Forfatter Emne: Check af olie  (Læst 1460 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Wings

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 34
Check af olie
« Dato: August 09, 2008, 11:56:19 am »
Hej

Jeg skal høre jer ad engang. Jeg har netop købt sådan en løftebuk til min sv1000 og når maskinen står på den uden at have været startet så er olie level indenfor mærkerne på glasset. Men hvis maskinen har været tændt i 1 minut ca. og den slukkes er glasset tomt. Nogen siger man tjekker den kold og andre siger den skal have været igang. Har jeg for lidt olie på eller er det i orden?

Wings  :?

Damage

  • Gæst
Re: Check af olie
« Svar #1 Dato: August 09, 2008, 12:24:02 pm »
Hej

Jeg skal høre jer ad engang. Jeg har netop købt sådan en løftebuk til min sv1000 og når maskinen står på den uden at have været startet så er olie level indenfor mærkerne på glasset. Men hvis maskinen har været tændt i 1 minut ca. og den slukkes er glasset tomt. Nogen siger man tjekker den kold og andre siger den skal have været igang. Har jeg for lidt olie på eller er det i orden?

Wings  :?

Det står helt præcist i din instruktionsbog. Maskinen skal være slukket og stå i oprejst stilling når olie niveauet kontrolleres. Har maskinen
lige været i gang, så sluk den og vent i 2 min. og check så olie niveauet som beskrevet i instruktionsbogen.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Check af olie
« Svar #2 Dato: August 09, 2008, 08:28:56 pm »
PRÆCIS! Og det er vigtigt at maskinen ikke har været tændt lige inden man aflæser oliestanden!!!

Der er en bestemt mængde luft inde i motoren - det skal der være for at mekanikken kan bevæge sig. Hvis man putter for meget olie i bliver pakningerne udsat for mere tryk og det kan i værste tilfælde forkorte deres levetid. Jeg har også hørt om cykler som ryger fordi at der bliver presset olie op i cylindrene - men så skal man vist have været MEGET gavmild med olien.

Bruger motoren meget olie og er dette årsagen til at man overvejer at fylde for meget på, så bør man køre forbi mekanikeren!
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4