Forfatter Emne: udstødning  (Læst 5640 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

A.P.

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 449
udstødning
« Dato: Oktober 22, 2004, 04:35:47 pm »
er der nogen der kan fortælle mig og det er tvingende at det to afgangsrør er lige lange inden de mødes og bliver samlet i mellemrøret, som så ender i lydpotten.
og hvis det er nødvendigt hvorfor så det. :?:  :?:  :?:
Anders

Blå er er rigtig SV fave

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
udstødning
« Svar #1 Dato: Oktober 22, 2004, 04:44:45 pm »
Hvis du vil have max ydelse, så er det nødvendigt.

Jeg er ikke så sikker på det tekniske, det er sikkert noget med modtryk, men i en TV udsendelse om Ducatis 999, nævnte de at pga. af V motoren og udstødningen/cylindernes placering havde de lavet forrøret til hhv. den forreste og bageste cylinder med forskellig diameter, netop for at udligne forskellen i længde og derved få maximal effekt  :!:
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

A.P.

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 449
udstødning
« Svar #2 Dato: Oktober 22, 2004, 04:47:40 pm »
Tak det var en fin begrundelse Rune. :)  :)  :)  8)  :wink:
Anders

Blå er er rigtig SV fave

Tue

  • Gæst
udstødning
« Svar #3 Dato: Oktober 24, 2004, 08:11:40 pm »
Det er IKKE nødvendigt at afgangsrørende er lige lange, det der er afgørende er at der er lige stor modstand/tab over begge afgangsrør. Modstanden kan justeres ved at øge/mindske rørdiameter, lave knæk på røret eller ændre på længden af røret.

Oftest sætter man en effekt potte på for at mindske modstanden i potten og derigennem få mere power. Men er modstanden forskellig mellem to cylindre er det svært/umuligt(?) at få dem til at kører optimalt (eller yde lige meget). Det svare lidt til at have forskellige potter på hver afgangsrør.

Hvor meget det betyder i praksis aner jeg ikke.

Tager jeg helt fejl? Det håber jeg ikke :?