Forfatter Emne: Lugtestøvler  (Læst 13808 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Haugen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 550
  • Bike: andet
Lugtestøvler
« Dato: August 29, 2008, 08:47:32 pm »
Jeg er den (næsten) lykkelige ejer af et par Sidi Vertebra Tepor mit lille problem er at de lugter umådelig grimt :puke:.
Jeg er næsten lige kommet hjem efter en 14- dages tur til Norge og 2000 km i al slags vejr har sat sine spor. Nu er spørgsmålet; hvordan får jeg lugten væk uden at ødelægge Tepor- membranen? Har i nogle tips?
Super Duke 1290 R; Puig glas, Evotech kølergitter og motor- og ensretterskjold, comfortsæder, SW-motech Handguards, Akrapovic slip-on, mere på vej...
Ex: Sølv SV650S + gejl, Yamaha FZ1S + gejl

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
Re: Lugtestøvler
« Svar #1 Dato: August 29, 2008, 09:39:12 pm »
Du hænger dem i en snor ud af vinduet....  :lmao: :lmao: :lmao:

eller prøver RODALON (rengøringsafdelingen i føtex etc.) det klarer kattebakker, babybæ mv. og burde ikke skade membraner mv.
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

Haugen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 550
  • Bike: andet
Re: Lugtestøvler
« Svar #2 Dato: August 29, 2008, 10:02:51 pm »
 :lmao: :lmao: :lmao: Jo tak, jeg har næsten haft dem i en snor ud af vinduet. De har stået på reposen siden jeg kom hjem, men jeg fik lidt dårlig samvittighed overfor naboen :oops: Jeg har prøvet at skylle dem godt igennem med rigelige mængder vand, men det har kun lige taget toppen. Havde det ikke været for membranen havde jeg givet dem en gang Biotex eller noget...
Jeg prøver med Rodalon tror jeg.
Tak for hjælpen  :thumbsup:
Super Duke 1290 R; Puig glas, Evotech kølergitter og motor- og ensretterskjold, comfortsæder, SW-motech Handguards, Akrapovic slip-on, mere på vej...
Ex: Sølv SV650S + gejl, Yamaha FZ1S + gejl

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: Lugtestøvler
« Svar #3 Dato: August 29, 2008, 10:22:31 pm »
"kiwi" lavede en skospray - ved ik hvor slemt det står til med støvlerne - men de kunne klare mine trænings sko  :mrgreen:
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

Haugen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 550
  • Bike: andet
Re: Lugtestøvler
« Svar #4 Dato: August 29, 2008, 10:36:18 pm »
Jeg prøvede Skodeodorant fra Matas inden turen og det virkede fint, men det vil på ingen måde kunne tage hørmen nu, desværre  :oops: Jeg tror at det at de blev genneblødte (De holdt ikke tæt da jeg kørte over storebælt d. 23/8, lortevejr!) gav dem dødstødet lugtmæssigt.
Super Duke 1290 R; Puig glas, Evotech kølergitter og motor- og ensretterskjold, comfortsæder, SW-motech Handguards, Akrapovic slip-on, mere på vej...
Ex: Sølv SV650S + gejl, Yamaha FZ1S + gejl

Jens Bjørn

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Hvaffor noget rullegrus??
Re: Lugtestøvler
« Svar #5 Dato: August 29, 2008, 10:43:22 pm »
Rodalon !

Plejer det ikke at være skyllemiddel der dræber membraner!?  Rukka goretex tager ikke skade af sæbe i beherskede mængder.
Nu med Flystøj

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Re: Lugtestøvler
« Svar #6 Dato: August 30, 2008, 12:31:03 am »
Jeg har haft samme problem og prøvede Rodalon osv. intet virkede og jeg troede støvlerne var tabt... Indtil jeg kom i tænke om et gammelt husgeråd - bagepulver.

Så jeg kom vand i støvlerne og en spiseskefuld bagepulver og lod det stå et par timer. Støvlerne tager lang tid om at tørre, her kom SVea med et råd - en lille pakke med salt i støvlerne.

