Forfatter Emne: Brænder vs wheelie?  (Læst 6961 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Brænder vs wheelie?
« Dato: Juli 01, 2008, 07:32:13 pm »
Hej drenge.. der er en ting jeg ikke kan gennemskue. Hvis man vil lave en brænder, så "står man op" på cyklen, altså med benene på jorden, og holder forbremsen inde og gir gas, mens man slipper koblingen.. Men hvorfor forårsager det ikke en wheelie? Det princip er vel det samme, nemlig at man slipper koblingen med gas? Det ka godt være det er et dumt spørgsmål, men jeg tør sgu ikke gå ud og prøve  :)
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Rubin

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 573
Re: Brænder vs wheelie?
« Svar #1 Dato: Juli 01, 2008, 08:00:20 pm »
Du har jo fjernet en del vægt fra baghjulet (din egen) og friktionen er ikke nær den samme som hvis du sidder på cyklen.
Bare hold godt fast i forbremsen og gi gas - spørg evt. Thorsen, han ka det gylle på Roskilde havn :D
Rubin
Havde en gang en SV1000SK3 sølvgrå m. Hamicad nr.pladeholder, hugger, sort  double bubble, akropovic titanium og scottoiler.

Capone

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1590
Re: Brænder vs wheelie?
« Svar #2 Dato: Juli 01, 2008, 08:03:09 pm »
Hej drenge.. der er en ting jeg ikke kan gennemskue. Hvis man vil lave en brænder, så "står man op" på cyklen, altså med benene på jorden, og holder forbremsen inde og gir gas, mens man slipper koblingen.. Men hvorfor forårsager det ikke en wheelie? Det princip er vel det samme, nemlig at man slipper koblingen med gas? Det ka godt være det er et dumt spørgsmål, men jeg tør sgu ikke gå ud og prøve  :)


Tja, dels holder du på forbremsen hvilket bevirker at den dykker i forgaffelen når du slipper koblingen og giver gas. Herved lettes trykket på baghjulet, som i dit tilfælde er allerede er lettet for en del vægt og dermed vejgreb. Ergo er resultatet (forhåbentligt) at du har så lidt vejgreb at baghjulet spinner.
Men lad nu være med at gå ud og prøve - du risikerer at smide dit kæreste eje med en masse ridser til følge. Går det godt, har du et pokkers hyr med at få gummirester af bagenden på din cykel. Og i sidste ende så går det ud over levetiden på dit bagdæk. 

Her plejede at stå hvilken SV650S jeg havde fornøjelsen af fra 2004 til 2007.

Capone

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1590
Re: Brænder vs wheelie?
« Svar #3 Dato: Juli 01, 2008, 08:07:31 pm »
I helved Rubin, du kom først.

Men ja - bare spørg Thorsen hvordan det skal gøres. Han ku' det shit på Roskilde havn (var lige ved at blive "i" Roskilde havn)  :mrgreen:
Sorry Thorsen, men det var sku' for griner - især fordi der ikke skete noget.

Her plejede at stå hvilken SV650S jeg havde fornøjelsen af fra 2004 til 2007.

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Re: Brænder vs wheelie?
« Svar #4 Dato: Juli 01, 2008, 10:38:51 pm »
spørg evt. Thorsen, han ka det gylle på Roskilde havn :D

Ja det var fisme god spas!!! :)
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Brænder vs wheelie?
« Svar #5 Dato: Juli 02, 2008, 12:05:47 am »
Det hele handler om vægtforskydning og friktion.

Har du først fået fart på baghjulet, så er friktionen mindsket væsentligt på det i forhold til forhjulet, som du selvfølgelig låser med forbremsen.

Vil du prøve en lille brænder under sikre forhold, så er det bare at finde en mur at læne forhjulet opad - og så skal man forstå at baghjulet skal høvles afsted med fuld pive mens forbremsen er låst. Røgen kommer allerede efter 1-2 sekunder, så der kobler du bare ud og så stopper festen med det samme.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Brænder vs wheelie?
« Svar #6 Dato: Juli 02, 2008, 09:31:16 am »
spørg evt. Thorsen, han ka det gylle på Roskilde havn :D

 :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao:

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Re: Brænder vs wheelie?
« Svar #7 Dato: Juli 02, 2008, 08:01:39 pm »
spørg evt. Thorsen, han ka det gylle på Roskilde havn :D

 :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao:

En "Thorsen" er hverken det ene eller det andet ... det er jo en "Jumber" ;-)
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Re: Brænder vs wheelie?
« Svar #8 Dato: Juli 02, 2008, 09:17:18 pm »

Tja, dels holder du på forbremsen hvilket bevirker at den dykker i forgaffelen når du slipper koblingen og giver gas. Herved lettes trykket på baghjulet, som i dit tilfælde er allerede er lettet for en del vægt og dermed vejgreb. Ergo er resultatet (forhåbentligt) at du har så lidt vejgreb at baghjulet spinner.
Men lad nu være med at gå ud og prøve - du risikerer at smide dit kæreste eje med en masse ridser til følge. Går det godt, har du et pokkers hyr med at få gummirester af bagenden på din cykel. Og i sidste ende så går det ud over levetiden på dit bagdæk. 

Jeg kan ikke se hvorfor forgaflen skulle dykke når man giver gas :) Når man stejler, må det være fordi man trækker så hårdt i baghjulet at man overvinder den kraft der skal til for at hæve motorcyklens forende. Den kraft må være større end gnidningskraften mellem baghjulet og vejen, ellers ville man få en brænder. Gnidningskraften er afhængig af massen, og er derfor lille når man ikke sidder på den, og derfor kan man godt lave brænder.. Men hvordan laver man så en brænder hvis der er "normal" vægt på den? Jeg kan simpelthen ikke se fysikken i det, tror jeg :)
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: Brænder vs wheelie?
« Svar #9 Dato: Juli 02, 2008, 10:53:51 pm »
pingo, prøv at tænke dig til nogle eksempler:

Du vil smøre kæde, men har ikke en skid at løfte SVinet med. Det er næsten ikke til at få fedtet baghjulet rundt uden modellen forsøger at smutte af støttebenet og ligge sig på betonsofaen.
Men så kommer du på den geniale idé, at køre forhjulet mod en kant/væg, og pludselig kan du, forholdsvist, nemt trække baghjulet rundt,
så du kan få smurt i intervaller.

Eller du skal opad en glat vej i din gamle forhjulstrækker af en bil, og dét vil den bare ikke.
Igen kommer du på en genial idé - jeg bakker sgu da bare op ! Og din geniale idé virker igen  :thumbsup:

Du kan sagtens lave brænder, mens du sidder på - du skal bare have forskudt vægten til fordækket først.
Kør med moderat fart, brems så hårdt at baghjulet næsten letter, og hold så elastikken stram i første (og tungen meget lige i munden),
så snurrer baghjulet garanteret hurtigere end forhjulet  :innocent:

Comprende ?

Ellers må du jo afprøve Sajmons relativitetsteori først - den virker ok for de fleste.
Jeg kan kun Ohms lov, og den er ikke specielt god her...;)

PS. daekonline.dk kan være en hjælp når du har øvet dig tilstrækkeligt  :lmao:
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...