Forfatter Emne: OT: Hjælp til opsætning af netværk og TV  (Læst 7844 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Gertsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 517
OT: Hjælp til opsætning af netværk og TV
« Dato: Oktober 29, 2008, 09:18:57 pm »
Hey

Er ved at være ved vejs ende med husbyggeri, og står og skal have bygget mit netværk op. Også TV. Begge fra YouSee.
Sagen er den at både TV og EDB er ført ind i vores bryggers. Nærmere sagt i vores teknikskab. Herfra har jeg et 20 mm flexrør (tomrør) ud til div. rum.
Jeg har tænkt mig at montere en trådløs router i teknikrummet.

Det jeg mangler hjælp til er at der kun er ført ét 20 mm rør ud til hver af værelserne og til kontoret.

1. spg.: I værelserne vil jeg gerne kunne trække både antennekabel og netværkstik i samme rør. Kan det lade sig gøre? og kan man få dæklåger (eller hvad de hedder til en 1½ moduls fuga-dåse?) med både netværksstik og antennestik?

2. spg.: I kontoret vil jeg gerne have min Synology NAS-server til at stå (Så jeg kan dele min printer via den). Så jeg har brug for at koble den direkte til routeren, og det samme gælder min stationære PC. Dvs. at jeg har brug for 2 netværkskabler i et 20 mm rør. Kan det lade sig gøre? Og kan man få dæklåge med 2 netværksstik?

Håber nogen kan hjælpe mig. Eller nogen der har andre gode ideér til hvordan det skal bygges op.
Regner ikke med at jeg får brug for netværksstik i stue og køkken. Nogen der ved om det er "nødvendigt" når man har trådløs...

Det var alt for nu....

/Mads
SV 650 S - SOLGT - MCG: HER for at gå til MotorCykelGalleriet

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: OT: Hjælp til opsætning af netværk og TV
« Svar #1 Dato: Oktober 29, 2008, 10:09:41 pm »
1. spg.: I værelserne vil jeg gerne kunne trække både antennekabel og netværkstik i samme rør. Kan det lade sig gøre? og kan man få dæklåger (eller hvad de hedder til en 1½ moduls fuga-dåse?) med både netværksstik og antennestik?

"Det ingen problem da"

Du køber noget "DKT minikabel" (75 Ohms antennekabel) - dette er designet til rørtræk på de kortere distancer (<30-40m).

Så hiver du dette, og et par Kat5/6 netværkskabler igennem dit 3/4" rør - det heller ingen problem da...

Mht. udtagene må du ind på LK´s side, og se hvad der findes dér.
Normalt monteres et Triax TD 260B som slutdåse (antennestik), og dette fylder 50x75 - altså hele dit 1½ modul.
Men der findes sikkert andre muligheder idag.
Ellers hakker du da bare en dåse mere i ved siden af  :thumbsup:

Jeg går ud fra, at du placerer alt isenrammet i "teknikrummet" - altså kabelmodem, router, switch , antenneforstærker mm. + 220V stikk.

Trækker du derfra i en "stjerneforbindelse" til div. rum med både coax/netværkskabel, så er du sikret langt ud i tiden.

2. spg.: I kontoret vil jeg gerne have min Synology NAS-server til at stå (Så jeg kan dele min printer via den). Så jeg har brug for at koble den direkte til routeren, og det samme gælder min stationære PC. Dvs. at jeg har brug for 2 netværkskabler i et 20 mm rør. Kan det lade sig gøre? Og kan man få dæklåge med 2 netværksstik?

Ja, det kan man nemt trække i et 3/4" rør - et netværkskabel er ca. 6mm i diameter, så deeet...
Udtaget med 2 stk RJ45 findes osse i 50x75mm.
Køb LK´s model (kan ikke huske hvad det hedder, men det er sort med grøn bagside, og kan monteres uden brug af specialværktøj).
Og det er altså selve RJ45 stikket, som er sort/grønt.
Udtagene fåes naturligvis i hvid, lys grå mv.
Brug montagemetode "B", når du monterer netværksstik.

Når du hiver kablerne igennem rørene, så fodrer du med sulfo/silikonespray, og du har en makker til at hive eller skubbe.
Ellers overskrider du nemt de mekaniske egenskaber for de givne kabler, og det er altså ikke helt ligemeget, selvom de stadig ser fine ud og virker i starten...
« Senest Redigeret: Oktober 29, 2008, 10:13:39 pm af Sperik »
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: OT: Hjælp til opsætning af netværk og TV
« Svar #2 Dato: Oktober 29, 2008, 10:12:58 pm »
1: Ikke mig bekendt - jeg har kun set løsninger med en radio/tv dåse og en single eller dobbelt netværksdåse ved siden af.

2: Du behøver kun 1 ledning til hvert rum - du monterer blot en switch i rummet hvor du har brug for at dele hullet i væggen. Alternativt kan man få dåser med 2 netværksstik - men det er ikke nødvendigt. Du vil sagtens kunne gøre det du gerne vil igennem en switch! Sådan en fætter koster også kun en hund for en med 5 porte 10/100Mbit!
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: OT: Hjælp til opsætning af netværk og TV
« Svar #3 Dato: Oktober 29, 2008, 10:22:15 pm »

2: Du behøver kun 1 ledning til hvert rum - du monterer blot en switch i rummet hvor du har brug for at dele hullet i væggen. Alternativt kan man få dåser med 2 netværksstik - men det er ikke nødvendigt. Du vil sagtens kunne gøre det du gerne vil igennem en switch! Sådan en fætter koster også kun en hund for en med 5 porte 10/100Mbit!

Jeg ville nu droppe den 100,- kroners switch bag det primære isenkram, og hellere trække linien direkte frem.
Alternativt ville jeg sætte en rigtig lag3 switch på.
Det sker ofte, at de billige switche (og routere) "sander til" med de torrent og peer to peer programmer, som i forlyster jer med  :innocent:
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

Gertsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 517
Re: OT: Hjælp til opsætning af netværk og TV
« Svar #4 Dato: Oktober 29, 2008, 10:32:45 pm »
1. spg.: I værelserne vil jeg gerne kunne trække både antennekabel og netværkstik i samme rør. Kan det lade sig gøre? og kan man få dæklåger (eller hvad de hedder til en 1½ moduls fuga-dåse?) med både netværksstik og antennestik?

"Det ingen problem da"

Du køber noget "DKT minikabel" (75 Ohms antennekabel) - dette er designet til rørtræk på de kortere distancer (<30-40m).

Så hiver du dette, og et par Kat5/6 netværkskabler igennem dit 3/4" rør - det heller ingen problem da...

Mht. udtagene må du ind på LK´s side, og se hvad der findes dér.
Normalt monteres et Triax TD 260B som slutdåse (antennestik), og dette fylder 50x75 - altså hele dit 1½ modul.
Men der findes sikkert andre muligheder idag.
Ellers hakker du da bare en dåse mere i ved siden af  :thumbsup:

Jeg går ud fra, at du placerer alt isenrammet i "teknikrummet" - altså kabelmodem, router, switch , antenneforstærker mm. + 220V stikk.

Trækker du derfra i en "stjerneforbindelse" til div. rum med både coax/netværkskabel, så er du sikret langt ud i tiden.

2. spg.: I kontoret vil jeg gerne have min Synology NAS-server til at stå (Så jeg kan dele min printer via den). Så jeg har brug for at koble den direkte til routeren, og det samme gælder min stationære PC. Dvs. at jeg har brug for 2 netværkskabler i et 20 mm rør. Kan det lade sig gøre? Og kan man få dæklåge med 2 netværksstik?

Ja, det kan man nemt trække i et 3/4" rør - et netværkskabel er ca. 6mm i diameter, så deeet...
Udtaget med 2 stk RJ45 findes osse i 50x75mm.
Køb LK´s model (kan ikke huske hvad det hedder, men det er sort med grøn bagside, og kan monteres uden brug af specialværktøj).
Og det er altså selve RJ45 stikket, som er sort/grønt.
Udtagene fåes naturligvis i hvid, lys grå mv.
Brug montagemetode "B", når du monterer netværksstik.

Når du hiver kablerne igennem rørene, så fodrer du med sulfo/silikonespray, og du har en makker til at hive eller skubbe.
Ellers overskrider du nemt de mekaniske egenskaber for de givne kabler, og det er altså ikke helt ligemeget, selvom de stadig ser fine ud og virker i starten...


Nice. Det lyder til at det kan lade sig gøre... Meeen der er nu nogle ting jeg ikke helt forstår. Men måske min trikker kan hjælpe mig der....
Jeg takker mange gange for svarerne. Men hvis andre har andre gode ideér, så skriv.