Det hele lyder nok lidt spejderagtigt men var det eneste der virkede for mig.
« Senest Redigeret: August 31, 2008, 11:27:50 am af Smølfen »
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Haugen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 550
  • Bike: andet
Re: Lugtestøvler
« Svar #7 Dato: August 30, 2008, 10:23:21 pm »
Det var da en smart idé. Jeg vidste at der var et eller andet husgeråd til den slags.
Angående tørring, så gemmer jeg altid de dér antifugtposer fra sko og elektronik og sådan, de plejer også at hjælpe godt. Nu skal jeg bare huske hvor det er jeg har gjort af dem :oops:
Super Duke 1290 R; Puig glas, Evotech kølergitter og motor- og ensretterskjold, comfortsæder, SW-motech Handguards, Akrapovic slip-on, mere på vej...
Ex: Sølv SV650S + gejl, Yamaha FZ1S + gejl

Enur

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 81
Re: Lugtestøvler
« Svar #8 Dato: August 31, 2008, 12:44:09 am »
Jeg har haft samme problem og prøvede Rodalon osv. intet virkede og jeg troede støvlerne var tabt... Indtil jeg kom i tænke om et gammelt husgeråd - bagepulver.

Så jeg jon vand i støvlerne og en spiseskefuld bagepulver og lod det stå du par timer. Støvlerne tager lang tid om at tørre, her kom SVea med et råd - en lille pakke med salt i støvlerne.

Det hele lyder nok lidt spejderagtigt men var det eneste der virkede for

Bagepulver kan bruges til mange ting :)
Det er super til at fjerne kalk og misfarvninger fra stål... man smider bagepulver over stålet, herefter sprayer man husholdnings eddike us over bagepulveret. Efter det har siddet der i 15 min skylder man det af med vand.
Men har aldrig før hørt at man kunne bruge det til at fjerne lugten (bakterier) fra støvler?

Med hensyn til salt til at suge fugt, så tror jeg det er bedre med ris i et kaffe filter.

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: Lugtestøvler
« Svar #9 Dato: August 31, 2008, 01:16:10 am »


Med hensyn til salt til at suge fugt, så tror jeg det er bedre med ris i et kaffe filter.
har brugt løsris 2 gang til at rede druknet mobil

kan være de ik lugter så slemt men bakterierne er der stadig - og kommer igen næste gang efter brug


hvad med aluminiumklorid?
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Re: Lugtestøvler
« Svar #10 Dato: August 31, 2008, 11:29:01 am »
Men har aldrig før hørt at man kunne bruge det til at fjerne lugten (bakterier) fra støvler?

Næh det virker måske lidt sjovt, men det virker altså og lugten er endnu ikke kommet igen efter et års brug.
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Re: Lugtestøvler
« Svar #11 Dato: September 01, 2008, 08:38:58 am »
En eller anden Admin. burde måske flytte denne tråd over i guider, den med bagepulveret er skuda helt fin :D :D
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

svtøz

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
    • http://www.blåbjerg-mc.dk/
Re: Lugtestøvler
« Svar #12 Dato: September 03, 2008, 11:12:47 am »
Jeg er den (næsten) lykkelige ejer af et par Sidi Vertebra Tepor mit lille problem er at de lugter umådelig grimt :puke:.
Jeg er næsten lige kommet hjem efter en 14- dages tur til Norge og 2000 km i al slags vejr har sat sine spor. Nu er spørgsmålet; hvordan får jeg lugten væk uden at ødelægge Tepor- membranen? Har i nogle tips?

Hvis Rodalon ikke virker så prøv Maxi 3, Det virker på alt mulig mærkeligt,- men kom KUN lidt i vandet. Kan for det meste fås i føtex. Er bortset fra det også rigitg god at vaske sin mc i !
"Ethvert menneske er idiot fem minutter hver dag. Klogskab består i ikke at overskride denne grænse”

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Lugtestøvler
« Svar #13 Dato: November 04, 2008, 01:53:55 pm »
En tur i fryseren!

Et husgeråd af sangeren James Sampson, som åbenbart har gået på husholdningsskole! :mrgreen:

Med hensyn til det med fugten... Salt binder fugt, men prøv at kigge i saltbøsserne på kroer og restauranter... der er ofte riskorn blandet i, netop for at forhindre, at saltkornene klumper sammen på grund af fugt. Så den med risene kan altså også bruges.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Haugen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 550
  • Bike: andet
Re: Lugtestøvler
« Svar #14 Dato: Januar 15, 2009, 01:47:35 pm »
Jeg faldt over en god side med tips til rengøring af alt muligt: http://www.howtocleanstuff.net/

Der er flere tips til rengøring af lugtesko: http://www.howtocleanstuff.net/clothing-and-fabrics/shoes/removing-the-stink-from-shoes/#comment-2490
Super Duke 1290 R; Puig glas, Evotech kølergitter og motor- og ensretterskjold, comfortsæder, SW-motech Handguards, Akrapovic slip-on, mere på vej...
Ex: Sølv SV650S + gejl, Yamaha FZ1S + gejl