Forfatter Emne: ABS-problemer med SV 650 S, K 7  (Læst 5558 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

grausen

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 84
    • Motorcykelgalleriet
ABS-problemer med SV 650 S, K 7
« Dato: Juli 26, 2010, 05:58:29 pm »
Jeg har gennem hele mit ejerskab, haft gentagne problemer med ABS-funktionen, idet den ''tilsyneladende'' ikke virker på baghjulet.
Jeg har senest fået skiftet ledningsnet og ABS-boksen (kr. 24.000). Reperatøren påstår at ABS-funktionen virker, idet kontrollampen ikke lyser! De vil ikke afprøve funktionen på tør vej, men fastholder at den virker som den skal.
Da cyklen var ny, prøvede jeg at bremse hårdt op med forhjulet, og ABS-funktionen afværgede blokering. Det har jeg så selv efterprøvet flere gange (med varierende hastigheder) - men den virker ikke.

Er der en venlig sjæl i Slagelse eller omegn, der kan hjælpe med en funktionsafprøvning af min MC, og tilsvarende afprøvning af egen MC, så jeg kan få bekræftet at jeg har ret!

Nick

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 952
Sv: ABS-problemer med SV 650 S, K 7
« Svar #1 Dato: Juli 26, 2010, 06:21:52 pm »
Jeg mindes man faktisk næsten kunne mærke det i grebet om ABS virkede...
SV650k7... RIP...
alt død og solgt... Er her som spøgelse :D

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Sv: ABS-problemer med SV 650 S, K 7
« Svar #2 Dato: Juli 26, 2010, 07:29:46 pm »
Jeg har gennem hele mit ejerskab, haft gentagne problemer med ABS-funktionen, idet den ''tilsyneladende'' ikke virker på baghjulet.
Jeg har senest fået skiftet ledningsnet og ABS-boksen (kr. 24.000). Reperatøren påstår at ABS-funktionen virker, idet kontrollampen ikke lyser! De vil ikke afprøve funktionen på tør vej, men fastholder at den virker som den skal.
Da cyklen var ny, prøvede jeg at bremse hårdt op med forhjulet, og ABS-funktionen afværgede blokering. Det har jeg så selv efterprøvet flere gange (med varierende hastigheder) - men den virker ikke.

Er der en venlig sjæl i Slagelse eller omegn, der kan hjælpe med en funktionsafprøvning af min MC, og tilsvarende afprøvning af egen MC, så jeg kan få bekræftet at jeg har ret!

er det ikke bare at futte ud på en grusvej og så tage bremsen/erne og se om abs'en bliver påvirket???
   

sircajun

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1004
  • >>> Z-Bull <<<
Sv: ABS-problemer med SV 650 S, K 7
« Svar #3 Dato: Juli 26, 2010, 09:18:53 pm »
ABS på baghjulet er da det nemmeste at tjekke. Du behøver ikke meget fart og så tramper du bare pedalen i bund, du er ikke i tvivl når ABS´en slår til så får du en "bankende" fornemmelse i foden og du kan også tydeligt høre det.
I don't care if your world is ending today
Because I wasn't invited to it anyway
You said I tasted famous, so I drew you a heart
But now I'm not an artist I'm a fucking work of art!

c3

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 159
Sv: ABS-problemer med SV 650 S, K 7
« Svar #4 Dato: Juli 26, 2010, 09:44:43 pm »
ABS på baghjulet er da det nemmeste at tjekke. Du behøver ikke meget fart og så tramper du bare pedalen i bund, du er ikke i tvivl når ABS´en slår til så får du en "bankende" fornemmelse i foden og du kan også tydeligt høre det.

Desuden er det vel meget nemt at mærke om hjulet blokerer!?

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Sv: ABS-problemer med SV 650 S, K 7
« Svar #5 Dato: Juli 27, 2010, 08:52:17 am »
jeg ville da skrive ind til f.eks fdm, for at få slået fast om de overhovedet har lov til at nægte at funktionsteste en påstået defekt. Jeg kan ikke forestille mig at et værksted kan henholde sig til en kontrollampe som eneste kontrol ved fejlsøgning.

Det er nemmere med et "fdm-papir" i hånden at få dem til at tjekke det ordentligt.

Evt give 500 kr for en test hos et andet værskted, og med deres fejlbeskrivelse i hånden få dit værksted til at tage fingeren ud af r....!
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

grausen

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 84
    • Motorcykelgalleriet
Sv: ABS-problemer med SV 650 S, K 7
« Svar #6 Dato: Juli 27, 2010, 11:17:56 am »
Tak til alle for replikkerne.

Jeg har været ved FDM. Den eneste måde at teste funktionen på, er tilsyneladende at køre cyklen og aktivere bremserne. Det har jeg selv gjort, og som sagt virker ABS'en ikke på forhjulet.
Jeg ved ikke om der er forskellige grader af følsomhed på ABS fra MC til MC, så derfor efterlyser jeg fortsat en, der gerne vil lægge MC til, for en lille uvildig test/prøve af både min og en anden MC.

