Forfatter Emne: Knastkædestrammere SV 650 '99-'02  (Læst 11588 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Knastkædestrammere SV 650 '99-'02
« Dato: Maj 15, 2006, 03:06:23 pm »
Tekst (frit oversat) og billeder til denne guide er taget direkte fra Clymers værkstedsmanual.



Motoren er forsynet med en knastkædestrammer og knastkædefølgere på hver cylinder (Figur 36). Knastkædestrammeren på den forreste cylinder sidder på indsugningssiden af cylinderen (Figur 37) og er relativt nem at komme til.


Knastkædestrammeren på den bageste cylinder sidder på udstødningssiden af cylinderen (Figur 38).


Selv om knastkædestrammeren på den bageste cylinder er nogenlunde til at komme til, er den vanskelig at servicere mens motoren sidder i stellet. Hvis der skal laves andet motorarbejde som kræver at motoren tages ud af stellet, vil det være lettere at servicere den bageste knastkædestrammer ved en sådan lejlighed.

 :!: ADVARSEL :!:
Knastkædestrammerne er af "non-return" typen. Fjedermekanismen inde i knastkædestrammeren vil ikke returnere til en "løsere" position, hvis den først har bevæget sig udaf. Hvis knastkædestrammerens bolte har været løsnet, skal hele knastkædestrammeren tages af, og fjedermekanismen "nulstilles". Hvis boltene er blevet løsnet, må de ikke blot spændes igen. Fjedermekanismen har så allerede bevæget sig ud, og vil derfor stramme så meget på knastkæden at der vil ske temmelig dyre skader på motoren.

  • 1. Ved afmontering af den forreste knastkædestrammer, fjern først karburatorerne.
  • 2. Ved afmontering af den bageste knastkædestrammer, gør følgende:
    • a. Skru de to bolte af, der holder fodhvilerkonsollen i højre side, og skub fodhvilerkonsollen til side (Figur 39).
    • b. Afmontér bremselyskontakten.
  • 3. Fjern de to M5 unbracobolte der holder knastkædestrammeren. Tag knastkædestrammeren og pakningen ud.
  • 4. Skru bolten ud af enden af knastkædestrammeren (Figur 40).
  • 5. Knastkædestrammeren er en integreret enhed. Forsøg ikke at skille den ad. Kontroller huset og strammeren for slitage og skader. Udskift hele knastkædestrammeren om nødvendigt.
  • 6. Fjern alle rester af gammelt pakningsmateriale fra knastkædestrammeren og cylinderen.

:idea: NOTE :idea:
Inden knastkædestrammeren atter monteres, skal fjedermekanismen låses i "nul-positionen" ved at bruge en låseplade. Suzuki har et lille værktøj dertil, Suzuki part nr. 09917-62430 (A på Figur 41), men man kan selv lave noget tilsvarende (B på Figur 41) ved at bruge målene på tegningen i Figur 42.





  • 7. Med en smal skruetrækker med lige kærv drejes den indvendige justérskrue i urets retning, hvorved man kan skubbe fjedermekanismen i bund (Figur 43).
  • 8. Hold fjedermekanismen presset sammen.
  • 9. Fjern skruetrækkeren og indsæt låsepladen i rillerne i huset. Dette vil holde fjedermekanismen tilbage (Figur 44).
  • 10. Installér en ny pakning (Figur 45) på knastkædestrammerens hus.
  • 11. Montér atter knastkædestrammeren med de tilhørende to unbraco-bolte. Boltene spændes til 10 Nm.
  • 12. Først herefter fjernes låseplade-værktøjet.

:idea: NOTE :idea:
Fjedermekanismen skal komme med et lille klik, når man fjerner låseplade-værktøjet. Dette indikerer at fjederen har bevæget sig ud, og presser på selve knastkæden. Høres dette klik ikke, tages knastkædestrammeren igen ud, og man undersøger om fjedermekanismen kan bevæge sig let og ubesværet.


  • 13. Skru atter bolten fast i enden af huset, sammen med den tilhørende skive (Figur 46). Bolten spændes til 8 Nm.
  • 14. Hvis karburatorerne har været fjernet, sættes disse på plads igen.
  • 15. Sæt bremselyskontakten og højre fodhvilerkonsol tilbage på plads.
« Senest Redigeret: Marts 03, 2011, 10:59:11 am af Freddy »
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

knolp

  • Gæst
Re: Knastkædestrammere SV 650 '99-'02
« Svar #1 Dato: Maj 16, 2006, 08:36:01 pm »
Meget meget fin guide... Har du selv udført operationen eller planlægger du det?


Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Knastkædestrammere SV 650 '99-'02
« Svar #2 Dato: Maj 16, 2006, 08:59:18 pm »
Meget meget fin guide... Har du selv udført operationen eller planlægger du det?
Jeg har ikke selv prøvet det endnu, men har da overvejet at kigge til strammerne, blot for lige at være sikker på at de går som de skal.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Dommeren

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 656
  • TLR
  • Bike: andet
Re: Knastkædestrammere SV 650 '99-'02
« Svar #3 Dato: Maj 16, 2006, 09:01:19 pm »
Er der nogen her på forum som har prøvet?  Alex??

/Jonas

knolp

  • Gæst
Re: Knastkædestrammere SV 650 '99-'02
« Svar #4 Dato: Maj 16, 2006, 11:49:30 pm »
Forige knastkæde tråd citat 'Det klikker for vildt' af rotaxmeincke:
Jeg har kun haft fat i  forreste knastkædestrammer. Den sidder på venstre side bag køleslangen. Her skrues med en 10ér fastnøgle bolten i toppen af. Med en (Meget)kort ligekærvet skruetrækker drejes med uret så langt som muligt. Det kan kan godt være lidt bøvlet da den er stramt fjederbelastet. Så slippes skruetrækkeren og strammeren springer frem.

passer ikke så godt overens med min opfattelse af Freddys Clymers beskrivelse:

Knastkædestrammerne er af "non-return" typen. Fjedermekanismen inde i knastkædestrammeren vil ikke returnere til en "løsere" position, hvis den først har bevæget sig udaf. Hvis knastkædestrammerens bolte har været løsnet, skal hele knastkædestrammeren tages af, og fjedermekanismen "nulstilles". Hvis boltene er blevet løsnet, må de ikke blot spændes igen. Fjedermekanismen har så allerede bevæget sig ud, og vil derfor stramme så meget på knastkæden at der vil ske temmelig dyre skader på motoren.

Jeg har nu umiddelbart mest tillid til Clymers... (og Freddy 8))

også er jeg ligeså nysgerrig som Dommeren

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Knastkædestrammere SV 650 '99-'02
« Svar #5 Dato: Maj 17, 2006, 12:10:43 am »
Umiddelbart er arbejdsgangen i de to beskrivelser jo nogenlunde den samme. Eneste forskel er "bare", at mens rotaxmeincke nulstiller fjedermekanismen med knastkædestrammerhuset i motoren, vælger man hos Clymer at skrue knastkædestrammerhuset af.
Jeg ville nok selv gøre det på Clymers måde, idet man så rent faktisk kan se, hvad der sker med den pal der trykker på knastkædefølgeren. Det kan man ikke, når knastkædestrammerhuset sidder på motorblokken.
Fordelen ved at pille knastkædestrammerhuset af er jo også, at man rent faktisk kan komme til at inspicere de dele af knastkædestrammeren der ellers sidder gemt inde i motoren til daglig, og derved kontrollere at skidtet virker som det skal.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

rotaxmeincke

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 18
Re: Knastkædestrammere SV 650 '99-'02
« Svar #6 Dato: Maj 18, 2006, 07:41:58 am »
Beskrivelsen i Clymer er da helt korrekt. Men i de fleste tilfælde vil det være rigeligt at "jurstere" med isat knastkædestrammer, da strammere på SVén åbenbart har brug for at blive motioneret. Da fjederen som beskrevet er af non return typen skal man naturligvis kun skrue i urets retning. Ved at gøre dette et par gange, mærker man tydeligt om spindlen går frit, og risikerer på ingen måde at skade motoren.

Skal man have glæde af at afmontere strammeren , burde man låse strammeren inden afmontering. Herved kan man konstatere om den er nær yderposition.
Jesper Meincke. KTM Rotax 1982 - Husaberg 1998. SV650 1999.

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Knastkædestrammere SV 650 '99-'02
« Svar #7 Dato: Maj 18, 2006, 11:19:58 am »
Skal man have glæde af at afmontere strammeren , burde man låse strammeren inden afmontering. Herved kan man konstatere om den er nær yderposition.
Det var faktisk et rigtig godt tip. Det burde jo kunne give et fingerpeg om, hvorvidt man skal begynde at holde øje med sine knastkæder.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Bongers

  • Anders Matsort SV650S K2
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 556
  • Halvtids dum !!
Re: Knastkædestrammere SV 650 '99-'02
« Svar #8 Dato: Maj 19, 2006, 11:29:11 am »
Det er en super guide  :D :D Det skal jeg havde gjort til vinter.... forsæt i samme stil - tak  :wink: :wink:
Though I walk through the valley of the shadows of death, shall fear no evil, for I am the meanest motherfucker in the valley

bach

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 134
  • Selv om man er tyk,kan man jo godt have tynd mave.
Re: Knastkædestrammere SV 650 '99-'02
« Svar #9 Dato: Juni 14, 2006, 07:31:56 pm »
idag havde jeg fat i den i den foreste knastkædestrammer let nok,
så ville jeg have fat i den bagereste let nok igen, men nu til et spørgsmål er det godt eller dårligt at der kom olie ud da jeg skrugede 10er bolten ud????
Rizoma lir`,plov, forskærmsforlænger, mivv titanium potter....... http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=13243

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Re: Knastkædestrammere SV 650 '99-'02
« Svar #10 Dato: Juni 14, 2006, 10:44:38 pm »
nu til et spørgsmål er det godt eller dårligt at der kom olie ud da jeg skrugede 10er bolten ud????

Jeg har også lige haft fat i dem begge (har stadig olie på fingrene)  :)
Der kommer også olie ud af min, så du er ikke den eneste med en undrende rynke i panden. :?
Jeg kan dog ikke se noget galt i at de kommer olie ud. Den vender nedad og kæden er jo smurt ind i olie, så i min lille (lukkede) verden er det helt ok.
At det så kommer til at lugte lidt når forrørene bliver varme er en anden sag.

Der må også godt komme olie ud af ende når du har smurt dine gaskabler. Mine var helt tørre, men kører nu som smurt i.. ja.. olie  :D

Mere gas!!  8)
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

bach

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 134
  • Selv om man er tyk,kan man jo godt have tynd mave.
Re: Knastkædestrammere SV 650 '99-'02
« Svar #11 Dato: Juni 16, 2006, 05:47:42 pm »
Nu har jeg haft fadt i begge knastkædestrammere  :D
jeg har fået en helt ny maskine
den lyder meget bedre,  :D kan kun anbefales
ses der ude  :afro:
Rizoma lir`,plov, forskærmsforlænger, mivv titanium potter....... http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=13243

Ole

  • Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2090
Re: Knastkædestrammere SV 650 '99-'02
« Svar #12 Dato: Juni 16, 2006, 06:20:45 pm »
Nu har jeg haft fadt i begge knastkædestrammere  :D
jeg har fået en helt ny maskine
den lyder meget bedre,  :D kan kun anbefales
ses der ude  :afro:

Hvad måtte du slippe for det - eller gjorde du det selv?
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

bach

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 134
  • Selv om man er tyk,kan man jo godt have tynd mave.
Re: Knastkædestrammere SV 650 '99-'02
« Svar #13 Dato: Juni 18, 2006, 06:56:10 pm »
jeg har selv fået beskidte finger  :D
det er ikke så svært, men gi dig god tid :D
Hilsen Bach :afro:
Rizoma lir`,plov, forskærmsforlænger, mivv titanium potter....... http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=13243