Forfatter Emne: Hjemmelavet udstødning. Hvad synes i om min idé?  (Læst 2959 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Stålkaninen

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 61
Hjemmelavet udstødning. Hvad synes i om min idé?
« Dato: Marts 13, 2009, 03:44:16 pm »
 :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt:

Hej Allesammen.

Er ved at lave min egen udstødning. Inspireret af Buell cyklen, har jeg kastet sig ud i en ret "grounded exhaust".

Der er ikke meget plads under en sv650ak8 med kåbe, der har omkring 30cm frihøjde til fjedringen af bagenden.
Kan ca. give potten 14cm i højde.
Max. mulig bredde er ca. 23cm inden den kommer for tæt på kæden og
tykkelsen varierer fra 10cm-14cm.

Målene omtrent i cm: 14x23x14

Synet kræver et maksimum på 86db. Så skal den have lov at sidde igennem det, bør mit primære fokus nok være lyddæmpning. Da den altså ikke er ret stor.

Den vil have to skaller. En stor og en lille. Den store skal fores med et tyndt lag højtemp. lydiso rockwool, derefter lægges den 10% mindre skal oveni.

Vil lave potten mere eller mindre formet som en oversavet valnød.

Den vil have et påsvejset låg med to huller der er input og output. (la vær at misforstå den :rolleyes:)
Input forbinder udstødningsrøret fra motoren til valnøden. Der påsættes et U-rør ca. 3-5cm efter O2-måleren.

På outputtet vil jeg sætte et rør, som munding, der skyder skråt bagud under cyklen og forbi bagdækket. Selve mundingen vil være designet som en silencer til en pistol. To lag igen, hvor den inderste er perforeret med huller, der danner kamre til lyden.

For at udnytte pladsen maksimalt, vil jeg lave en labyrintformet struktur inde i valnøden, der giver et zig-zag flow og gør at lydbølgerne bliver fragmenteret.

Tænkte evt. at bruge en slange af højtemp-materiale som jeg leder udstødningen igennem. Ellers laver jeg vægge af samme metal jeg laver potten i.

Til sidst smører jeg potten med epoxy og dækker den med kulfiber.

Nogle der har idéer til det. Så please også hvis i gerne vil skyde det ned. Kaster mig immervæk ud i sådanne projekter. Håber det blir godt og ikke at jeg er doomed  :club:
Sort SV650S AK8 - Fuld kåbe - Rizoma diodeblink - Minipladeholder - Yoshimura TRS carbon og Xenon 8000k forlygter, superwhite positionslys.

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Re: Hjemmelavet udstødning. Hvad synes i om min idé?
« Svar #1 Dato: Marts 13, 2009, 03:53:20 pm »
Jeg har lidt svært ved at visualisere det hele, men ideen lyder spændende, og hvis det bliver et pænt projekt, vil jeg gerne have en magen til :)

Jeg synes du skal tegne nogle tegninger, der illustrerer konceptet. både af lyddæmperen som sådan, men også af det færdige look, altså påmonteret på motorcyklen.
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Pyrotek

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 264
  • Nu med underseat Exhaust
Re: Hjemmelavet udstødning. Hvad synes i om min idé?
« Svar #2 Dato: Marts 13, 2009, 04:47:56 pm »
Jeg har dit afgangsrør liggende i rustfri lige til at svejse på.
Det er et stykke mellemrør fra den CBR 1000 potte som jeg kører med som underseat.
Det er ca 12 cm lang og 45 mm diameter. med et perforeret inderrør og dæmpende uld mellem i et ca 5mm. tykt lag.
ville selv have monteret CBR potten under motoren men opgav da det blev for kompliceret.
 
 
Gul SV 650S K5

roadpilot

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 899
  • Kvinder og motorcykler er sjovest nøgne....
Re: Hjemmelavet udstødning. Hvad synes i om min idé?
« Svar #3 Dato: Marts 14, 2009, 12:16:27 am »
Lyder som lidt af et projekt, men super fed løsning med den slags udstødninger. Der er efterhånden flere cykler som har noget der minder om Buell'en , og ville gerne selv have noget sådant monteret på min And. Fedt at baghjulet bliver helt frit.....

Held og lykke med projektet
kilosvin med div udstyr...

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Re: Hjemmelavet udstødning. Hvad synes i om min idé?
« Svar #4 Dato: Marts 14, 2009, 09:41:00 am »
glæder mig til at se det. Jeg tror dog også du skal måle hvor meget plads der er, under en nedlægningsvinkel svarende til knæskrab. Mange cykler med fornuftig frihøjde, er næsten nede og ridse asfalten i skarpe kurver.
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....