Forfatter Emne: Banedage & Køretekniske kurser  (Læst 5512 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Banedage & Køretekniske kurser
« Dato: Maj 02, 2005, 04:01:27 pm »
Denne tråd, er i første omgang tænkt som et sted hvor man kan skrive om sine erfaringer på Banedage/Køretekniske kurser
Jeg ved godt at der har været skrevet om det i ”Banedag i 2005” , men denne gang kunne jeg godt tænke mig at det kun er folk der HAR været af sted der skriver.
Meningen er at det skal være et opslagsværk, for alle der enten tænker på at prøve det, eller tænker at prøve en anden type arangement end de er vant til.

Spørgsmål og kommentarer til ”tosserne” :wink:  der har sat liv, maskine og helbred på spil, bedes holdt på PM.
Så kan ”tosserne” jo altid rette i deres indlæg, hvis et spørgsmål viser et stort hul i deres historie.  :roll:

Skriv om:

Hvad hedder det, og hvor køres det.
Link til deres hjemmeside.
Hvad koster det
Hvilke klasser køres der, og hvad er forskellen ( hastighed, master kører osv. )

Din opfattelse af organiseringen, og afviklingen.
Hvordan det er at køre rundt, og hvordan din SV opfører sig.
Og alt andet der kan være interessant.

Ja ja ! Jeg skal nok selv skrive en lille historie eller to  :wink:
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Mestersvinger.
« Svar #1 Dato: Maj 03, 2005, 11:22:13 am »
En ondsindet kollega fik for godt tre år siden lokket mig med på et ”kursus” i Sverige.
Det skulle være både sjovt og lærerigt, og samtidig sikkert og med fuld forsikrings dækning.

http://www.mestersvinger.dk/intro.html

Prisen for deltagelse er 2150 kr.

Dagen starter med et maskinsyn, der sikrer at alle cykler er i forsvarlig stand, og ikke larmer for meget ( så på med std. potterne  :cry:  )

Dernæst opdeles men i hold med hver sin instruktør.
Et hold består typisk af ca. syv kører

Der køres i to hovedgrupper, Hurtig og Normal.
Disse hovedgrupper er igen opdelt i tre hold, som kører med hver deres hastighed.

Alle kører om formiddagen med en instruktør forrest, og kursisterne skiftes så til at ligge bag instruktøren.
Om eftermiddagen får kursisterne på skift lov at køre forrest, mens instruktøren ligger i baghjulet og lurer på fejl.
Hele dagen bruges langsiden til at bytte plads på holdene, og her er hastigheden typisk omkring 60Km/t

De ligger stor vægt på at det IKKE er race, og overhalinger er forbudt hele dagen.
Det betyder dog ikke at der bliver kørt ”kællinge kørsel” ! På det hurtigste hold bliver der gået rigtigt godt til den, og det er kun meget erfarne banedags kører der ikke kan lære noget.

Jeg startede med at stille mig i flokken der skulle køre Normalt tempo, da jeg mente det måtte være passende for en første gangs taber som mig.
Der var desværre alt for mange ”normale”, så med en bemærkning om at en frisk ung mand ( det var dengang) som mig da godt kunne køre lidt friskt, blev jeg flyttet til det langsomme af de hurtige hold.

Første pas var noget af en oplevelse  :shock:  ! Aldrig havde jeg kastet sådan rundt med mit stakkels Svin :? .
Grænserne blev flyttet MEGET på de tyve minutter, og jeg var svært godt tilfreds med at have overlevet da vi kom i pit.
Det så jo meget fornuftigt ud, så næste pas sætter vi lidt tempo på. Sagde instruktøren med et grin :shock: .
Det var sgu lige ved at sortne for mine øjne, for jeg mente klart at tempoet havde været på grænsen af min og cyklens formåen.
Jeg blev klogere, meget klogere!  For efter hvert pas, fik vi hver især gode råd, og tempoet krøb stille og ”roligt” i vejret.
Når man så lidt senere på dagen mener at man kører rigtigt stærkt, og presser instruktøren foran sig  :twisted: …. Så slipper den ¤#”@%! Styret med den ene hånd, vender sig om og kikker på en  Og det foregår midt i en serie sving  :?
Det viste sig i løbet af dagen at det ikke var SVinet, men mig der blev presset. Ligegyldigt hvor mange hug jeg gav den, var den altid klar til flere. :D

Jeg kan kun på det kraftigste anbefale at men starter med et eller flere af disse kurser, hvis man har lyst til at køre banedage.
Sikkerheden er i top, og der er altid en ambulance på stedet hvis uheldet skulle være ude.
På de godt otte banedage jeg har været på, har jeg set ambulancen i brug en gang. Og det var endda pga. en der kørte galt (overså en kæde) i ryttergården.

Ellers kan jeg kun sige : :!:  Prøv det, prøv det prøv det !  :!:  
SV’ere er lavet til at køre om hjørner.  8)
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?