Forfatter Emne: dæmpere for og bag.  (Læst 5526 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
dæmpere for og bag.
« Dato: November 22, 2004, 05:59:31 pm »
hej gutter !

jeg har den plan at skifte dæmpere både for og bag.

og vil høre om der er nogen der har erfaringer med dette ?
.. ja, det ved jeg at der er...   :D

og der er jo også noget med pris lejet...?

har set at nogle kører med gixxer (1000) bagdæmper,
nogen der ved om hvilke gixxer dæmper der passer ?
årgang osv ?

ville egentlig gerne ha en fuldt justérbar bagdæmper, öhlins eller white power eller andet   ..nogen erfaringer, for eller imod ?

har også tænkt mig at skifte fjedre i forgaflen, muligvis til nogle "wilbers"
(så dem hos Hein-gerike)
og så noget 15W olie i gaflen
nogle andre forslag..  nogle erfaringer ?

nogle forslag til optimering af forgalfen ?
(kunne jo købe en forgaffel fra en '02, med justérbar fjeder-forspænding)


præcise forslag og links modtages gerne..    :D  :D
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

PWEE

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 291
  • Low on bike again :-)
dæmpere for og bag.
« Svar #1 Dato: November 22, 2004, 08:05:45 pm »
Planlægger :

Opgradering af min 02 forgaffel med progressive fjedre ? ved ikke hvilke endnu, men måske MOTAX + ny olie i begge to, her i vinteren. 15w/40.
Regner med ca 70 Euro for alt.

Har lavet GXXXXRRR1000 opgradering = FOR fedt, Lars L er vist også igang med at finde een på ebay - kostede 119$ for mig for en 04 model, der var meget pæn, kom fra USA.
Passer perfekt til din 99 model.
Den er posted før men http://www.kuhnco.com/sv650/gsxrsHockSwap/
her er der både howto på fjeder, foran og bagpå.
I mit album kan du se lidt mere.
SV1000SK5, Micronpotter, hugger, spyball

Martin P

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 153
dæmpere for og bag.
« Svar #2 Dato: November 22, 2004, 08:33:14 pm »
Kører med öhlins og har absolut ingen klager over det, har ikke selv skiftet den så skal ikke kan sige hvor svært det er. Har dog været med til at bytte lidt rundt på et par bagfjedre på en anden sv650, det tog ikke lang tid og kunne sagtens ordnes på eget værksted.

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
dæmpere for og bag.
« Svar #3 Dato: November 22, 2004, 08:41:52 pm »
takker for indlæget...   :D


spørgsmål :  hvad er justerings mulighederne på din gsxR dæmper ?

fjeder-forspænding er selvskrevet, men hvad med returdæmpningen ?

nu er jeg jo en stodder i "deci-ton" klassen (dvs ca 100 kg)
så jeg overvejede at jeg skal ha en dæmper der kan klare lidt mere tryk end den gennemsnitlige japaner  :D

så kunne dæmperen til en Kawa være et godt bud ?  
den er godt nok 10 mm længere, ved du hvor meget det betyder ?
så vidt jeg har forstået kan den klare mere tryk (pund pr. tomme)
eller skal det forståes sådan ?
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

PWEE

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 291
  • Low on bike again :-)
dæmpere for og bag.
« Svar #4 Dato: November 22, 2004, 09:36:58 pm »
Returdæmpning, i bund og top se http://forum.svrider.dk/album_pic.php?pic_id=120, der kan du se den ene skrue i toppen.
Det der også taler for det, er at fjederen er næsten dobbelt så tyk, så for os over de 90kg - gir det mere.
- kort sagt tim - kig forbi, til en kigger, jeg er helt klart også med til en skifter session....? (smid en besked i kontakt)

KAWA ??? aner jeg ikke, men der er mange på det engelske forum der har sagt at den passer til SV - men så vidt jeg ved er der ingen der har lavet den - men mange af dem der har lavet GSXR, både på K0 til K4.
ZX6RR/636 - er jo heller ikke MC i den tunge prisklasse, så der er nok sparet det ??? uden jeg ved det.

540 LB/in - er tryk pr inch/tomme ja, altså hvor stiv den er (fjederen altså)
Derfor vil den logiske forklaring være at det er stivheden i trykket ?, da det er en trykfjeder.

