Forfatter Emne: Alle de dumme spørgsmål om potter..  (Læst 3334 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Alle de dumme spørgsmål om potter..
« Dato: Maj 14, 2008, 04:13:05 pm »
Hejsa

Nu har jeg også gået og luret lidt på de andre topics om potter, og er lidt lun på en selv. MEN:

1) Hvordan hænger det sammen med påmontering? Jeg har læst mig til at der findes 3 slags? En slip-on, der glider ned over udstødningen, en bolt-on, der passer på de eksisterende huller, og et fuldt system, der går helt op og udskifter hele udstødningen. Hvad er forskellen på dem, andet end de fysiske monteringsmuligheder? Hvorfor vil man skære sin udstødning af, eller skifte alle rørerne? man kan vel ændre dem til en større diameter, for at slippe det ud hurtigere, men stadig.. Det er da mest logisk bare at skrue nogle skruer ud?

2) Hvordan ved man hvilken potte man vil have? Gælder det bare om at lytte til en masse forskellige?

3) Når jeg sidder og kigger på fx Yoshimuras hjemmeside, og går ind og vælger sv1000k3, får jeg præsenteret en række potter, men gælder prisen for 1 eller 2? 819 dollars for fx RS-3 Carbon Bolt-on er jo små 4000 kr, så kommer 2 til at koste det dobbelte?

4) Lovligheden af diverse potter.. Når man kigger i manualen til ovenstående RS-3 potte, står der med store bogstaver at den ikke er ment til brug på motorvejen.. Ligeledes får man jo til forskellige potter en dB-killer med, som vel bare fjerner noget af larmen.. Jeg synes min MC trænger til en lidt dybere lyd, men dermed ikke sagt at jeg skal blive upopulær blandt naboerne når jeg starter mc'en en lørdag morgen. Så spørgsmålet er om en dB-killer vil tage nok af lyden af til at gøre potten lovlig, og om den vil ændre på lyden(andet end styrken)?

Bonus-spørgsmål: Hvad er det med uld i potter der nogle gange skal skiftes?
« Senest Redigeret: Maj 14, 2008, 04:16:15 pm af pingo »
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Rasmus S

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 499
Re: Alle de dumme spørgsmål om potter..
« Svar #1 Dato: Maj 14, 2008, 04:36:10 pm »
Heysa.

Jeg skal se om jeg kan gøre dig lidt klogere :)

1) Du kører Kilo svin = Enten skal du vælge Bolt-on eller fuldsystem. Nogen mener at der er ydelse (HK) at hente, på et fuldsystem. Men andre ikke mener det. Men samlignet med, så er der heller ikke 2 rullebænke, der giver ens resultat... Men jeg tror ikke at der er noget at hente på et fuldsystem, ikke mere end hvis du bare nøjes med at skifte potterne. Det er der udstødningens "flaskehals" er

2) Ja, lyt lyt lyt... Der er ikke den store forskel. Alle potter giver en klart federe lyd. Så det er "kun" hvordan du syntes potten skal se ud.

3) Aner ikke hvis du vælger din bike, om prisen så er for 2 eller 1 potte...

4) Mange på Kilo svinet vælger at monter en DB-killer da den ellers larmer rimelig meget. Men den er nem at pille ud/gen monter, skulle man få lyst :) 1 stk umbraco skrue der skal skrues ud/i og så kan db-killeren tages ud/sættes ind...

Bonus-spørgsmålet) Uldet skal skiftes, men det er forskelligt, efter hvor mange km der skal til (nogen gør det for hver 10.000 km, andre gøre det ikke). Men man bore bare popnitterne ud, og så åbner potten sig. Man køber så nyt ud, ved f.eks Louis.de eller et andet sted. Og bagefter nitter man potten sammen igen.

Håber du blev lidt klogere :)

EDIT: Og så forresten. RS-3'eren er mega fed  :thumbsup:
« Senest Redigeret: Maj 14, 2008, 04:38:03 pm af Rasmus S »
Pearl Crystal Red SV650 K5 - Lucas Fender Eliminator - Pipercross luftfilter - MRA tonet racing kåbeglas - Rizoma blink - Yoshimura udstødning - Rear hugger - Orginal underkåbe - http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17454&ipc=64707

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Re: Alle de dumme spørgsmål om potter..
« Svar #2 Dato: Maj 14, 2008, 04:45:16 pm »
Tak for svarene, det er super! Det gjorde mig en del klogere. Men skal ulden også skiftes i de originale potter? Og i øvrigt, hvad med den der lambda-sonde, sidder den højere oppe i rørerne eller hvordan? Og skal den tages ud?
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Rasmus S

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 499
Re: Alle de dumme spørgsmål om potter..
« Svar #3 Dato: Maj 14, 2008, 04:51:53 pm »
Ulden skal ikke skiftes i den originale udstødning, da den funker på en anden måde. Kort sagt :)

Ang. lambda-sonde'en så der ikke pilles ved den, hvis du "bare" køber bolt-on potter... Mener kun der bliver pillet ved den, hvis der monteres en PC, da de ellers vil komme op og skændes
Pearl Crystal Red SV650 K5 - Lucas Fender Eliminator - Pipercross luftfilter - MRA tonet racing kåbeglas - Rizoma blink - Yoshimura udstødning - Rear hugger - Orginal underkåbe - http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17454&ipc=64707

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Re: Alle de dumme spørgsmål om potter..
« Svar #4 Dato: Maj 14, 2008, 09:37:12 pm »
Kan man så få bolt-on potter der ikke skal have skiftet uld? Det ville jo være smart..
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Allan

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 73
Re: Alle de dumme spørgsmål om potter..
« Svar #5 Dato: Maj 14, 2008, 10:03:19 pm »
Det her firma påstår man ikke skal skifte indmad i deres potter http://www.staintune.com.au/index.html
Allan
sv1000n med lidt pynt.

Rasmus S

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 499
Re: Alle de dumme spørgsmål om potter..
« Svar #6 Dato: Maj 14, 2008, 11:10:21 pm »
Man skal ikke tænke sådan på at skifte uld i potterne... Det skal måske gøres hvert 2-3 år...
Pearl Crystal Red SV650 K5 - Lucas Fender Eliminator - Pipercross luftfilter - MRA tonet racing kåbeglas - Rizoma blink - Yoshimura udstødning - Rear hugger - Orginal underkåbe - http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17454&ipc=64707

pumper

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 224
Re: Alle de dumme spørgsmål om potter..
« Svar #7 Dato: Maj 15, 2008, 12:55:51 pm »
ANG. lovligheden sidder "katten" ikke i potterne på killosvin? jeg mener hvis man sætter uorg. potter på så er der ikke kat. på cyklen?
Tidl. MC GS1000E,BSA B40,GL500i,CB750F(900 motor)

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Alle de dumme spørgsmål om potter..
« Svar #8 Dato: Maj 15, 2008, 02:07:31 pm »
ANG. lovligheden sidder "katten" ikke i potterne på killosvin? jeg mener hvis man sætter uorg. potter på så er der ikke kat. på cyklen?

Lambda sonden sidder som en bolt ind i forrøret under højre fodhviler. Man kan se den stiller vinkelret ud fra røret...
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Re: Alle de dumme spørgsmål om potter..
« Svar #9 Dato: Maj 15, 2008, 02:27:00 pm »
Et input til dit spørgsmål 3.

Det gælder nok ikke for alle internet sites men lige Yoshimura er jeg ret sikker på at hvis din MC er født med 2 udstødninger og du vælger bolt-on. Så er prisen for 2.

4000 for 2 bolt-on lyder heller ikke forkert. Du skal bare regne med at der kommer told og moms på hvis du køber dem i US. Og så hedder prisen nok nærmere 6 eller 7.
Desværre er det jo lidt dyrere at købe nye potter når man skal have 2 :) Thats life.
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.