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: ABS-problemer med SV 650 S, K 7
« Svar #7 Dato: Juli 27, 2010, 12:43:12 pm »
Jeg har gennem hele mit ejerskab, haft gentagne problemer med ABS-funktionen, idet den ''tilsyneladende'' ikke virker på baghjulet.

Det har jeg selv gjort, og som sagt virker ABS'en ikke på forhjulet.

Virker ABS'en hverken for eller bag, eller skriver du hurtige end tankerne kan følge med  :?


Lyser kontrollampen når du sætter tænding på? Det gør den på biler, så man ved om lortet i det hele taget virker. Det er en vildt skud, men det KAN jo være at dioden er defekt.
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

grausen

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 84
    • Motorcykelgalleriet
Sv: ABS-problemer med SV 650 S, K 7
« Svar #8 Dato: Juli 27, 2010, 02:14:13 pm »
Undskyld hvis jeg har udtrykt mig uklart.

ABS-lampen virker som den skal, altså tændt når tændingen tilsluttes, og slukker efter at hastigheden er ca. 10 km/t - lige efter instruktionsbogens anvisninger.

Funktionen virker på baghjulet, men altså ikke på forhjulet!

Jeg er fortsat interesseret i en ''testkørsel'', hvis der er en venlig sjæl i Slagelse eller omegn, som vil stille sin MC til rådighed.

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Sv: ABS-problemer med SV 650 S, K 7
« Svar #9 Dato: Juli 27, 2010, 03:36:29 pm »
Jeg kan forstå at du har øvet dig i at blokere forhjulet (?)
-det er helt fint !    ved hvilken hastighed har du gjort det ? 

-jeg tænker at ABS'en skal virke ved alle hastigheder (?)   

..og når nu du har øvet dig i at blokere forhjulet, ved en given hasighed, så tænker jeg at du kan vise det til forhandleren ?? 

..og iøvrigt -min erfaring fortæller mig, at selvom at der ikke lyser fejl/alarm-lamper, behøver bestemt ikke være ligmed at lortet virker   :wink:
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

grausen

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 84
    • Motorcykelgalleriet
Sv: ABS-problemer med SV 650 S, K 7
« Svar #10 Dato: Juli 27, 2010, 10:06:18 pm »
Hej allesammen.

Nu har jeg gennemtestet ABS-funtionen på både grus og asfalt - den virker kun på grus  :cry: Jeg formoder derfor at det må være noget med følsomheden på sensoren, der kan være problemet.

Jeg vil fortsat gerne prøve at teste på en anden MC, så jeg har noget at sammenligne med, iden jeg går tilbage til reperatøren, såååå hvis der er en bamhjertig sjæl, der vil stille op til en test, ville jeg blive meget glad  :orkester:

Rasmus Modsat

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1170
  • Super Velocity
Sv: ABS-problemer med SV 650 S, K 7
« Svar #11 Dato: Juli 28, 2010, 12:14:51 am »
Nu har jeg aldrig prøvet og aktivere en ABS bremse på en MC... Men kunne da forstille mig der skulle meget til at kunne aktivere den på tør asfalt... Og nemmer på grus....

Vil tro dit system ikke fejler noget... Hvis det virker på grus...
« Senest Redigeret: Juli 28, 2010, 12:16:22 am af Rasmus Modsat »
Throttles on the right hand side, for max fun, twist and hold
SV1000N K7 - V2 Power
Lidt om mine Hobbyer: www.jerrild.dk
Mit Kilo SVin: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=39637&ipc=131256

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Sv: ABS-problemer med SV 650 S, K 7
« Svar #12 Dato: Juli 28, 2010, 02:06:44 am »
Hej allesammen.

Nu har jeg gennemtestet ABS-funtionen på både grus og asfalt - den virker kun på grus  :cry: Jeg formoder derfor at det må være noget med følsomheden på sensoren, der kan være problemet.

hvis det virker på grus så virker det osse på asfalt ikke....   kan du da blokere forhjulet på asfalt???    følsomheden ændrer sig jo ikke efter hvilket underlag du kører på ;)
   

grausen

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 84
    • Motorcykelgalleriet
Sv: ABS-problemer med SV 650 S, K 7
« Svar #13 Dato: Juli 28, 2010, 12:32:01 pm »
Hej igen

Jeg kan blokere forhjulet på asfalt, eller i hvertfald bremse så hård op, at baghjulet løfter sig - og det burde vel ikke lige være meningen med ABS!

Smith

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 320
Sv: ABS-problemer med SV 650 S, K 7
« Svar #14 Dato: Juli 28, 2010, 12:44:42 pm »
Forstå mig ret - men jeg tror du skal have en til at teste den der virkelig tør give den en over nakken, hvis du selv tør kigge på så ;) For baghjulet løfter sig netop når forhjulet ikke blokerer, hvis forhjulet begynder at skride er friktionen for lav til at løfte baghjulet. Og abs-funktionen medfører kun at hjulene ikke blokerer, så vidt jeg ved leveres sv'eren ikke med Launch Control  :mrgreen:
Så det lyder som om din abs virker fint,især når du har konstanteret at den virker på grus. Du har nok bare for gode dæk  :mrgreen: