Forfatter Emne: Lys i begge lygter  (Læst 11157 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Sole

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 37
Lys i begge lygter
« Svar #30 Dato: April 25, 2006, 03:49:58 pm »
Ved det er lidt uden for topic...
Har en suzuki gsx750f med samme problem med lygterne, er meget træt af alle "du ved godt den ene ik virker ik?" plus det korte lys er en joke, kan ikke se en brik med det (evt. burde jeg vaske visiret og stille lyset lidt op? heh) så indtil videre er det lange lys på næsten konstant.

Kunne dog godt tænke mig samme løsning som bilerne, med kort lys og langt i begge lamper.

Nogen der ved hvem jeg kan snakke om det, evt. om der findes nogle udenlandske version ligesom sv'eren der kan sættes i ?

Betaler gerne lidt for det, så behøver ikke være helt hjemmestrik...

mvh Sole

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Lys i begge lygter
« Svar #31 Dato: April 25, 2006, 04:39:39 pm »
Problemet med den gamle SV'er er, at den venstre lygte er lavet til kort lys, mens den højre er lavet til langt lys. Forskellighederne er indbygget i 1) lygteglasset og 2) i parabolen. Derfor vil det ikke hjælpe ret meget at skifte pæren i den højre lygte, da glas og parabol stadig vil kaste lyste ud som "langt lys".

Løsningen med at tage højre side fra en UK lygte duer ikke, da man 1) mister sit lange lys fuldstændigt, og 2) på grund af aymmetrien i en kort-lys lygte får en lyskegle som blænder modkørende, måske endda endnu mere end langt lys gør.
Jeg er ikke sikker, men kunne forestille mig at problemet er det samme på en GSX-F.

Emnet har været oppe på diverse fora lige siden SV'en kom i '99. Hvorfor der ikke er nogen her i verden som har set idéen i at producere "dobbelt-lygter" til SV'en (og alle mulige andre maskiner med samme problem) forstår jeg slet ikke. Der må være et kæmpe marked for sådanne lygter.

Jeg er også en smule frustreret over det, til dels på grund af den evindelige "hey, dit ene forlys er sprunget" og til dels fordi SV'en virkelig godt kunne bruge noget mere lys.
Jeg er begyndt at lege med idéen om at finde et sæt "ægte" dobbelt-lygter (eks. fra de nye SV'er eller en R6'er) og så simpelthen modificere dem så de kan smides på min gamle SV'er. Eller om nødvendigt ændre kåben, så den passer til de lygter jeg nu måtte få fat i.

Hvis andre er med på idéen, var det måske en mulighed at gøre det til et fælles projekt. Jeg er åben for forslag.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...