Forfatter Emne: Affjedring - hvad skal man gå efter?  (Læst 4809 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Blinklys

  • Gæst
Affjedring - hvad skal man gå efter?
« Dato: Marts 03, 2009, 03:55:13 pm »
Mit SVin har snart 2 års fødselsdag, og jeg har tænkt lidt på at forære den nogle nye affjedringskomponenter i gave :mrgreen: Nogle nye fjedre + olieskift i fronten og en ny bagdæmper. Men det er sgu lidt en jungle, så jeg har brug for lidt råd om hvad man skal gå efter. Jeg er ikke så meget i tvivl med fronten, men mere med bagdæmperen. Jeg har set tricket med transplantering af Gixxer og Ninja dæmpere, men jeg kunne egentlig godt tænke mig en model der passer til SV650'eren :) Jeg bruger kun SVinet til frisk gadekørsel, ikke race og den slags, så jeg går ikke så meget op i at have myriader af indstillingsmuligheder. Spørgsmålet er om jeg skal sigte efter den mindste klasse af dæmpere (som fabrikanter ofte kalder Street eller lignende) eller niveauet højere (Sport) Jeg vil selvfølgelig gerne kunne mærke forskel - gider ikke brænde en masse tusser af på noget, der bare svarer til SV650'eren stock-dæmper - på den anden side vil jeg heller ikke have noget overkill :)

Ja og så er der jo den evige sang med mærker. Jeg har lidt indtryk af at det er religion, og man nok næppe kan mærke forskellen som almindelig dødelig gadekører, så længe man holder sig til de anderkendte mærker. Men hvis der er nogen der er fortaler for bestemte mærker (HyperPro, Wilbers, Öhlins...), så spidser jeg ører.

Henrik.poulsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 643
Re: Affjedring - hvad skal man gå efter?
« Svar #1 Dato: Marts 03, 2009, 05:50:12 pm »
Jeg har fået sat hyperpro fjedre i forgaflen og en anden fjedre bagi
for S..... hvor er det blevet godt
Husk det er kun Elektrikken der må pille i dåsen


Suzuki Sv1000S k7. carbon Devil potter.Powercommander

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Re: Affjedring - hvad skal man gå efter?
« Svar #2 Dato: Marts 04, 2009, 01:59:28 am »
Jeg har også fået smækket hyperpro i.. Det er en halvdyr affære(når man vælger at betale sig fra at gøre det selv), men det føles altså også supernice.. Det blevet en hel ny MC, der håndteres meget lettere og mere præcist.
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Blinklys

  • Gæst
Re: Affjedring - hvad skal man gå efter?
« Svar #3 Dato: Marts 05, 2009, 10:37:10 am »
Hvor mange arbejdstimer blev i bonget for af jeres mekker? Jeg kan nok forestille mig der ryger en del på den konto, da der jo skal skilles en del ad :)

roadpilot

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 899
  • Kvinder og motorcykler er sjovest nøgne....
Re: Affjedring - hvad skal man gå efter?
« Svar #4 Dato: Marts 05, 2009, 11:10:12 am »
Jeg har selv lige skiftet til en GSXR1000 bagdæmper, og sat öhlin i forgaffelen. Det er noget man kan gøre selv, hvis man har tilgang til lidt standard værktøj.


kilosvin med div udstyr...

LasseN

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 106
Re: Affjedring - hvad skal man gå efter?
« Svar #5 Dato: Marts 05, 2009, 11:40:35 am »
Hvis du overvejer at smide noget hyperpro i forenden og selv vil lave det kan jeg anbefale dig at kigge efter det i england, der er i hvert fald et par hundrede at spare på den konto.

Eksempelvis her, har ikke selv handlet med dem, men regner med det når mit svin skal have nye fjedre foran:
http://www.motorcycle-road-and-race.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=648&products_id=403161
Er man er skarn, hvis man er stolt af at være et gammelt svin!...
Eller i hvert fald eje et?!...
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=23619

roadpilot

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 899
  • Kvinder og motorcykler er sjovest nøgne....
Re: Affjedring - hvad skal man gå efter?
« Svar #6 Dato: Marts 05, 2009, 04:23:34 pm »
Jeg købte hos www.demon-tweeks.co.uk

Billigt særligt med den lave kurs på pundet i øjeblikket.

kilosvin med div udstyr...

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Re: Affjedring - hvad skal man gå efter?
« Svar #7 Dato: Marts 05, 2009, 04:45:24 pm »
Hvad giver man for bagfjeder alene hvis det skal være Hyperpro? - den skal vel passe på en GSX-R1000 - syntes ikke at jeg kan finde den? (kun som et kombi-kit)
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

Henrik.poulsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 643
Re: Affjedring - hvad skal man gå efter?
« Svar #8 Dato: Marts 05, 2009, 05:41:09 pm »
Tag en snak med Alex ..... ring til alex mc
Husk det er kun Elektrikken der må pille i dåsen


Suzuki Sv1000S k7. carbon Devil potter.Powercommander

Ritzau

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 682
  • Its not the age.................. Its the mileage!
Re: Affjedring - hvad skal man gå efter?
« Svar #9 Dato: Marts 05, 2009, 05:58:28 pm »
Vidste ikke man også kunne smide Öhlins i forgaflen!
Lyder sgu godt.
Tidligere: SV1000S K3-sølvpil, Bundkåbe, Tonet dubblebubble, Forskærm og spejlforlængere, Hjemmehullede og genlappede potter, K&N luftfilter, SVkædeskærm, Små forblink, Solbriller og stort smil (som regel). .  og ½ l reservedunk, til SVeren altså!

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Re: Affjedring - hvad skal man gå efter?
« Svar #10 Dato: Marts 05, 2009, 06:34:01 pm »
Tag en snak med Alex ..... ring til alex mc

Kunne godt være at jeg skulle køre derop - det var jo også ham der solgte fjedre til min forgaffel :)
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

roadpilot

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 899
  • Kvinder og motorcykler er sjovest nøgne....
Re: Affjedring - hvad skal man gå efter?
« Svar #11 Dato: Marts 05, 2009, 07:03:36 pm »
Vidste ikke man også kunne smide Öhlins i forgaflen!
Lyder sgu godt.

-jo jo, jeg har fået mig et sæt öhlins fjedre i. ( linære )
Jeg har ikke prøvet Svinet i år endnu, så jeg kender ikke effekten, men jeg ser frem til at prøve dyret snart. :-)

De kostede 74 pund for et sæt
kilosvin med div udstyr...

Blinklys

  • Gæst
Re: Affjedring - hvad skal man gå efter?
« Svar #12 Dato: Marts 06, 2009, 09:25:53 am »
Ku' godt være man skulle prøve at gøre det selv - det er jo gået meget godt med alt det andet jeg har sat på cyklen efterhånden :) Jeg tænkte bare at affjedring nok var en lidt mere kompliceret opgave, som man hellere måtte overlade til de professionelle... Efter at have studeret værkstedsmanualerne lidt nærmere, ser det egentlig ikke ud til opgaven er voldsomt kompleks, omænd nok noget tidskrævende. Og det vil jo være guld at få den erfaring. Nogle tips og tricks fra jer andre, og gotchas man skal være opmærksom på? Her er lidt hvad jeg selv har tænkt over:

Bagdæmper:

1) i dagene op til udskiftningen sprøjt med masser af WD40 (det skidt dernede har det nok med at sætte sig godt fast.)
2) op på løfteren (jeg har en ABBA-stand-kopi, så bagsvingeren hænger frit :))
3) nogle klodser eller lignende under bagdækket, så skidtet ikke dratter ned når mekanikken fjernes

4) på 650'eren (ved ikke om det er det samme med 1000'eren) blokerer kødbenene for den nederste monteringsbolt til bagdæmperen. Haynes skriver at man skal fjerne den nederste bolt til kødbenene og svinge dem væk, så man kan komme til. Problemet er bare lidt, at fra højre side er det ret svært at komme til pga. udstødningsrøret. Der er ikke plads til at få en topnøgle på, og jeg gider ikke engang forsøge mig med de 10-kroners ringnøgler fra Silvan jeg har liggende, da de helt sikkert bare knækker eller runder bolten af. Vil også være rimelig træt af at skulle afmontere udstødningen... Men jeg kom så til at tænke på om man ikke kunne løsne de øverste bolte til kødbenene i stedet, og svinge dem den anden vej? De er nemlig en del nemmere at komme til :wink:

5) Resten ser ud til at være rimelig nemt at komme til :)

Nye fjedre + olie i forgaffel:

1) Ja forgaflen skal jo så op og hænge frit - måske en god lejlighed til at få anskaffet sig en kronrørsløfter.
2) Forhjulet. Er der noget med man skal have et specielt Suzuki-værktøj for at få det af?
3) Hvad med olie? Mener det er 10W der er i som standard. Vil det være fint bare at putte 10W på igen, eller hvad vil effekten være ved f.eks. at gå op til 15W?

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Re: Affjedring - hvad skal man gå efter?
« Svar #13 Dato: Marts 06, 2009, 09:32:26 am »
Nogle tips og tricks fra jer andre, og gotchas man skal være opmærksom på? Her er lidt hvad jeg selv har tænkt over:


http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=4974.0

Og velkommen til overfladen fra din vintersøvn D.
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

Blinklys

  • Gæst
Re: Affjedring - hvad skal man gå efter?
« Svar #14 Dato: Marts 06, 2009, 09:47:30 am »
Og velkommen til overfladen fra din vintersøvn D.
hehe tak - ja jeg har vist været lidt død her i vintermånederne.

4) på 650'eren (ved ikke om det er det samme med 1000'eren) blokerer kødbenene for den nederste monteringsbolt til bagdæmperen. Haynes skriver at man skal fjerne den nederste bolt til kødbenene og svinge dem væk, så man kan komme til. Problemet er bare lidt, at fra højre side er det ret svært at komme til pga. udstødningsrøret. Der er ikke plads til at få en topnøgle på, og jeg gider ikke engang forsøge mig med de 10-kroners ringnøgler fra Silvan jeg har liggende, da de helt sikkert bare knækker eller runder bolten af. Vil også være rimelig træt af at skulle afmontere udstødningen... Men jeg kom så til at tænke på om man ikke kunne løsne de øverste bolte til kødbenene i stedet, og svinge dem den anden vej? De er nemlig en del nemmere at komme til :wink:
Måske er et billede på sin plads (tyvstjålet fra Olfert i en anden tråd :innocent:) Kort sagt: blå er hvad manualen siger man skal gøre, og grøn er hvad jeg tænker på at gøre.