Forfatter Emne: Mountainbike til skov-brug - hvordan kommer jeg igang? (N00b)  (Læst 23465 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Mountainbike til skov-brug - hvordan kommer jeg igang? (N00b)
« Dato: Oktober 28, 2010, 11:31:29 am »
Hej Forum,

Jeg var ude og køre ræs i Hareskoven på MTB her forleden og det er SATME sjovt! Jeg bliver nødt til at have sådan noget noget grej og det kan kun gå for langsomt!

Mit samlede budget er 10.000 kr. (har jeg besluttet)

Jeg har brug for cykel, tøj, "udstyr" og cykel-stativ til bil uden trækkrog (hatch back).

Cykel:

Jeg har kigget i DBA - men det er jo et stort gedemarked når man ikke ved en skid om MTB. Min fætter har lige købt en Cannondale SL4 for 5000 kr i cykelexperten.dk i Vanløse og den ser rigtigt fin ud!

Jeg har lidt kig på denne her: http://www.cykelexperten.dk/bottecchia-disk-%E2%80%9Cspecial-edition%E2%80%9D-p-2614.html eller denne http://www.cykelexperten.dk/principia-pearl-white-2010-p-2390.html

Jeg søger en cykel, der som minimum har en god forgaffel og et L / XL stel da jeg er 1.93 høj. Det må gerne være en med fuld affjedring (ikke et krav) og jeg vil som udgangspunkt gerne købe en ny hos en cykelhandler der kan sælge mig hele pakken.

Jeg har ingen forstand på mærker eller designvariationer - så al hjælp modtages med kyshånd. Hvis der er nogen af jer som ligger inde med en fin brugt cykel til en god pris er jeg heller ikke afvisende overfor at det kan have interesse.

Tøj:

Hvad har jeg brug for?

Udstyr:

Jeg har en fin hjelm og tænker at jeg også skal bruge en drikkedunk og handsker - hvad skal jeg bruge desforuden?

Cykel-stativ til bil uden trækkrog:

Hvor kan man købe sådan et?

På forhånd tak for hjælpen!

/Jakob
« Senest Redigeret: Oktober 28, 2010, 11:39:50 am af skurkenfradallas »
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

amagerdk

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 684
    • www.amagerdemons.dk
Sv: Mountainbike til skov-brug - hvordan kommer jeg igang? (N00b)
« Svar #1 Dato: Oktober 28, 2010, 11:52:56 am »
hørt hørt! jeg prøvede det også en enkelt gang på firmatur i hareskoven og fuuuuck det var fedt :)

Per

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2260
  • ...det dejlige SVin....
Sv: Mountainbike til skov-brug - hvordan kommer jeg igang? (N00b)
« Svar #2 Dato: Oktober 28, 2010, 12:24:31 pm »
Skurk - jeg er omgivet af cykeltosser her på jobbet - skal jeg skabe en kontakt til en af dem ?

Og ja prøvede det her i sommers i Silkeborg området . det er satme bare sjovt og farligt ! Styrtede 2 x og slog mig af helevede til...var glad for min hjelm.... det var vist noget med at bruge forbremsen for meget på vej ned ad bakke og så styre samtidig....
den holder ikke  :lmao:

Mvh Per
Vejen: RØD SV1000S - HALVKÅBE - PLOV -HUGGER - BLUEFLAME DUAL PORT - KN FILTER - GEARET

Banen: Suzuki GSXR-750 med Öhlins Lir m.m

Synes godt om : http://team-trackday.com/

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Mountainbike til skov-brug - hvordan kommer jeg igang? (N00b)
« Svar #3 Dato: Oktober 28, 2010, 12:34:17 pm »
Skurk - jeg er omgivet af cykeltosser her på jobbet - skal jeg skabe en kontakt til en af dem ?

Og ja prøvede det her i sommers i Silkeborg området . det er satme bare sjovt og farligt ! Styrtede 2 x og slog mig af helevede til...var glad for min hjelm.... det var vist noget med at bruge forbremsen for meget på vej ned ad bakke og så styre samtidig....
den holder ikke  :lmao:

Mvh Per

Hej Per,

Det behøver du ikke endnu - jeg skal lige have snakket med dem jeg kender først. En af mine kammerater kører for MTB-landsholdet og har lidt af hvert liggende der hjemme. Så måske jeg kan samle en cykel af hans stumper.

Jeg har tidligere kørt både BMX + cross og brække de håndled, arme og kraveben der skulle til for at lære der. Så jeg er umiddelbart ganske ferm til det (siger jeg med risiko for at forhekse hele mit projekt her).

Jeg ved at Niller også kører MTB og skal også lige have snakket med ham på et tidspunkt. Skal nok sørge for at opdatere herinde hvis jeg hører noget som bør deles :-)
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Mountainbike til skov-brug - hvordan kommer jeg igang? (N00b)
« Svar #4 Dato: Oktober 28, 2010, 01:04:56 pm »
Lad være!

Hvis du er marginalt grejlliderlig (som mig  :oops: ) kan du blive VED med at finde stumper som bare er MUST HAVE. Jeg kan dog takke min ringe økonomi og jydegen for at jeg stadig kan være i min stue.  :D :( :D :( :o :)
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Mountainbike til skov-brug - hvordan kommer jeg igang? (N00b)
« Svar #5 Dato: Oktober 28, 2010, 01:21:57 pm »
Hej Forum,

Jeg var ude og køre ræs i Hareskoven på MTB her forleden og det er SATME sjovt! Jeg bliver nødt til at have sådan noget noget grej og det kan kun gå for langsomt!
Svar 2 kommer her - efter at jeg rent faktisk har læst andet end din overskrift :-)

Prøv at søge på cykelgalleri.dk, men forvent samme niveau som motorcykelgalleri ang seriøsitet i svarene.
mtb.dk er et andet forum hvor dine spørgsmål også er stillet mange gange.

Links til diverse udenlandske butikker:
www.Chainreactioncycles.com   (Cube på tilbud for tiden)
www.bike-discount.com   (med eget mærke Radon =  meget for pengene)
www.canyon.com   (også populær meget-for-pengene-cykel)
www.wiggle.co.uk  (Louis.de om igen  :mrgreen:  )

De har som regel gode priser på det meste, MEN vejledningen står du så selv for, og størrelser er ikke altid størrelse. Min underlige krop bruger f.eks. XL i bukser, M i vest og XXL i jakke - fra samme producent!  (www.nettosport.com - har butik på Nørre Farimagsgade)


Jeg bruger hjelm, handsker, kliksko, skoovertræk når det er mudret, jakke og bukser af forskellig art og sikkerhedsbriller. Dertil en CamelBak med vand i hvis jeg kører mere end én time.

Cykelholder:
http://www.dba.dk/thule-9101-cykelholder-til/id-69417792/

Rensegrej:
Kæderenser god til årstiden: http://www.thansen.dk/product.asp?c=4412642106&n=-1351314012&pn=-1351313990
Opvaskebørste og sæbevand (Jeg bruger noget Louis Totalreiniger)


PS. 29" er det nye shit!!   :respekt: 
Nogle siger at det kun er til store mennesker, men gør jo ikke spor  :hand: :loser:
« Senest Redigeret: Oktober 28, 2010, 01:40:42 pm af NielSV650 »
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Lasset

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 173
  • Nu med mc igen :)
    • Min knallert...
Sv: Mountainbike til skov-brug - hvordan kommer jeg igang? (N00b)
« Svar #6 Dato: Oktober 28, 2010, 01:50:53 pm »
Det er til at finde gode tilbud på cykler, nu hvor langt de fleste producenter har lanceret 2011 modellerne.
Ved køb af cykel, oplyses altid vejledende priser, husk det... Det næsten altid muligt at få klikpedaler, sko, tøj osv. med i handlen.

Som NielSV650 skriver, er 29" det nye sort  :D
Jeg har både en 26" og en 29" - 29"'eren cykler man stærkt på!
Jeg cykler mest på det røde spor omkring Bagsværd, og der bruger jeg altid 26".

Sørg for at købe en cykel med en ordentlig ramme - alle andre dele regnes for "sliddele" og skal udskiftes før eller siden  :club:

En god camelbag er rar at have - så kan du drikke uden at fjerne hænderne fra styret.
Honda Hornet ABS pc41 - Devil master potte - fjernet kat og pc3 indrullet af Mr. Dyno - så er jeg klar til de små veje :)
http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=39407

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Sv: Mountainbike til skov-brug - hvordan kommer jeg igang? (N00b)
« Svar #7 Dato: Oktober 28, 2010, 02:21:14 pm »
 :orkester:
Kender ikke en skid til det, eneste krav må være at den er mindst en model større/bedre end din fætters  :blink:

Man må ALDRIG gå ned på udstyret
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Mountainbike til skov-brug - hvordan kommer jeg igang? (N00b)
« Svar #8 Dato: Oktober 28, 2010, 02:34:35 pm »
Jeg cykler mest på det røde spor omkring Bagsværd, og der bruger jeg altid 26".

Sørg for at købe en cykel med en ordentlig ramme - alle andre dele regnes for "sliddele" og skal udskiftes før eller siden  :club:

Hvad bruger du så 29" til?

Og ja, sliddele er der nok af for tiden! Jeg kører tit rundt med dårlig samvittighed forbi man kan høre sand og jord knase i bremser og kæde, men sådan er det bare. Vask, smør, kør igen.... og skift i tide!

Weekendens Vintercup gav mudder i hidtil usete dimensioner!  :shock:

Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Mountainbike til skov-brug - hvordan kommer jeg igang? (N00b)
« Svar #9 Dato: Oktober 28, 2010, 02:35:39 pm »
:orkester:
Kender ikke en skid til det, eneste krav må være at den er mindst en model større/bedre end din fætters  :blink:

Man må ALDRIG gå ned på udstyret

Hehe.. du kunne blive en god rytter!  :respekt:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Per

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2260
  • ...det dejlige SVin....
Sv: Mountainbike til skov-brug - hvordan kommer jeg igang? (N00b)
« Svar #10 Dato: Oktober 28, 2010, 02:35:59 pm »

OK skurk

Sig mig er denne tråd ikke ved at udvikle sig til Store Nørd ...........  :lmao:
Grejliderlige Freaks  :wink:....  se nu bare at komme afsted på en TSVANSEN bike

i stedet for at have en dyr cykel stående i stuen med bling bling....

haha....

Hilsen den skidemisundelige på dem som har råd til en feeeed MTB  :mrgreen:

Hm.... endnu en ide til sommerfest aktivitet ....



Vejen: RØD SV1000S - HALVKÅBE - PLOV -HUGGER - BLUEFLAME DUAL PORT - KN FILTER - GEARET

Banen: Suzuki GSXR-750 med Öhlins Lir m.m

Synes godt om : http://team-trackday.com/

ANDERSHP

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 279
Sv: Mountainbike til skov-brug - hvordan kommer jeg igang? (N00b)
« Svar #11 Dato: Oktober 28, 2010, 03:12:39 pm »
Det er nemmelig rigtigt fedt. Jeg ville tage den Bottechia, du har kig på. Så kan du altid senere opgradere efterhånden som du enten får ødelagt eller bliver træt af noget af udstyret.

Det ser ud som en fin cykel, som du helt sikkert bliver glad for. Jeg kan anbefale klikpedaler og et par mountainbike-støvler, så du også kan hive og ikke kun træde i pedalerne - giver også en mulighed for at få "røven" med sig når man skal hive den over en træstamme - men det finder du ud af efterhånden.

Hjelm - et must - også til når man kører forbi eller under træ eller buske med små grene, der rager ud, så læner man hovedet forover og lader hjelmen klare det.

Handsker med stødabsorbering - rart at have - et must hvis du kører langt

Cykelbukser med vaskeskind - rart at have men ikke noget must - kun hvis du kører langt.

Lange cykelbukser - ikke nødvendigt, men super når det er under 10 grader - eller find nogle andre åndbare træningsbukser men de må ikke være glatte.

Svedundertrøje - næsten et must som ved al udendørs motion i den kolde tid

Cykelbluse - fedt pga de ofte er vindtætte og praktisk med alle lommerne på ryggen til lappegrejer, bananer osv.

Angående størrelse så skal jeg have en 22" da jeg er 2 meter - så umiddelbart kan du nok selv vælge om du skal have 20" eller 22"


Send mig en PM hvis du vil vide mere - jeg er ved at skifte min egen cykel ud, men den skal du ikke købe, fordi den er simpelt hen ved at være slidt op selv om jeg løbende har opgraderet igennem 10 år efterhånden som jeg har ødelagt tingene ved styrt eller ved at træde for hårdt.
Drengerøve har ingen alder!!

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Mountainbike til skov-brug - hvordan kommer jeg igang? (N00b)
« Svar #12 Dato: Oktober 28, 2010, 04:10:17 pm »
Lige over budgettet, men mere (forvirrende) læsestof:
http://politiken.dk/tjek/motion/tjekmotion/tjeksmotion/ECE827783/let-mountainbike-sejrer-i-den-dyre-klasse/

Måske kan du finde model fra sidste år på tilbud. Tiden til den slags er top dollar, og 2011-opdateringerne (nye farver) har du ikke brug for.
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Mountainbike til skov-brug - hvordan kommer jeg igang? (N00b)
« Svar #13 Dato: Oktober 29, 2010, 11:42:13 am »
Det er nemmelig rigtigt fedt. Jeg ville tage den Bottechia, du har kig på. Så kan du altid senere opgradere efterhånden som du enten får ødelagt eller bliver træt af noget af udstyret.

Tager ud og kigger på den her i eftermiddag :-) For saaaatan det bliver fedt  :D
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Rasmus Modsat

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1170
  • Super Velocity
Sv: Mountainbike til skov-brug - hvordan kommer jeg igang? (N00b)
« Svar #14 Dato: Oktober 29, 2010, 12:39:00 pm »
Har selv denne:
en Ghost 7000SE Midseason. Med Luft forgaffel. Mener jeg gav 7500 kr for den. LÆKKER MTB IMO
Throttles on the right hand side, for max fun, twist and hold
SV1000N K7 - V2 Power
Lidt om mine Hobbyer: www.jerrild.dk
Mit Kilo SVin: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=39637&ipc=131256