Forfatter Emne: Førstegangs MC  (Læst 7838 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

DiscoTango

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 5
Førstegangs MC
« Dato: April 13, 2011, 10:14:13 am »
Hej Allesammen.

Først og fremmest er jeg snart færdig med at få taget mit kørekort. 26 år gammel bla bla bla bla.

Jeg skal jo selvfølgelig have mig en MC, og jeg er selvfølgelig godt igang med at kigge efter den.

Uden at have prøvet den er jeg blevet anbefalet SV650 af rigtig mange efterhånden, og jeg er begyndt at kigge lidt mere specifikt efter netop denne. Den skal bruges til "hyggekørsel", altså ture af 30-60 km. varighed.

Jeg tror jeg vil være mest tryg ved at købe ved en forhandler, men da jeg har nogle MC kendere i familien kunne jeg også godt finde på at købe privat. Det er jo der hvor der oftest er mulighed for en god handel.

Er der nogle bestemte faldgrupper på en 650'er? Hvad skal jeg være mest opmærksom på? Jeg har set et par stykker med 5-10000 km, som ligger omkring de 60.000 kr. Men jeg vil jo gerne være lidt klogere på hvad jeg specifikt skal kigge efter.

Håber på et par svar fra Jer allesammen. Håber ikke spørgsmålet er stillet for mange gange før. I så fald undskylder jeg.

melander

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 354
Sv: Førstegangs MC
« Svar #1 Dato: April 13, 2011, 11:02:38 am »
Hej Allesammen.

Først og fremmest er jeg snart færdig med at få taget mit kørekort. 26 år gammel bla bla bla bla.

Jeg skal jo selvfølgelig have mig en MC, og jeg er selvfølgelig godt igang med at kigge efter den.

Uden at have prøvet den er jeg blevet anbefalet SV650 af rigtig mange efterhånden, og jeg er begyndt at kigge lidt mere specifikt efter netop denne. Den skal bruges til "hyggekørsel", altså ture af 30-60 km. varighed.

Jeg tror jeg vil være mest tryg ved at købe ved en forhandler, men da jeg har nogle MC kendere i familien kunne jeg også godt finde på at købe privat. Det er jo der hvor der oftest er mulighed for en god handel.

Er der nogle bestemte faldgrupper på en 650'er? Hvad skal jeg være mest opmærksom på? Jeg har set et par stykker med 5-10000 km, som ligger omkring de 60.000 kr. Men jeg vil jo gerne være lidt klogere på hvad jeg specifikt skal kigge efter.

Håber på et par svar fra Jer allesammen. Håber ikke spørgsmålet er stillet for mange gange før. I så fald undskylder jeg.
Først og fremmest velkommen til.  :orkester:
En Sv 650 med 5000-10000 km på bagen burde ikke have de store skavanker- det er for tidligt. Havde selv en 650 sa k7, og den var jeg rigtig glad for. Perfekt i sving og mangler ikke kræfter  :respekt:
Kig efter dækkene- de kan måske være slidte (afhænger af sælgers kørsel). Ellers så ville jeg kigge efter Mc´ens generelle kosmetiske stand, da den tit og ofte fortæller om sælgers holdning til påpasselighed. Det er mit råd  :mrgreen:
PT: Uden MC ;-(
Tidligere: SV 650 sa k7 og Sv1000 s K7 (08) med Bi-xenon/ angel eyes, KN filter/ stage 2 ramme, Rizoma lir og PC III ;-)

DiscoTango

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 5
Sv: Førstegangs MC
« Svar #2 Dato: April 13, 2011, 11:36:04 am »
Mange tak skal du have. Nu har jeg haft lyst til at få det gjort i mange år, og når økonomien er med, så skal man jo kaste sig ud i det.

Selvfølgelig skal jeg kigge på dæk og mc'ens generelle stand, men det kan jo være at nogle folk derude kendte de "normale" faldgrubber.

Det er klart at jeg som 1 gangs køber ikke vil have en maskine der skal holde på værksted halvdelen af sommeren. Jeg vil have mig en pålidelig maskine, og så evt. kunne gå henover vinteren og hygge mig lidt med vedligeholdelsen.

Hvis der er nogle der falder over noget interessant hører jeg gerne fra Jer. Helst Jylland/fyn

DiscoTango

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 5
Sv: Førstegangs MC
« Svar #3 Dato: April 13, 2011, 12:04:07 pm »
Alternativt har jeg også lidt kig efter en GS 500. Ved ikke om det er dødsstraf at skrive herinde. De er til at finde til meget fornuftige penge. Spørgsmålet er om den hurtigt bliver for kedelig? Jeg har svært ved at vurdere hvor hurtigt jeg kommer til at køre, men der er vel lidt fartdjævel i os allesammen.

