Forfatter Emne: Løfte buk  (Læst 5626 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Wings

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 34
Løfte buk
« Dato: August 19, 2008, 11:20:35 pm »
Hej

Jeg har sådan en løfte buk til baghjulet og så lykkedes det mig alligevel at få smidt maskinen i jorden dog uden der ko, andet en et par ridser så maskinen skal males lidt desværre. Kender i noget til at løfte maskinen på midten så man har mere kontrol over det. Jeg synes jeg har set noget på et tidspunkt, men jeg kan ikke lige finde det.

Det er til en SV1000S

Wings

Hollowpoint

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 657
  • Sømand så det gynger!
Re: Løfte buk
« Svar #1 Dato: August 19, 2008, 11:43:56 pm »
Det er jeg ked af at høre =/ Men hvordan pokker kunne du det? Min står klippe fast når den er løftet på baghjulet  :rolleyes: Skal nærmest komme brasende ind i den for at vælte den.
Nu: Hus, baby og bil.......
Tidligere: SV650SA K7

Wings

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 34
Re: Løfte buk
« Svar #2 Dato: August 20, 2008, 12:03:59 am »
Ja jeg er faktisk lidt i tvivl om hva faen der skete men jeg havde nok ikke fået den sat ordentligt på maskinen det er lidt svært at se synes jeg. Og så var den højre gaffel lidt løs så det var som om at den gav sig lidt da det skete. Den er nu efterspændt men det var jo 5 minutter for sent så den fik nogle ridser på kåben så den skal males eller en anden kåbe del på.

Wings

ACAB

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 9
Re: Løfte buk
« Svar #3 Dato: August 20, 2008, 06:10:09 am »
Hvad med en ABBA Superbike stand . http://www.abbastands.co.uk/  men du skal nok ikke købe den hos http://www.powersport-mc.dk det gjore jeg og det tog 9 uger 5 opringninger og en masse gode historier om at nu var den sent. og aligevel fik jeg ikke det rigtige monteringsæt og har heller ikke fået det siden.så hvis det er sådan en du er efter så køb den et andet sted.

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: Løfte buk
« Svar #4 Dato: August 20, 2008, 04:11:39 pm »
Jeg har lavet en "kopi" af en Mo-li sport fra http://www.becker-technik.de/

Den er helt fin, og kan løfte begge hjul fra jorden.
Min er lavet i alu. Den kan klappes sammen og hænges op på væggen, så den ikke står og fylder/flyder.

Edit : Fandt et par billeder fra prototypestadiet.
« Senest Redigeret: August 20, 2008, 04:19:32 pm af Sperik »
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

Per F

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 109
  • Blå SV650S K2
    • http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11683
Re: Løfte buk
« Svar #5 Dato: August 20, 2008, 10:54:34 pm »
Jeg har også overvejet at lave en kopi. Men er lidt i tvivl om stangen der går gennem blokken. Skal den helst være af massiv rustfri, hærdet eller hvad?

Er det i øvrigt nogen lunde rigtigt, at det store U hælder ca. 17 grader frem over, når MC-en er løftet.  :whatever:

Per F
 
M.v.h. Per F

Wings

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 34
Re: Løfte buk
« Svar #6 Dato: August 21, 2008, 10:10:41 am »
Hej

Tak for de gode input. Der er helt sikkert noget der ka bruges  :respekt: . Mine håndværksmæssige evner reækker desværre ikke til at fabrikere noget selv  :brok:

Wings :P

Risskov

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 7
Re: Løfte buk
« Svar #7 Dato: August 21, 2008, 11:18:29 am »
Hej Sperik
Kan du evt. poste en simpel skitse med mål på - jeg kunne godt tænke mig at lave en også   :D

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: Løfte buk
« Svar #8 Dato: August 21, 2008, 11:33:26 am »
check altid om baghjulsløfteren sidder ordenlig i bobbins'ne eller hvad der hedder - har set min så på kanten hvor den enten kunn falde ud eller i hak hvis jeg rørte for meget ved cykeln
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: Løfte buk
« Svar #9 Dato: August 21, 2008, 07:26:39 pm »
Hej Sperik
Kan du evt. poste en simpel skitse med mål på - jeg kunne godt tænke mig at lave en også   :D

Jeg er ikke så skrap til skitser, og har ikke mulighed for at napse billeder af den i øjeblikket, men her er nogle mål på min :

Total højde på U-profil 515mm
Højde til center af dornhul 475mm
Indv. mål på U-profil 515mm

Som det ses på sidste billede, har jeg lavet midlertidige afstandsstykker af noget krympeflex (de sidder på dornen).
Disse sørger for at gear/bremsepedal ikke kommer i klemme, når man løfter modellen op.
Afstandsstykke gearside 75mm
Afstandsstykke bremseside 90mm
Målene på disse er naturligvis fra U-profilens indvendige side og i den færdige version er det bare nogle lidt længere alurørstykker,
som er svejset i U-profilen så de rager 75/90mm ud på indersiden.

Dornen er et stykke 16mm massivt alu, men et stykke rustfrit rør vil være at foretrække.

Løftestangen måler 750mm fra ende til center af bøsningen.
Bøsningen er et stykke alu, som er 50mm i udv. diameter og 75mm langt.
I bøsningen er der presset en nylonbøsning for optimal pasform.

Løfteren er strikket sammen af 35mm alurør, og er derfor meget lettere end Mo-Li Sport.
Jeg har prøvet at hive noget i cyklen mens den er løftet, og den er ikke skvattet ned endnu  :wink:

Når man skal løfte, så ligger man U-profilen ind under cyklen, vipper den op til svinggaffelhullet, stopper dornen igennem,
stiller sig foran og jokker på løftestangen - og vupti, cyklen er hævet i bagenden.
Hvis man vil hæve begge ender, så spænder man et par bagagestrammere (fra Biltema) på mellem bagfodhvilere og bunden af U-profilen.

Min cykel er helt standard mht. højde.





Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

Per F

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 109
  • Blå SV650S K2
    • http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11683
Re: Løfte buk
« Svar #10 Dato: August 21, 2008, 09:27:14 pm »
Hej
Det er en rigtig god forklaring du har lavet.
Det ser desværre ud til, at det er lidt mere kompliceret at lave den til en Old school. I gearsiden er der kun 1omm hul. Der kan jeg bruge en 10mm massiv rustfri stål - hvis den kan bære vægten. I højre side er hullet 16mm, så man skal nok bruge et stykke rør der er 10mm indvendig og 16mm udvendig. og så er vi vist henne i noget,  der skal laves på et maskinværksted.

M.v.h. Per
M.v.h. Per F

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: Løfte buk
« Svar #11 Dato: August 23, 2008, 12:56:58 am »
Hej
Det er en rigtig god forklaring du har lavet.
Det ser desværre ud til, at det er lidt mere kompliceret at lave den til en Old school. I gearsiden er der kun 1omm hul. Der kan jeg bruge en 10mm massiv rustfri stål - hvis den kan bære vægten. I højre side er hullet 16mm, så man skal nok bruge et stykke rør der er 10mm indvendig og 16mm udvendig. og så er vi vist henne i noget,  der skal laves på et maskinværksted.

M.v.h. Per

Naarh, så slemt er det vel heller ikk` ?
På min K7 er hullet +16mm, men ikke hvis jeg sammenligner målene fra begge sider !
I den gennemgående svinggaffelbøsning (eller hvad den nu hedder !), der er diameteren 16 komma et eller andet mm...
I din old school er den sikkert 10 + et eller andet.
Og så kan du jo fint stoppe et rustfrit rør igennem som dorn  :thumbsup:

I den ene side er der et ordentligt 6 kantet hul, men hovedparten af akslen er stadig + 16mm indvendigt,
og stopper man en passende dorn igennem, så fordeles belastningen gennem hele akslen  :wink:

Du kan hænge en Opel Kadett på et 10mm rør på din gipsvæg, så længe belastningen er vinkelret på...
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

Per F

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 109
  • Blå SV650S K2
    • http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11683
Re: Løfte buk
« Svar #12 Dato: August 23, 2008, 01:00:19 pm »
He, he, ja det kan godt være at jeg bare skal gå i gang med at lave en, i stedet for at tænke over alle de problemer man kan løbe ind i.
Jeg har alle materialerne. Men jeg kunne godt bruge lidt hjælp, hvis der er en her inde, der er kan skære og svejse rustfri stålrør.
Gerne i Roskilde området, men ellers et andet sted på Sjælland.  :lol:
     
M.v.h.
Per F
M.v.h. Per F

SVejer

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 53
Re: Løfte buk
« Svar #13 Dato: August 23, 2008, 05:34:57 pm »
Jeg har denne      http://www.werner-staender.de/
Virker perfekt, 3 dages leveringstid

Per F

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 109
  • Blå SV650S K2
    • http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11683
Re: Løfte buk
« Svar #14 Dato: August 23, 2008, 07:29:20 pm »
Ja, det er stort set den vi kopierer, lige bortset fra, at den originale ikke har gennemgående stang.
M.v.h.
Per F
   
M.v.h. Per F