Hvad er coax egentlig???

1: Ikke mig bekendt - jeg har kun set løsninger med en radio/tv dåse og en single eller dobbelt netværksdåse ved siden af.

2: Du behøver kun 1 ledning til hvert rum - du monterer blot en switch i rummet hvor du har brug for at dele hullet i væggen. Alternativt kan man få dåser med 2 netværksstik - men det er ikke nødvendigt. Du vil sagtens kunne gøre det du gerne vil igennem en switch! Sådan en fætter koster også kun en hund for en med 5 porte 10/100Mbit!

Jeg har egentlig en switch til at ligge i skuffen. Men ville gerne bare trække det direkte. Så hvis det kan lade sig gøre, så gør jeg det.
SV 650 S - SOLGT - MCG: HER for at gå til MotorCykelGalleriet

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: OT: Hjælp til opsætning af netværk og TV
« Svar #5 Dato: Oktober 29, 2008, 11:30:55 pm »
stil NAS'en i dit kammer og routeren/switchen oven på - den skal nok give lyd fra sig hvis der er noget galt ellers står den og blinker

hvorfor ik trådløst kort i den stationær en N router på 300Mb/s skulle være nok til en adsl og streame HD film på de 20Gb over netværket uden problemer

som standard ligger routere på 100Mb/s Rj45
« Senest Redigeret: Oktober 29, 2008, 11:33:45 pm af blz »
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

Gertsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 517
Re: OT: Hjælp til opsætning af netværk og TV
« Svar #6 Dato: Oktober 30, 2008, 08:08:20 am »
stil NAS'en i dit kammer og routeren/switchen oven på - den skal nok give lyd fra sig hvis der er noget galt ellers står den og blinker

hvorfor ik trådløst kort i den stationær en N router på 300Mb/s skulle være nok til en adsl og streame HD film på de 20Gb over netværket uden problemer

som standard ligger routere på 100Mb/s Rj45

NAS'en vil jeg gerne have på kontoret, da der er USB-udgang til printeren deri. Og derved kan jeg let dele én printer. Og den skal gerne stå i kontoret.

Nu er jeg mest til ledninger, når det angår netværk. Spiller af og til lidt CS, og der skal altså være god kontakt. Det skal også lige siges, at jeg i forvejen har en Router, som jeg regnede med at bruge. Den er trådløs
SV 650 S - SOLGT - MCG: HER for at gå til MotorCykelGalleriet

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Re: OT: Hjælp til opsætning af netværk og TV
« Svar #7 Dato: Oktober 30, 2008, 08:18:52 am »
Hej Mads, sig til hvis du skal bruge værktøj etc. Har tidligere været netværksfætter af profession, så jeg har stik osv liggende. Det første udtag du efterlyser findes ikke.

Coax er et skærmet kabel, med en centertråd.....fås med forskellige impedanser. 75 Ohms kabel benyttes f.eks til antennekabel.
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

Gertsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 517
Re: OT: Hjælp til opsætning af netværk og TV
« Svar #8 Dato: November 18, 2008, 08:02:11 am »
Så har jeg efterhånden bestemt mig for hvordan det skal sættes op.

Dette er hvad min elektrikker mener der skal bruges. Men vil lige dobbelttjekke herinde.

"Her er det vi skal bruge til antenne.

Dataudtag, med 2 stik, elnummer:
10 88 002 414
1 stk. ??

Antenne/radioudtag, elnummer
10 87 004 934
stk: ??

Antennekabel:
http://www.elvvs.dk/category.2325.article.15257 (det er vist fint tror jeg)
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/antennekabel/antennekabel/antennekabel_i_metermaal/antennekabel_coax_6_8_mm_pris_pr_meter_310_da.html (det her er vist det samme, tror jeg)

Antennefordeler:
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/antennekabel/antennefordeler/professionel_antennefordeler_8_vejs_1326_da.html (jeg tror denne her er fin)
1 stk.

Stik:
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/antennekabel/antennestik/fconnector_stik/fconnector_6_8_mm_twiston_265_da.html (de her er vist fine)10 stk.

Modstand (til stik der ikke benyttes):
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/antennekabel/antenneadapter/fconnector_adaptere/fslutmodstand_75_ohm_2020_da.html
2-3 stk."

Ser det OK ud eller er der noget der skal laves om???

Big G: Måske jeg hænger dig op på lån etc. Det er nemlig ikke noget jeg har. Har du evt. også netværkskabel? Så kunne jeg nemlig blive fri for at købe en hel rulle.
SV 650 S - SOLGT - MCG: HER for at gå til MotorCykelGalleriet

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Re: OT: Hjælp til opsætning af netværk og TV
« Svar #9 Dato: November 18, 2008, 09:42:41 am »
netværkskabel har jeg masser af.
Termineringsmodstande har jeg også masser af.

Vedrørende fordeleren, skal du være opmærksom på et tab mellem 15-20 db på hver "tap", hvis dit indgangssignal er for lavt (under 80db(Yousee er kun forpligtet til at levere omkring 60)), skal du højst sandsynligt forstærke det inden det ryger i fordeleren. Prøv først uden, men hvis, så skal du have en forstærker med "returvej", ellers funker nettet ikke. Den er halvdyr mener jeg, og køb den hellere hos Yousee, så den passer til deres net. Men 1500 er du sikkert fattigere(mener det var det prisleje da jeg arbejdede hos Stofa).

Sig til når pilsnerne er kolde  :wink:
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Re: OT: Hjælp til opsætning af netværk og TV
« Svar #10 Dato: November 18, 2008, 09:46:37 am »
og forresten, 6,8mm kabel er fint. Husk dog at købe de rigtige f-connectorer.
Der skal nok bruges en 7,5mm connector på indgangskablet, men den leverer Yousee nok.

nåå ja: 29 44 27 90, ring eller sms, hvis der er mere.....
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

Gertsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 517
Re: OT: Hjælp til opsætning af netværk og TV
« Svar #11 Dato: November 19, 2008, 08:20:00 am »
netværkskabel har jeg masser af.
Termineringsmodstande har jeg også masser af.

Vedrørende fordeleren, skal du være opmærksom på et tab mellem 15-20 db på hver "tap", hvis dit indgangssignal er for lavt (under 80db(Yousee er kun forpligtet til at levere omkring 60)), skal du højst sandsynligt forstærke det inden det ryger i fordeleren. Prøv først uden, men hvis, så skal du have en forstærker med "returvej", ellers funker nettet ikke. Den er halvdyr mener jeg, og køb den hellere hos Yousee, så den passer til deres net. Men 1500 er du sikkert fattigere(mener det var det prisleje da jeg arbejdede hos Stofa).

Sig til når pilsnerne er kolde  :wink:

Så er det meste købt. Dog ikke netværkskabel. Her regner jeg med at et par kolde pilsnere kan hjælpe lidt...  :D :D (ringer nok senere... Starter bare med det trådløse)

SV 650 S - SOLGT - MCG: HER for at gå til MotorCykelGalleriet

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Re: OT: Hjælp til opsætning af netværk og TV
« Svar #12 Dato: November 20, 2008, 07:11:18 am »
du skal trække de kabler der skal i samme rør samtidig.....eller er det umuligt. Træk altså hellere et pds-kabel sammen med hvert coax.....og så bare lad det ligge i dåsen.
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

Gertsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 517
Re: OT: Hjælp til opsætning af netværk og TV
« Svar #13 Dato: November 20, 2008, 02:08:51 pm »
du skal trække de kabler der skal i samme rør samtidig.....eller er det umuligt. Træk altså hellere et pds-kabel sammen med hvert coax.....og så bare lad det ligge i dåsen.

Desværre for sent. Men har overvejet det inden vi begyndte. Må bare trække coax-kablet tilbage, hvis jeg en dag skal bruge det.
SV 650 S - SOLGT - MCG: HER for at gå til MotorCykelGalleriet

Gertsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 517
Re: OT: Hjælp til opsætning af netværk og TV
« Svar #14 Dato: December 10, 2008, 01:12:18 pm »
Vil lige sige tak for hjælpen til Big G, som valgte at hjælpe mig en søndag, så Nu virker det hele som det skal. (Ja Gert. Jeg har sgu selv skiftet stikket som var defekt). Men  :thumbsup: og  :respekt: til Big G for hjælpen

Mit næste spørgsmål i denne tråd er:
Kan jeg bruge min Synology som mail-server, en slags exchange-server? Så det fungerer fint hjemme med Outlook, og at man kan tilgå min mail udefra med noget webmail eller lign.?

Min Synology er en DS 106E
SV 650 S - SOLGT - MCG: HER for at gå til MotorCykelGalleriet