Forfatter Emne: Måske mest til B2 og andre med mange km på bagen  (Læst 12347 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pling

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 260
  • SV 650S - 1999
Måske mest til B2 og andre med mange km på bagen
« Dato: Juli 15, 2009, 10:28:35 am »
Jeg har en "gammel" SV650S fra '99, som konen nu har overtaget. Problemet er, at den er blevet meget meget svær at skifte gear på. Hun kan stort set ikke få den til det. Der er desuden problemer med at få den i frigear når motoren kører. Når motoren er slukket er der ingen problemer. Er der nogen der kan hjælpe?

Jeg skiftede i foråret til Motul 5100 olie, men mener faktisk også at det er det jeg har kørt med tidligere.
Rød SV 650 S - fuld Akrapovic titanium - jetkit - hævet tank - huller i luftfilter...... (er nu konens maskine)

Rød Aprilia RSV Mille 2003 (Min "nye" maskine)

Sort GSX-R250 toprestaureret 1992 (Sønnens maskine)

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Re: Måske mest til B2 og andre med mange km på bagen
« Svar #1 Dato: Juli 15, 2009, 10:48:35 am »
Har du strammet kæde og det kan være opstået herefter ?
Jeg mener at kunne huske min kæde var lige stram nok på et tidspunkt og det gjorde det lidt svært med gearene...
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

Damage

  • Gæst
Re: Måske mest til B2 og andre med mange km på bagen
« Svar #2 Dato: Juli 15, 2009, 11:11:34 am »

Det kunne godt lyde som om din kobling ikke slipper som den skal.

Er det Motul 5100 10w/40 eller 15w/40 der er fyldt på den?

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: Måske mest til B2 og andre med mange km på bagen
« Svar #3 Dato: Juli 15, 2009, 11:14:09 am »
Jeg oplever også sommetider lidt besvær af den art.
Typisk kort efter olieskift.

Men snart mere om det, da det gamle SVin skal have ny olie i weekenden.......
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

pling

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 260
  • SV 650S - 1999
Re: Måske mest til B2 og andre med mange km på bagen
« Svar #4 Dato: Juli 16, 2009, 06:49:55 am »

Det kunne godt lyde som om din kobling ikke slipper som den skal.

Er det Motul 5100 10w/40 eller 15w/40 der er fyldt på den?

Det er 10W/40 der er hældt på den.

Og nej kæden er ikke for stram. Jeg har ikke justeret den længe (den er altså heller ikke for løs :D). Jeg tror måske også, at det kan skyldes olien, men hvorfor skulle den blive så frygtelig svær at skifte med - bare fordi der kommer helt frisk olie i maskinen? Det skal siges, at den står inde i varmen hele vinteren, så der skulle ikke gerne være noget den vej.
Rød SV 650 S - fuld Akrapovic titanium - jetkit - hævet tank - huller i luftfilter...... (er nu konens maskine)

Rød Aprilia RSV Mille 2003 (Min "nye" maskine)

Sort GSX-R250 toprestaureret 1992 (Sønnens maskine)

pling

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 260
  • SV 650S - 1999
Re: Måske mest til B2 og andre med mange km på bagen
« Svar #5 Dato: Juli 16, 2009, 06:51:38 am »
I Øvrigt B2 :

TILLYKKE MED DIN POST NR. 3000

 :orkester: :orkester: :respekt:
Rød SV 650 S - fuld Akrapovic titanium - jetkit - hævet tank - huller i luftfilter...... (er nu konens maskine)

Rød Aprilia RSV Mille 2003 (Min "nye" maskine)

Sort GSX-R250 toprestaureret 1992 (Sønnens maskine)

Damage

  • Gæst
Re: Måske mest til B2 og andre med mange km på bagen
« Svar #6 Dato: Juli 16, 2009, 07:48:05 am »

Det kunne godt lyde som om din kobling ikke slipper som den skal.

Er det Motul 5100 10w/40 eller 15w/40 der er fyldt på den?

Det er 10W/40 der er hældt på den.

Og nej kæden er ikke for stram. Jeg har ikke justeret den længe (den er altså heller ikke for løs :D). Jeg tror måske også, at det kan skyldes olien, men hvorfor skulle den blive så frygtelig svær at skifte med - bare fordi der kommer helt frisk olie i maskinen? Det skal siges, at den står inde i varmen hele vinteren, så der skulle ikke gerne være noget den vej.

10W/40 semisyntetisk er fin, det er den olie sv´eren skal køre med.

Jeg ville få undersøgt koblingen.

pling

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 260
  • SV 650S - 1999
Re: Måske mest til B2 og andre med mange km på bagen
« Svar #7 Dato: Juli 17, 2009, 09:19:43 am »

Det kunne godt lyde som om din kobling ikke slipper som den skal.

Er det Motul 5100 10w/40 eller 15w/40 der er fyldt på den?

Det er 10W/40 der er hældt på den.

Og nej kæden er ikke for stram. Jeg har ikke justeret den længe (den er altså heller ikke for løs :D). Jeg tror måske også, at det kan skyldes olien, men hvorfor skulle den blive så frygtelig svær at skifte med - bare fordi der kommer helt frisk olie i maskinen? Det skal siges, at den står inde i varmen hele vinteren, så der skulle ikke gerne være noget den vej.

10W/40 semisyntetisk er fin, det er den olie sv´eren skal køre med.

Jeg ville få undersøgt koblingen.

Hvad tror du der kan være med koblingen? den bider faktisk så meget i koblingspladerne, at den ruller lidt når den sættes i geat. Tror du det kan være problemer med koblingen?
Rød SV 650 S - fuld Akrapovic titanium - jetkit - hævet tank - huller i luftfilter...... (er nu konens maskine)

Rød Aprilia RSV Mille 2003 (Min "nye" maskine)

Sort GSX-R250 toprestaureret 1992 (Sønnens maskine)

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Re: Måske mest til B2 og andre med mange km på bagen
« Svar #8 Dato: Juli 17, 2009, 09:38:16 am »

Du kan prøve at justere koblingen lidt - det lyder som om du ikke får hevet pladerne helt fra hinanden når du trækker i koblingskrebet - altså den skal strammes lidt vil jeg mene.
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

Damage

  • Gæst
Re: Måske mest til B2 og andre med mange km på bagen
« Svar #9 Dato: Juli 17, 2009, 10:06:27 am »

Du kan prøve at justere koblingen lidt - det lyder som om du ikke får hevet pladerne helt fra hinanden når du trækker i koblingskrebet - altså den skal strammes lidt vil jeg mene.

Det ville jeg også prøve i første omgang.

Damage

  • Gæst
Re: Måske mest til B2 og andre med mange km på bagen
« Svar #10 Dato: Juli 17, 2009, 10:10:29 am »

Det kunne godt lyde som om din kobling ikke slipper som den skal.

Er det Motul 5100 10w/40 eller 15w/40 der er fyldt på den?

Det er 10W/40 der er hældt på den.

Og nej kæden er ikke for stram. Jeg har ikke justeret den længe (den er altså heller ikke for løs :D). Jeg tror måske også, at det kan skyldes olien, men hvorfor skulle den blive så frygtelig svær at skifte med - bare fordi der kommer helt frisk olie i maskinen? Det skal siges, at den står inde i varmen hele vinteren, så der skulle ikke gerne være noget den vej.

10W/40 semisyntetisk er fin, det er den olie sv´eren skal køre med.

Jeg ville få undersøgt koblingen.

Hvad tror du der kan være med koblingen? den bider faktisk så meget i koblingspladerne, at den ruller lidt når den sættes i geat. Tror du det kan være problemer med koblingen?

Det er et kendt problem på SV1000 at koblingen kan brænde af ved at kører med fulsyntetisk olie, men om det også er et problem på 650´eren ved jeg ikke.

Men det lyder som om at koblingspladerne ikke slipper ordentligt.

pling

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 260
  • SV 650S - 1999
Re: Måske mest til B2 og andre med mange km på bagen
« Svar #11 Dato: Juli 17, 2009, 12:48:52 pm »
Jeg prøver lige at justere koblingen en lille smule. Er det mon ikke nok at gøre det ved koblingsgrebet? eller skal det justeres ved koblingen?
Rød SV 650 S - fuld Akrapovic titanium - jetkit - hævet tank - huller i luftfilter...... (er nu konens maskine)

Rød Aprilia RSV Mille 2003 (Min "nye" maskine)

Sort GSX-R250 toprestaureret 1992 (Sønnens maskine)

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: Måske mest til B2 og andre med mange km på bagen
« Svar #12 Dato: Juli 17, 2009, 01:22:21 pm »
Det burde du snild kunne gøre oppe ved grebet.
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

Damage

  • Gæst
Re: Måske mest til B2 og andre med mange km på bagen
« Svar #13 Dato: Juli 17, 2009, 01:41:34 pm »
Jeg prøver lige at justere koblingen en lille smule. Er det mon ikke nok at gøre det ved koblingsgrebet? eller skal det justeres ved koblingen?

Jeg vil tro at der står i din instruktionsbog hvordan det gøres. Der skal nok være ca. 2-3mm frigang ved koblingsgrebet (inde ved kablet).

pling

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 260
  • SV 650S - 1999
Re: Måske mest til B2 og andre med mange km på bagen
« Svar #14 Dato: Juli 21, 2009, 02:48:55 pm »
Jeg har nu haft skilt koblingen ad for at se om der skulle være noget galt inde i koblingen. Umiddelbart ser det hele ud som nyt. Der er belægning nok på friktionspladerne, men fjedrene holder kun lige akkurat mindstemålene. At fjedrene måske efterhånden er ved at være blevet lidt slappe skulle vel ikke betyde noget for om pladerne "klistrer sammen"?!?!?. Jeg har desuden justeret kablet, så koblingen stort set ikke tog ved før på de yderste mm. Det vil sige, at jeg tror, at koblingspladerne burde være trukket fra hinanden. Det har bare ikke hjulpet en ski.. Da jeg havde friktionsplader og metalpladerne ude fik de lige en tur med fint sandpapir, for de klistrede godt nok noget sammen i oliefilmen.

HVAD GØR JEG NU  -  HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP
Rød SV 650 S - fuld Akrapovic titanium - jetkit - hævet tank - huller i luftfilter...... (er nu konens maskine)

Rød Aprilia RSV Mille 2003 (Min "nye" maskine)

Sort GSX-R250 toprestaureret 1992 (Sønnens maskine)