Forfatter Emne: affjedring  (Læst 3288 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

mcbundy

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 69
affjedring
« Dato: April 06, 2008, 09:46:07 am »
hvordan har i indstillet jeres affjedring...som standard fra fabrikken eller ??
jeg har en sv 1000s og syntes den er meget følsom i blæse vejr ...føler den ligger meget ustabilt .
jeg har strammet de forreste fjedre men nu føles den en smule  ( træg ) lidt som den ikke rigtigt reagerer men det er kun ganske lidt den blev strammet.
jeg kommer fra en gsf 650 bandit og den var betydelig mere stabil på lande vejen og er faktisk lidt skuffet over min sv den sådan føles urolig

hvad har i af erfaringer om stabiliteten og følsomheden på en sv i blæse vejr

Henrik.poulsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 643
Re: affjedring
« Svar #1 Dato: April 06, 2008, 10:15:01 am »
jeg har selv en Suzuki SV1000S K7, syntes det er ret stabil på vejen osse i blæse vejr
jeg har standart fjedre på....

Mvh Henrik
Husk det er kun Elektrikken der må pille i dåsen


Suzuki Sv1000S k7. carbon Devil potter.Powercommander

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: affjedring
« Svar #2 Dato: April 06, 2008, 10:23:49 am »
kan lyde som noget med styrdæmperen måske`?
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

mcbundy

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 69
Re: affjedring
« Svar #3 Dato: April 06, 2008, 12:12:41 pm »
ja måske det er styr dæmperen men mener ikke den kan indstilles ...er det ikke en forholdvis simpel udgave som kun har en indstilling....det er en k7 model jeg kører på.

måske det også bare er noget jeg biller mig selv ind men føler altså den er urolig i standard indstilling af dæmperne og når den strammes så får jeg en langsom og træg reaktion i styringen

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Re: affjedring
« Svar #4 Dato: April 06, 2008, 12:28:55 pm »
ja måske det er styr dæmperen men mener ikke den kan indstilles ...er det ikke en forholdvis simpel udgave som kun har en indstilling....det er en k7 model jeg kører på.

måske det også bare er noget jeg biller mig selv ind men føler altså den er urolig i standard indstilling af dæmperne og når den strammes så får jeg en langsom og træg reaktion i styringen


Styrdæmper:
Tror heller ikke den kan justeres, kommer der knase-lyde fra den når du holder stille og drejer styret helt, fra side til side ?

Affjedring:

Har du prøvet standart indstilling på forgaflen, og øget fjederforspændingen på bagdæmperen istedet ?
Hvordan er den i sving ?
Hvad vejer du ca med udstyr på ?
Er det kun i blæsevejr den bliver ustabil ?
Ved ca hvilken hastighed bliver den ustabil ?
« Senest Redigeret: April 06, 2008, 12:37:33 pm af Grand Danois »
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

mcbundy

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 69
Re: affjedring
« Svar #5 Dato: April 06, 2008, 07:05:42 pm »
der er ingen knase lyde
jeg vejer ca 100 kg med grejet på
jeg syntes det er mest tydeligt i blæse vejr men kan også fornemme den er lidt urolig når jeg ligger den lidt ned i svingene i pæn hastighed....feks et langt blødt sving med  70 - 80 km i timen så føles den meget urolig...nok til jeg blir lidt nervøs over den.


Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Re: affjedring
« Svar #6 Dato: April 06, 2008, 11:53:06 pm »
der er ingen knase lyde
jeg vejer ca 100 kg med grejet på
jeg syntes det er mest tydeligt i blæse vejr men kan også fornemme den er lidt urolig når jeg ligger den lidt ned i svingene i pæn hastighed....feks et langt blødt sving med  70 - 80 km i timen så føles den meget urolig...nok til jeg blir lidt nervøs over den.



Fint med styrdæmperen, der kunne være luft i den - men når den ikke knaser, er den sikkert ok.

Det andet lyder præcis som de problemer jeg, og mange andre, også har haft - den er sikkert også ret ustabil ved høje hastigheder så... og høje hastigheder i sving er sikkert  :puke:

Prøv at få monteret progressive fjedre på den, så skal du se løjer  :thumbsup: http://www.hyperpro.dk/  - du kan evt. starte med kun at skifte den bagerste fjeder (koster ca 1000kr) og indstille forgaflen igen, det hjælper RIGTIG meget. Er k7 som k3 så er det bagdæmperen der ikke rigtig har styr på baghjulet, dvs den dæmper for meget når man kører langsomt - og for lidt når der er fart på (så enten "sejler" baghjulet når man køre langsomt, eller hopper når man kører hurtigt).

Forgaflen KAN sættes op så den er til at leve med, bare husk ikke at gøre den for hård - hårdere er ikke nødvendigvis bedre..!! Det drejer sig jo om at holde dækkene så meget som muligt på asfalten. Der er en opsætnings-vejledning et eller andet sted her på forum.

Jeg satte komplet Hyperpro i den jeg havde - og det var som at få en helt anden mc.







« Senest Redigeret: April 07, 2008, 12:15:13 am af Grand Danois »
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: affjedring
« Svar #7 Dato: April 07, 2008, 09:38:19 am »
Der er ret mange muligheder for ustabilitet på en MC.

Dækkene kan være slidt flade på midten.
Dæmper indstillinger.
Er din cykel mere end 1 år gammel og har kørt mere end 15.000 så skift din forgaffel olie - og det skal desuden gøres ret ofte, typisk en gang om året for at være helt på dupperne.

Udover det, er der allerede fine bud på fejlmuligheder her i tråden.

Mht. dæmper justering, så tag og print det her skema ud og find dig en vejstrækning med nogle lange sving du kan køre uforstyrret på i et par timer - og test derudaf. --> http://hyperpro.dk/troubleshooting.htm

Så snart du får cyklen til at opføre sig pænt i sving, preller det gerne af på den generelle stabilitet - også ud af lige vej. Kan du ikke få et brugbart resultat ud af dine std fjedre på ca 1½-2 timer, så er det måske en ide med progressive. Jeg har foreløbig kun skiftet min bagfjeder til en HyperPro, men allerede nu er der kæmpe forskel. Når jeg får mine forreste skiftet sammen med olien, så kan jeg forestille mig at den bliver som jeg vil have den.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Nøhr

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 13
Re: affjedring
« Svar #8 Dato: April 08, 2008, 02:34:16 pm »
hvordan har i indstillet jeres affjedring...som standard fra fabrikken eller ??
jeg har en sv 1000s og syntes den er meget følsom i blæse vejr ...føler den ligger meget ustabilt .
jeg har strammet de forreste fjedre men nu føles den en smule  ( træg ) lidt som den ikke rigtigt reagerer men det er kun ganske lidt den blev strammet.
jeg kommer fra en gsf 650 bandit og den var betydelig mere stabil på lande vejen og er faktisk lidt skuffet over min sv den sådan føles urolig

hvad har i af erfaringer om stabiliteten og følsomheden på en sv i blæse vejr


Så er der også lige den nemme, der ligger lige til højrebenet  :D
Prøv at tjekke dit dæktryk, for lavt tryk giver nemlig en ustabil mc
SV650K5 - Sort og nøgen - Hamicad Fender Eliminator