Forfatter Emne: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling  (Læst 56298 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Dato: April 23, 2014, 11:39:25 pm »
Jow... dette er en worklog.
Det er jeg vant fra casemodding-verdenen, så jeg tænkte bare: "Hvorfor skulle jeg ikke også gøre det, bare fordi projektet er en motorcykel og ikke en computer?"

Så, here goes.... da jeg er total rookie, så tænker jeg, at det måske endda også kan hjælpe andre rookies.

Anyway, lad mig præsentere jer for min cykel først:



Den har pt. gået lige omkring 39000 km. og jeg har haft den siden juli 2013.

Den er i generel OK stand, såvidt jeg lige kan se:





Meeeen - den har da været nede at ligge, såvidt jeg kan se:



Efter jeg havde købt maskinen, var min umiddelbare plan bare, at jeg bare ville servicere maskinen i vinterpausen (ny olie, nyt oliefilter, magnetisk bundskrue, nyt kædekit, nye tændrør og ny kølevæske), idet der ikke fulgte servicebog med, men da venstre ben i forgaflen i løbet af efteråret begyndte at lække olie, besluttede jeg mig for også at renovere forgaflen. Til at begynde med ville jeg sådan set bare sætte nye pakninger på og hælde ny olie i, men så begyndte jeg at tænke, at siden jeg allerede havde hele forgaflen skilt ad, kunne jeg jo lige så godt skifte fjedrene ved samme lejlighed. Jeg havde nemlig altid syntes, at forgaflen var alt for blød i det, så jeg ville gerne have nye fjedre og tungere olie i.

Jeg kiggede først på Wirth progressive fjedre fra Louis.de, men så røg jeg videre til HyperPro progressive fjedre. Efter dog at have læst en del om emnet og ikke have kunnet finde ud af, om Hyperpro ville kunne levere fjedre, der passer til min vægt, besluttede jeg mig for at bestille Racetech progressive fjedre 0.90 kg./mm.
Efter dog at have ventet i 4 dage på at Racetech skulle svare mig på ret simple spørgsmål ("Hvad koster porto?" og "Har jeg valgt de rigtige fjedre til min køreklare vægt og min kørestil?"), blev jeg træt af at vente (foråret VAR jo ligesom allerede godt i gang!!) - og jeg havde i mellemtiden læst en del indlæg på svrider.com fra og om en gut, der hedder Rich Desmond. Han ejer et firma, der hedder Sonic Springs, som laver lineære fjedre - og da folk på svrider.com altid talte i MEGET positive vendinger om ham OG han havde en meget god forklaring på hvorfor lineære fjedre er det bedste at bruge i de fleste tilfælde OG da han svarede mig lynhurtigt på ALLE mine spørgsmål, så afbestilte jeg ordren hos Racetech (sjovt nok svarede de "OK" på dette indenfor 30 minutter...) og bestilte lineære 0.95 kg./mm. fjedre hos Sonic Springs i stedet. Så må vi jo se, om jeg kommer til at fortryde det - men det tvivler jeg RET kraftigt på!

Jeg havde også læst mig til, at man burde gøre noget ved bagdæmperen - især når man satte bedre fjedre i forgaflen - så jeg ledte med lys og lygte efter en dæmper fra en 2006'er/2007'er Kawasaki ZX10R, fordi jeg havde læst mig til, at dens karakteristik skulle være den bedste til mig OG at den skulle være relativt nem at sætte på grislingen. Jeg endte dog med at bestille en 2003'er/2004'er Kawasaki ZX6R (636B) bagdæmper i stedet, da de var næsten lige så gode til formålet som ZX10R-dæmperen - og MEGET lettere at få fat i.

Det var egentligt ikke planen at gøre noget ved grislingens udseende før næste vinterpause, men af eller anden grund begyndte jeg at kigge efter ny baglygte og nye blink. Så det blev der altså også bestilt... og så kommer der også en ny højre sædekåbe på (læs længere nede hvorfor). Ooooog så vil jeg da også lige prøve at lave min egen "Tail Tidy" + nummerplade/blinklys-holder.

Så det er i det hele en masse, halvstore operationer, jeg har gang i her - og så har jeg slet ikke nævnt den største endnu: generel rengøring og inspektion af maskinen. Den er, mildt sagt, RET beskidt under kåben og på motoren, samt en masse andre steder, når man først begynder at kigge den efter i sømmene. Og kigger man den efter i sømmene, finder man sandsynligvis også en masse ting og sager, der alligevel skal gøres noget ved. Og det er vigtigt for mig at kende min maskine - så derfor gør jeg det så grundigt. Og derfor er denne worklog på pisse-grundigt beskrevet og indeholder så pissemange, store billeder! :D

Jeg håber, at I vil nyde rejsen sammen med mig!