Hvad vil i anbefale som den perfekte begynder?

Jeg synes selvfølgelig SV'eren er klart den pæneste, men køreglæden og mc'ens udholdenhed er nu nok det jeg kigger mest efter her første gang.

Mormad

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 381
  • And yet it moves...
    • Rumlepotten
Sv: Førstegangs MC
« Svar #4 Dato: April 13, 2011, 12:05:08 pm »
Det interessante er nok, at der ikke rigtig er noget interessant  :D SV 650'eren har mig bekendt ikke nogen nævneværdige børnesygdomme.
You never see a motorcycle parked outside a psychiatrist's office....

Rumlepotten: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=31446&ipc=106683

melander

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 354
Sv: Førstegangs MC
« Svar #5 Dato: April 13, 2011, 12:18:18 pm »
Det interessante er nok, at der ikke rigtig er noget interessant  :D SV 650'eren har mig bekendt ikke nogen nævneværdige børnesygdomme.
Lige præcis..
PT: Uden MC ;-(
Tidligere: SV 650 sa k7 og Sv1000 s K7 (08) med Bi-xenon/ angel eyes, KN filter/ stage 2 ramme, Rizoma lir og PC III ;-)

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Førstegangs MC
« Svar #6 Dato: April 13, 2011, 12:34:00 pm »
Alternativt har jeg også lidt kig efter en GS 500. Ved ikke om det er dødsstraf at skrive herinde. De er til at finde til meget fornuftige penge. Spørgsmålet er om den hurtigt bliver for kedelig? Jeg har svært ved at vurdere hvor hurtigt jeg kommer til at køre, men der er vel lidt fartdjævel i os allesammen.

Hvis budgettet eller humøret er til en GS500, så snup den. Den sædvanlige (latterlige) snak om at "den bliver hurtigt kedelig" er noget fis! Køb den, kør et år, sælg den igen hvis du synes det ikke er nok. Den taber ikke mange basseører på et år (hvis overhovedet nogen). Du får rutine og slipper billigere i forsikring til at starte med.
Hvis du vil have unendlich drehmoment og motorvejscruise løber en GS500 rigtigt nok hurtigt tør for kræfter, men hvis du vil på den snoede Margueritrute, er den glimrende.
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

melander

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 354
Sv: Førstegangs MC
« Svar #7 Dato: April 13, 2011, 01:37:12 pm »
Alternativt har jeg også lidt kig efter en GS 500. Ved ikke om det er dødsstraf at skrive herinde. De er til at finde til meget fornuftige penge. Spørgsmålet er om den hurtigt bliver for kedelig? Jeg har svært ved at vurdere hvor hurtigt jeg kommer til at køre, men der er vel lidt fartdjævel i os allesammen.

Hvis budgettet eller humøret er til en GS500, så snup den. Den sædvanlige (latterlige) snak om at "den bliver hurtigt kedelig" er noget fis! Køb den, kør et år, sælg den igen hvis du synes det ikke er nok. Den taber ikke mange basseører på et år (hvis overhovedet nogen). Du får rutine og slipper billigere i forsikring til at starte med.
Hvis du vil have unendlich drehmoment og motorvejscruise løber en GS500 rigtigt nok hurtigt tør for kræfter, men hvis du vil på den snoede Margueritrute, er den glimrende.
Åh Niels som du dog kan servere den!!  :lmao: :respekt:
PT: Uden MC ;-(
Tidligere: SV 650 sa k7 og Sv1000 s K7 (08) med Bi-xenon/ angel eyes, KN filter/ stage 2 ramme, Rizoma lir og PC III ;-)

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Sv: Førstegangs MC
« Svar #8 Dato: April 13, 2011, 02:00:55 pm »
Der er ingen tvivl om at GS500 er et fornuftigt valg. Men man skal altså bare vælge mc med hjertet og ikke med hjernen. Hvis hjertet allerede er tabt til SV'eren og du køber en GS'er, vil du mærke et stik af misundelse hver eneste dag, når du ser en SV'er på gaden.

