Forfatter Emne: Afblancering  (Læst 11116 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Afblancering
« Dato: Juli 13, 2006, 10:37:07 pm »
Er der nogen her der selv afbalancerer hjul til MC..?

Efter to mislykkedes forsøg hos et dækfirma (som har grej til afbalancering af mc) måtte jeg selv afbalancere mine hjul... og jeg fik det til at virke (den holdt op med at ryste i styret)

Men kunne, i fremtiden, godt bruge nogle vægte der kan bøjes.... Kan man købe det et eller andet sted...??
Er der iøvrigt nogen der kan forklare hvordan det her kan lade sig gøre :
De afbalancerer forhjulet, der sættes 70 G vægt på.... jeg beder dem teste det igen (da jeg ikke, endnu en gang gider køre hjem og montere hjulet uden at det er ok) NU viser maskinen at der skal 10 G af  :shock: :shock:... de piller 10 G af...
Da jeg er kommet hjem, tjekker jeg det lige inden mont.... og hjulene er klart ude af balance... :shock: :shock: :shock: DET fatter jeg INTET af....

Mvh GD
« Senest Redigeret: Juli 14, 2006, 12:14:38 pm af Grand Danois »
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Re: Afblancering
« Svar #1 Dato: Juli 14, 2006, 08:06:08 am »
nogle gange kan man med held dreje dækket 180 grader i fælgen, og derved spare nogle gram i afballanceringen.

Men det bør være muligt at afballancere det rigtigt..  :wink:

og hvad de har lavet, vil jeg ikke udtale mig om..
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

Bongers

  • Anders Matsort SV650S K2
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 556
  • Halvtids dum !!
Re: Afblancering
« Svar #2 Dato: Juli 14, 2006, 09:52:41 am »
Jeg kan få de blanceret i værløse eller kbh – kan dog ikke selv køre, så du skal komme her ind med det !!!

Men deres maskine må være def, for det lyder som om de har gjort det på den rigtigt måde.. hvis ikke et fjols har glemt noget tungt inden i dækket ( så er det noget rigtigt lort!!)...


Though I walk through the valley of the shadows of death, shall fear no evil, for I am the meanest motherfucker in the valley

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Re: Afblancering
« Svar #3 Dato: Juli 14, 2006, 12:12:33 pm »
Jeg kan få de blanceret i værløse eller kbh – kan dog ikke selv køre, så du skal komme her ind med det !!!

Men deres maskine må være def, for det lyder som om de har gjort det på den rigtigt måde.. hvis ikke et fjols har glemt noget tungt inden i dækket ( så er det noget rigtigt lort!!)...




Mange tak for tilbudet, men jeg bor i jylland, OG har jo fået det til at virke..

IMPONERENDE at denne metode virker bedre, end det et proff. firma kan lave med deres udstyr.....

Mvh
GD
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

Ritzau

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 682
  • Its not the age.................. Its the mileage!
Re: Afblancering
« Svar #4 Dato: Juli 14, 2006, 12:40:45 pm »
Tror jeg skal have mig anskaffet et par kasser!
Det er da værktøj for mandfolk!!
 8)
Tidligere: SV1000S K3-sølvpil, Bundkåbe, Tonet dubblebubble, Forskærm og spejlforlængere, Hjemmehullede og genlappede potter, K&N luftfilter, SVkædeskærm, Små forblink, Solbriller og stort smil (som regel). .  og ½ l reservedunk, til SVeren altså!

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Re: Afblancering
« Svar #5 Dato: Juli 14, 2006, 12:43:57 pm »
Tror jeg skal have mig anskaffet et par kasser!
Det er da værktøj for mandfolk!!
 8)

 :lol: :lol: :lol: ja, men det virker også. Det er en kammerat der også kører SV, der har lært mig det...
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Afblancering
« Svar #6 Dato: Juli 14, 2006, 12:54:42 pm »
Øhm... ikke fordi jeg vil slå skår i glæden, men det er altså ret vigtigt, at den "aksel" du bruger til det, passer rimeligt perfekt i hjulet. Ellers kan du ikke regne en skid med, hvad du laver.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Sv: Re: Afblancering
« Svar #7 Dato: Juli 14, 2006, 01:02:07 pm »
Øhm... ikke fordi jeg vil slå skår i glæden, men det er altså ret vigtigt, at den "aksel" du bruger til det, passer rimeligt perfekt i hjulet. Ellers kan du ikke regne en skid med, hvad du laver.

