Forfatter Emne: Xenon eller...  (Læst 8013 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Stålkaninen

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 61
Xenon eller...
« Dato: April 09, 2009, 01:51:40 pm »
Vil gerne oprette en tråd for jer der vil have xenon, men ikke har mod på at blive stoppet, tænke på syn osv.

Halogenpærerne i cyklen, kan erstattes med nogle der er meget bedre (+blåligt lys) og DE er lovlige. Så hedder det  :hand: til  :police: :D

Det jo ikke den ægte vare, så bedøm selv forskellen.

http://www.youtube.com/watch?v=PL5FUV_psDA&feature=related#

bestiller dem inde fra denne her side. De koster 135 for et par, bare sørg for at det er den rigtige H(x) størrelse. Fandt min som er H4 stående i brugerhåndbogen.

Linket til lamperne I want er:

http://everlight.dk/upgrade-halogen-paerer/h4/h3-osram-cool-blue-twin-pack.html

Håber der er nogle, der kan bruge det til noget!

God påske.

EDIT: H4 MTEC Cosmos Blue – Twin Pack, skulle efter sigende på samme side være endnu bedre de koster også 195 istedet for.
« Senest Redigeret: April 09, 2009, 02:31:40 pm af Stålkaninen »
Sort SV650S AK8 - Fuld kåbe - Rizoma diodeblink - Minipladeholder - Yoshimura TRS carbon og Xenon 8000k forlygter, superwhite positionslys.

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: Xenon eller...
« Svar #1 Dato: April 09, 2009, 08:00:28 pm »
Jeg har Nightbreaker H7 i bilen, og lige da de var nye lyste de lidt bedre end de vanlige Osrampærer.
Men jeg synes ikke de er den ekstra udgift værd, da "gassen" hurtigt går af dem, og de formentlig ikke holder så længe som de almindelige Osram.

Man kan klart se forskel på en gammel og en ny pære, og jeg tror mange narrer sig selv på den konto.

Fremover køber jeg standard Osrampærer til lygterne foran mine V-motorer  :mrgreen:
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

sircajun

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1004
  • >>> Z-Bull <<<
Re: Xenon eller...
« Svar #2 Dato: April 10, 2009, 01:07:50 am »
Ja nu tror jeg ikke selv på alle de wannabe lookalike Xenon pærer der findes. Kørte med 8000K på min SV´er og det virkede, havde også brugt en evighed på at justere det så det ikke generede andre trafikanter. Nu kører jeg med alm halogen og kunne godt savne lidt mere lys men gider ikke tiltrække mig unødig opmærksomhed.
På filmen ser man ikke still billeder efter, kun med halogen i starten ( eller er det de smarte pærer???) Klippet til sidst giver absolut ikke noget brugbart billede af styrken.

Sorry, jeg er IKKE overbevist.
I don't care if your world is ending today
Because I wasn't invited to it anyway
You said I tasted famous, so I drew you a heart
But now I'm not an artist I'm a fucking work of art!

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Xenon eller...
« Svar #3 Dato: April 10, 2009, 01:17:04 am »
Jeg har købt et sæt Osram Nightbreaker hos Tsvansen - så ser jeg med egne øjne om de dur.

Lige nu sidder der en Philips Highbright i - og den giver super lys allerede, så der er noget at leve op til.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Stålkaninen

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 61
Re: Xenon eller...
« Svar #4 Dato: April 10, 2009, 01:36:22 am »
Tillader mig lige at copy-paste en dude, hvis anmeldelse af Mtec jeg fandt på goggeren, fra bilgalleri:


Vil lige fortælle om mine erfaringer Mtec xenon-look pærer, da der er mange, der gerne vil have pærer, som rent faktisk ligner xenon, men ofte går det ud over lysstyrken, og ofte er de ikke lovlige (E-mærket)... dette er ikke tilfældet med Mtec pærer.

Jeg har prøvet både Mtec Super White 4350K. og Mtec Cosmos Blue 4750K..

Mtec Super White giver et fremragende lys, der er kridhvidt(!) med en ganske lille snært af blåt. Den er rigtig behageligt at køre med i mørke. Pæren er E-mærket, og er således fuldt ud lovlig.

Mtec Cosmos Blue har et lidt lavere lysudbytte end Super White, men til gengæld ligner den xenon rigtig meget. Lyset er stadig hvidt ligesom Super White, men det har en mere blålig tone (det ser rigtig fedt ud i mørke). Cosmos Blue er ikke E-mærket, men er man ligeglad med det, er det en rigtig fin pære.

Jeg har efterhånden prøvet flere forskellige xenon-look pære (bl.a. Phillips BlueVision, Osram CoolBlue, GP Thunder m.v.), og jeg kan konstatere, at Mtec giver det klart bedste lysudbytte - især hvis man vælger Mtec Super White. Denne pære lyser bedre op end både BlueVision, CoolBlue og i særdeleshed end GP Thunder. Sidstnævnte (GP Thunder) er forøvrigt ikke E-mærket, og lysudbyttet er intet mindre end elendigt!! Pæren kan absolut ikke bruges til andet et show, og jeg kan således ikke anbefale, at man montere GP Thunder i sin bil, hvis man forventer at få et lysudbytte, man kan bruge til noget. BlueVision og CoolBlue giver ikke et specielt xenon-agtigt hvidt/blåligt lys, men minder mere om almindelig pærer, og de giver et betydeligt mere gulligt lys end Mtec.

Det korte af det lange er at de bedste xenon-look pærer, jeg har haft monteret, er Mtec! Hvis man vil have optimalt lysudbytte, og en pære der er E-mærket, skal man vælge Mtec Super White. Vil man have en pære, der er lidt mere blålig, skal man vælge Mtec Cosmos Blue, som giver et lidt ringere lysudbytte end Mtec Super White, men tilgæld er den rigtig flot i mørke.


Sort SV650S AK8 - Fuld kåbe - Rizoma diodeblink - Minipladeholder - Yoshimura TRS carbon og Xenon 8000k forlygter, superwhite positionslys.

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Re: Xenon eller...
« Svar #5 Dato: April 10, 2009, 08:35:58 am »
MC'en til venstre på nedenstående billede er udstyret med nogle rigtig gode halogenpærer - sammenlign evt. med Xenon (som på billedet IKKE var justeret endnu)

- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

Stålkaninen

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 61
Re: Xenon eller...
« Svar #6 Dato: April 10, 2009, 11:27:29 am »
HAR bestilt dem. Skal nok poste nogle før efter billeder... så i kan se om det er forskellen værd.
Sort SV650S AK8 - Fuld kåbe - Rizoma diodeblink - Minipladeholder - Yoshimura TRS carbon og Xenon 8000k forlygter, superwhite positionslys.

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Re: Xenon eller...
« Svar #7 Dato: April 10, 2009, 01:27:37 pm »
HMMM...... Jeg kører stort set aldrig når det er mørkt. Føler mig ganske enkelt for sårbar på mc i mørke. Og når vejen SVinger, lyser lyskeglen alligevel aldrig derhen hvor man gerne vil have den til det!! Men er begyndt at køre med langt lys om dagen, og selv uden Xenon, SuperDuper-Pærer og hvad de ellers hedder, så ses man MEGET bedre i trafikken....!

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Xenon eller...
« Svar #8 Dato: April 10, 2009, 07:09:32 pm »
HMMM...... Jeg kører stort set aldrig når det er mørkt. Føler mig ganske enkelt for sårbar på mc i mørke. Og når vejen SVinger, lyser lyskeglen alligevel aldrig derhen hvor man gerne vil have den til det!! Men er begyndt at køre med langt lys om dagen, og selv uden Xenon, SuperDuper-Pærer og hvad de ellers hedder, så ses man MEGET bedre i trafikken....!

Man ses mere ja - men langt lys hjælper hverken på afstands- eller hastighedsbedømmelsen hos de andre trafikanter - og det er sgu de to faktorer som giver problemer...

Jeg er stoppet med at hilse på folk der blænder mig - og er det slemt hilser jeg med langemand....  :club:

Hvis det virkelig var en prioritet at blive set, så havde man nok en gul vest og en skriggul hjelm på...
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Rasmus S

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 499
Re: Xenon eller...
« Svar #9 Dato: April 11, 2009, 11:50:01 am »
Eller også kører man en Hvid BMW med gul vest ;)

Men jeg har skiftet mine to lyskilder ud til Blue Vision fra Phillips. Jeg kan nu godt se en forskel...

Billede 1: Gamle lys
http://www.motorcykelgalleri.dk/uploads_large_wm/253433.jpg?11-04-2009%2011:44:25

Billede 2: Nye lys
http://www.motorcykelgalleri.dk/uploads_large_wm/253434.jpg?11-04-2009%2011:44:25
Pearl Crystal Red SV650 K5 - Lucas Fender Eliminator - Pipercross luftfilter - MRA tonet racing kåbeglas - Rizoma blink - Yoshimura udstødning - Rear hugger - Orginal underkåbe - http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17454&ipc=64707

Stålkaninen

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 61
Re: Xenon eller...
« Svar #10 Dato: April 11, 2009, 01:04:09 pm »
Eller også kører man en Hvid BMW med gul vest ;)

Men jeg har skiftet mine to lyskilder ud til Blue Vision fra Phillips. Jeg kan nu godt se en forskel...



Det er pænt faarking tydeligt! Nice :D
Sort SV650S AK8 - Fuld kåbe - Rizoma diodeblink - Minipladeholder - Yoshimura TRS carbon og Xenon 8000k forlygter, superwhite positionslys.

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Re: Xenon eller...
« Svar #11 Dato: April 13, 2009, 11:28:56 am »


Man ses mere ja - men langt lys hjælper hverken på afstands- eller hastighedsbedømmelsen hos de andre trafikanter - og det er sgu de to faktorer som giver problemer...



Det er da rigtigt, at afstands- og hastighedsbedømmelsen er vigtigt, men det forudsætter altså stadig at du bliver set i første omgang!! Og dér hjælper det lange lys. Jeg har det som dig, at jeg bliver irriteret, når en modkørende blænder mig, men jeg vil som udsat og dødstruet MC'ist, have lov til at pleje  min dobbeltmoral, og kun irriteres af 4-hjulede trafikanter med fejljusterede lygter eller med langt lys/tåge-baglys. Ved godt det er lidt speget, men det er sgu vores liv, det drejer sig om! Desuden kan man stadig vise det hensyn, at man blænder ned ved langsom bykørsel eller kø-kørsel. Og skulle du en dag hilse på mig med langemanden, forstår jeg hvorfor, og jeg hilser pænt tilbage (med alle fingrene...), men jeg blænder altså ikke ned af den grund.  :innocent:
Desuden synes jeg, at hele debatten omkring lysstyrken på MC'er er helt iorden og meget relevant. For få år siden virkede det nærmest som om, at producenterne ikke mente, at lyset tjente anden funktion, end at få køretøjet typegodkendt. Det er der heldigvis kommet mere fokus på. Mit lille indslag gik kun på, at bruger man kun sin MC til hyggeture i dagslys, så er der måske en meget billigere (og bedre...?) metode end at ofre et xenon-kit.

Søren

Stålkaninen

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 61
Re: Xenon eller...
« Svar #12 Dato: April 13, 2009, 01:10:41 pm »


Man ses mere ja - men langt lys hjælper hverken på afstands- eller hastighedsbedømmelsen hos de andre trafikanter - og det er sgu de to faktorer som giver problemer...



Det er da rigtigt, at afstands- og hastighedsbedømmelsen er vigtigt, men det forudsætter altså stadig at du bliver set i første omgang!! Og dér hjælper det lange lys. Jeg har det som dig, at jeg bliver irriteret, når en modkørende blænder mig, men jeg vil som udsat og dødstruet MC'ist, have lov til at pleje  min dobbeltmoral, og kun irriteres af 4-hjulede trafikanter med fejljusterede lygter eller med langt lys/tåge-baglys. Ved godt det er lidt speget, men det er sgu vores liv, det drejer sig om! Desuden kan man stadig vise det hensyn, at man blænder ned ved langsom bykørsel eller kø-kørsel. Og skulle du en dag hilse på mig med langemanden, forstår jeg hvorfor, og jeg hilser pænt tilbage (med alle fingrene...), men jeg blænder altså ikke ned af den grund.  :innocent:
Desuden synes jeg, at hele debatten omkring lysstyrken på MC'er er helt iorden og meget relevant. For få år siden virkede det nærmest som om, at producenterne ikke mente, at lyset tjente anden funktion, end at få køretøjet typegodkendt. Det er der heldigvis kommet mere fokus på. Mit lille indslag gik kun på, at bruger man kun sin MC til hyggeture i dagslys, så er der måske en meget billigere (og bedre...?) metode end at ofre et xenon-kit.

Søren

Køb en pære som mig og sluk for det lange(mand)lys, det gælder jo også andres liv end vores eget, når vi blænder for fuld smadder :)
Sort SV650S AK8 - Fuld kåbe - Rizoma diodeblink - Minipladeholder - Yoshimura TRS carbon og Xenon 8000k forlygter, superwhite positionslys.

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Re: Xenon eller...
« Svar #13 Dato: April 13, 2009, 07:34:38 pm »
He he, "Lange(mand)lys".    :lol:


Nu tror jeg ikke, at man ved at køre med langt lys i dagtimerne, kan blænde sine medtrafikanter så meget, at man ligefrem udsætter dem for fare. Det skulle da lige være, hvis det er xenon-lygter man tænder det lange blus på.....  :tie:

Men prøv selv at se hvor tidligt man ser en modkørende MC med det lange lys på. Jeg mener stadig, at det er en gene der er til at overse for vores medtrafikanter, men med en meget stor præventiv virkning. Sorry guys, jeg giver mig ikke.....

Søren

Weber

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 106
  • Til hest skal du selv stå...
Re: Xenon eller...
« Svar #14 Dato: April 15, 2009, 05:07:12 pm »
Så har jeg sq lige bestilt Mtec - Super White Halogen... Efter at have læst denne tråd og googlet lidt omkring de pærer, så så de faktisk ganske fine ud og forbedre lyset rimelig, hvad jeg har kunne se på nettet, skal nok poste nogle pics og info når de er sat i...
Fandt dem på www.everlight.dk, og der ligger også xenon-kits til mc, som de skriver er fuldtlovlige og ce-mærket osv... hvilket jeg ikke fattede noget af, eftersom jeg troede at xenon til mc var ulovligt ?

Ang. hele debatten om man skal køre med det lange lys eller ej, så synes jeg personligt at det ikke er noget være end folk som kører med det lange lys på og blænder en, det er som er modkørende eller i spejlene, det er skide irriterende...
Synes det er langt mere vigtigt, at vi som motorcyktisker er opmærksomme på de andres kørsel, og selv kører derefter, frem for at de skal køre efter vores. En motorcykel vælter trods alt meget næmmere end en bil eller lastbil...