Forfatter Emne: Kulfiber  (Læst 42750 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Kulfiber
« Svar #30 Dato: April 02, 2006, 10:52:25 pm »
Olfert : Tak for tippet med Gordner  :!:

Jeg trillede en tur til Nykøbing F her til eftermiddag, for at se lidt på sagerne, inden jeg købte vildt ind.
Biksen holder til i en garage i et villakvarter, og trods de ligger i vildt byggerod, hev han gladeligt ned af hylderne og fortalte om tingene.
Det endte med at jeg købte 3m Kulfibervæv, 1m Kul/Kevlarvæv ( fordi det ser pisse flot ud :oops: ) og 1,4 Kg epoxy & hærder.
Pris: 951 kr  :shock:  Det var rundt regnet det halve af hvad jeg havde regnet med  :D
Så næste mon ikke jeg handler der igen  :wink:

Zierra : Nice link, til en flot og informativ side  8)
Lidt synd han snyder med tanken :?  Men flot blev den sgu !

Gæt hvem der kommer til at tilbringe en del tid i kælderen i denne uge ?  :wink:
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Kulfiber
« Svar #31 Dato: April 02, 2006, 11:42:54 pm »
Citat fra: B2

Zierra : Nice link, til en flot og informativ side  8)
Lidt synd han snyder med tanken :?  Men flot blev den sgu !

Jah, det er lidt snyd... Men som han skriver i starten, så er 1200USD også en pæn sjat at måtte slippe for en carbon-tank.

I øvrigt, en ven af mig købte netop en carbontank til sin Gixxer1000 (nogle af jer har måske set den, den var iklædt carbon overalt, og med blåt kåbeglas), og den var ærlig talt ikke vildt køn. Det var en race-tank som ene og alene var lavet i carbon på grund af vægten, og da meningen med den slags er at det alligevel skal males over, er der ikke gjort noget ud af finishen (den måde vævet er lagt på). Lidt synd faktisk, for det var et ambitiøst projekt.
"Show-carbon", altså dele som er beregnet til at fremstå i rå carbon, er langt dyrere.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Ole

  • Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2090
Kulfiber
« Svar #32 Dato: April 03, 2006, 09:32:04 am »
Hvad hulen er formålet i at DÆKKE en tank med kulfiber? At den bliver tungere? :)
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Kulfiber
« Svar #33 Dato: April 03, 2006, 02:00:06 pm »
:lol:
Njarh, jeg gætter på at det er for WOW!-effektens skyld.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Ole

  • Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2090
Kulfiber
« Svar #34 Dato: April 03, 2006, 09:00:00 pm »
Hmm.. Mit Wow bliver til et Pffft, når jeg opdager man har brugt kulfiber til at FORØGE vægten med :D
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Kulfiber
« Svar #35 Dato: April 03, 2006, 09:07:21 pm »
Citat fra: Ole
Hmm.. Mit Wow bliver til et Pffft, når jeg opdager man har brugt kulfiber til at FORØGE vægten med :D
Også her  :?
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
Kulfiber
« Svar #36 Dato: April 03, 2006, 10:43:35 pm »
Hey Hey!?! lad os hylde gamle "Onkel Danny" Turrel: ""Danskerne har brug for et incitament - de skal med andre ord ha' noget Lir !!!""  8)

Vi har jo alligevel en Ducati-klon (men som til gengæld virker), så hvorfor ikke lade "T.Hansen-genet" få lidt luft  :lol:
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Kulfiber
« Svar #37 Dato: April 05, 2006, 09:19:10 pm »
I går aftes prøvede jeg for første gang at fulde noget af det "rigtige" i mine to forme.

Det var relativt let at klippe i fiberen, og det virkede også let at presse det ned i formene.
Det var INDEN der kom epoxy på  :?

