Forfatter Emne: Omvendt gearskifte på 1000N 2006  (Læst 12900 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
« Svar #30 Dato: Februar 21, 2012, 06:09:31 pm »


nemlig.. det giver uro i cyklen at skulle skifte vægten på cyklen, for at flytte foden ned under pedalen..

Med respekt for dine evner på bane (har set et par klip!), så vil jeg alligevel påstå, at denne del af din pointe er lidt søgt. Om du skal løfte gearpedalen, eller om du trykker ned, kan ikke gøre nogen forskel mht ro i cyklen. Jeg vil indrømme, at ved højresving hvor der samtidig skal lægges gear i, kan der være lidt langt til pedalen, når man skal have foden under, og hermed kan der vel opstå lidt uro, hvis man skal rykke sig for at nå. Men at den ene løsning skulle "føles mere naturlig end den anden", den køber jeg ikke. Jeg ved selvfølgelig godt, at alt kræver tilvænning, men min korte tur på en Ducati Monster 900 med omvendt gearskifte på en italiensk hårnålevej imponerede mig bestemt ikke....     :?    Men igen, havde jeg haft en hel dag til at øve, var det måske en helt anden sag. Men i det daglige, ville det ihvertfald irritere mig, at jeg skulle løfte foden over pedalen, hver gang jeg skulle lægge gear i. På banen derimod, kan man jo se, at størsteparten af jer hard core racernørder bruger omvendt gear, og jeg kommer kun på bane ca 2 -3 gange om året, og det kommer aldrig til at gå rigtig stærkt. Så der må jo være noget om snakken, og vi hobby-kørere burde måske lytte. Selvom jeg dog mistænker nogle for at starte med omvendt gear, fordi "det gør man, når man er rigtig banekører....". Men jeg må altså igen fremhæve, at der rent faktisk er top-kørere, der stadig kører med konventionelt gearskifte. Max Biaggi er som sagt én af dem. Og ved WSB på Brno sidste år, hvor vi var nogle stykker afsted for at se ræs, der var ihvertfald èn mere, der "trak" gear i med overlæderet på vej ud på langsiden......

Søren

du siger det jo selv.. der kan opstå lidt uro i cyklen når du i et højresving skal flytte foden ned under pedalen. og det er det jeg mener.  så det er ikke så søgt !?!?
 det er korrekt, at det er ligemegt om man hiver eller trykker på pedalen, det er ikke der uoren opstår, uroen opstår, når man skal manøvrere foden ned under pedalen, dvs, bla. rykke rundt på vægtfordelingen på fodhvilerne/ bevæge det ben man mere eller mindre "hænger" i ved et højresving (med god nedlægning på) etc..

og jo, det føles mere naturligt at vende gearskiftet om!!!  bevares, det kræver en enkelt dags tilvænning (eller jeg vil nærmere kalde det en dags afvænning for at komme af med det konventionelle gearskifte)

Det er også nemmere at skifte gear uden kobling ved omvendt gearskift, (hvis man er til den slags) - dvs lægge lidt pres på gearpedalen ved at trykke med foden og så hurtigt lænde gassen så den skifter automatisk.  og det mest naturlige er at banke igennem gearen med quickshift, ved omvendt gearskifte.)

Det er skægt at den med max biaggi altid kommer op når man snakker alm. gearskift vs omvendt gearskifte.

Os med det omvendte gearskifte prøver bare at vise jer lyset og give jer et meget nemmere gearskifte. Thats it.
Der er bare nogen man ikke kan nå og nogen som ikke vil hjælpes.  Fortsat god fornøjelse med jeres traditionelle gearskift.


Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
« Svar #31 Dato: Februar 21, 2012, 06:37:57 pm »
Taktak.  :D

Man kan ikke vende det på hverken KTM'en eller GasGas'en, så jeg kommer ikke udenom "rigtigt" gearskifte alligevel..
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
« Svar #32 Dato: Februar 21, 2012, 08:22:06 pm »
Taktak.  :D

Man kan ikke vende det på hverken KTM'en eller GasGas'en, så jeg kommer ikke udenom "rigtigt" gearskifte alligevel..


Den var ikke møntet på dig Sajmon ;-)

Ixus

  • Wannabe
  • Indlæg: 4
Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
« Svar #33 Dato: Februar 21, 2012, 08:46:12 pm »
Sikken i kan   :lol:   Jeg har kørt med normalt skifte altid, min racer havde omvendt skifte da jeg købte den, fik hurtigt vendt det til normalt igen og kørte med det i flere år. Så fik jeg nye støvler,,,,,,,,,,,,  De var så stive at jeg ikke kunne bukke foden ned og hente et gear mere i højre kurver. Det var den eneste grund til at vende det til "omvendt", siden er jeg blevet rigtig glad for det! Synes det virker mere naturligt, efter jeg har vennet mig til det, og vil helst ikke tilbage til "normalt" igen! Jeg syntes det var svært i starten og det blev ikke bedre af at jeg kørte med normalt på gade cyklen, så det blev også vendt. Det har jeg så kørt med i to år nu og vil derfor også have den vendt på min nye cykel :D
Jeg tror nu heller ikke man vinder tid på racerbanen, for mig føles det bare bedre :mrgreen:

soldier

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 266
Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
« Svar #34 Dato: Februar 21, 2012, 10:37:04 pm »
Hvordan gør man det egentlig?

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
« Svar #35 Dato: Februar 22, 2012, 02:24:08 am »
Taktak.  :D

Man kan ikke vende det på hverken KTM'en eller GasGas'en, så jeg kommer ikke udenom "rigtigt" gearskifte alligevel..


Den var ikke møntet på dig Sajmon ;-)

Så må jeg vel tolke det, som om lussingen er sendt til mig!   :wink:
Selvom jeg egentlig har lidt svært ved at se, hvor min argumentation er væsentlig anderledes end Sajmons, så kan jeg godt tage det.

Luske: Jeg har jo ikke tvivlet på, at dine og Janniks råd er velmente. Men jeg reagerede, da I nærmest fik det til at fremstå som en nødvendighed. Hvis jeg tilbragte væsentligt mere tid på bane, så ville jeg trods min gammelmands-stædighed helt sikkert lytte til Jer, og give det et forsøg. Men da jeg som de fleste kører minimalt på bane, og helt sikkert ikke kan se fordelen ved almindelig gadekørsel, ja så hænger jeg altså ved det traditionelle. Men det er ikke det samme som at sige, at jeg ikke tror I har fat i en pointe.

For nogle år siden overhørte jeg Klavs Lyngfeldt (som jeg OGSÅ respekterer for sin erfaring på bane og vej) i samtale med nogle kursister på Knutstorp. Han sagde, at de ville kunne hente et sekund ved at vende gearskiftet...! Og her er det så, at "Max Biaggi-kortet" kommer i spil. Ikke for at slå dig (eller Klavs Lyngfeldt) oven i hovedet. Men for at synliggøre, at det ikke nødvendigvis er helt sort, at beholde sit gear som det er født. Og alligevel er tanken jo lidt spændende........jeg tror da nok lige, at Carlos Checa kan forberede sig på at aflevere trofæet tilbage igen, hvis Max han lytter!

Jeg (og de andre tvivlere) lytter også, men vi tager alle en beslutning efter hvad vi føler mest naturligt, og hvad vi iøvrigt skal bruge cyklen til. Længere er den ikke!

Vi ses på vejene, Søren

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
Omvendt gearskifte på 1000N 2006
« Svar #36 Dato: Februar 22, 2012, 03:57:45 pm »
Har i dag bestilt en TLR arm på EBay - så får vi se hvad der er bedst. ...for JEG er som altid den klogeste ;-)
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
« Svar #37 Dato: Februar 22, 2012, 06:07:33 pm »
Har i dag bestilt en TLR arm på EBay - så får vi se hvad der er bedst. ...for JEG er som altid den klogeste ;-)

Ja at give det en chance og prøve det selv, gør altid én klogere  :)

og ved TLR armen (eller GSXR ), får du også kortere vandring og mere kontant gearskifte, fremfor SV'erens noget touring prægede og lidt mere upræcise gearskift    WIN WIN !!

LilleBenno

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 132
  • Vildere!
Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
« Svar #38 Dato: April 12, 2012, 10:40:34 am »
Hvis man er gode venner med en suzuki forhandler er reservedelsnummeret på armen 25520-19C02 (1998 - 2003 TLR)
SuperVeloce Mille Nudo

SVenskeren SOLO

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 917
Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
« Svar #39 Dato: April 12, 2012, 10:57:58 am »
Har i dag bestilt en TLR arm på EBay - så får vi se hvad der er bedst. ...for JEG er som altid den klogeste ;-)

Ja at give det en chance og prøve det selv, gør altid én klogere  :)

og ved TLR armen (eller GSXR ), får du også kortere vandring og mere kontant gearskifte, fremfor SV'erens noget touring prægede og lidt mere upræcise gearskift    WIN WIN !!

Er det alle Gixxer arme der passer, TLR dele er jo ikke altid til at finde ? Så må vi bytte knallert en dag Søren og se hvem der er hurtigest/klogest..
It's not how good you are, but how bad you want it that matters !
På vejen : SV1000S
På banen : GSXR1000

skyggen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 797
  • 90*V2 sjover
Sv: Omvendt gearskifte på 1000N 2006
« Svar #40 Dato: April 15, 2012, 12:24:54 am »
Jeg har nu kørt ca. 1 hel sæson  tilsammen med omvendt gearskifte  (TLR arm) og bruger min cykel til transport samt sjov kørsel og har Aldrig kørt på bane, og kan kun sige at det er super lækkert at køre med, da det giver mere ro i cyklen ved gearskift, Især ved frisk kørsel, nu har jeg hørt en god ven som er fyss, om hvilken muskler man bruger ved Tryk/løft (v.fod) når man sidder og skifter gear og man bruger færre muskler og generalt stærkere muskler ved tryk i forhold til løft af foden og dette i sig selv giver mere ro i dig og cyklen ved gearskift. :angel:
normal venlig og nede på "jorden" V2 bisse.
                         MEN
er der fest så drikker jeg til jeg vælter eller blir smidt ud til lukketid :o

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=10277