Forfatter Emne: Pukkel på dragt  (Læst 13026 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Majse

  • Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Pukkel på dragt
« Dato: Juli 06, 2006, 08:14:53 pm »
Den pukkel på ryggen er en genial ting og have.. Mange tror at det kun er til racer(bøller) men faktisk burde alle kører med sådan en... Den forhindre dig i at brække nakke/hals... Din hjelm kommer ikke længere end til buklen og dermed redder den din førlighed. Kører man ydermere med skjold er man rimelig sikker... Men til alles oplysning, den har INTET med rygskjold og gøre.. det tror rigtig mange, men det er den ikke...   :) :)

Majse

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Pukkel på dragt
« Svar #1 Dato: Juli 06, 2006, 09:06:24 pm »
Pudsigt nok er der begyndt at komme hjelme der er lidt højere i nakken, så de ikke kommer i karambolage med puklen  :huh:
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Rasmus

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 301
Pukkel på dragt
« Svar #2 Dato: Juli 06, 2006, 10:57:48 pm »
Øhh virker??? den ser smart ud :afro:, den skulle være med til at holde på hjelmen ved styrt, så man ikke brækker hovedet bagover, fart... det ville nok hjælpe mere at tabe de 10 overskydende kilogram :oops:, og så er det totalt bling-bling ka-chiiing der :afro: :mrgreen:

Hmmm ok  :shock:  så lærte jeg det.... Der var en (åbenbart uvidende) person, der havde fortalt mig at den var til hjælpe med at holde hjelmen når vinden pressede på, og derved kunne aflaste nakke/halsmuskler ved høj fart!

Nå men da jeg købte den uden, må jeg jo bare håbe at mit rygskjold kan hjælpe lidt til også  :afro:

Majse

  • Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Pukkel på dragt
« Svar #3 Dato: Juli 06, 2006, 11:16:42 pm »
Øhh virker??? den ser smart ud :afro:, den skulle være med til at holde på hjelmen ved styrt, så man ikke brækker hovedet bagover, fart... det ville nok hjælpe mere at tabe de 10 overskydende kilogram :oops:, og så er det totalt bling-bling ka-chiiing der :afro: :mrgreen:

Hmmm ok  :shock:  så lærte jeg det.... Der var en (åbenbart uvidende) person, der havde fortalt mig at den var til hjælpe med at holde hjelmen når vinden pressede på, og derved kunne aflaste nakke/halsmuskler ved høj fart!

Nå men da jeg købte den uden, må jeg jo bare håbe at mit rygskjold kan hjælpe lidt til også  :afro:

ok!!! :shock: :shock: lyder mærkeligt med vinden... og det passer altså ikke.  Puklen er der hvis dit hoved under fald " knækker" baglæns, så bremser puklen .... Med hensyn til dit skjold.... Selvfølgelig hjælper det... Rygskjold er supert... Selvfølgelig kan det gå galt... Intet er sikkert...  :)

Majse

  • Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Pukkel på dragt
« Svar #4 Dato: Juli 06, 2006, 11:17:39 pm »
Pudsigt nok er der begyndt at komme hjelme der er lidt højere i nakken, så de ikke kommer i karambolage med puklen  :huh:

Hvilke hjelme er højere i  nakken ????

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Pukkel på dragt
« Svar #5 Dato: Juli 07, 2006, 12:01:42 am »
Øhh virker??? den ser smart ud :afro:, den skulle være med til at holde på hjelmen ved styrt, så man ikke brækker hovedet bagover, fart... det ville nok hjælpe mere at tabe de 10 overskydende kilogram :oops:, og så er det totalt bling-bling ka-chiiing der :afro: :mrgreen:

Hmmm ok  :shock:  så lærte jeg det.... Der var en (åbenbart uvidende) person, der havde fortalt mig at den var til hjælpe med at holde hjelmen når vinden pressede på, og derved kunne aflaste nakke/halsmuskler ved høj fart!

Nå men da jeg købte den uden, må jeg jo bare håbe at mit rygskjold kan hjælpe lidt til også  :afro:

ok!!! :shock: :shock: lyder mærkeligt med vinden... og det passer altså ikke. 


aaarh, nu tror jeg vist den er ved at stikke af med dig Majse... men lad os lave noget research.

Jeg har snydt i forvejen  http://www.mc-select.dk/img/spyke.pdf

Så vidt jeg er blevet orienteret, så blev Puklen lavet til at forbedre aerodynamikken i MotoGP, så der ikke var så meget turbolens og mindskede vindmodstanden. Vi snakker jo 100-dele af sekunder, ik  :D

Puklen har så (muligvis) den gode side effekt, at den hjælper hvis man falder af..
Jeg kan dog ikke helt dreje hvordan den skal virke... jeg har tænkt over det mere end én gang, for jeg har hørt det mange gange.  ..og jeg har efterhånden set en del der er kørt af, og man tumler jo bare rundt, med ben, arme og hoved i alle mulige retninger..

..så hvis det var pga vores hals, så havde de sgu nok fundet på noget andet..  en halskrave måske..

« Senest Redigeret: Juli 07, 2006, 08:52:32 am af Alex »
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Pukkel på dragt
« Svar #6 Dato: Juli 07, 2006, 02:44:11 am »
Til Majses og Alex' indlæg... Jeg tror måske, I begge har ret. Så vidt jeg ved, blev puklerne i sin tid netop udviklet med henblik på forbedret aerodynamik, lidt i stil med cykelrytternes enkeltstartshjelme. Og i hvert fald de pukler som går ned til midt på ryggen og er meget flade, har denne aerodynamiske funktion. De små korte pukler som er begyndt at dukke op, har måske en mere sikkerhedsmæssig funktion. Netop fordi de er korte, og slutter forholdsvis brat, kan de næppe have den helt store betydning, rent aerodynamisk.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Pukkel på dragt
« Svar #7 Dato: Juli 07, 2006, 09:26:14 am »
aaarh, nu tror jeg vist den er ved at stikke af med dig Majse... men lad os lave noget research.

Jeg har snydt i forvejen  http://www.mc-select.dk/img/spyke.pdf

Så vidt jeg er blevet orienteret, så blev Puklen lavet til at forbedre aerodynamikken i MotoGP, så der ikke var så meget turbolens og mindskede vindmodstanden. Vi snakker jo 100-dele af sekunder, ik  :D

+1

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Re: Pukkel på dragt
« Svar #8 Dato: Juli 07, 2006, 10:23:46 am »
Hvilke hjelme er højere i  nakken ????

De første jeg har set er de nye BMW ProRace.
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

SVea

  • Autonom
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3089
  • Kronisk ironisk!!
    • SVea er sær
Sv: Pukkel på dragt
« Svar #9 Dato: Juli 07, 2006, 01:35:59 pm »
Hvis man pønser på at køre med kæreste eller andre bagsædepassagerer ofte, så er den ikke skide god den pukkel. Da jeg kørte bag på min kammerat, stødte jeg konsekvent hjelmen ind i den ved opbremsninger. Puklen blev hurtigt omdøbt til BrækBakken, da jeg truede med at ofre i den, hvis han ikke kørte ordenligt.
Jeg ser det dog som et plus, at man kan opbevare småting, som fx. en dåsepils på den...
SVea - "I'm afraid you've mistaken me for someone who actually gives a shit"

Capone

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1590
Re: Sv: Pukkel på dragt
« Svar #10 Dato: Juli 07, 2006, 02:49:49 pm »
Hvis man pønser på at køre med kæreste eller andre bagsædepassagerer ofte, så er den ikke skide god den pukkel. Da jeg kørte bag på min kammerat, stødte jeg konsekvent hjelmen ind i den ved opbremsninger. Puklen blev hurtigt omdøbt til BrækBakken, da jeg truede med at ofre i den, hvis han ikke kørte ordenligt.
Jeg ser det dog som et plus, at man kan opbevare småting, som fx. en dåsepils på den...

Sådan nogle bukser har jeg  :D :D :D

Her plejede at stå hvilken SV650S jeg havde fornøjelsen af fra 2004 til 2007.

Paw

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1283
  • Rrrrrggghhhh! Donuts...
Sv: Pukkel på dragt
« Svar #11 Dato: Juli 07, 2006, 03:42:21 pm »
Jeg kommer nok til at give Alex ret. I brugsforvirringen til min Arlen Ness dragt med pukkel, står den beskrevet som "et aerodynamisk fremskridt hentet direkte fra MotoGP".

Personlig tror jeg det er en tilsnigelse at sige den modvirker whiplash-skader.

Iøvrigt er den pisse irriterende :lol:
Har tidligere rullet på Gsx600F - SV650S - Aprilia Tuono - Kawa Z750 - Gsx-r600 - og nu... Kawa ER6.

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Re: Pukkel på dragt
« Svar #12 Dato: Juli 07, 2006, 04:18:15 pm »
Nå men da jeg købte den uden, må jeg jo bare håbe at mit rygskjold kan hjælpe lidt til også  :afro:

Apropos rygskjold, så mener jeg bestemt ikke det skal sidde så højt at din hjelm kan røre det, det er heller ikke sundt at få skubbet et skjold ind i nakken ved et styrt. Det skal sidde så langt nede at det beskytter dit haleben. Det skal mit Dainese i hvert fald, hvad andre mærker finder på må de selv om ;)
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Rasmus

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 301
Sv: Pukkel på dragt
« Svar #13 Dato: Juli 07, 2006, 04:47:57 pm »
Det fik jeg også at vide da jeg købte mit rygskjold (også Dainese wave)  8)


Bemærk hvos sexet det ser ud når man trækker bukserne lidt ned for at vise sit skjold :lol:

Capone

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1590
Re: Pukkel på dragt
« Svar #14 Dato: Juli 07, 2006, 04:49:12 pm »
Nå men da jeg købte den uden, må jeg jo bare håbe at mit rygskjold kan hjælpe lidt til også  :afro:

Apropos rygskjold, så mener jeg bestemt ikke det skal sidde så højt at din hjelm kan røre det, det er heller ikke sundt at få skubbet et skjold ind i nakken ved et styrt. Det skal sidde så langt nede at det beskytter dit haleben. Det skal mit Dainese i hvert fald, hvad andre mærker finder på må de selv om ;)

Smølfen har talt! Den lille blå mand med den hvide hue har ret! Sidder skjoldet helt oppe i nakken kan ved et styrt skubbe til kraniet og medvirke til brud på nakkehvirvlerne.

Her plejede at stå hvilken SV650S jeg havde fornøjelsen af fra 2004 til 2007.