Ved det godt..... brugte bagakslen til baghjulet , og en 24 mm aksel til forhjulet... billedet er lidt et "modelfoto"

Mvh
GD
Ah, okay. :wink:
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Afblancering
« Svar #8 Dato: Juli 14, 2006, 02:26:09 pm »
Tror jeg skal have mig anskaffet et par kasser!
Det er da værktøj for mandfolk!!
 8)
Den sjove del ligger klart i at tømme kasserne  :D

Jeg skal på posthuset i dag og afhente afbalanceringssæt.. købt hos Louis, hvor du også kan købe bly klodser (de kan kun bøjes i samlingerne, men det er også rigeligt til at få det til at passe på fælgen)

Så fremover skifter jeg selv dæk og afbalancerer... temmelig besparende når man har en baneknallert og ellers køber billige dæk i tyskland

En skam man ik kan stole på værksteder...

T. Brun

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 441
Re: Afblancering
« Svar #9 Dato: Juli 15, 2006, 11:32:30 am »
Har afbalanceret en del hjul gennem tiden, og det lyder mest som om han ikke har været særlig omhyglig med at sætte klodserne på :?
Det kan også være at afbalanceringsmaskinen ikke er særlig god mere.

En god dækmand sætter kun en klods på en fælg (2 på biler), hvis maskinen siger at der skal mere vægt på, når man efterfølgende kontrollerer, piller man klodsen af og ruller igen.

Jeg har lige fået 2 nye fælge på min bil efter at have ramt et hul med 120kmt, og det var ikke en mand med selvrespekt der havde afbalanceret dem, begge fælge havde 5 klodser spredt rundt på fælgene  :angry:
T. Brun
SV 650S K3
Rather dead and cool, than alive and uncool

Streetfigther

  • Wannabe
  • Indlæg: 4
Re: Afblancering
« Svar #10 Dato: Juli 19, 2006, 08:59:01 pm »
Hvordan er hjullagrene da? Hvis de begynner å bli litt dårlige, så kan avbalanseringsmaskinen vise feil resultat, for hver gang man snurrer hjulet!!
Det har jeg selv opplevd flere ganger!!
Dessuten hvis man slurver med å feste hjulet til maskinen riktig, så kan man også få feil resultat!! Bare noen tips! :innocent:

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Re: Afblancering
« Svar #11 Dato: Juli 20, 2006, 01:37:16 am »
Hvordan er hjullagrene da? Hvis de begynner å bli litt dårlige, så kan avbalanseringsmaskinen vise feil resultat, for hver gang man snurrer hjulet!!
Det har jeg selv opplevd flere ganger!!
Dessuten hvis man slurver med å feste hjulet til maskinen riktig, så kan man også få feil resultat!! Bare noen tips! :innocent:

Mine hjul-lejer er total i orden (har kørt ca 9000 KM) ved jo ikke om de har spændt hjulet ordentligt fast, meeen de kan da næsten ikke gøre det forkert 3 gange på forhjulet, og to gange på baghjulet.... tror såmend bare at det er fordi de sjusker....

Mvh
GD
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

TBN

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 98
  • Altid et skridt bagefter..
Re: Afblancering
« Svar #12 Dato: Juli 28, 2006, 10:50:56 pm »
øhhhh...
Hvor tit skal man afbalancere hjulne :huh:
- Har sq aldrig rørt dem - andet end at sparket bagdæk, nar jeg stod med gutterne og snakkede  8)
-TB

Bill

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1414
  • Nu med gixxer :D
Sv: Re: Afblancering
« Svar #13 Dato: Juli 29, 2006, 10:49:13 am »
øhhhh...
Hvor tit skal man afbalancere hjulne :huh:
- Har sq aldrig rørt dem - andet end at sparket bagdæk, nar jeg stod med gutterne og snakkede  8)
-TB

Det gør man kun når man skifter hjul for at få det til at køre "lige", altså så det ikke slå ligesom et ekset dæk, hvis du forstår??
Er kommet til at købe en GSX-R 750 K7 med lidt lir på... Shit happens :D

steen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 412
    • http://www.mctorsdagsklubben.dk
Re: Sv: Re: Afblancering
« Svar #14 Dato: August 01, 2006, 11:20:31 am »
Tror jeg skal have mig anskaffet et par kasser!
Det er da værktøj for mandfolk!!
 8)

 :lol: :lol: :lol: ja, men det virker også. Det er en kammerat der også kører SV, der har lært mig det...

Kanon metode - bruger den selv og har aldrig været uheldig med den. Og et lille trick, brug hellere en aksel som er lidt tyndere end en som passer.
tidligere SV1000 men nu Triumph street triple

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12359