Forfatter Emne: Endnu et nybegynderspørgsmål....  (Læst 6320 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Martin021

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 100
Endnu et nybegynderspørgsmål....
« Dato: April 04, 2005, 02:09:46 pm »
Nu er jeg ikke lige den skarpeste til mekanik selvom jeg synes det er meget spændende.... :D
Så hvad vil det sige når man "omdysser" en motorcykel?? Mit værksted(lydmuren i Stenløse) siger at min skal omdysses når jeg skifter luftfilteret + får en ny udstødning på... :?
Sort SV650S K5, baghugger, egosæde, typhoon råberør, pipercross luftfilter, spyballalarm, fuldkåbe og meget andet godt :_)

Mortenx

  • Gæst
Endnu et nybegynderspørgsmål....
« Svar #1 Dato: April 04, 2005, 02:27:21 pm »
Hejsa

Det er vidst sådan at det hele passer sammen igen.. som standard er motor osv dysset så det fungerer optimalt.. når du så skifter filter og udstødning så skal det indstilles igen så de nye dele passer med motoren... skulle jeg mene ;) forstår ikke så meget selv men det passer vidst meget godt :)

Ole

  • Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2090
Endnu et nybegynderspørgsmål....
« Svar #2 Dato: April 04, 2005, 02:32:32 pm »
Hvordan omdysser man en motorcykel med indsprøjtning?
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Endnu et nybegynderspørgsmål....
« Svar #3 Dato: April 04, 2005, 02:47:19 pm »
Det er for at få motoren til at køre bedst muligt.

Når du skifter luftfilter og udstødning, ændrer du hvor meget luft motoren får og hvor hurtigt den kan komme af med udstødningsgasserne.
På grund af det, skal der justeres på hvor meget benzin motoren får.

Hvis der ændres så meget at motoren for alt for lidt benzin, så bliver benzin/luft blandingen så "mager" at det kan skade motoren.

Vores ny SV'ere med indsprøjtning kan til dels kompensere for mere luft qua et nyt filter (selvom snorklen i luftfilterkassen begrænser effekten af filteret), men der er ikke noget til at kompensere for ændringen af udstødningen.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Endnu et nybegynderspørgsmål....
« Svar #4 Dato: April 04, 2005, 02:47:43 pm »
Citat fra: Ole Hansen
Hvordan omdysser man en motorcykel med indsprøjtning?
Korrekt!!!!  :?  :roll:

Du skal have justeret indsprøjtningen op så den ikke kører med for mager blanding, når du får mere luft-flow gennem maskinen ved en sportsudstødning + et sports-luftfilter.
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Endnu et nybegynderspørgsmål....
« Svar #5 Dato: April 04, 2005, 02:49:24 pm »
Citat fra: Ole Hansen
Hvordan omdysser man en motorcykel med indsprøjtning?


Justerer, via en computer, på ECU'en (den elektroniske motorstyring).

Man kan enten omprogramme den eksisterende ECU, eller montere en Power Commander og justere på den.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: Endnu et nybegynderspørgsmål....
« Svar #6 Dato: April 04, 2005, 02:51:07 pm »
Citat fra: Martin021
Nu er jeg ikke lige den skarpeste til mekanik selvom jeg synes det er meget spændende.... :D
Så hvad vil det sige når man "omdysser" en motorcykel?? Mit værksted(lydmuren i Stenløse) siger at min skal omdysses når jeg skifter luftfilteret + får en ny udstødning på... :?

Det drejer sig meget kort & enkelt fortalt om at indstille motorstyringen til at levere den rigtige mængde benzin i den benzin/luft blanding der forbrændes i cylindrene.  Når der kommer mere luft til (med et nyt filter) og den kan komme af med mere luft (ny udstødning) så opstår behovet for justering.  Ved Karburator modeller hedder det omdysning (fy, Ole!  :evil: ) ved indsprøjtning hedder det på engelsk 'remapping'.

EDIT: Okay så var der lige 3 der svarede mens jeg skrev  :roll:
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Ole

  • Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2090
Re: Endnu et nybegynderspørgsmål....
« Svar #7 Dato: April 04, 2005, 03:10:25 pm »
Citat fra: nyg
Ved Karburator modeller hedder det omdysning (fy, Ole!  :evil: ) ved indsprøjtning hedder det på engelsk 'remapping'.


Du skal i fy'e mig!  :D Jeg skulle bare lige høre, om jeg var helt forkert på den.. For jeg mente da nok, at omdysning var noget, man gjorde på karburatorer.. Hmm.. Jeg må lige kigge lidt på et indsprøjtningsanlæg :)
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Endnu et nybegynderspørgsmål....
« Svar #8 Dato: April 04, 2005, 04:49:47 pm »
skal det forståes således at den kun skal stilles om hvis man både sætter andre potter, og andet filter på. ? eller skal den også justeres hvis man bare skifter potter...... Måske nogen vil syntes det er et lidt dumt spørgsmål.... :roll:  men jeg ved ikke så meget om det  :oops:


mvh
GD
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: Endnu et nybegynderspørgsmål....
« Svar #9 Dato: April 04, 2005, 08:28:52 pm »
Citat fra: Ole Hansen

Du skal i fy'e mig!  :D


jeg troede du var spydig og tog gaaaas på et medlem.... :oops:
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Endnu et nybegynderspørgsmål....
« Svar #10 Dato: April 07, 2005, 08:12:22 am »
Citat fra: grand-danois
skal det forståes således at den kun skal stilles om hvis man både sætter andre potter, og andet filter på. ? eller skal den også justeres hvis man bare skifter potter...... Måske nogen vil syntes det er et lidt dumt spørgsmål.... :roll:  men jeg ved ikke så meget om det  :oops:


mvh
GD


Tænk at der ikke er nogen der svaret dig endnu... Tsk tsk.

Nå men, jeg tror at hvis man kun skifter potter så kan man godt undvære en justering. Med mindre man tilbringer meget tid med motoren i høje omdrejninger, for det er vist især der den mangler benzin.
Jeg er dog ikke 100% sikker, så hvis ikke andre kan give et mere sikkert svar, så vil jeg anbefale at spørge din mekaniker.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Endnu et nybegynderspørgsmål....
« Svar #11 Dato: April 07, 2005, 10:14:48 am »
Jeg har jo lavet alt jeg kan for at få så stort flow igennem, og min skulle kun justeres i bunden, da den stod for magert der og ikke i toppen, men om det er sådan på alle ved jeg ikke, men jeg mener med 99% sikkerhed ikke at det er nødvendigt når det kun er potterne du skifter.
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing