 oldshool

Ztier

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 119
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #19 Dato: Juni 22, 2014, 08:59:15 pm »
I forlængelse af mit sidste indlæg, kan jeg nu konstatere at jeg har to defekte ensrettere.

Sikringen på den nye Schnabel er ikke sprunget.

Jeg har læst mig frem til hvordan man tester dioderne i sådan en ensretter. På den gamle ensretter jeg kan få korrekte målinger på nogle af dioderne, men ikke på alle. Når jeg monterer ensretteren så lader den, men ikke nok, får kun 13,2 V ud.

Når jeg måler på den ny Schnabel så får jeg ingen korrekte målinger på nogen af dioderne og når jeg monterer den så lader den slet ikke.

Jeg må returnere den Schnabel og få en ny.

Det der nu undrer mig er, at den Schnabel jo virkede da jeg målte på den sidst. Det betyder at den er gået i stykker under min seneste tur, der godt nok foregik i temmelig frisk tempo. Hvad der nu bekymrer mig er, hvad årsagen til at den ny ensretter poludselig går i stykker. Det kan selvfølgeligt være en dårlig model jeg har fået, men der kan vel også være et eller andet galt med cyklen der gør, at den brænder ensretteren af ?
SV 650 S, 2001 oldshool

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #20 Dato: Juni 23, 2014, 09:06:31 pm »
Det lyder helt gak, det der  :embarassed:

En normal enretter stopper med at lade ved at kortslutte kontakten til generatoren. En Schnabel ensretter stopper med at lade ved at afbryde kontakten til generatoren. Hvad det betyder for dine målinger på dioderne ved jeg ikke, men det kunne måske være en forklaring. Du må ha fat i Disc Teknik og håbe at de har fået lidt af Hr. Schnabels viden med i posen.
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Ztier

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 119
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #21 Dato: Juni 24, 2014, 03:55:33 pm »
Indtil videre har jeg sendt ensretteren retur med besked om at den er defekt. Den virkede jo da jeg monterede den, men holdt op med at virke efter første tur, så den må være gået i stykker på vejen. Om det er cyklen eller ensretteren den er gal med ved jeg ikke, men det vil jeg virkeligt gerne finde ud af sådan at jeg ikke bare smadrer en ensretter mere.

Nogen der har bud på, hvorfor en ensretter går i stykker?

Flemming fra DiscTeknik har været meget hjælpsom, men ville dog først sende mig en ny ensretter nå han havde må på den jeg sendte retur, for at finde ud af havd der er galt med den og eventuelt årsagen. Han oplyste også, at man ikke kan måle på en Schnabel som man måler på en almindelig ensretter. Hvorfor ved jeg ikke, men en almindelig diode måling giver intet resultat - sagde han.

NU venter jeg bare på den ny ensretter....
SV 650 S, 2001 oldshool

Ztier

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 119
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #22 Dato: Juni 26, 2014, 10:14:08 pm »
Ny status på den forkølede ensretter.

Flemming fra DiscTeknik sendte mig en ny ensretter, efter at han havde konstateret, at den første han sendte mig var defekt. Han oplyste i den forbindelse, at den gamle ensretter var brændt af. Hans eneste forklaring var at den må være tilsluttet forkert, altså plus til minus og omvendt. Det ved jeg med sikkerhed ikke er rigtigt, men så udestår forklaringen på hvorfor den gik i stykker.

Hvorom alting er, så var DiscTeknik yderst hjælpsomme, og sendte mig en ny der var testet inden de sendte den.

Jeg har nu monteret den ny ensretter, og ligesom sidste gang så virker den perfekt i første omgang. Jeg måler nu 13,7 v uden tænding på og 14,7 v med tænding på - både i tomgang og ved 5 k rpm.... Hvis jeg tænder alt forbrug overhovedet (langt lys, blink og bremselys, så falder den til 13,8-13,9 v. Som jeg forstår det, så er det gode tal....

Jeg mangler nu bare at køre en god frisk tur, ligesom sidste gang for at se om den holder når man også kører på den  :D...
SV 650 S, 2001 oldshool

Gufle

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #23 Dato: Juni 27, 2014, 09:30:50 am »
Lyder rigtig godt ! ... Dejligt de er hjælpsomme! ...

Grunden til at du ikke kan måle på den Schnabel er at det, udfra hvad jeg har læst er en MOSFETT opbygning, og ikke som de "gamle" typer er en normal Transistor opbygning... og jeg kan ikke lige huske hvad min lærebog skrev om forskellene, men der er en forskel på den interne opbygning.
Sorry jeg ikke kan være mere behjælpelig i dette tilfælde ...

Men godt at høre den er igang igen, et godt råd ville være at du tog billeder af din nye installation til fremtidig dokumentation hvis der skulle blive noget bøvl .. ;)

\Gufle
------------
'00 650s Grisling

CarstenM

  • Gæst
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #24 Dato: Juli 03, 2014, 09:26:30 am »
Jeg tror min laderegulator er stået af, så jeg har købt en Schnabel, af Discteknik.

Nu er jeg inde på hans side og glo. HMM
Hvilken er det for en man skal bruge til en oldschool?

Ztier

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 119
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #25 Dato: Juli 03, 2014, 01:28:40 pm »
Det er en 3 faset 350 W jeg har købt. Det er den der passer på i følge Flemming fra DiscTeknik.

Ellers så giv ham et kald, han er meget hjælpsom
SV 650 S, 2001 oldshool

CarstenM

  • Gæst
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #26 Dato: Juli 03, 2014, 01:55:33 pm »
Det er en 3 faset 350 W jeg har købt. Det er den der passer på i følge Flemming fra DiscTeknik.
Ellers så giv ham et kald, han er meget hjælpsom

Super, will do. Tak

Ztier

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 119
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #27 Dato: Juli 06, 2014, 07:42:38 am »
Ok final opdatering på historien om min laderegulator/ensretter....

Efter at have målt på den ny ensretter som jeg modtog, sendte jeg målingerne til DiscTeknik, bare til orientering og for at fortælle, at den nu virkede.

Flemming fra Disc vendte tilbage med svar om, at han ikke synes, at målingerne var helt gode.  Han tilbød derfor, at jeg kunne komme ned til ham i Sakskøbing, så ville han måle cyklen igennem uden beregning. Jeg tog imod hans fine tilbud og trillede til Sakskøbing (uden problemer).

Flemming var som vanligt meget flink og hjælpsom, og vi fik målet cyklen igennem. Hans udstyr gav dog andre målinger end nit eget. Han målte meget fine tal både på batteri, ensretter og generator. Alt er således som det skal være.

Konklusionen må altså være at mit multimeter fra T-Hansen til 99,- ikke giver korrekte målinger. Jeg vælger at stole på Discs Pro udstyr :-)

Alt i alt skulle cyklen være i orden nu.

Jeg kan kun anbefale DiscTeknik. Han laver også andet end el, og tager alene 400 for en værkstedstime... Usædvanlig flink og hjælpsom fyr! :respekt:
SV 650 S, 2001 oldshool

Gufle

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #28 Dato: Juli 06, 2014, 07:59:03 pm »
Sq Lækker du endeligt har en cykel der er stabil !!!! .... og nej de der multimeter til 99,- skal man regne med har en hvis mængde fejlvisning ....

Men nu er der kun én ting at gøre ! ... ud i det blå! og give den gaz ....

\Gufle
------------
'00 650s Grisling

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Montering af Schnabel laderegulator
« Svar #29 Dato: Juli 07, 2014, 07:38:58 pm »
Fedt at det er endt lykkeligt!
Hvad siger dit multimeter i stikkontankten? Halvflade batterier (i multimeteret) giver ofte sjove målinger.
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(