Forfatter Emne: Formationskørsel eller Gruppekørsel.  (Læst 20521 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Formationskørsel eller Gruppekørsel.
« Dato: Juni 13, 2006, 12:26:55 am »
Der vil normalt være en førerhund til hver tur. En der kender vejen. Der kan være indtil flere førehunde hvis grupperne køre i forskelligt tempo.

Førerhunden informerer om hvor turen går hen, kører forrest i kortegen og angiver derved farten. Han/hun blinker af i god tid således at de bagvedkørende ser dette i god tid. Spørg førerhunden hvis du er i tvivl om noget, udveksl evt. mobiltelefonnumre.

Du bør møde op med fuldtanket MC så der ikke skal tankes undervejs. Der bliver som regel gået til stålet i første gruppe og der køres mere sikkert og fornuftig kørsel i anden gruppe således, at chancen for grimme ulykker minimeres.

Hold øjnene på vejen og vær opmærksom på pludselige situationer.

Ved kørsel indtages en zig-zag position som fylder vejbanen ud i bredden (se billede nederst). Derved mindskes risikoen for hasarderede overhalinger fra bilister. En sådan formation vil give respekt fra bilisterne. Der holdes en forsvarlig bremse/køreafstand mellem cyklerne og farten er så alle kan følge med.

Man kan ikke holde øje med hele formationen og bør således kun sikre sig at ens egen bagmand er med. Hvis man ikke har sin bagmand med ved et sving venter man til bagmanden er fremme.

Ved stop (lyskryds/vigepligt eller lign.) "klapper" man formationen sammen, således at alle ved start når hurtigt med i kortegen igen, og formationen bliver den samme som inden stoppet.
 
Ved længere ture holdes der tank/tissepauser ca. hver time.
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

Capone

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1590
Re: Formationskørsel eller Gruppekørsel.
« Svar #1 Dato: Juni 13, 2006, 09:09:04 am »
Lige et par ting, som jeg synes bør fremhæves i et udmærket regelsæt (Jeg bilder mig ind, at det er sådan vi kører tur allerede).

1. Kom til det aftalte mødested (typisk Q8 i Måløv) i god tid.
2. Mød op med fuld tank.
3. Sørg for at du ved hvor turen går hen inden afgang.
4. Kørslen foregår i ZIG-ZAG formation. Dvs. Du skal placere dig skråt bag ved den forankørende.
5. LAD VÆRE MED AT OVERHALE DEN FORANKØRENDE UDEN TYDELIGT AT HAVE GJORT OPMÆRKSOM PÅ DET .
6. Hold kontakten bagud. Dette er MEGET vigtigt. Mister du kontakten bagud, så sæt farten ned eller vend om. I værste fald er han smuttet i et sving og har brug for hjælp! I bedste fald kører de bare langsommere end dig, men derfor venter du aligevel. Det er jo ikke sikkert at de kender ruten bare fordi de ved hvor turen går hen!
7. Vær sikker på at de bagvedkørende ser hvis der drejes i kryds.

8. Lad være med at køre over evne! Er du glad for dine fodhvilere og utryk ved at hænge på siden af din SV i svingene så lad være med at køre som Mick Doohan bare fordi de andre kan.
9. Orienter de bagved kørende hvis der ligger grus, hæstepærer eller opkast i et sving (ræk armen i været, så de kan nå at sætte farten ned). 
10. Nyd turen :cheesy:
« Senest Redigeret: Juni 15, 2006, 11:49:18 pm af Alex »

Her plejede at stå hvilken SV650S jeg havde fornøjelsen af fra 2004 til 2007.

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Formationskørsel eller Gruppekørsel.
« Svar #2 Dato: Juni 13, 2006, 09:39:43 am »
Tilføjelser: (For dem der har DMC-guldkursus er dette naturligt)

1. Bagerste mand bestemmer zig-zag mønsteret, dvs at den bagerste ALTID kører tættest på midterstriberne, da det ikke indbyder billisterne bagved at køre tæt, specielt hvis de vil overhale kortegen.

2. På størrer veje hvor kortegen vil overhale et langsomt kørende køretøj, vil den bagerste være den som bestemmer overhalingen, da vedkomne ser der kommer et hul i trafikken, blinker ud og holder sin hastighed, så hele kortegen efterfølgende blinker ud i en flok.
Overhalingen sker og kortegen trækker ind igen 2 og 2 af gangen.

DERFOR BØR DEN BAGERSTE VÆRE EN ERFAREN BIKER... 

SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Bongers

  • Anders Matsort SV650S K2
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 556
  • Halvtids dum !!
Re: Formationskørsel eller Gruppekørsel.
« Svar #3 Dato: Juni 13, 2006, 09:42:43 am »

Synes at ”regler” for formationskørsel og gruppekørsel er lidt blandet…

Jeg vil nok bede folk om at orienter sig – FØR de varmer dæk….  Og der er aldrig nogen der er blevet til grin for at køre efter egen evne..

Og ved kolonne kørsel med rigtig mange cyklen – synes jeg, at den næst første skal bloker kryds, vigepligter mm, så der skabet et godt flow i kørslen 

Og i skal nok ikke regne med at se mig indtage zig-zag formation ved en Ganløse GP..
Though I walk through the valley of the shadows of death, shall fear no evil, for I am the meanest motherfucker in the valley

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Formationskørsel eller Gruppekørsel.
« Svar #4 Dato: Juni 13, 2006, 09:59:53 am »
Og ved kolonne kørsel med rigtig mange cyklen – synes jeg, at den næst første skal bloker kryds, vigepligter mm, så der skabet et godt flow i kørslen 

Ikke lovligt, og koster bøde!!!  :?
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Re: Formationskørsel eller Gruppekørsel.
« Svar #5 Dato: Juni 15, 2006, 11:54:17 pm »
tråd redigeret.
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

Ronni

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 298
  • My name is Bruce Wayne, and I'm an alcoholic
Re: Formationskørsel eller Gruppekørsel.
« Svar #6 Dato: Juni 20, 2006, 12:59:31 pm »
Og lige en tilføjelse - HOLD AFSTAND TIL CYKLEN FORAN DIG!

Der vil ske uheld når vi er ude at køre, og det er dit eget god damn ansvar altid at kunne undvige hvis der sker noget med cyklen foran dig, om ikke andet så for at undgå at gøre et uheld til en ulykke, når du ramler ind i en fører+cykel på jorden med 100 km/t.

Har flere gange oplevet at folk ligger med under en meters afstand - der var endda en der måtte undvige ind på cykelstien for ikke at ramme mig, da jeg satte farten ned ligesom alle andre i truppen. Bagefter grinte han af at han "ikke lige havde set jeg bremsede"... Ja, det var sørme sjovt, haha.
3/4 liter Gixxer and 4.16 BHP of italian fury

lks

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 193
    • http://www.kaos-mc.dk
Re: Formationskørsel eller Gruppekørsel.
« Svar #7 Dato: Oktober 15, 2006, 10:54:41 pm »
Lige en ting mere til alt det de andre allerede har skrevet LAD DEN LANGSOMSTE CYKEL/KØRER BESTEMME FARTEN SÅ INGEN "TVINGES" TIL AT KØRE OVER EVNE TIL FARE FOR DE ANDRE
Straarup
SV 1000 K3 monteret powercomander, tændingsadvancer, typhone udstødninger, pipercross luftindtag, ledblink.rizoma nrpl.holder,garmin navigator, krauser taskesæt.

Gixxer Heino

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 229
Re: Formationskørsel eller Gruppekørsel.
« Svar #8 Dato: Oktober 19, 2006, 10:14:04 pm »
Nå ja så lige en sidste ting, lad være med at læse på dine notater om formationskørsel mens du kører.
Blå og hvid Gxsr 750 k7. smiler bredt.

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
« Senest Redigeret: Maj 24, 2008, 09:45:46 pm af Banditten »
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com