SVRider.dk Forum
Forumliv => Lidt af hvert => Præsentation af folk => Emne startet af: Paparazzi efter Februar 08, 2010, 08:37:12 pm
-
Kortet er i hus, bankdamen har sagt Sæføli', så nu mangler jeg bare noget at køre på.
Har kigget på en Suzuki sv 650 s, 650 ccm, Årgang '99. Men jeg kan ikke rigtig se om den er med ABS, hvilket er et must for mig. Nogen der kan hjælpe? Også gerne med andre gode råd
[afro|
-
Kortet er i hus, bankdamen har sagt Sæføli', så nu mangler jeg bare noget at køre på.
Har kigget på en Suzuki sv 650 s, 650 ccm, Årgang '99. Men jeg kan ikke rigtig se om den er med ABS, hvilket er et must for mig. Nogen der kan hjælpe? Også gerne med andre gode råd
[afro|
Velkommen til :)
Det er vist først fra 2003 at den introduceres med ABS. Her kan du læse lidt mere om din kommende drøm: http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_SV650 (http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_SV650)
-
Hey og tillykke med kortet! Var det ikke en kold fornøjelse?
Sv med ABS er 2007-09 modellerne.
-
03 var hvor de gik fra 1st gen til 2nd gen. pre 03 har SVerne det runde stel, mener jeg.
-
Velkommen til et super forum....og snart velkommen i klubben af SVineejere...
Hilsen Per
-
Ja, velkommen til! Det må dælme godt nok have været koldt... Vidste slet ikke der var nogle kørelærer der uddelte kørekort på denne tid af året?
03 var hvor de gik fra 1st gen til 2nd gen. pre 03 har SVerne det runde stel, mener jeg.
Korrekt.
Hygge
-
velkommen til Danmarks hyggeligste forum :mrgreen:
-
Kortet er i hus, bankdamen har sagt Sæføli', så nu mangler jeg bare noget at køre på.
Har kigget på en Suzuki sv 650 s, 650 ccm, Årgang '99. Men jeg kan ikke rigtig se om den er med ABS, hvilket er et must for mig. Nogen der kan hjælpe? Også gerne med andre gode råd
[afro|
Et must er måske så voldsomt endda, du skulle hellere lære at bremse ordentligt så du ikke får behov for ABS. ( www.DMC-org.dk (http://www.DMC-org.dk) bronze kursus )
Jeg vil dog anbefale dig at købe en ´01 og frem da du får justeringsmuligheder på forgaffelen, som der ikke er på en ´99
Andre fjedre for og bag, samt sintermetal bremseklodser er til gengæld et must på en SV´er uanset årgang.
Velkommen til og held og lykke med købet. :blink:
-
Jeg vil dog anbefale dig at købe en ´01 og frem da du får justeringsmuligheder på forgaffelen, som der ikke er på en ´99
Jannik driller mig på lamebook, så jeg vil være uenig med ham :loser: Den smule du kan justere på forgaflen fra '01 og frem, er ikke mange 100kr værd, så hvis der er mere end 1000kr i forskel ville jeg tage den billige.
Hvis du vil (vil, VIL, VIL!!!) have ABS, så drop S-modellen og spring på den her: http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=12753.0 (http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=12753.0)
Det er et godt tilbud!
-
Må for en sjælden gangs skyld erklære mig enig med Nælz !
Desuden bliver andre fjedre osv først nødvendigt, når man for alvor begynder at give den gas til rackdays (og diverse muntre Ganløse GP's :wink:)
ABS er også fint, men jeg ville mene at det er bedre at lære at bremse på en cykel uden først.
Årsag : Hvis du starter på en med ABS, og så en dag kommer på en uden, er chancen for en blokade nok stor.
Som Jannik skriver så er et Bronze kursus en RIGTIGT god ide, da det giver en masse erfaring i opbremsninger og undvigemanøvre.
Der ud over er det god spas, og man finder ud af en del om sig selv og biken.
-
Desuden bliver andre fjedre osv først nødvendigt, når man for alvor begynder at give den gas til rackdays (og diverse muntre Ganløse GP's :wink:)
Der er jeg KLART uenig.
Jeg har haft en ´00 sv650s som jeg målte bremselængde op på med originalfjedre i og original klodser, og efterfølgende med Wilbers fjedre i og sintermetal klodser, og der skar jeg næsten 11 meter af længden ved 100 km/t.
Du bliver overrasket over hvor langt du når inden de originale spagetti fjedre er presset sammen og motorcyklen reelt begynder at bremse.
Derfor brug nu de småpenge på nye fjedre og klodser. :club:
-
Derfor brug nu de småpenge på nye fjedre og klodser. :club:
Ja, nye fjedre er fint, og så er dén skid slået. Man behøver ikke fjederforspændingsdimsen i toppen af gaflen som 01-> modellerne har.
Hvis man vil have den på en 99 eller 00 cykel, kan man købe dem hos Rizoma eller finde en brugt top på en nyere gaffel fra Zouk eller Yamaha :-)
-
Hvis man vil have den på en 99 eller 00 cykel, kan man købe dem hos Rizoma eller finde en brugt top på en nyere gaffel fra Zouk eller Yamaha :-)
Kan man blot nøjes med at købe toppen fra f.eks. sv 650 2002? :O
Hygge
P.S. Sorry for spam..
-
Først, tak for de gode svar og den varme velkomst.
Jo det var koldt, meeen en lille tilståelse. Kortet kom i hus i november, det er bare mig der har været sløv og så lige den detalje at der også liiiige var et bryllup der skulle med i budgettet :wink:.
Mht. ABS, så kørte jeg heldigvis på en skolecykel uden ABs, hvilket jeg er rigtigt glad for. Som i skriver så lærte jeg nemlig at bremse rigtigt først, men alt andet lige, så må det i en presset situation vel være bedre med ABS eller???
Skal på kørekursus her til april for netop at starte karrieren på en ordentlig måde :mrgreen:
-
Hvis man vil have den på en 99 eller 00 cykel, kan man købe dem hos Rizoma eller finde en brugt top på en nyere gaffel fra Zouk eller Yamaha :-)
Kan man blot nøjes med at købe toppen fra f.eks. sv 650 2002? :O
Hygge
P.S. Sorry for spam..
Ja, proppen med en gevindstang er eneste forskel. En top fra en anden 41mm gaffel passer muligvis også. Hvis du er top nørd kan du sikkert også lave det selv :respekt:
Jeg overvejede en overgang at tage gaflen fra en GSX-F ( :shock: ) da den også har justerbar returdæmpning (vist dog kun i 3 trin).
-
Mht. ABS, så kørte jeg heldigvis på en skolecykel uden ABs, hvilket jeg er rigtigt glad for. Som i skriver så lærte jeg nemlig at bremse rigtigt først, men alt andet lige, så må det i en presset situation vel være bedre med ABS eller???
I en paniksituation er ABS at foretrække, uanset hvor rutineret man er.
Velkommen til :D
-
Hvis du har pengene, så køb en med ABS og lad dig ikke nogensinde overbevise om det modsatte. Du skal dog have en K8, for at få det, men med de nye 2010 priser er den da også til at komme i nærheden af.
Tillykke med kortet, forresten.
-
Hvis du har pengene, så køb en med ABS og lad dig ikke nogensinde overbevise om det modsatte. Du skal dog have en K8, for at få det, men med de nye 2010 priser er den da også til at komme i nærheden af.
Tillykke med kortet, forresten.
Enig mht. ABS dog er det ikke fra 2008 men fra 2007
Jeg har ABS på min, og jeg har kun positivt at sige om ABS.
De færreste alm. gade MC'ister lærer nogensinde at bremse optimalt i en panik situation ude i trafikken.
Vi snakker ikke hvor vi har tid til at forberede os på at bremse, som på en bane f.eks, men hvor en billist, cyklist, fodgænger pludseligt laver noget stupidt og der skal bremses ASAP.
Ingen tvivl om at jeg er blevet reddet et par gange de første år på MC.
Ikke mindst når man er mindre rutineret kan ABS'en virkelig være forskellen imellem en røvtur eller bare en ordentlig forskrækkelse.
Så min anbefaling er, hvis økonomien er til det, så køb med ABS.
Men uanset hvad du vælger så:
Velkommen til et kommende SVin
:D
-
Velkommen til.... Køb den cykel du synes er fedest til pengene, det giver mest køreglæde. Om det er fornuftigt....njaaaa....men der er jo også nogen der kører HD.
-
Hvis man vil have den på en 99 eller 00 cykel, kan man købe dem hos Rizoma eller finde en brugt top på en nyere gaffel fra Zouk eller Yamaha :-)
Kan man blot nøjes med at købe toppen fra f.eks. sv 650 2002? :O
Hygge
P.S. Sorry for spam..
Ja, proppen med en gevindstang er eneste forskel. En top fra en anden 41mm gaffel passer muligvis også. Hvis du er top nørd kan du sikkert også lave det selv :respekt:
Jeg overvejede en overgang at tage gaflen fra en GSX-F ( :shock: ) da den også har justerbar returdæmpning (vist dog kun i 3 trin).
Snedigt.. Snedigt! Tak for svaret :)
Hygge
P.S. Nu skal jeg nok stoppe med spam - har alligevel ikke noget fornuftigt, at bidrage med i ABS-debatten ;)
-
Det vigtigste er bare at man ikke tror at fordi man har ABS så er den ged barberet.
Bremselængden er KLART længere hvis ABS bliver brugt i stedet for optimalbremsning.
Derfor er det mindst lige så vigtigt at tage kurser og lære og bremse optimalt selv med ABS på cyklen.
Det eneste der er en fordel er at den redder dig fra at vælte men ikke fra at køre op bagi en bil/mc der bremser optimalt.
Uden ABS kan man sagtens lære at slippe og bremse igen selv i en paniksituation, det har jeg da oplevet på min egen første mc.
ABS er en god sikkerhed, men absolut ikke et must!!!!! Lær at undvige i stedet....
-
Det vigtigste er bare at man ikke tror at fordi man har ABS så er den ged barberet.
Bremselængden er KLART længere hvis ABS bliver brugt i stedet for optimalbremsning.
Derfor er det mindst lige så vigtigt at tage kurser og lære og bremse optimalt selv med ABS på cyklen.
Det eneste der er en fordel er at den redder dig fra at vælte men ikke fra at køre op bagi en bil/mc der bremser optimalt.
Uden ABS kan man sagtens lære at slippe og bremse igen selv i en paniksituation, det har jeg da oplevet på min egen første mc.
ABS er en god sikkerhed, men absolut ikke et must!!!!! Lær at undvige i stedet....
Helt enig, Jannik.
Kurser og træning er et must.
ABS'en kan være en hjælper, men bruges den som en sovepude, så skal det nok gå galt.
Jeg brugte min ABS det første år to-tre gange, og uden den havde jeg helt sikkert klodset bremserne. Hvorfor ? ganske enkelt fordi jeg var uerfaren i at bremse, læse trafikken, ja jeg panikkede og klampede til med både hånd og fod.
Undvige var der ikke mulighed for. Det var i tæt bykørsel, men havde der været plads tvivler jeg på at jeg ville have haft overskudet til at tænke så langt.
-
Om man har ABS eller ej, er kørekursus altid en god ide. Faktisk mener jeg, at alle bør tage et med jævne mellemrum. Om ikke for andet, så fordi det er hylende sjovt at køre på bane.
I dag kom fakturaen på min 4. tur til Jyllands-Ringen til maj :mrgreen:
-
ABS eller ej , velkommen til...
nyd det, men husk at passe på dig selv der ude i den vilde trafik..
Og husk sådan en V2 vildbasse er noget lidt andet end en skole cykel.
Kan lige nævne at jeg har en kammerat der tog kortet sidste år, og købte en cbr 600 anno 93-94
Den har indtil videre været nede to gange, og nu er den til salg! Han vil have noget med ABS, selv om jeg har prøvet at forklare ham at det nok ikke havde hjulpet nå man kører op bag i en bil uden overhovedet at have forsøgt at bremse...
-
Kan lige nævne at jeg har en kammerat der tog kortet sidste år, og købte en cbr 600 anno 93-94
Den har indtil videre været nede to gange, og nu er den til salg! Han vil have noget med ABS, selv om jeg har prøvet at forklare ham at det nok ikke havde hjulpet nå man kører op bag i en bil uden overhovedet at have forsøgt at bremse...
Åh nej! Sådan én igen? Det er som da der kom ABS på bilerne. Så troede alle at bremselængden fra tør asfalt også galt på sne "for den kan jo ikke blokkere" :whatever: :whatever: