Forfatter Emne: Hjælp til at gøre gashåndtaget lettere at dreje  (Læst 1949 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Esben

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 31
Hjælp til at gøre gashåndtaget lettere at dreje
« Dato: Januar 13, 2008, 12:08:27 am »
Hej

Jeg skal bruge mange flere krafter på at dreje gashåndtaget (SV650 99'er) end hvad jeg har mærket på min fars SV'er, og ville så høre om I skulle have nogle idéer til om det er noget man selv kan lege lidt med.(selv uden nogen erfaring).... eller om den tur skal forbi mekanikeren.

På forhånd tak
Esben

Ole

  • Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2090
Re: Hjælp til at gøre gashåndtaget lettere at dreje
« Svar #1 Dato: Januar 13, 2008, 10:22:19 am »
Smør eller skift kablerne (eller kablet.. Kan ikke huske, om der er to :))
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Hjælp til at gøre gashåndtaget lettere at dreje
« Svar #2 Dato: Januar 13, 2008, 10:29:57 am »
det bedste er nok at skifte dem.. så er risikioen også mindre for en dag at stå med et knækket kabel, fordi det gamle er blevet slidt op..  (man er faktisk temmelig lammet hvis et kabel knækker )

Som Ole også skriver, kan du også smøre det..   evt med WD 40, det løsner også evt rust der måtte være i kablet..  (det nemmeste er at afmontere kablerne så du rigtigt kan få arbejdet med dem og sikre at smørelsen når hele vejen igennem kablet, og du har mulighed for at bevæge wiren godt frem og tilbage, gentagne gange i smøreprocessen.


bdamkjaer

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 312
Re: Hjælp til at gøre gashåndtaget lettere at dreje
« Svar #3 Dato: Januar 13, 2008, 10:43:49 am »
Helt enig med Luske i at det bedste er at skifte dem.

Jeg ved ikke om det er den kabeltype som er belagt, altså at inderkablet kører i en slags hylster for at nedsætte friktionen. Er det den type vil smøring kun være en nødløsning. Da det kun vil hjælpe kortvarigt.

Er det typen hvor inderkabet kører derekte mod yderkabler kan smøring hjælpe, men du skal afmontere og være sikker på at kabler er gennemsmurt, og der ikke kommer flere urenheder i form af evt. rustfarvet olie. Det du ikke kan se er om kablet indeni er overslidt så der er en "lus".

Der er ikke andet end at forsøge med smøring, er du ikke tilfreds, så er der kun en vej. Køb et nyt.
SV1000S K6 Blå, Pluig DB, Suzuki Touren Lenker, Scottolier, Hyper Pro Kit + det løse...

Esben

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 31
Re: Hjælp til at gøre gashåndtaget lettere at dreje
« Svar #4 Dato: Januar 13, 2008, 11:26:40 am »
Tak for svarene  :thumbsup:
Det at skifte kablet er det noget der er lige til?? Er der nogen som har en ide om det er noget der kan svar sig at købe andetsteds en hos den aut. forhandler, i dette tilfælde vil det blive brdr. sejre i århus?

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Re: Hjælp til at gøre gashåndtaget lettere at dreje
« Svar #5 Dato: Januar 13, 2008, 02:17:24 pm »
Lige inden du skifter kabler så undersøg lige om det kan være fordi de sidder i spænd.

På min 750'er havde hele gashåndtaget drejet sig fordi det ikke var skruet ordenligt fast.
Det bevirkede at håndtaget gik stramt (begge veje). Jeg ved ikke om der er 2 kabler på 650 old school ..

Og ellers er der vist kun en vej frem - som de andre skriver.
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

Esben

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 31
Re: Hjælp til at gøre gashåndtaget lettere at dreje
« Svar #6 Dato: Januar 13, 2008, 02:47:39 pm »
Lige inden du skifter kabler så undersøg lige om det kan være fordi de sidder i spænd.

På min 750'er havde hele gashåndtaget drejet sig fordi det ikke var skruet ordenligt fast.
Det bevirkede at håndtaget gik stramt (begge veje). Jeg ved ikke om der er 2 kabler på 650 old school ..

Og ellers er der vist kun en vej frem - som de andre skriver.

Har lige været forbi cyklen og der er 2 kabler. Og det er som du skriver at det går stramt begge veje, smækker ikke tilbage.

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Re: Hjælp til at gøre gashåndtaget lettere at dreje
« Svar #7 Dato: Januar 13, 2008, 09:45:56 pm »
Det kan altså godt være det "kun" er fordi kablerne  .. eller bare et af dem - ikke sidder rigtigt. Er det noget der altid har været sådan ?

Hvis du ikke selv har mod på det selv så kør forbi et værksted .. Så kan du på få minutter få at vide om det er fordi de sidder forkert eller skal skiftes.

(Du kan dog prøve at løsne hele huset hvor de to kabler sidder fast på styret .. Når det er løst så prøv at drej det modsat af hvad du gør når du giver gas .. og se
om kablerne løbe lettere ... Du kan også prøve om kablerne løber lettere hvis du drejer styret til den ene eller anden side. De kan sidde i klemme flere steder.)
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.