Da jeg først fik handsker på, opvejet og blandet stadset, og begyndte at arbejde med det var det lidt mere besværligt  :shock:

Men i kom møget ( ialt fire lag fiber) og det hele blev sat på fyret for at hærde.
Arbejdstiden var oplyst til ½-1 time afhængig af temperaturen, så tre timer senere luskede (nej ikke dig Luske :wink: ) jeg ned for at føle på sagerne.
Det var lige så tyndt og flydende som da jeg lavede det  :cry:
I løbet af natten overbeviste jeg mig selv om at jeg nok havde regnet forklert, og havde underdoseret hærderen  :evil:

Lort lort lort ! En kæmpe rengøring af forme,bøtter og værktøj ventede på mig efter arbejde :?

Men gu gjorde der ej  :D  Skidtet var blevet hårdt i løbet af natten & dagen, så med rystende fingre bev de pillet ud af formene.

Og her er de (pænere billede ) uden nogen form for forarbejdning, derfor er de matte i overfladen.
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Kulfiber
« Svar #38 Dato: April 05, 2006, 09:28:30 pm »
Hov, det kunne have været værre, hva'?
 :)
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Kulfiber
« Svar #39 Dato: April 05, 2006, 10:06:19 pm »
Det ser skuda ud til at være et helt ok resultat  :D  :D
Ta een af dem med i inderlommen så man kan se såen rigtigt.
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Kulfiber
« Svar #40 Dato: April 06, 2006, 12:26:20 am »
Ja, vi vil kigge... med fingrene :!: :D

Hvis det er noget du gider blive ved med at rode med, er det da ikke utænkeligt at jeg godt vil hjælpe dig af med et sæt. Passende mønt vil ved samme lejlighed skifte hænder. ;)

I øvrigt er der et par ting omkring epoxy. Nærmest et par ulemper i forhold til polyester.
For det første er polyester efter sigende en del lettere at arbejde med (jeg har selv arbejdet lidt med det, blandt andet som glasfiberstøber hos LM i Lunderskov).
For det andet er polyester UV resistant. Det er epoxy ikke, det bliver gulligt med alderen. Med mindre man lakerer det med en UV resistant klarlak.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Kulfiber
« Svar #41 Dato: April 25, 2006, 07:38:30 am »
Så er det første sæt endelig klar til montering  :D

Den "store" til venstre side (højre på biledet) er ikke helt perfekt i overfladen, så det bliver en ommer en dag jeg støber noget andet.

De nye vejer lige under det halve af de originale (60/129 gram)
Så jeg har vel sparet ca. 1 gram/arbejdstime  :roll:  :D

Det næste skulle gerne blive den lille plast fætter mellem passagerhåndtaget og baglygten. Og så ikke et ord om at den er et helvede at få af
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Kulfiber
« Svar #42 Dato: April 25, 2006, 08:21:46 am »
uhhhhh. og på rødt velour... hvor kinky.

ser godt ud.. det må være cool at lave sine egne stumper  :D

Jeg ska da heller ikke afvise at jeg en dag kunne være interesseret i et sæt. (hvis du sætter en mindre produktion igang!?!?)

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Kulfiber
« Svar #43 Dato: April 25, 2006, 11:24:43 am »
Fine sager B2  :D  :D  :D
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Kulfiber
« Svar #44 Dato: April 25, 2006, 11:41:44 am »
Du kan faktisk godt redde din venstre hælplade. Du blander lidt mere epoxy og smører det på. Efter hærdning sliber du det ned med en slibeklods og fint vandslibepapir. Du skal selvfølgelig passe på ikke at komme ned i fiberen, men det er blot et spørgsmål om at være lidt forsigtig. Du skulle kunne se det hvis det sker, så længe du kun sliber i epoxy'en er slibevandet hvidt, men hvis du rammer fiberen, bliver vandet gråt/sort.
Giv pladen et par gode lag allerede inden du sliber første gang. Gentag processen med et nyt lag resin og efterfølgende slibning indtil du er tilfreds med overfladen, og afslut så det hele med klarlak. Klarlak er en fordel under alle omstændigheder, da epoxy ikke er UV-resistant, og derfor med tiden antager en gullig farve på grund af påvirkning fra sollys.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...