Forfatter Emne: Go Pro spørgsmål - igen!  (Læst 16124 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Go Pro spørgsmål - igen!
« Dato: Februar 23, 2012, 12:44:17 pm »
halløj alle.

Jeg har købt mig et GoPro HD, som egentlig primært er tiltænkt lidt optagelser fra MC'en. Men jeg skal på ski om 14 dage, og skal selvfølgelig have kameraet med dér også. Jeg har sat mont.beslag oven på hjelmen, så jeg kan filme både forud og bagud. Derudover har jeg en cheast-strap, som jeg også påregner at bruge, da jeg efter at have set lidt klip på Youtube, synes at det giver lidt mere perspektiv i billedet, at man bedre kan se arme og skispidser. Endeligt har jeg set nogle ret fede optagelser, hvor kameraet sidder for enden af en skistav el.

Mit spørgsmål er nu, hvilken indstilling på kameraet der giver de bedste billeder? Som jeg læser det, så kan r3 bruges, hvis man ønsker at afspille i slow-motion. Men hvilken giver bedst dybde (hvis det hedder sådan??), så man fornemmer konturer og stejlhed? Eller bare: Gode råd ang. optagelser på ski modtages!! (Og har du et guldkorn vedr. brug på MC'en, så lytter jeg også meget gerne!)

/Søren

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Sv: Go Pro spørgsmål - igen!
« Svar #1 Dato: Februar 23, 2012, 05:46:44 pm »
jeg bruger stortset altid R3 (dvs 720P ved 60 FPS) .. jeg gør det udelukkende for at have så mange frames med i min film. så kan du køre det ned i halv hastighed uden at det hakker.  plus , man er sikker på at filmen bliver "smooooth" .. ikke at den ikke også gør det ved 30 FPS på det kamera. men 60 er bare federe !

På HD versionen , der er 1080P indstillingen vidst kun 127 grader vinkel på optagelserne, imod 170 grader på 720P indstillingen. 

HUSK at hente den seneste firmware, så du kan vende billedet på hovedet når du optager. (det er nødvendigt ved optagelser i chest mount)   (de tidlige firmware versioner, havde ikke denne mulighed - i tilfælde at du har et ældre HD Hero)


Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Go Pro spørgsmål - igen!
« Svar #2 Dato: Februar 23, 2012, 05:55:08 pm »
What?

Når mit sidder på min chest mount, behøver det da ikke være på hovedet?   
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Sv: Go Pro spørgsmål - igen!
« Svar #3 Dato: Februar 23, 2012, 05:58:11 pm »
What?

Når mit sidder på min chest mount, behøver det da ikke være på hovedet?   

jo hvis du vil have størst mulig fleksibilitet mht vinkel på optagelserne

kameraet skal pege lidt opad, ved f.eks skiløb og MTB cykling.    hvor man til tider er forover bøjet

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Go Pro spørgsmål - igen!
« Svar #4 Dato: Februar 23, 2012, 06:02:45 pm »
Så smider jeg en forlængerdut på foden....  :D
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Rasmus Modsat

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1170
  • Super Velocity
Sv: Go Pro spørgsmål - igen!
« Svar #5 Dato: Februar 23, 2012, 06:48:00 pm »
Jeg har det samme med mit cheatmount, behøver da ikke at vende kameraet. Der sætter man da bare en forlænger på ;)

Du skal ha sådan en til din skistav her

http://www.actionvideo.dk/index.php/kamera-mount/gopro-mount/montering/gopro-ride-hero.html

En lille finte er at du skal ha et lille stykke gummi med til at sætte imellem dit mount og skistaven, da det ellers godt kan glide rundt da man ikke kan spænde alt for hårdt med det mount.
« Senest Redigeret: Februar 23, 2012, 06:52:08 pm af Rasmus Modsat »
Throttles on the right hand side, for max fun, twist and hold
SV1000N K7 - V2 Power
Lidt om mine Hobbyer: www.jerrild.dk
Mit Kilo SVin: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=39637&ipc=131256

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Sv: Go Pro spørgsmål - igen!
« Svar #6 Dato: Februar 23, 2012, 07:35:03 pm »
jeg bruger stortset altid R3 (dvs 720P ved 60 FPS) .. jeg gør det udelukkende for at have så mange frames med i min film. så kan du køre det ned i halv hastighed uden at det hakker.  plus , man er sikker på at filmen bliver "smooooth" .. ikke at den ikke også gør det ved 30 FPS på det kamera. men 60 er bare federe !

På HD versionen , der er 1080P indstillingen vidst kun 127 grader vinkel på optagelserne, imod 170 grader på 720P indstillingen. 

HUSK at hente den seneste firmware, så du kan vende billedet på hovedet når du optager. (det er nødvendigt ved optagelser i chest mount)   (de tidlige firmware versioner, havde ikke denne mulighed - i tilfælde at du har et ældre HD Hero)

Jeg har købt HD versionen, men den gamle model (altså ikke 2'eren), og upsidedown funktionen er allerede på kameraet. Jeg mener at både r2 og r3 er 170 grader, men som du skriver, er r3 i 60 fps. de skulle samtidig være dem med det bredeste billede, hvorimod r4 vistnok står som det højeste. (Jeg har ikke lige kamera og brugsforvirring i nærheden). Men giver r3 en god fornemmelse for terrænnet og dets hældning? Jeg er en amatør-nisse med et foto-app., og jeg har ofte skulle vise billeder fra skiture, hvor et ellers fedt terræn fremstår som en flad, grøn bakke fra sydsverige :(.   Jeg går udfra, at 60 fps belaster sd-kortet dobbelt op....?? Noget bud på, hvor længe jeg kan optage i r3 med et 16 Gb-kort? Og er det nødvendigt med et anti-dug sæt, som jo koster en mindre formue..?

Søren


SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Sv: Go Pro spørgsmål - igen!
« Svar #7 Dato: Februar 23, 2012, 07:51:54 pm »


Du skal ha sådan en til din skistav her

http://www.actionvideo.dk/index.php/kamera-mount/gopro-mount/montering/gopro-ride-hero.html

En lille finte er at du skal ha et lille stykke gummi med til at sætte imellem dit mount og skistaven, da det ellers godt kan glide rundt da man ikke kan spænde alt for hårdt med det mount.

God lille finte med et stykke gummi!!! Jeg har dog et "roll-bar"-beslag, som er lige som det du henviser til, bare med større diameter og med gummi-indlæg. Jeg skal ikke have egne ski og stave med i år, men satser evt på, at jeg kan  spænde det på håndtaget på leje-staven, og så bare holde i spidsen. Evt slagter jeg en gammel gulvmoppe, hvor stangen kan klappes sammen, og tager den med.

Søren

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: Go Pro spørgsmål - igen!
« Svar #8 Dato: Februar 23, 2012, 07:52:01 pm »
Jeg har brugt mit på ski monteret på hjelmen uden antidug, og det spillede maks. :thumbsup:

Jeg havde dog et silikone hus udenpå, for at forlænge batteriets kapacitet da den holder på varmen.
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Sv: Go Pro spørgsmål - igen!
« Svar #9 Dato: Februar 24, 2012, 09:08:22 am »
Jeg heller ikke haft brug for antidug.

Optage tid på de forskellige indstillinger finder du på gopro hjemmesiden .

Hældning får man aldrig med på cam. Men med det mest vidvinklede får du mest fart fornemmelse på optagelserne.

Du har købt et hero hd efter software opdatering kom frem. Så du er good to go! :-)

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Sv: Go Pro spørgsmål - igen!
« Svar #10 Dato: Februar 24, 2012, 01:36:00 pm »
OK, lyder godt. Jeg satser på r3. Det ser super fedt ud, når der er nogle slow-optagelser også! Må lige lure hjemmesiden vedr optagetid, men regner egentlig ikke med det bliver et problem. Man gider vel næppe køre rundt og filme hele tiden, så det bliver nok kun nogle udvalgte steder, og jeg kan jo tømme kortet hver aften.

Så nu skal jeg bare lige have knap to uger til at gå, og så ellers håbe på forårssol og god sne!!!!!        :cool:

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: Go Pro spørgsmål - igen!
« Svar #11 Dato: Februar 25, 2012, 05:38:52 pm »
God tur Søren.   :thumbsup:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Sv: Go Pro spørgsmål - igen!
« Svar #12 Dato: Februar 25, 2012, 10:43:33 pm »
Takker!!

Og når jeg kommer hjem, er mc-sæsonen ved at starte.....    :D

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: Go Pro spørgsmål - igen!
« Svar #13 Dato: Februar 26, 2012, 11:39:31 pm »
Her er et lille klip fra vores tur.  :blink:

Trysil 1.wmv
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Sv: Go Pro spørgsmål - igen!
« Svar #14 Dato: Februar 27, 2012, 12:38:47 am »
Rigtig god billede-kvalitet!

Men lidt tyndt at du bliver nødt til at binde snor i junior, for at lade ham trække dig ned ad bakken........he he!     :lol:

(om 6 år kører han garanteret røven ud af bukserne på dig, så man skal huske at nyde de år, hvor de kigger på sin far og synes, at han er verdens sejeste skiløber - for det går alt for hurtigt over!   :?  )