Forfatter Emne: Rengøring af bagfælg  (Læst 5412 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Koster

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 184
Rengøring af bagfælg
« Dato: April 25, 2005, 04:40:02 pm »
Hej ,

Efter at have smurt kæde med efterfølgende et par hundrede km. kørsel ser jeg at bagfælgen er ret svinet til med olie/kædespray , primært på kæde siden. :(
Det er stort set ikke ti at få af med vand og autoshampo . Har også prøvet med fælg rens . Det virkede heller ikke overbevisende . Nogen der har en god ide  :idea:  :?:
SV1000 K3 Sølv. Nu med Givi 770A og lakerede sidedæksler og TPS mod.

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
.
« Svar #1 Dato: April 25, 2005, 04:47:14 pm »
Petrolium - eller lampeolie er et rigtig billigt alternativ.

Du kan også rense kæden med det - bare pas lidt på med rensning af kæden .. o-ringene kan være sarte og hvis man renser kæden skal den have en god omgang kædespray (fedt eller voks) bagefter - ellers ruster den meget hurtigt.

Hvor meget kædefedt der kommer til at sætte sig på fælgen, kan have noget at gøre med hvad du sprøjter på kæden (og hvor meget). Jeg bruger selv noget der hedder ChainWax - det er mere fedtet og sidder godt fast på kæden istedet for fælgen :)
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

Mad M

  • Gæst
Rengøring af bagfælg
« Svar #2 Dato: April 25, 2005, 05:12:29 pm »
Synes også motorrens virker fint....
Kan købes på spray...
Sprøjtes på og la sidde lidt inden du vasker med vand og sæbe....

Paw

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1283
  • Rrrrrggghhhh! Donuts...
Rengøring af bagfælg
« Svar #3 Dato: April 25, 2005, 05:57:01 pm »
Hvis du sprøjter når kæden er varm, og derefter lader den køle af, er det min erfaring at svineriet bliver minimeret.

Der er også som Nik skriver, stor forskel på hvad du sprøjter med.
Jeg kan anbefale Motorex Chainlube 622. Den er hvid og meget klæbrig, så hvis du følger anvisningen ovenfor, skulle den blive på kæden. Det gør min.
Jeg kan ikke anbefale Motul Chainlube Roadplus. Det er noget tyndt pis, der sviner hele cyklen.

Jeg bruger alm. lugtfri petrolium til rengøring af fælg og svinger og Motorex Chainclean på dåse til kæden (Meget effektiv).
Har tidligere rullet på Gsx600F - SV650S - Aprilia Tuono - Kawa Z750 - Gsx-r600 - og nu... Kawa ER6.

Koster

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 184
Rengøring af bagfælg
« Svar #4 Dato: April 25, 2005, 07:27:17 pm »
Citat fra: Paw
Hvis du sprøjter når kæden er varm, og derefter lader den køle af, er det min erfaring at svineriet bliver minimeret.

Der er også som Nik skriver, stor forskel på hvad du sprøjter med.
Jeg kan anbefale Motorex Chainlube 622. Den er hvid og meget klæbrig, så hvis du følger anvisningen ovenfor, skulle den blive på kæden. Det gør min.
Jeg kan ikke anbefale Motul Chainlube Roadplus. Det er noget tyndt pis, der sviner hele cyklen.

Jeg bruger alm. lugtfri petrolium til rengøring af fælg og svinger og Motorex Chainclean på dåse til kæden (Meget effektiv).


Mange tak for tipsene. Jeg prøver med lampeolie næste gang . Det har jeg mængder af. Kan i øvrigt tilføje at jeg har købt en kædemax "kettenmax" og den gør jo ihvertfald at det sviner mindre under påføring. Kæden var dog ikke varm så det vil jeg også prøve næste gang.

Kan desuden oplyse at "Motorrad" 18/3 2005 havde test af kæde olie/fedt. Der blev testet 6 forskellige egenskaber bl.a vedhæftning og evne til at modvirke slid på kæden.
Vinder blev "HS the white power" (jeg er ikke racist  :D ) men det hedder den sgu :!:  Efterfulgt af måske mere kendte Caramba og Motul. Sidst kom bla. Motorex og  Putoline. Den skal man holde sig fra    :evil:

Jeg har selv brugt Procycle fra Louis , den kom midt i feltet . Men af testen fremgår at man ikke kan regne med at fordi en olie har en god egenskab så er den også god i alle andre henseender. F.eks. god til at hænge ved betyder ikke også at den er god til at holde kæden i live. Dette gælder Enuma f.eks. Den af Paw omtalte Motul får iøvrigt top karakter i smøreegenskaber.
SV1000 K3 Sølv. Nu med Givi 770A og lakerede sidedæksler og TPS mod.

steen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 412
    • http://www.mctorsdagsklubben.dk
Rengøring af bagfælg
« Svar #5 Dato: April 26, 2005, 02:41:19 pm »
Jeg bruger også lampeolie til mine fælge og det virker perfekt.

Jeg kan varmt anbefale en kæde fedt fra Bel-Ray (BEL-RAY SUPER CLEAN CHAIN LUBE), det virker bare og sprøjt fra kæden er meget minimal. Iøvrigt lader jeg altid min kæde få lidt fred efter den er blevet smurt, f.eks 5 - 10 min, det minimeret sprøjt.

Jeg renser sjældent min kæde men hvis det skal gøres nøjes jeg med at bruge en klud som er vædet i almindelig motorolie, det plejer at være nok. Bagsvinger og de lakerede dele på cyklen holder jeg ren med en klud og lampeolie. alt i alt nemt og billigt  :)
tidligere SV1000 men nu Triumph street triple

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12359

Koster

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 184
Rengøring af bagfælg
« Svar #6 Dato: Maj 19, 2005, 12:14:10 pm »
Yes - det er jo rigtigt - lampeolie er super til rengøring thx  :D  :D
SV1000 K3 Sølv. Nu med Givi 770A og lakerede sidedæksler og TPS mod.