Forfatter Emne: Beklædning: hvad kan anbefales?  (Læst 2668 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kondi

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 887
Beklædning: hvad kan anbefales?
« Dato: Marts 25, 2007, 03:05:11 pm »
Ja, jeg er total grøn på området og er så småt begyndt at kigge på beklædning - og er blevet mere i tvivl end besluttet på hvad man skal købe.
Der må unægtelig være fordele og ulemper ved valg af tekstil- eller læderdragt... men hvad er der mest fornuft i at vælge set ud fra sv650 og vejrforhold i Danmark?

Jeg kan sagtens se det coole i et komplet lædersæt (en smule fetish, ik? :)), men har på fornemmelsen det sikkert er ret upraktisk, hvis man bare ønsker en kort hyggetur.
Hér vil et todelt sæt evt. i tekstil jo være rigeligt.... men hvad så med beskyttelse?? Er læder ikke stadig klart at anbefale, hvis uheldet skulle være ude? Hvordan er det med varme kontra kulde? Kan man overhovedet "ånde" i en læderdragt i bagende sol 3 timer på cyklen?

Kom frisk! Smid nogle bud på den fornuftige køredragt til en begynder...  :loser:
Gerne mærker og priser.
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Beklædning: hvad kan anbefales?
« Svar #1 Dato: Marts 25, 2007, 03:19:37 pm »
Tekstil:

Godt: vandtæt, der er plads til almindeligt tøj indenunder, ofte varmere at have på i køligt vejr.
Skidt: ofte for varmt på varm solskinsdag, sidder løsere = en anelse mindre sikkert, ikke særlig racer-agtigt

Læder:

Godt: Sidder tæt = er sikkert, og flabrer ikke når man kører hurtigt, mere behageligt når det er varmt og solen skinner, racer-agtigt  8)
Skidt: ikke særlig vandtæt, ikke meget plads til almindeligt tøj indenunder, ikke varmt nok på kølige dage.

Jeg startede med tekstil og har senere tilkøbt læder.

Bruger tekstil til (daglig) transport.
Læder til hyggeture og banedage.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Beklædning: hvad kan anbefales?
« Svar #2 Dato: Marts 25, 2007, 04:56:42 pm »
Jeg er til læder!  :whipped:

Jeg bryder mig ikke om tekstil-tøj, mere eller mindre netop på grund af de positive ting, Rune nævner for lædertøj.
Det er rigtigt, at læder ikke er forfærdeligt vandtæt, men man kan hjælpe sig selv ret meget ved at holde læderet i topform ved hjælp af rengøring og læderfedt. Derudover, skal man ud i en virkelig skylle, kan man vælge en regndragt til at tage udenover læderet.
Som Majse har nævnt et eller andet sted, så er det ikke meningen at der skal være almindeligt tøj indenunder læderet. Overhovedet ikke. I værste fald måske et par lange underdrenge til de kolde dage, ligesom ski-undertøj. Køber man sit læder i en størrelse så der er plads til jeans og sweatre indenunder, har man lavet et fejlkøb!
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

bach

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 134
  • Selv om man er tyk,kan man jo godt have tynd mave.
Re: Beklædning: hvad kan anbefales?
« Svar #3 Dato: Marts 25, 2007, 06:19:49 pm »

Jeg køre med begge dele, tekstil jakke og læder buks som kan lynes sammen,
det er for mig den helt kombination.

Mærke: Hein gericke
og prisen er ok ca.900kr for jakken og 1000kr for buks
købt i flensburg hvor de taler dansk. :thumbsup: :thumbsup:

 
Rizoma lir`,plov, forskærmsforlænger, mivv titanium potter....... http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=13243

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Beklædning: hvad kan anbefales?
« Svar #4 Dato: Marts 25, 2007, 08:21:52 pm »
Jeg kan nævne at jeg kan køre 45 min - 1 t i styrtregn før jeg bliver en smule våd inden under min læderdragt...

Jeg har Rukka textil til når det er totalt skodvejr, eller det er skide koldt, men jeg vælger altid læder hvis de ikke direkte har forudsagt at der kommer flodbølge fra himmelen.

Det er dog altid en god idé at køre med langt undertøj under lædertøjet, da du så slipper for brændsår hvis du styrter.
Der er så meget friktion mellem læder og asfalt at du får brændsår inden under uden at læderet er gået i stykker.
Det er dog bedre end at styrte i textil, hvor friktionen er lille og derfor ikke bremser dig så hurtigt på asfalten, hvilket resulterer i at ricikoen for at ramme noget er størrer end i læder.
Styrkener på nyt textiltøj i ordentlig kvalitet højere end på læder i dag, men styrken afhænger altid af det svageste led i dragten!

DERFOR!!!

Køb noget ordentlig kvalitet tøj og ikke noget T-hansen tøj til scooterbrug, eller billige læderdragter på nettet.
Vi har set så tit at det ikke holder til daglig brug, og derfor bliver et dyrere produkt i længden, da de ofte skal skiftes ud.

Jeg vil helere råde til at købe nyere brugt og spare de penge, end at købe billigtøj fra nyt.
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Kondi

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 887
Re: Beklædning: hvad kan anbefales?
« Svar #5 Dato: Marts 25, 2007, 08:35:05 pm »
Rigtig gode råd!

Jeg kunne klart godt tænke mig et lædersuit, både set ud fra look'et og det sikkerhedsmæssige, men ja, det skal være i orden og derfor bliver det også en dyr omgang. Jeg tror derfor, at det kommer senere...
Et lækkert tekstilsæt, så man f.eks. også nemt kan tage svinet på arbejde uden større omklædning, vil derfor nok være løsningen for mig. Jeg faldt bl.a. over en smart "sommer"-jakke på ebay...



Hvordan den så lige klarer en omgang regn, ved jeg ikke. Men prisen... kr. 500,- er næsten for attraktiv?
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

sircajun

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1004
  • >>> Z-Bull <<<
Re: Beklædning: hvad kan anbefales?
« Svar #6 Dato: Marts 25, 2007, 09:13:42 pm »
Citér
Som Majse har nævnt et eller andet sted, så er det ikke meningen at der skal være almindeligt tøj indenunder læderet. Overhovedet ikke. I værste fald måske et par lange underdrenge til de kolde dage, ligesom ski-undertøj. Køber man sit læder i en størrelse så der er plads til jeans og sweatre indenunder, har man lavet et fejlkøb!


Jeg har heller ikke endnu købt tøj, men ovenstående forklaring fik jeg af en sælger på messen i Tapperihallerne da jeg prøvede tøj (tekstil) Tekstiltøj er ofte med fór og hvis du køber den så derkan være en ekstra trøje indenunder, så bliver den ALT for stor om sommeren hvor du tager foret ud.....

SørenG
I don't care if your world is ending today
Because I wasn't invited to it anyway
You said I tasted famous, so I drew you a heart
But now I'm not an artist I'm a fucking work of art!