Forfatter Emne: 2 i 2 udstødning på 650 ???  (Læst 3214 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

sircajun

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1004
  • >>> Z-Bull <<<
2 i 2 udstødning på 650 ???
« Dato: Marts 07, 2008, 07:09:05 pm »
Spørgsmålet går på om det kan anbefales at lave / montere en 2 i 2 udstødning på en SV650S K4 ??
Hvis det bliver udført (inspireret af Sajmons smedefærdigheder  :shock: ) så vil den ene med at hver cylinder får eget forrør og potte.
Men vil det gå ud over effekten, momentet, lyden? Skal man passe på længden eller skal de to rør bare være lige lange?
Gerne input, husk at de vil få hver deres seperate udstødning.

SørenG
I don't care if your world is ending today
Because I wasn't invited to it anyway
You said I tasted famous, so I drew you a heart
But now I'm not an artist I'm a fucking work of art!

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Re: 2 i 2 udstødning på 650 ???
« Svar #1 Dato: Marts 11, 2008, 09:05:14 am »
Rørene skal være lige lange, Ducati har lavet det ene rør tyndere end andet så det virker som om de er lige lange.
Men det er nok for tuningsfanatikere  :undecided: 650'er SVinet er jo ikke så hårdt tunet som en Duc superbike...
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: 2 i 2 udstødning på 650 ???
« Svar #2 Dato: Marts 11, 2008, 10:07:33 am »
i min verden skal de da kun være lige lange, når de samles i samme potte/rør ?? 

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: 2 i 2 udstødning på 650 ???
« Svar #3 Dato: Marts 11, 2008, 10:12:07 am »
i min verden skal de da kun være lige lange, når de samles i samme potte/rør ?? 
længden af røret giver en hvis modstand i cylenderen - og den skulle gerne være lige stor på begge - men en V2'er er vil stærk nok til at være ligeglad? eller?

tja - hvis du vil gemme potterne på samme måde i røven vil jeg nok føre op til en afkortet potte og lave en kort splitter bag efter - bruger det forrør der sidder på - så det også lettere at få den ind ved siden af bagdæmpere
« Senest Redigeret: Marts 11, 2008, 10:17:08 am af blz »
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

steen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 412
    • http://www.mctorsdagsklubben.dk
Re: 2 i 2 udstødning på 650 ???
« Svar #4 Dato: Marts 11, 2008, 10:16:40 am »
Det er vist ikke så vigtigt med samme rørlængde på en 4-takts motor. F.eks læg mærke til forrøret på en TL1000R, det er næsten helt fladt i venstre side og f.eks. en VTR1000F giver mere moment i mellemområdet hvis man stopper den venstre potte til. Måske har Honda og Suzuki ikke tænkt sig godt nok om eller også betyder det så lidt at man skal være ligeglad med det...
tidligere SV1000 men nu Triumph street triple

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12359

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: 2 i 2 udstødning på 650 ???
« Svar #5 Dato: Marts 11, 2008, 03:46:07 pm »
En 4-takts motor er skam fint følsom overfor ens rørlængder.

Som udgangspunkt skal de være lige lange og have så ens modstand og flow som muligt. Det giver så ens ydelse på begge cylindre som muligt, med mest effekt og mest rolig motorgang til følge.

Forrøret på en TL1000R og for den sags skyld en SV1000 er komplet tåbeligt lavet. For mange buk og for mange buler og krumninger - som desværre er direkte sammenligneligt med prisen på cyklen.

VTR1000F er lavet anderledes, da begge cylindre blæser igennem begge potter i modsætning til SV / TL som har en potte dedikeret til hver cylinder - dog med et balancerør imellem som et kompromis.
Ducati laver også et krydsrør under deres maskiner som sørger for at begge cylindre blæser lige meget i begge potter.
At det hjælper på trækket i mellemområdet når man stopper den ene potte til på Honda'en, hænger efter min bedste overbevisning sammen med at topeffekt er højere prioriteret end mellemområdet på DEN udstødning, som er et valg man står overfor når man bygger den. Man kan ikke få det hele i en og samme løsning.   :mrgreen:

Jeg har idag fået min Powercommander og mit KN filter ind ad døren. Når de ting er monteret og mit forrør er færdigbygget 100%, ryger den afsted til Alex - og så bliver det spændende at se hvordan den udvikler effekten. Jeg er selv af den mening at udstødningen har givet noget ekstra i forhold til std forrørene + Akrapovic, for power wheelies i 2. gear med std gearing har aldrig været så nemt som nu - og skifter man hårdt nok til 3. så letter den 5-10cm forben, og det har den HELLER ikke gjort før.
Gassen er nervøs som aldrig før, som tyder på mere mager blanding end tidligere - og det tyder igen på at der er et større benzinbehov. (Den har mere effekt gemt i sig)

Men nu får vi at se.   :mrgreen:
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

sircajun

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1004
  • >>> Z-Bull <<<
Re: 2 i 2 udstødning på 650 ???
« Svar #6 Dato: Marts 11, 2008, 08:21:07 pm »
En 4-takts motor er skam fint følsom overfor ens rørlængder.

Som udgangspunkt skal de være lige lange og have så ens modstand og flow som muligt. Det giver så ens ydelse på begge cylindre som muligt, med mest effekt og mest rolig motorgang til følge.

Forrøret på en TL1000R og for den sags skyld en SV1000 er komplet tåbeligt lavet. For mange buk og for mange buler og krumninger - som desværre er direkte sammenligneligt med prisen på cyklen.

VTR1000F er lavet anderledes, da begge cylindre blæser igennem begge potter i modsætning til SV / TL som har en potte dedikeret til hver cylinder - dog med et balancerør imellem som et kompromis.
Ducati laver også et krydsrør under deres maskiner som sørger for at begge cylindre blæser lige meget i begge potter.
At det hjælper på trækket i mellemområdet når man stopper den ene potte til på Honda'en, hænger efter min bedste overbevisning sammen med at topeffekt er højere prioriteret end mellemområdet på DEN udstødning, som er et valg man står overfor når man bygger den. Man kan ikke få det hele i en og samme løsning.   :mrgreen:

Jeg har idag fået min Powercommander og mit KN filter ind ad døren. Når de ting er monteret og mit forrør er færdigbygget 100%, ryger den afsted til Alex - og så bliver det spændende at se hvordan den udvikler effekten. Jeg er selv af den mening at udstødningen har givet noget ekstra i forhold til std forrørene + Akrapovic, for power wheelies i 2. gear med std gearing har aldrig været så nemt som nu - og skifter man hårdt nok til 3. så letter den 5-10cm forben, og det har den HELLER ikke gjort før.
Gassen er nervøs som aldrig før, som tyder på mere mager blanding end tidligere - og det tyder igen på at der er et større benzinbehov. (Den har mere effekt gemt i sig)

Men nu får vi at se.   :mrgreen:

Balancerør? Tror ikke jeg fik fat i hvorfor fabrikanterne laver dette? Det system jeg har i hovedet vil ikke få sådan én, er det et minus?

SørenG
I don't care if your world is ending today
Because I wasn't invited to it anyway
You said I tasted famous, so I drew you a heart
But now I'm not an artist I'm a fucking work of art!

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: 2 i 2 udstødning på 650 ???
« Svar #7 Dato: Marts 11, 2008, 09:58:18 pm »
Man bruger det til netop at lave bundtræk, men også for at lambda sonden skal måle lige meget på begge cylindre.

Piller du den af og er ligeglad med de teoretiske 3-5% bundtræk det KAN give, så er balancerør ligemeget.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

sircajun

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1004
  • >>> Z-Bull <<<
Re: 2 i 2 udstødning på 650 ???
« Svar #8 Dato: Marts 12, 2008, 09:36:27 pm »
Man bruger det til netop at lave bundtræk, men også for at lambda sonden skal måle lige meget på begge cylindre.

Piller du den af og er ligeglad med de teoretiske 3-5% bundtræk det KAN give, så er balancerør ligemeget.

Tror ikke der er lambdasonde på min...men hvis der er så må den nøjes med at måle på den ene cylinder da ideen ikke tillader balancerør.

Takker for jeres svar.


SørenG
I don't care if your world is ending today
Because I wasn't invited to it anyway
You said I tasted famous, so I drew you a heart
But now I'm not an artist I'm a fucking work of art!

Pyrotek

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 264
  • Nu med underseat Exhaust
Re: 2 i 2 udstødning på 650 ???
« Svar #9 Dato: Marts 13, 2008, 02:15:51 pm »
SV 650 K3+ har ingen lambdasonde.
Gul SV 650S K5

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: 2 i 2 udstødning på 650 ???
« Svar #10 Dato: Marts 13, 2008, 03:32:00 pm »
SV 650 K7 har - for det har Nick's...
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

sircajun

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1004
  • >>> Z-Bull <<<
Re: 2 i 2 udstødning på 650 ???
« Svar #11 Dato: Marts 13, 2008, 03:34:25 pm »
SV 650 K7 har - for det har Nick's...
K7+ har vist også 2 tændrør pr. cylinder hvis ikke jeg husker forkert og dermed også ny motorstyring.

SørenG
I don't care if your world is ending today
Because I wasn't invited to it anyway
You said I tasted famous, so I drew you a heart
But now I'm not an artist I'm a fucking work of art!

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: 2 i 2 udstødning på 650 ???
« Svar #12 Dato: Marts 13, 2008, 03:59:35 pm »
Nej det er kun K8.  :)
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

sircajun

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1004
  • >>> Z-Bull <<<
Re: 2 i 2 udstødning på 650 ???
« Svar #13 Dato: Marts 13, 2008, 04:14:06 pm »
Nej det er kun K8.  :)

I stand corrected   :police:


SørenG
I don't care if your world is ending today
Because I wasn't invited to it anyway
You said I tasted famous, so I drew you a heart
But now I'm not an artist I'm a fucking work of art!