Forfatter Emne: Tur gennem europa?  (Læst 9909 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

klingenberg

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 149
Tur gennem europa?
« Dato: Oktober 01, 2011, 05:36:57 pm »
Hej,

Jeg tænker på at køre et smut igennem europa til foråret, eller evt. sommerferie. Ved godt det er lidt tidligt, men hver gang jeg har et par ledige minutter foran pc'en begynder jeg at søge efter strande og seværdigheder og så småt overveje hvilken rute jeg vil tage, og istedet for at bruge tiden på google, kunne det være kanon hvis nogen herinde fra har erfaringer  :D Også så jeg kan komme videre med min marketingsopgave når jeg har trykket send  :innocent:

Skal dog siges jeg ikke har købt en mc endnu, og faktisk overvejer en vfr, men har fået kanon respons her på de spørgsmål jeg har stillet indtil videre her  :respekt:

« Senest Redigeret: Oktober 01, 2011, 05:54:50 pm af klingenberg »
SV 650 K3, Fuaaaark :D

Rasmus Modsat

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1170
  • Super Velocity
Sv: Tur gennem europa.
« Svar #1 Dato: Oktober 01, 2011, 05:54:40 pm »
Harzen, Østrig, italien, Frankrig og Schweiz er der rigtig fede bjergkæder/veje!! Og flot natur.
Throttles on the right hand side, for max fun, twist and hold
SV1000N K7 - V2 Power
Lidt om mine Hobbyer: www.jerrild.dk
Mit Kilo SVin: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=39637&ipc=131256

Ronni

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 298
  • My name is Bruce Wayne, and I'm an alcoholic
Sv: Tur gennem europa?
« Svar #2 Dato: Januar 09, 2012, 07:46:09 pm »
Harzen, Harzen, Harzen! Og så lidt mere Harzen.

Jeg kørte til Nürburgring i sommers, og turen derned var LANG på en GSXR. Jeg havde checket vejrudsigten inden jeg kørte, og det så nogenlunde fornuftigt ud. Da jeg endelig ankom (drivvåd) var banen lukket pga. for meget vand. Efter at have spist deres (ganske udemærkede) burgere og fritter fik jeg lov at køre en tur - det var så der jeg opdagede at mit fordæk ikke kunne fjerne så meget vand, samt at mine carbon-klodser ikke kunne lide vand.

Fire sving senere kunne jeg i mit ene spejl se først højre fordør på en Mercedes SL65, derefter venstre fordør... Han fishtail'ede så hårdt at jeg var sikker på at han ville klippe mig, men fik åbenbart rettet slæden op.

Det jeg prøver at sige er, at tager du på NürburgRing, og det er der al mulig grund til, så sørg for at vejret er godt :D
3/4 liter Gixxer and 4.16 BHP of italian fury

sircajun

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1004
  • >>> Z-Bull <<<
Sv: Tur gennem europa?
« Svar #3 Dato: Januar 09, 2012, 10:24:59 pm »
Srande er der ingen af i Alperne og hvis der var, hvad skulle du så med dem. Federe veje finder du ikke, svingtur fra morgen til aften......ihhh jeg vil afsted igen  :lol:
I don't care if your world is ending today
Because I wasn't invited to it anyway
You said I tasted famous, so I drew you a heart
But now I'm not an artist I'm a fucking work of art!

klingenberg

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 149
Sv: Tur gennem europa?
« Svar #4 Dato: Januar 28, 2012, 03:11:11 am »
Skal da vist igennem Harzen og Schweiz, men lige for at være sikker, Harzen er bjergveje og ikke en bane, right? Har læst at Harzen skulle være sjovere end nurburgring, og blev lidt i tvivl.

Hvordan er mulighederne for overnatninger gennem tyskland, schweiz og frankrig? Kunne være sjovt bare at fyre den ned igennem uden nogen bestemt plan, men hvordan er det ift. overnatninger og mcplads?
SV 650 K3, Fuaaaark :D

Rasmus Modsat

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1170
  • Super Velocity
Sv: Tur gennem europa?
« Svar #5 Dato: Januar 28, 2012, 08:53:27 am »
Harzen er et område i tyskland. Med mange km fede veje! Det er ikke en BANE ;)
Throttles on the right hand side, for max fun, twist and hold
SV1000N K7 - V2 Power
Lidt om mine Hobbyer: www.jerrild.dk
Mit Kilo SVin: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=39637&ipc=131256

klingenberg

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 149
Sv: Tur gennem europa?
« Svar #6 Dato: Februar 06, 2012, 08:59:08 pm »
Haha, okay, lyder til jeg skal igennem der  :D Hvordan er mulighederne for overnatning med mc, og er der noget kulturelt man skal se på vejen?
SV 650 K3, Fuaaaark :D

Per

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2260
  • ...det dejlige SVin....
Tur gennem europa?
« Svar #7 Dato: Februar 06, 2012, 09:57:30 pm »
og er der noget kulturelt man skal se på vejen?
Sving kultur :)
Vejen: RØD SV1000S - HALVKÅBE - PLOV -HUGGER - BLUEFLAME DUAL PORT - KN FILTER - GEARET

Banen: Suzuki GSXR-750 med Öhlins Lir m.m

Synes godt om : http://team-trackday.com/

Rasmus Modsat

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1170
  • Super Velocity
Sv: Tur gennem europa?
« Svar #8 Dato: Februar 06, 2012, 10:24:34 pm »
Haha, okay, lyder til jeg skal igennem der  :D Hvordan er mulighederne for overnatning med mc, og er der noget kulturelt man skal se på vejen?

Mulighederne er store!!! Det er meget "biker" venligt i Harzen :)

Jeg boede på pension rosenneck i bad lauterberg i sommers rigtig fedt sted :) De snakker engelsk, da det er et engelsk par der ejer stedet.
Throttles on the right hand side, for max fun, twist and hold
SV1000N K7 - V2 Power
Lidt om mine Hobbyer: www.jerrild.dk
Mit Kilo SVin: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=39637&ipc=131256

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: Tur gennem europa?
« Svar #9 Dato: Februar 06, 2012, 10:26:05 pm »
Jeg får Hedo til at kaste en guide sammen til dig, for det der er han mester i.  :thumbsup:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Hedo

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 162
Sv: Tur gennem europa?
« Svar #10 Dato: Februar 07, 2012, 03:14:27 am »
Først tak til Jannik, nu kan jeg vist kun skuffe.  :club:  He he, det er jo kun gas.

Den bedste måde for mig at tage på tur, er ved at vælge 2-3 ting/steder jeg vil opleve. Pakke let og primitivt, og så bare deruda'.

Jeg plejer at køre efter old school kort, magnetet fast på tanken. Men sidste år kørte jeg med GPS, og tror jeg vil vælge det fremover. Gør du det vil jeg dog anbefale at få opdateret den inden afrejsen, da det ellers kan give nogle ret frustrerende oplevelser, især hvis man på hjemvejen bare vil hurtigt hjem.  :innocent:

Med hensyn til overnatning er det en smagssag om man foretrækker telt eller fast tag. Du møder jævnligt MC Moteler(ses på skiltene ude foran). Der kan du møde ligesindede fra hele verden, og måske dele en løgnhistorie eller to. Priserne varierer meget i forhold til lande og bekvemmelighed, og de er generelt steget de sidste par år.

Har ikke kørt i Harzen, men kun hørt godt om det.
Ellers har Rasmus Modsat ret, Østrig, italien, Frankrig og Schweiz er fantastiske steder at køre på MC. Som Jørgen Leth måske ville sige, bjergene, vejene, motorcyklen og manden... Her føler man sig tættere på MC himlen. Har også hørt meget godt om Spanien og Portugal, og skal selv udforske disse to steder til sommer.

Vær opmærksom på vignetter og betalingsveje. her vil jeg anbefale at undersøge det gennem FDM, de ved hvordan det er aktuelt og i forhold til lokale regler i de områder du vil besøge. Som hovedregel kan det godt betale sig at bestille hjemmefra.

Passo Stelvio i 2760 meters højde er en klassikker, og en "need to go to" hvis du er i nærheden. Vejen fra byen Stelvio til Stelvio Passet bliver af mange betragtet som en af verdens bedste MC veje. Den bliver ofte brugt til testkørsel af nye modeller fra især de Italienske fabrikker. Fra byen Santa Maria Val Müstair i Schweiz er det også en fantastisk tur op(her er en lille del af vejen den oprindelige grusvej) over Umbrail Passet og videre op på Passo Stelvio. jeg vil foreslå du kigger på Google Earth i det område, det giver et godt indblik i hvad der venter.  :thumbsup:

Vælger du en bjergtur, så vær opmærksom på flere pas kan være snelukket langt ind i foråret. Gør også brug af de MC'ister du møder på din tur, på den måde har jeg fået fif og tips omkring hvor der er specielt fedt i det nærområde du nu befinder dig i.

Håber dette var en lille hjælp, og du har fået svar på nogle af dine spørgsmål. Du kan selvfølgelig altid spørge om mere, og jeg vil svare hvis jeg kan.  :hand:

Det sidste jeg vil sige er: GØR DET GØR DET GØR DET GØR DET GØR DET GØR DET GØR DET GØR DET
Det er aldrig forsent at opgi'

Rasmus Modsat

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1170
  • Super Velocity
Sv: Tur gennem europa?
« Svar #11 Dato: Februar 07, 2012, 11:19:13 am »
Med hensyn til Stelvio passet, så skal man angribe det fra øst mod vest, da du har hårnålsvingene opad for at det er sjovest. Det er hvad jeg har læst mig frem til.


Hvis du har set topgear, så skulle vejen fra stelvio til davos være en af de bedste køreveje i verden efter deres smag. Og det skal helt sikkert også prøves.

Når I er i Davos, er I ikke langt fra en af Alpernes absolut fedeste samling pas - Oberal, Furka, Grimsel og Susten ligger som perler på en snor - alle pas over 2000m
Og når i skal fra davos skal du køre efter, så kommer passende som perler på en snor: Andermatt - Gletsch - Innertkirchen - Wassen

Også noget jeg har læst mig frem til  :D
Throttles on the right hand side, for max fun, twist and hold
SV1000N K7 - V2 Power
Lidt om mine Hobbyer: www.jerrild.dk
Mit Kilo SVin: http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=39637&ipc=131256

Hedo

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 162
Sv: Tur gennem europa?
« Svar #12 Dato: Februar 07, 2012, 08:16:16 pm »
Hey igen.

Om man får mest ud af at køre op eller ned, er helt en smagssag. Dernede får du masser af begge dele, så for mit vedkommende betyder det ikke noget hvilken vej man kommer fra. Man kan evt køre en rute om formiddagen og den modsatte vej om eftermiddagen, det bliver under alle omstændigheder to vidt forskellige oplevelser.  :D

Har købt en bog på tysk med de 100 bedste alpe pas på MC(efter forfatterens mening). Har lånt den ud, men kan jeg få den hjem inden julefrokosten, tager jeg den gerne med der. Så kan dem der har lyst sidde og savle til billederne, og der kan deles ud af tur erfaringer fra de heldige der har været afsted. Giv lige besked hvis det er en go' ide, så jeg kan rykke for den.

Personligt har jeg svært ved at sige hvilke veje(ud over alle tre veje til Stelvio), der er de fedeste.
Når man kommer fra flade DK er næsten alle vejene de fedeste. Så der er mulighed for masser af uforglemmelige oplevelser hver dag i Alperne, Dolomitterne og Pyrenærerne.
Som f.eks. da jeg kørte gennem en tæt sky fra toppen af Furka-passet og ned. :shock: Scary men uforglemmeligt.

Iøvrigt slutter en af etaperne til Giro d'Italia(tror jeg det hedder) på toppen af Stelvio, og det er inden sommerferien. Så der har man mulighed for at se lidt af hvad man evt. giver sig i kast med.
Det er aldrig forsent at opgi'

sw@mp

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 7
Sv: Tur gennem europa?
« Svar #13 Dato: Februar 29, 2012, 12:11:22 pm »
hey folks, syntes lige jeg ville komme med et indskud - også selvom jeg nu ikke engang har en SV'er ... endnu.

Jeg har tilgengæld kørt en del i alperne på VFR'en. Sidste år startede jeg ud i camping moto i syd frankrig hvor bla. gorge du verdon ligger, det er godt nok en oplevelse værdig. Dernæst kørte jeg sammen med min far ind over schweiz, østrig og italien før vi vendte hjemad. Schweiz gjorde vi ikke så meget i, vi syntes at have hørt de har noget ret lede bøde priser?  På vej derned blev jeg snuppet på motorvejen i frankrig med lidt over 160 på en 110km/t strækning, det kostede "kun" €90, ikke nær så galt som jeg kunne have frygtet :club:  Vi har faktisk aldrig modtaget bøder fra Østrig eller Italien, ikke så mange fartkontrol deroppe i hårnåle svingene... det går ellers stærkt nok, hehe.

Lige umiddelbart kan jeg komme på:
- Stelvio passet
- De tre tinder ("drei zinnen" - går en perfekt rute i det område på en times tid)
- Gross Glocker, (koster penge at krydse, men der er flot på toppen og vejen derop er rigelig fin til at give gas)
- Umbrail passet som Hedo nævnte
- ALT i dolomitterne!  Smag og behag, men jeg syntes de er vildt facinerende

Der er en gletcher på gross glockner også, den var egentlig meget flot da vi begyndte at komme der, men den smelter hastigt og minder mest af alt om den sidste sne herhjemme - en klump tarvelig sort tø-sne der nægter at bukke under for forårets varme. Synd og skam, men hvis det ikke var fordi vejen derop også er sjov var den ikke værd at køre efter.

Arabba er et udemærket udgangspunkt for dagsture, hvis du ikke bare vil videre med det samme.
Sikkert et hav af steder jeg har glemt at nævne, men det er svært at køre i alperne uden at syntes det er sjovt! Alt efter præference ville jeg nok iøvrigt anbefale textil kluns, jeg kørte selv i læder sidst vi var dernede og det går jo fint, men når de får regnbyger kommer der altså virkelig meget, virkelig hurtigt.

Kørte iøvrigt i Harzen sidste år også, hvis man er vant til Østrig er det lidt tamt. Tilgengæld kan det lade sig gøre at komme til og fra på en weekend, vejene er gode og hovedparten af svingene er større, blødere, lidt nemmere hvis man vil holde farten oppe. Nårh ja, der var så også betragteligt mere fartkontrol end i Østrig... det er lidt øv. Men jeg kørte naturligvis ikke for stærkt, det var alle de andre  :innocent:

Razzo187

  • Wannabe
  • Indlæg: 3
Sv: Tur gennem europa?
« Svar #14 Dato: Marts 07, 2012, 04:26:27 pm »
Med hensyn til Stelvio passet, så skal man angribe det fra øst mod vest, da du har hårnålsvingene opad for at det er sjovest. Det er hvad jeg har læst mig frem til.


Hvis du har set topgear, så skulle vejen fra stelvio til davos være en af de bedste køreveje i verden efter deres smag. Og det skal helt sikkert også prøves.

Når I er i Davos, er I ikke langt fra en af Alpernes absolut fedeste samling pas - Oberal, Furka, Grimsel og Susten ligger som perler på en snor - alle pas over 2000m
Og når i skal fra davos skal du køre efter, så kommer passende som perler på en snor: Andermatt - Gletsch - Innertkirchen - Wassen

Også noget jeg har læst mig frem til  :D

Stelvio passet er det hele værd. Jeg så det også i top gear og kørte derned med min kæreste (i bil) og selv i bil er det en super oplevelse. På toppen kan du ikke komme til for bare motorcykler. Af den tur vi havde rundt i Europa (Rostock - Berlin - Dresden - Prag - Salzburg - Norditalien, bla. Stelvio - Zürich og så hjem) var det klart Stelvio i norditalien der inspirerede mig mest til en MC tur i Europa. Vi kørte fra italien til Schweiz.

Ta noget varmt tøj med. Det er koldt i 3 km højde.

Go tur.
« Senest Redigeret: Marts 07, 2012, 04:28:11 pm af Razzo187 »