Og hvis du allerede har erkendt at der er en lille fartdjævel i dig, som du skriver, så vil du nok sætte pris på SV'erens noget kvikkere optræk. GS'eren er skam en fin cykel som man kan have det rigeligt sjovt med (min kone tæskede da sin rundt på Knutstorp til hendes store fornøjelse), men SV'eren er altså lige det kvikkere.
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Morten1970

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 140
  • Forskellen på drenge & mænd - prisen på deres gear
Sv: Førstegangs MC
« Svar #9 Dato: April 13, 2011, 02:30:07 pm »
Har selv en SV650 SAK7 og kørt på den i et års tid.. En af gutterne har en GS500 som jeg har prøvet ved flere lejligheder... Der er dælme stor forskel på de 2 maskiner, også udover motoren... Så ud og prøv begge dele - så er du ikke i tvivl...  :D  good luck
SV650SA K7, Devil Carbon, lille nr. plade holder
Fuldkåbe, Hugger, Egosæde, LED blink

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Førstegangs MC
« Svar #10 Dato: April 13, 2011, 03:30:56 pm »
Hej igen,

Jeg synes også at SV650'eren er en glimrende begynderlåge, så hvis det er den, du vil have, så tag den  8)
Mit indlæg var nok mere til dem som mener at en Gixxer750 er god for begyndere fordi den har gode styreegenskaber og en "bred" motor. U C?  :)

Laderegulatoren har det med at stå af, men det er nok nærmere et Suzuki (ogHondaogYamahaog..og..og)-problem end det er et egentligt SV650-problem.
Baghjulskørsel er de første årgange fint glade for, men motoren er ikke, og du risikerer at den brænder sammen pga manglende smørring. Hvis pakdåserne i gaflen er skiftet mange gange er det et tegn på bawlejåwlskørsel eller dårlige inderben.
Knastkæden kan rasle pga en dårlig automatisk knastkædestrammer, men det er også et problem der er set på andre mærker og modeller. Man kan leve med det, give den et dask, eller skifte strammeren til en manuel type.

Ellers er det meste happy go happy  :mrgreen:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

haldo

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 280
  • Lev stærkt, dø ung og efterlad et smukt lig.
Sv: Førstegangs MC
« Svar #11 Dato: April 13, 2011, 04:15:32 pm »
Jeg stod i nøjagtig samme situation som dig i sommers. Lige fået styrebrevet til mc og smart i en fart og på samme alder. Jeg købte mig en 6½er fra 07 med 6000km på klokken for 60.000. Det jeg vil sige du skal kigge efter er, hvis du er bare halv så meget ung som jeg. Start med at vælge en model fra 03 og frem - æstetisk er de gamle ikke min smag, og så duer de heller ikke til ethjulskørsel, da motoren riskerer at brænde sammen på et hjul.

Og så kig på baghjulet. Se efter hjulets tøsestriber. Det afslører en hel del om den tidligere ejers kørestil. Tøsestriber er den afstand fra yderkanten af dækket og ind til den nedslidte flade. Altså, hvor langt han smider den ned i svingene.

DiscoTango

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 5
Sv: Førstegangs MC
« Svar #12 Dato: April 13, 2011, 05:26:07 pm »
Tak for input allesammen. Det er virkelig rart med nogle input fra folk der har forstand på det.. Har været ved forhandleren idag og kigge lidt, og synes 650 eren har det frækkeste look. Men det er jo først når jeg får dem prøvet jeg ordentlig kan vurdere. Det jo heller ikke sikkert det bliver en af disse to, har bare læst så meget godt om dem begge.

Husum

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 348
Sv: Førstegangs MC
« Svar #13 Dato: April 13, 2011, 05:50:15 pm »
Jeg startede på en gs500 det første år, og skiftede den så ud med en 1000'er efter et år. Det er jeg egentlig glad for den dag i dag, for hvis jeg havde startet på 1000'eren, tror jeg stadig ikke jeg havde turde give den bundgas den dag i dag.

Når det er sagt, så synes jeg helt sikkert at du skal smide de ekstra penge efter en 650'er. Motoren er nyere, og har et langt federe moment. Den er til at styre for en der ikke har kørt før, samtidig med at den har en pæn mængde kræfter.

Hvis jeg havde stået med valget og valgt GS'eren, så ville jeg ærge mig hver gang jeg så en SV'er. Synes du får langt mere maskine, for ikke ret mange flere penge.
Min SV 1000 N på MCG: http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=35338&xl=true

Der findes kun én ting der er sjovere end ting på 2 hjul - De samme ting på 1 hjul.

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Førstegangs MC
« Svar #14 Dato: April 14, 2011, 09:53:25 am »
Og så kig på baghjulet. Se efter hjulets tøsestriber. Det afslører en hel del om den tidligere ejers kørestil. Tøsestriber er den afstand fra yderkanten af dækket og ind til den nedslidte flade. Altså, hvor langt han smider den ned i svingene.

Hvad så hvis det kun er slidt på midten? Er den så "kørt af pige" eller har det været en træf-cykel med dertilhørende brændere og baghjulskørsel??
Selv på Bronzekursus kan man få fnulrede dæksider  8)
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(