Forfatter Emne: olietryk  (Læst 3046 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

El Bola

  • Gæst
olietryk
« Dato: Juni 04, 2008, 10:49:38 pm »
lige et spg.

indikatoren for olietryk

hvad er det helt præcis den viser altså det jeg gætter mig frem til er når der ikke er nok olie i motoren at den så begynder at lyse men lyser den også hvis der er for meget olie eller er det overhovedet det den viser

det ik fordi den lyser men kunne godt tænke mig at vide hvad den er for i manualen står der at det er for olietryk

SV-spirit

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 220
  • www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.as
Re: olietryk
« Svar #1 Dato: Juni 04, 2008, 11:33:05 pm »
Olielampen lyser når der er for lidt olie i motoren. Den lyser ikke hvis der er for meget. 
SV1000S 2007, GSXR-USD, GSXR bagdæmper, Pipercross luftfilter,G&G Carbon cans,gelsæde,nr.pl.holder,klar baglygte m.blinx,Spejle m. indb. blinx,Puig mørk d.b.,stålarm. br.sl.,Elox aludæksler bremsev.beh., Spec. sædeskal, PC USB lll, Carbon forskærm+hugger

sircajun

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1004
  • >>> Z-Bull <<<
Re: olietryk
« Svar #2 Dato: Juni 05, 2008, 12:43:47 am »
Olielampen lyser når der er for lidt olie i motoren. Den lyser ikke hvis der er for meget. 
Skal måske rettes til at olielampen lyser når der mangler olietryk, kan dog være forsaget af for lidt olie.


SørenG
I don't care if your world is ending today
Because I wasn't invited to it anyway
You said I tasted famous, so I drew you a heart
But now I'm not an artist I'm a fucking work of art!

T. Brun

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 441
Re: olietryk
« Svar #3 Dato: Juni 11, 2008, 06:18:49 pm »
Bare vigtigt at vide at man skal slukke med det samme, hvis den begynder at lyse.
Man mister smøringen af alle vitale dele i motoren, når lampen tænder :tie:
T. Brun
SV 650S K3
Rather dead and cool, than alive and uncool

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Re: olietryk
« Svar #4 Dato: Juni 11, 2008, 09:44:35 pm »
Bare vigtigt at vide at man skal slukke med det samme, hvis den begynder at lyse.
Man mister smøringen af alle vitale dele i motoren, når lampen tænder :tie:

Ja, det er vigtigt! også selv om den bare blinker. Jeg kørte på min gamle GS500, og der blinkede den lidt engang i mellem, og jeg tænkte at det bare var fordi der ikke var så meget olie i, som der plejede, lidt ligesom med benzinmåleren der kan blinke i skarpe sving osv.. Men så endag på motorvejen sagde det bare "knargh", og så mistede jeg trækkraft.. Og motoren lød helt forfærdeligt. Så der sku en ny motor i svinet.. 2-4 måneder senere blev jeg kørt ned, og så blev den toast  :cry:
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: olietryk
« Svar #5 Dato: Juni 11, 2008, 10:53:10 pm »
Bare vigtigt at vide at man skal slukke med det samme, hvis den begynder at lyse.
Man mister smøringen af alle vitale dele i motoren, når lampen tænder :tie:

Ja, det er vigtigt! også selv om den bare blinker. Jeg kørte på min gamle GS500, og der blinkede den lidt engang i mellem, og jeg tænkte at det bare var fordi der ikke var så meget olie i, som der plejede, lidt ligesom med benzinmåleren der kan blinke i skarpe sving osv.. Men så endag på motorvejen sagde det bare "knargh", og så mistede jeg trækkraft.. Og motoren lød helt forfærdeligt. Så der sku en ny motor i svinet.. 2-4 måneder senere blev jeg kørt ned, og så blev den toast  :cry:

Hø hø, jeg har osse en gammel oliehistorie fra det forrige årtusinde :

Jeg havde en "midlertidig" Suzuki 250T (en skrækkelig totakter), som jeg var nødt til at futte frem og tilbage på mellem Århus og Aalborg.
Sådan en fætter har separat olietank/pumpe med tryksmøring direkte til lejerne  :thumbsdown:
Ingen olielampe var der nok af ...
Og på dens sidste tur (heldigvis) mod dobbelt A, ville skæbnen (og oliepumpen), at det fantastiske smøresystem svigtede en anelse.
Der var massiv modvind, og regnvejret fandt hurtigt vej til bollerne igennem min køkkenblå Motomod-dragt  :innocent:
Pga. modvinden kunne Suki´en kun mønstre 130 km/t i femte, og på trods af det geniale ram-air system, så blev den en kende varm.
Og lige inden min afkørsel mod Aalborg C, tabte den pusten med en uimiskendelig lyd af glasskår til følge - IIIEEERRRVVVNNN !
4Q, tænkte jeg, og smed modellen i nødsporet.
Frem med tomlen, og næste bil var en hundevogn ! Den stoppede, og de rare betjente tilbød kørelejlighed til døren (jeg boede lige ved siden af PG dengang).
Næste dag lokkede jeg fatter ud med traileren, og vi fik fedtet 2½´eren hjem.
Da jeg hev cylindrene af, sad det ene stempel stadig i cylinderen  :thumbsdown:
Den havde rykket den ene plejlstang over, og havde spyttet krydspinden ud i udstødningen  :shock:
Selv luftfilteret var der spåner i ...

Intet er som bekendt så galt, at det ikke er godt for noget, og de formpressede olieslanger fra suz´en blev modificeret til et semiautomatisk kædesmøringsanlæg til min Yamaha YZ 250 (MX).
En dåse Motul, et par strips og chokersystemet fra en Puch Maxi - og vupti, forløberen for Scottoileren var født  :mrgreen:
Der var nærmest ikke et øje tørt, når de andre MX´ere spurgte til dåsen i stellet, og jeg så demonstrede hvordan der kom blåt skum ud på det forreste kædehjul med et tryk på Maxichokergrebet  :lmao:

Skidesmart med det dér olie - bare det er på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt  :afro:

Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...