Iøvrigt
Forskellen på progressiv og Liniar fjeder i forgaffel : (da jeg selv spurgte)
 8)
Basically as it says, the linier springs are the same all the way down ( single rate), you buy the weight you want (generally a little heavier than standard).
As opposed to progressives, which come in two flavours, duel rate a single spring with two sections, one tighter than the other.
or the second is turely progressive and gets tighter (coils closer together)from one end to the other.
the linier springs give you a consistant feel thoughtout the fork travel, and the progressives give greater effect the more you use them and a lighter action over small bumps.
But to be honest, it's a bit like tyres, everyone has an opinion on which is best.

Klogerer ? :roll: jeg fik det ud af det - at til vejbrug, anbefaler han progressive fjedre til os der ikke kører ræs - på vej og bane, da liniar fjedre er en del hårder... :shock:
SV1000SK5, Micronpotter, hugger, spyball

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
dæmpere for og bag.
« Svar #5 Dato: November 22, 2004, 10:21:00 pm »
fint med forklaringen !! :D

men det med at køre på bane.....  det er også med i mine overvejelser..
..men for at være ærlig, så tror jeg ikke jeg vil få noget ud af at sætte en linær fjeder i.   den smule jeg skal køre på bane, er jo "bare" for sjov.
og langt de fleste km vil være på off. vej.


og muligvis vil jeg holde mig til en gsxR dæmper. hvis det virker fint for andre, så skal det sgu nok virke for mig også..

men tak for tilbudet om en session..  jeg har rimelig styr på pisset, skiftede bagdæmper på min gamle Honda.. ikke særlig svært, ud over det tager lidt tid....
skruer som regel det hele selv, bortset fra det vigtigste på kværnen :motoren !    
det der med at justere ventiler vil jeg gerne lige ha vist et par gange inde jeg begiver mig ud i det..
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

PWEE

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 291
  • Low on bike again :-)
dæmpere for og bag.
« Svar #6 Dato: November 22, 2004, 10:42:30 pm »
lyder somom vi er på samme niveau - ses  :shock:
SV1000SK5, Micronpotter, hugger, spyball

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: dæmpere for og bag.
« Svar #7 Dato: November 25, 2004, 12:12:05 am »
Citat fra: Tim
hej gutter !
[SNIP, SNAP]
præcise forslag og links modtages gerne..    :D  :D


Hej Tim,

Jeg gider ikke klippe/klistre hele natten, så fyld selv ind i dine spørgsmål :-)

Der er indtil flere Gixxer-dæmpere der passer.... i længden! De fleste har fastmonteret reservoir, så du skal nok save i/flytte batterikassen for at få plads til det hele.
Hold øje på ebay - der dukker gode tilbud op engang imellem. Min Öhlins stammer fra en Yamaha YZF750R SP, og den er top super :-)
Den koster 260€ + en ny slange til 150kr + 598 for ny gas og olie i  :)

Gaffelfjedre er vist også en hel religion for sig selv... På ebay.de kan du få ProMoto (Wilbers såkaldte Eco-line) til 68 øvro. Jeg har købt sådan et par, men godt nok solgt dem igen... Lige nu er idéen, at få de '03-model Öhlins fjedre jeg har liggende, til at passe i.    :idea:  :D

Den justerbare forspænding ville jeg ikke gå så højt op i. Det tager naturligvis noget længere tid, men du kan bare ændre længden på spaceren i gaffelbenet, og når du én gang har fundet den rette længde, behøver du ikke pille mere ved det.
Alternativt kan du bare finde en top der passer med justerbar fjederforspænding i og montere. Den fra FZR600R skulle passe i.
Den fedeste model koster vist 800kr, og SÅ meget gider _jeg_  i hvert fald ikke give for det!


Olien har jeg endnu kun skiftet til std (10w) tykkelse. Næste år prøver jeg ad med noget 15w.

Til sidst: En ny fjeder koster 5-800kr, så hvis bare du finder den rette dæmper, kan fjederkonstanten altid tilpasses vægten mellem selerne :wink:

Held og lykke med det  :!:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: dæmpere for og bag.
« Svar #8 Dato: November 25, 2004, 12:15:42 am »
Citat fra: Tim


ville egentlig gerne ha en fuldt justérbar bagdæmper, öhlins eller white power eller andet   ..nogen erfaringer, for eller imod ?


Halligelå og løjsa!!
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=49808&item=7935435046&rd=1

Så er der Öhlins på eBay.de!!

Ind i kampen!!!

 :arrow:   Niels
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(