Forfatter Emne: Erfaring med cafe racere bygget på gamle cykler søges  (Læst 5708 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Erfaring med cafe racere bygget på gamle cykler søges
« Dato: Maj 16, 2015, 02:10:27 pm »
Hej forum,

Min fætter er helt forelsket i tanken om at købe en cafe racer bygget på en Honda CB650 fra start-80'erne.

Ud over at det pr definition er et sminket lig når prisen er 40.000 - er der da ellers ting man skal være SÆRLIGT opmærksom på ved sådan et køb?

Jeg tænker syn, papirer, konstruktive ændringer, lovkrav og generel mekanik mv.

Ved i desuden om der er et bestemt sted på nettet her i DK hvir man kan finde sådan nogle til salg? Et forum eller lign?

Vh. Jakob
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Erfaring med cafe racere bygget på gamle cykler søges
« Svar #1 Dato: Maj 17, 2015, 08:42:16 am »
Dunno, men uanset hvad, så er http://www.davidsilverspares.co.uk/ et godt sted at købe originale Honda reservedele.
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Erfaring med cafe racere bygget på gamle cykler søges
« Svar #2 Dato: Maj 18, 2015, 01:58:44 pm »
Takker...

Jeg tror ikke at han ender med at købe den. Han ved INTET om hvordan man skruer selv og har ikke en garage at stille den i. Sådan en maskine skal man jo nok beskytte lidt mere end normalt mod fugt og vejr i det hele taget.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
Sv: Erfaring med cafe racere bygget på gamle cykler søges
« Svar #3 Dato: Maj 18, 2015, 02:24:23 pm »
Han skal vist købe en færdig......  :D :D :D

Han kan søge medlemskab i denne FB gruppe: "The Freedom to build"

De ved alt.....

Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
Sv: Erfaring med cafe racere bygget på gamle cykler søges
« Svar #4 Dato: Maj 18, 2015, 02:25:27 pm »
Iøvrigt:

FB svømmer af caferacer grupper - man kan søge på "Cafe Racer"....  [afro| [afro| [afro| [afro|
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Erfaring med cafe racere bygget på gamle cykler søges
« Svar #5 Dato: Maj 19, 2015, 10:40:52 am »
Gracias...

Den han kigger på er også færdig - men der er grænser for hvor pålideligt maskineri man skal regne med at få fra 1981 for 40.000 kr ;-)

Jeg tror det er et sminket lig...

http://www.dba.dk/cafe-racer/id-1014913163/
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

SVenskeren SOLO

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 917
Sv: Erfaring med cafe racere bygget på gamle cykler søges
« Svar #6 Dato: Maj 19, 2015, 12:41:54 pm »
er ikke di fleste cafe racers "sminkede lig".. prøvede en midt firser Honda CB900 BolDor (sporty 80'er bike) for en del år siden, kæft det var en skuffelse mht . til motor, bremser, dæmpere, styregenskaber, vægt
It's not how good you are, but how bad you want it that matters !
På vejen : SV1000S
På banen : GSXR1000

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Erfaring med cafe racere bygget på gamle cykler søges
« Svar #7 Dato: Maj 19, 2015, 03:53:07 pm »
er ikke di fleste cafe racers "sminkede lig".. prøvede en midt firser Honda CB900 BolDor (sporty 80'er bike) for en del år siden, kæft det var en skuffelse mht . til motor, bremser, dæmpere, styregenskaber, vægt

Præcis!
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: Erfaring med cafe racere bygget på gamle cykler søges
« Svar #8 Dato: Maj 19, 2015, 07:55:45 pm »
Sygt man kan skære lidt i stellet, montere et spækbrædt med lidt venyl, fjerne så meget som muligt hvor den dog stadig kan kører og så forlange 40k for en +30år gammel kneppet cykel. Jeg smider min i havnen et par måneder så må den være mindst 80 værd
Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Erfaring med cafe racere bygget på gamle cykler søges
« Svar #9 Dato: Maj 20, 2015, 12:22:17 am »
Sygt man kan skære lidt i stellet, montere et spækbrædt med lidt venyl, fjerne så meget som muligt hvor den dog stadig kan kører og så forlange 40k for en +30år gammel kneppet cykel. Jeg smider min i havnen et par måneder så må den være mindst 80 værd

Jeg tænker det samme!
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Sv: Erfaring med cafe racere bygget på gamle cykler søges
« Svar #10 Dato: Maj 20, 2015, 08:23:44 pm »
Hmm..
Jeg tænker, at f.eks. en Honda CB750 SOHC af K & F modellerne fra 1969 og frem til 1979, i god stand og nogenlunde komplet/original, i dag næppe går for meget under 40K. Jeg tror at den oprindelige pris aldrig rigtig var højere end 27-28K, så man må i dag sige, at de har holdt prisen meget godt.

For den pris kan man så afgjort få meget mere ydelse og stabilitet, f.eks. i en blot få år gammel SV'er.
Men at drage en direkte sammenligning af de to ting, syntes jeg ikke er helt rimelig, og jeg syntes også det er lidt unfair kategorisk at kalde caferacere for sminkede lig.

For det er vel ikke for teknisk ydelse og stabilitet, at man køber, hvad der reelt er en veterancykel? Der betyder fornemmelsen af at kunne genskabe en flig af en fjern ungdom, stilmæssig signalværdi og historisk interesse  vel mere.

Når det så er sagt, så bør en caferacer efter min mening ikke koste mere end en blot rimelig original - uanset hvor fint og færdigt den er sat i stand - for di MC'en mister noget af sin historiske identitet og sjældenhed.

Så jo, jeg tror godt Skurkens kammerat kan købe en fin nut'n'bolt restaurereret MC til 35-40K, som ikke kræver urimelig meget pleje.
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Erfaring med cafe racere bygget på gamle cykler søges
« Svar #11 Dato: Maj 21, 2015, 08:58:31 am »
Han endte med at købe cyklen til 34.000 kr

Jeg var med ude og se/prøve den og mit indtryk var mest af alt at sælger byggede den med henblik på at lave nogle penge. Der var nogle detaljer ved cyklen, som bar tydeligt præg af dette. Grimme svejsninger og et ombygget ledningsnet med lidt for meget elektrikertape på til at jeg ville turde at risikere at udsætte cyklen for regnvejr.

Hvis man bygger cafe-racere med den bagtanke - altså at tjene penge og "ride" på en mode-bølge, så er risikoen for at man ender med et sminket lig ret høj i mine øjne.

Mest af alt fordi man givetvis køber et MC der i udgangspunktet ikke er værd at bevare i original stand. Når man kigger på brugtpriserne på Z650 fra start 80'erne går de fra 15.000 (for et lig) til 60.000 (for et suttet 100% originalt bolche).

Hvis man da sælger den færdige cafe-racer til 34.000 efter at have lakeret, smidt nye dæk, instrumenter, kædekit og lygter på hele vejen rundt, så bliver jeg bare bange for at man enten har skyndt sig lidt for meget med ombygningen eller at der er noget andet gemt under "sminken".

Hvis man som ikke-mekanik-kyndig så køber en sådan cykel vil jeg vove at påstå man løber en risiko.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Erfaring med cafe racere bygget på gamle cykler søges
« Svar #12 Dato: Maj 26, 2015, 09:44:44 pm »
Han endte med at købe cyklen til 34.000 kr

SNIP

Hvis man som ikke-mekanik-kyndig så køber en sådan cykel vil jeg vove at påstå man løber en risiko.

FARK! Han må ha boller af stål! Vi må høre hvordan sommeren går! Forberede os på det værste og håbe på det bedste :-D  Kør pænt og tillykke med to-hjuleren!
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Erfaring med cafe racere bygget på gamle cykler søges
« Svar #13 Dato: Maj 27, 2015, 08:32:27 am »
Ind til videre er der stadigvæk liv i den... og ham ;-)
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4