Forfatter Emne: breaking fælge  (Læst 2667 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

45jens

  • Wannabe
  • Indlæg: 4
breaking fælge
« Dato: Januar 17, 2009, 10:02:41 am »
hej er der nogle af jer rødder herinde der har nogle arfaringer med breaking fælgene det skulle også være en fælg med en mindre rotorsoins masse da vægten skulle være centreret i fælgen

mvh jens  :afro:

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: breaking fælge
« Svar #1 Dato: Januar 17, 2009, 12:26:32 pm »
velkommen til :)

ved skift til letter fælge føles det som flere heste - ved ikke om der er noget aktive brugere her inde har har lettere fælge på - ellers ved jeg der er et par stykker på MCG
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: breaking fælge
« Svar #2 Dato: Januar 17, 2009, 01:11:48 pm »
Der findes flere fabrikanter af letvægtsfælge. Et sæt omkring 15.000 kr de stedet jeg har set dem og de fås hovedsageligt i magnesium og carbon. Begge materialer er væsentligt lettere end aluminium og stål.

Pointen er at jo lettere fælgene er jo mindre gyroskopisk kraft udøver de i forhold til cyklen når de roterer. Det vil sige at jo lettere fælge man har jo mere styrevillig er cyklen.

Andre fabrikanter er eksempelvis http://www.pvm-usa.com/ eller http://www.marchesiniwheels.com/

Er det nogle bestemte erfaringer du søger?

Du har oprettet det samme spørgsmål i en anden tråd - jeg har slettet det derindefra...
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

dennis82

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 227
Re: breaking fælge
« Svar #3 Dato: Januar 17, 2009, 03:34:10 pm »
det lyder fedt med lættere fælge, har selv tænkt på at skaffe et par carbon fælge, men det bliver nok først næste år.. hva står sådanne nogen i?? og er der inegn ulemper i at skifte til f.eks. carbon,, er de lige så stærke som de originale og sådan?
Dennis

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: breaking fælge
« Svar #4 Dato: Januar 17, 2009, 03:45:42 pm »
det lyder fedt med lættere fælge, har selv tænkt på at skaffe et par carbon fælge, men det bliver nok først næste år.. hva står sådanne nogen i?? og er der inegn ulemper i at skifte til f.eks. carbon,, er de lige så stærke som de originale og sådan?

De er røv dyre!

http://cgi.ebay.de/Ducati-1098-R-S-BST-Carbon-Felgen-Black-Mamba-NEU_W0QQitemZ110338717975QQcmdZViewItemQQptZKraftrad_Felgen?hash=item110338717975&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1229%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318

De kan sikkert fås billiger end eksemplet - men jeg har indtrykket af at de ligger mellem 15.000 og 20.000 kr for et sæt.

Jeg har hørt røverhistorier om at carbonfælge er meget mere følsomme overfor stød. Men jeg ved ikke om det holder vand.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

dennis82

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 227
Re: breaking fælge
« Svar #5 Dato: Januar 17, 2009, 07:31:01 pm »
det var også det jeg tænkte på.. stenslag og sådan...
Dennis

45jens

  • Wannabe
  • Indlæg: 4
Re: breaking fælge
« Svar #6 Dato: Januar 18, 2009, 06:56:47 pm »
ja det var om der var nogle der kendte dem og havde erfaringer med dem har fundet dem til 9400 for et sæt for og bag med skiver og det hele

men de skulle være bygget anderledens så der var mindre vægt i fælgkandten men de skulle ikke være så meget lettere en standart så det var erfaringer med dem for ja de andre er pisse dyre og jeg har hørt at magenesium fælge er super sarte bare man risser lakken så har man svækket fælgen det er sku for sart til mig og min penge pung man skulle jo oga gerne kunne bruge det  :afro:

mvh jens

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Re: breaking fælge
« Svar #7 Dato: Januar 18, 2009, 07:25:41 pm »
Hej Gutter.

lettere fælge er super fedt og jeg har hørt at det giver en god effekt og mere styrevillighed...

...MEN !!  jeg har så også hørt uden at jeg kan give et korrekt svar (og nu bliver der virkelig kloget  :loser:   :blink: )
 ..Carbon fælge har fra producenten en bestemt levetid..
og levetiden bør tages alvorligt, da jeg har set billeder på nettet af en carbon fælg, der er splittet ad i atomer !!  ..så undersøg om der er levetid på fælgene og hvad vilkårene er inden.

mht magnesium fælge, så skal producentens anvisninger også følges nøje !  flere magnesium fælge skal røngten fotograferes årligt/ ½-årligt for at kunne opdage evt sprækker eller brud.

blot til info, inden der bliver revet ned af hylderne..   :D


og den evige gamle tale..  affjedring, affjedring, affjedring.....  :mrgreen:
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: breaking fælge
« Svar #8 Dato: Januar 18, 2009, 09:04:00 pm »
mht magnesium fælge, så skal producentens anvisninger også følges nøje !  flere magnesium fælge skal røngten fotograferes årligt/ ½-årligt for at kunne opdage evt sprækker eller brud.

DET vidste jeg sq ikke!!!  :o
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: breaking fælge
« Svar #9 Dato: Januar 19, 2009, 09:35:51 am »
i TL forum'et læste jeg en der havde god erfaring med skift af lejerne i hjulne til keramiske - senere skiftede han også dem i motoren

ved at worldwidebearings.com laver kit til hayabusa'en - de har en ebay shop

et eksempel var på baghjulsløfter at køre føste gear ud og sætte den i fri gear - std roterede hjulet i næsten 5min - efter var den tæt på 12min
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Re: breaking fælge
« Svar #10 Dato: Januar 19, 2009, 09:56:41 am »
mht magnesium fælge, så skal producentens anvisninger også følges nøje !  flere magnesium fælge skal røngten fotograferes årligt/ ½-årligt for at kunne opdage evt sprækker eller brud.

DET vidste jeg sq ikke!!!  :o
Det kan SVea vel klare på de kedelige nattevagter  :innocent:

Jeg kan godt se pointen fra fabrikkens side som kvalitetskontrol, men når en fælg er røget ud på markedet, kan jeg ikke se det skulle være nødvendigt....Det er vel lidt det samme som at sige at den "højst sansynligt revner" på et tidspunkt  :shock:. Men intet er jo umuligt.
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....