SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Modifikationer => Emne startet af: fengerracing efter November 23, 2005, 08:27:28 pm
-
Er der nogen derude der har forsøgt at montere en 170 profil i stedet for den originale 160 ?. Er fælgen bred nok og er der plads ?
-
Og ødelægge de fine køreegenskaber? Hvorfor dog?
-
det kan du sagtens..
men har samme kommentar som Ole.
bredere bagdæk giver dårligere køreegenskaber..
-
det kan du sagtens..
men har samme kommentar som Ole.
bredere bagdæk giver dårligere køreegenskaber..
Nå det er derfor den ligger godt i svingene. :D
http://forum.svrider.dk/album_pic.php?pic_id=934
Undskyld jeg spammer tråden, kunne ikke lade være, var ude at køre i går. :D
-
Fengerracing !!!! hvis løsningen er ment til banekørsel – har jeg hørt nogen der godt kan li den løsning !! (men mener ikke der er plads – dem jeg har set, har alle haft en anden bagsvinger
Men til gade kørsel, vil jeg heller ikke anbefale det !!
-
Er der nogen derude der har forsøgt at montere en 170 profil i stedet for den originale 160 ?. Er fælgen bred nok og er der plads ?
Både fælg og bagsvinger er bred nok til sågar et 180 bagdæk, men pænt er det ikke :-/
Hold dig til std 160 eller køb en Gixxer - der går man mere op i dækbredder :roll:
-
Tak så, det kan altså godt lade sig gøre, men er der nogen der har prøvet det ?
Hvad køreegenskaberne angår: svéren er meget styrevillig men jeg synes det kniber lidt med retningsstabiliteten og i hurtige sving er den underlig nervøs som om der mangler noget indfjedring i dækkene ?
Det kan godt være det skyldes de oiginalt monterede Dunlop Sportsmax,
jeg tror jeg vil prøve Pilot Power med et 170 bagdæk og en ´70 profil foran.
-
bredere dæk giver mere retnings stabilitet ved ligeud kørsel .. men ulempen ved bredere dæk er så også at cyklen bliver langsommere/sværere at lægge ind i svingene.. (og det ønsker de der kører race, ikke)
Men en dækbredde på 170 kan jeg umuligt tro vil skade..
Det er først når man når op i 190 at det begynder at blive kritisk. 180 er rigtig fornuftigt, hvis du har en racer. Det er måske derfor der er så meget snak om dæk når man kører gixxer, fordi 600'erne blir født med 180 dæk og 750'erne med 190 dæk... Der er det nemlig fordelagtigt at skifte ned til 180 for at komme lettere ind i svingene.
Tror sagtens du kan skifte til 170 og opnå det du ønsker... husk 170 er stadig ikke bredt !
-
Tror sagtens du kan skifte til 170 og opnå det du ønsker... husk 170 er stadig ikke bredt !
Hæ! min gamle MC havde 110'er bagdæk - det var smallere end dem på min kærestes (nu huggede) scooter.
-
Hvad køreegenskaberne angår: svéren er meget styrevillig men jeg synes det kniber lidt med retningsstabiliteten og i hurtige sving er den underlig nervøs som om der mangler noget indfjedring i dækkene ?
SVaret er enkelt : Anden og bedre affjedring !
den originale affjedring er (efter min mening) røv dårlig !
du vil få nærmest uendeligt meget ud af at skifte dine fjedre og dæmpere.
har selv skiftet både for og bag, og den ligger snore-lige i svingene.
og lidt hjælp til retningsstabiliteten.. spis rigeligt med mad i julen, så er den der ! :lol: :lol:
-
Tror sagtens du kan skifte til 170 og opnå det du ønsker... husk 170 er stadig ikke bredt !
Sikke noget pis at skrive! "ikke bredt" I forhold til hvad??! :roll:
Nej, ikke i forhold til et 180 eller 190, men i forhold til 160 er det.
Hvad får dig til at tro at 160->170 er et bedre skift end 180->190?? :?
Man kan godt sætte både 170 og 180 på en 4½" fælg, men det er ikke optimalt. Jeg har set et 180dæk hvor dækmønsteret nåede at gå indad igen inden skulderen på dækket. Det var jo helt i skoven og ejeren syntes også den kørte forfærdeligt. :shock:
Fengerracing: Hvis du vil ræse, så gør som Tim, jeg og mange andre: skift affjedringen :!: Dét rykker 8)
-
Sikke noget pis at skrive! "ikke bredt" I forhold til hvad??! :roll:
Nej, ikke i forhold til et 180 eller 190, men i forhold til 160 er det.
Hvad får dig til at tro at 160->170 er et bedre skift end 180->190?? :?
Det jeg prøver at sige er at 170 ikke er så bredt at man vil opleve at det som tungt at styre med... du vil ikke miste meget styrevillighed og vil stadig kunne lægge dig hurtigt ind i svingene. og så vinder han lidt retningsstabilitet på det. og god weekend til dig
ps. og mht til at 180-190 er et bedre skift ? det er det ikke.. da 190 er meget bredt, lidt for bredt, hvis man vil bevare hurtige sving egenskaber
-
Jeg synes Niels har fat i det helt rigtige. Hold jer til standard størrelsen for den pågældende cykel og glem alt om højere/lavere eller bredere/smallere dæk...
Jeg har fundet et stykke som Peter Rahbek engang har skrevet og det forklarer en hel del af grunden hertil...
http://www.vfr.dk/Information/Artikler/Artikler/Brede%20d%C3%A6k.%20Fakta%20og%20fiktion/PDF/Brede%20d%C3%A6k_%20Fakta%20og%20fiktion.pdf
Jeg ved godt at der også er store forskelle på hvordan dækkets profil og dæktryk spiller sammen med fjedre/dæmpere men lad det nu ligge for denne gang.
-
Jeg synes Niels har fat i det helt rigtige. Hold jer til standard størrelsen for den pågældende cykel og glem alt om højere/lavere eller bredere/smallere dæk...
Jeg har fundet et stykke som Peter Rahbek engang har skrevet og det forklarer en hel del af grunden hertil...
http://www.vfr.dk/Information/Artikler/Artikler/Brede%20d%C3%A6k.%20Fakta%20og%20fiktion/PDF/Brede%20d%C3%A6k_%20Fakta%20og%20fiktion.pdf
:shock: ARRRGH :shock:
Det er jo fra de Vandtro's FoRening :twisted: :twisted:
B.t.w. Står VFR ikke for Vaskes Forsigtigt, Ruster ! :?:
-
Hej
Jeg kører med en GSXR 5,5'' eller 6'' bagfælg (på den orig. bagsvinger, Bongers) monteret med et 180/55-17 og en GSXR forfælg (og forgaffel) monteret med 120/70-17 og den kommer da meget godt rundt :D.
MVH
Peter Graff
SV 650 Speciel ltd racing edition
MZ ETZ 251 Saxon Tour
-
Jeg kører med en GSXR 5,5'' eller 6'' bagfælg (på den orig. bagsvinger, Bongers) monteret med et 180/55-17 og en GSXR forfælg (og forgaffel) monteret med 120/70-17 og den kommer da meget godt rundt :D.
Så vidt jeg husker efter snak med tidligere ejer, er det en 5,5" fælg og den er mere træg at bokse med end da den havde 160-dæk på :wink:
MZ ETZ 251 Saxon Tour
WTF? :shock: Har du stadig den?? Jeg troede den var solgt til fordel for spoiler på madkassen?
-
Hej Niels
Jeg har begge dele, både en 5,5 og en 6''. Selvfølgelig har jeg stadig MZ jeg skal jo stadig ud at køre lidt på gaden. Men SV'eren kommer muligvis til salg.
Peter