Her til sidst får I lige indkøbslisten for denne omgang (som den ser ud indtil videre, altså):

« Senest Redigeret: Maj 29, 2020, 09:43:21 pm af Mads P. »
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #1 Dato: April 24, 2014, 12:13:22 am »
Jeg kom (alt for) sent i gang med projektet, for jeg skulle lige først blive færdig med at (gen-)indrette et værksted i vores kælderrum.

Jeg havde i forvejen dette lille værksted i kælderrummet:



Meeeen, der skulle mere bordplads til - og der var for meget lort i rummet generelt, så der blev kørt en 5-6 gange på genbrugspladsen med.... ja, jeg ved ikke engang hvad. Skidt og ragelse?

Nå, men allerførst lavede jeg mig en god bordplade i bøg. Den skulle slibes ned, lakeres med skibslak 3-4 gange og tilsidst slibes ned og højglanspoleres:



Og til sidst blev værkstedet endeligt færdigt!!!

Det blev nu også fint, synes jeg. Jeg har ikke det helt vildt store behov, men her er da hvad en lille hjemmeflikker lige går og har brug for fra tid til anden:

« Senest Redigeret: Maj 29, 2020, 09:43:59 pm af Mads P. »
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #2 Dato: April 24, 2014, 12:20:50 am »
Så blev maskinen slæbt hen til værkstedet. Der er ikke meget vendeplads!



På med nogle ny-indkøbte bobbins fra THansen:



Og SÅ er vi ellers klar til at gå i gang!



Næste indlæg kommer i morgen...
« Senest Redigeret: Maj 29, 2020, 09:44:23 pm af Mads P. »
/Mads P.

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #3 Dato: April 24, 2014, 03:05:48 pm »
Øj den gule farve nærmest skriger efter noget carbon :-D

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk

Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #4 Dato: April 24, 2014, 03:15:46 pm »
Heh, der kommer lidt mere, der LIGNER carbon ;)
/Mads P.

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #5 Dato: April 24, 2014, 04:49:30 pm »
Ha. Der kunne man da lige lave en brænder på gulvet for at indvie værkstedet.  :D

Orden... PTØJ!    :rant:
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #6 Dato: April 24, 2014, 06:49:45 pm »
Ha. Der kunne man da lige lave en brænder på gulvet for at indvie værkstedet.  :D

Det kunne man helt sikkert - man kunne også lade være med at lægge sig ud med sine naboer. Ret smart, hvis man er medlem af ejerforeningens bestyrelse. ;)

Orden... PTØJ!    :rant:

Mjaeh, det er er lidt underligt med mig. Nogle gange generer rod mig ikke, men på mit værksted skal tingene sgu' til at være til at finde. :)

Nå, men lad os komme videre....

Af med sædet, af med diverse kåbedele - og så er der allerede ved at være halvtrangt på hylderne i det lille værksted:



Og - det ultimative bevis på, at cyklen (før jeg købte den, selvfølgelig..) havde været en tur nede at ligge:



(hvordan jeg har kunnet køre med dem hele efteråret uden at høre dem, er lidt af en gåde.... jeg tror løsningen på gåden hedder hjelm+ørepropper+micron!!!)
« Senest Redigeret: Maj 29, 2020, 09:45:44 pm af Mads P. »
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #7 Dato: April 24, 2014, 07:24:40 pm »
Har nu tilføjet projektplan og indkøbsliste til det første indlæg.
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #8 Dato: April 24, 2014, 07:26:18 pm »
Af med flere dele. Læg mærke til centerløfteren: den var GRATIS! En tak til Philip L her fra siden for at gøre mig opmærksom på, at den kunne hentes helt gratis kun 15 km. fra mit hjem! Den er HELT perfekt til de opgaver, jeg har foran mig:



Jeg havde købt en god batterilader før vinteren - den skulle da liiiige bruges nu:

« Senest Redigeret: Maj 29, 2020, 09:47:16 pm af Mads P. »
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #9 Dato: April 24, 2014, 07:27:22 pm »
Så var turen kommet til luftfilteret.

Jeg havde købt et GreenFilter, som en gut kaldet Alex havde til salg inde i Rødovre. Pris: 125 kr. Helt nyt og ubrugt. HAPS!

Ud røg det gamle og det nye blev lettere modificeret (man er vel gammel casemodder...). Jeg ved godt, at det sandsynligvis ikke giver noget, men lad os se til dén tid:



Nå, men luftfilteret røg også af, for det ville bare gøre det nemmere at udføre nogle af opgaverne:



Jeg har altid syntes, at man skulle proppe noget i de huller, som man kan risikere at tabe ting ned i - og som derfor vil gøre opgaven meget sværere. Jeg har aldrig haft sådanne uheld, som har været katalysator for denne opførsel - det virker bare som god værkstedsskik for mig :)

« Senest Redigeret: Maj 29, 2020, 09:48:01 pm af Mads P. »
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #10 Dato: April 24, 2014, 07:28:41 pm »
Så kom projektets første tilbageslag!

Jeg skulle have koblingstrækket afmonteret, for at kunne komme til at sætte et nyt kædekit på. Da jeg var ved at løsne den øverste bolt, knækkede den sgu'! :(

Nå, der var ikke andet at gøre, end at væde bolten godt med WD40 og så gå op i lejligheden og læse en masse om emnet og se en masse videoer på Youtube.

Ned i kælderen igen næste dag, væbnet med tålmodighed, bedre viden end dagen før, samt en masse gå-på-mod!

Af med generatordækslet (havde bestilt ny pakning til dette aftenen før), slibe den knækkede bolt flad, lave et mærke midt i bolten med en kørner, en tur under søjleboremaskinen, i med et friskt bor, på med skære/kølevæske (= WD40) og så ellers bore lige så forsigtigt.
Da hullet var lavet, proppede jeg en passende ornepik (det hedder det sgu'!) i bolten, varmede det hele godt op med en lille gasbrænder og begyndte så at dreje lige så forsigtigt.
Og det gik da også fint og jeg følte på et tidspunkt, at bolten var begyndt at løsne sig, så jeg drejede en lille smule med og så sagde det ellers bare KNÆK - det er åbenbart ikke særligt smart at varme aluminium op, når det er et så lille og skrøbeligt stykkke, der sidder næsten helt ud til en kant:



Anyway, op i lejligheden igen, bestille et nyt dæksel på ebay.de (der endda var meget pænere end det gamle) og sørme om ikke samme sælger havde en højre sædekåbe til salg - endda i samme farve som min cykel, såeh... HAPS! Det var endda først meningen, at jeg ville gøre noget med kåbeskaderne næste vinter, men man kan jo lige så godt slå til med det samme, når en SÅ god mulighed melder sig.
« Senest Redigeret: Maj 29, 2020, 09:48:32 pm af Mads P. »
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #11 Dato: April 24, 2014, 07:31:14 pm »
Så var turen kommet til kæden - og jeg fik da et mindre chok, da jeg ledte efter samleleddet og fandt det uden samleclips!

Det var dog ikke til at vride, hamre eller slå fra hinanden, så min trofaste Dremel måtte en tur på arbejde - det var nu nemt nok....

Og kigger man på det bagerste tandhjul, så synes jeg, at det er nemt nok at se, at cyklen trænger til et nyt kædekit:

« Senest Redigeret: Maj 29, 2020, 09:49:13 pm af Mads P. »
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #12 Dato: April 24, 2014, 07:31:45 pm »
Så var min nye bagdæmper endelig ankommet - fra en 2003 Kawasaki ZX6R (636B).

Den var lidt beskidt, så den fik en tur med en tandbørste vædet i lampeolie - så blev den jo helt køn at se på:



Så gik jeg i gang med at pille den gamle bagdæmper af - et møgbeskidt job, skulle det vise sig.

Først, af med baghjulet (det er ikke nødvendigt ved skift af bagdæmper, men jeg skulle rengøre en hel masse og også have udstødningen helt af, så det ville bare gøre disse andre opgaver nemmere at udføre):



Boltene ved kødbenene fik sig også en tur med tandbørsten vædet i lampeolie - det løsner altså bare alt skidt!



Sammenligning mellem den gamle og den nye dæmper - billedet snyder en del; i virkeligheden er den nye dæmper kun 2-3 mm. længere end den gamle:



Til sidst sluttede jeg dagen af med at prøve at sætte den nye dæmper i - der er maaaaasser af plads. Altså, lige indtil batterikassen kommer tilbage på maskinen ;)

« Senest Redigeret: Maj 29, 2020, 09:49:33 pm af Mads P. »
/Mads P.

Witt

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 75
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #13 Dato: April 24, 2014, 08:17:43 pm »
 :respekt: :respekt: :respekt: :respekt:
Det ser sku godt ud, men måske du skulle se at komme i gang med at skrue, hvis du skal på de danske veje i år  :lmao: :lmao: :lmao: :lmao:

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #14 Dato: April 25, 2014, 01:23:27 am »
Skrue?
Jeg laver ikke andet, mand!
Desværre er det at skrue af, det meste af det. ;)
/Mads P.