Forfatter Emne: Mislyd fra min FZ1  (Læst 1296 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

amagerdk

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 684
    • www.amagerdemons.dk
Mislyd fra min FZ1
« Dato: Oktober 08, 2011, 11:26:45 am »
Hej folkens

Jeg håber at nogle kan hjælpe mig.

Min FZ1 er begyndt at give en underlig tikkende lyd når jeg kører.

Den har kørt 24k km. og var sidst til service i foråret hos Fisker. Så service mæssigt burde den være ok.

Det begyndte her for 4-5 ture siden hvor jeg svagt begyndte at ane en tikken fra et sted omkring motoren.

Det kan høres i alle gear og bedst fra omkring 3000 omdrejninger, både når den er kold og varm.

Lyden kan bedst beskrives som en svag klikken. Lidt som et relæ der slår fra og til, eller lyden ens tændrør giver når man får gnisten til at springe mellem tændrør og stel hvis man har dem ude.

Min kæreste som tit kører bagved på sin egen kan også godt høre det, og jeg er ikke i tvivl om at lyden er der.

Jeg har googlet og fundet frem til at det kunne være ventilerne som skal indstilles, og knastakslen hvis lyden er mere klonkende.

Jeg var hos Fisker i går, og deres Mek. Michael var ude og køre en tur på den for at se høre om han kunne lokalisere hvad det var, men han kunne kunne ikke høre at der skulle være noget galt...

Han mener IKKE er det er ventiler eller knastaksel, for så ville man ikke være i tvivl var hans råd.

Så kloge hoveder..,, hvad kunne det være? Mekanikerens bud er at det er noget der sidder løst, eks. en skrue der mangler under tanken eller noget (det har jeg prøvet før).

Det giver bare ikke mening i mit hoved, for lyden følger omdrejninger og er der 100%.... men hvad kan det være?

MKN

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 600
  • SV 1000 S - Kører som en drøm!
Mislyd fra min FZ1
« Svar #1 Dato: Oktober 08, 2011, 12:06:23 pm »
Dumt spørgsnål, men er din kæde ordentligt opstrammet? Jeg har lige haft samme problem med en tikkende/klonkende lyd, og det var kæden der var slap.

Good luck.
SV 1000 S - Hvid - 2005 - Yoshimura Carbon potter - Powercommander - Sinter metal klodser - Hyperpro forgaffel fjedre - Justerbar styrdæmper - Egosæde - Klar baglygte med blink. Titax Greb.

amagerdk

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 684
    • www.amagerdemons.dk
Sv: Mislyd fra min FZ1
« Svar #2 Dato: Oktober 08, 2011, 05:05:23 pm »
Dumt spørgsnål, men er din kæde ordentligt opstrammet? Jeg har lige haft samme problem med en tikkende/klonkende lyd, og det var kæden der var slap.

Good luck.

Martin, ret skal være ret, så er den faktisk lige slap nok. Jeg tror jeg prøver at stramme den og se om det forsvinder.

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Sv: Mislyd fra min FZ1
« Svar #3 Dato: Oktober 08, 2011, 05:17:35 pm »
Dumt spørgsnål, men er din kæde ordentligt opstrammet? Jeg har lige haft samme problem med en tikkende/klonkende lyd, og det var kæden der var slap.

Good luck.

Martin, ret skal være ret, så er den faktisk lige slap nok. Jeg tror jeg prøver at stramme den og se om det forsvinder.
Hvis det ikke er det, så er her et longshot:
Er der nogle gummimuffer ved indsugningen som ikke er tætte?
Jeg har tidligere oplevet (på min tidligere MC, som også var en Yamaha), at jeg havde et lidt for løst spændt spændebånd ved en af karbonaderne.
Det lød præcist som om man slog en blyant i en blikdåse, og det tog mig satme' lang tid inden jeg fandt ud af hvad det var. Det var først da jeg vaskede MC'en, og kunne se de små bobler, jeg fik den idé at efterspænde.
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson