Forfatter Emne: Nyt kædekit  (Læst 13554 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

kim r

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 236
Sv: Nyt kædekit
« Svar #30 Dato: August 11, 2006, 12:41:34 pm »
Hva hvis man får mindre fortandhjul på så blir den da helt umulig at holde ved jorden, ihvertfald a 1000 naked model 8), måske sku man prøve bare for sjov :whatever:

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Re: Nyt kædekit
« Svar #31 Dato: August 11, 2006, 12:50:19 pm »
JO JO men inden i laver for meget ved de kæder skal i jo lige huske af fortandhjulet og bagtandhjulets antal tænder ikke må kunne gå op i hinanden.. da så kædens enkelts led så vil træde det samme sted på tandhjulene .. ergo kittet bliver slidt hurtigere
 :afro:

øhhh bøøhh... HVAD ...?

Gider du lige uddybe hvad du mener .... :shock:

mvh
GD
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Sv: Re: Nyt kædekit
« Svar #32 Dato: August 12, 2006, 02:16:54 pm »
JO JO men inden i laver for meget ved de kæder skal i jo lige huske af fortandhjulet og bagtandhjulets antal tænder ikke må kunne gå op i hinanden.. da så kædens enkelts led så vil træde det samme sted på tandhjulene .. ergo kittet bliver slidt hurtigere
 :afro:

øhhh bøøhh... HVAD ...?

Gider du lige uddybe hvad du mener .... :shock:
Forestil dig, at du har et 15-tands foran og et 45-tands bagpå. Så vil det forreste tandhjul tage præcis tre omgange, hver gang det bageste tandhjul drejer én omgang. Det vil sige, at en given rulle på kæden vil ramme præcis det samme "hul" på tandhjulet altid.
Det kan efterprøves ved med en spritpen at markere et nittehoved på kæden og det tilsvarende "hul" på tandhjulet, og så trille hjulet rundt nogle gange. Da du sandsynligvis ikke kører med et 15/45 kædekit, vil du se at den markerede rulle "vandrer" i forhold til det markerede sted på tandhjulet. Og det skulle så give et ensartet slid overalt. Om det rent faktisk passer, tør jeg så ikke sige.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Re: Nyt kædekit
« Svar #33 Dato: August 12, 2006, 03:37:20 pm »
Jeg kan simpelthen ikke få det med 15/45 til at passe. At antallet af tænder ikke bør gå op i antallet af led, kan jeg såmænd godt se en smule mening i, men hvilket led på kæden der rammer hvilket hul på et tandhjul, bør da være uafhængigt af antallet af tænder på det andet tandhjul, eller f.eks. om der overhovedet er et andet tandhjul.

I tænker ikke på den situation hvor to tandhjul griber ind i hinanden, altså uden kæde?

Det kan da være jeg skal gå ned og tegne lidt på min nye kæde ;)
« Senest Redigeret: August 12, 2006, 03:40:10 pm af Smølfen »
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Nyt kædekit
« Svar #34 Dato: August 12, 2006, 03:45:10 pm »
jeg er nu også pænt sikker på at det er noget sludder at, det skulle have indflydelse på slidet af kæden... det var det jeg gerne ville have uddybet... begge tandhjul har da fat i samtlige led, uanset hvad.

Mvh
GD
« Senest Redigeret: August 12, 2006, 03:51:25 pm af Grand Danois »
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

steen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 412
    • http://www.mctorsdagsklubben.dk
Re: Nyt kædekit
« Svar #35 Dato: August 14, 2006, 10:37:05 am »
Det er en teori som man bruger indenfor gearkasser men jeg tror også man skal sortere lidt i det når det drejer sig om kædetræk... i dette tilfælde skal ledene som smølfen skriver også gå op før der vil være denne risiko for slid.
tidligere SV1000 men nu Triumph street triple

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12359

Dommeren

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 656
  • TLR
  • Bike: andet
Sv: Re: Sv: Re: Nyt kædekit
« Svar #36 Dato: August 14, 2006, 10:45:33 am »
JO JO men inden i laver for meget ved de kæder skal i jo lige huske af fortandhjulet og bagtandhjulets antal tænder ikke må kunne gå op i hinanden.. da så kædens enkelts led så vil træde det samme sted på tandhjulene .. ergo kittet bliver slidt hurtigere
 :afro:

øhhh bøøhh... HVAD ...?

Gider du lige uddybe hvad du mener .... :shock:
Forestil dig, at du har et 15-tands foran og et 45-tands bagpå. Så vil det forreste tandhjul tage præcis tre omgange, hver gang det bageste tandhjul drejer én omgang. Det vil sige, at en given rulle på kæden vil ramme præcis det samme "hul" på tandhjulet altid.
Det kan efterprøves ved med en spritpen at markere et nittehoved på kæden og det tilsvarende "hul" på tandhjulet, og så trille hjulet rundt nogle gange. Da du sandsynligvis ikke kører med et 15/45 kædekit, vil du se at den markerede rulle "vandrer" i forhold til det markerede sted på tandhjulet. Og det skulle så give et ensartet slid overalt. Om det rent faktisk passer, tør jeg så ikke sige.

Jeg tvivler på at der vil opstå større slid, eller kortere levetid, men muligvis vil "polygon-effekten" stige. Om det har nogen indflydelse på noget kan jeg ikke overskue, det kunne være vibrationer, egensvingninger eller lign.

skyggen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 797
  • 90*V2 sjover
Re: Nyt kædekit
« Svar #37 Dato: August 14, 2006, 08:10:38 pm »
Kørte selv med 14 tands foran på min gamle SV650 s og det er mega sjovt :lol: :lmao: :lol: :lmao: :lol: :lmao: :D :lmao: men man kan sagtens holde forhjulet på jorden kan anbefales købte mit tandhjul hos holtug mc.
normal venlig og nede på "jorden" V2 bisse.
                         MEN
er der fest så drikker jeg til jeg vælter eller blir smidt ud til lukketid :o

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=10277

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Sv: Nyt kædekit
« Svar #38 Dato: August 15, 2006, 08:45:06 am »
Hva hvis man får mindre fortandhjul på så blir den da helt umulig at holde ved jorden, ihvertfald a 1000 naked model 8), måske sku man prøve bare for sjov :whatever:

Det har ændret en del at sætte en 2cm lavere forgaffel på, for efter den kom på kunne min sv1000s ikke trække op i 2 uden hjælp mere.

Som den er nu kan den ved 6000 omdr/min luk gassen og FULD rolade trække op i 2 gear, men hvis man bare trækker den i ørene så rejser den sig stadigt ikke sådan uden videre.

Den er til gengæld blevet mere rask til at gå på hjul ud over bulerne på vejenen. :P :P :P
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing