Forfatter Emne: Stel geometri - Skift af bagdæmper, forgaffel og dækstørrelse.  (Læst 3906 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Jeg har efterhånden prøvet lidt af hvert med affjedring og opsætning på min sv650s k5, og jeg er langt om længe ved at være ganske godt tilfreds. Især efter en sommerferie hvor jeg har prøvekørt en hulens masse cykler, er jeg blevet ret sikker på hvordan jeg mener min grisling skal kører.
Og selvmed alle de prøvekørsler, lykkedes det faktisk ikke at finde noget jeg ville bytte med. Yamaha MT-09'eren kom dog tæt på :D

Jeg tager udgangspunkt i i min egen cykel, og det hele kan derfor ikke overføres til den gamle grislingen eller den nye N udgave, da der er forskelle. Så længe det er den nye udgave, er forskellen på S og N dog ikke voldsom.

Mit nuværende setup.
Bagdæmper fra ZX-10R 2006, som efter min mening er den eneste løsning til en grisling, men mindre man vil til at skifte fjedre. Jeg har endnu ikke fået målt helt præcist hvor meget denne bagdæmper hæver bagenden på cyklen, men jeg antager 20mm. (Når jeg får det målt opdatere jeg beregninger)
Forgaffel fra en SV1000S k4, med hyperpro fjedre.
120/60 fordæk.

Jeg vil prøve at holde alle ændringer op i forhold til stel geometri, og i bund og grund koge det til til "trail". Trail fortæller noget om cykel styrevillighed og stabilitet. Jou mindre dette mål er, desto mere styrevillig og nervøs bliver cyklen. Og omvendt, jou større trail, desto mere stabil og træg bliver cyklen. Trail ligger som regel omkring 100mm for sportscykler +/- 4mm. Jeg vil dog også snakke om offset og rake, det hele kan man finde en kort forklaring om her:
http://bikearama.com/theory/motorcycle-rake-trail-explained/
Affjedringen har været sat fornuftigt op, inden jeg ændrede på geometri, i alle tilfælde så det kan sammenlignes.

Efter jeg havde brugt timer på at lave mit et fint regnedokument i Mathcad, fandt jeg selvfølgelig denne lommeregner der klarer en stor del af opgaven :facepalm:
http://www.rbracing-rsr.com/advchoppercalc.html

Standard data på grislingen.
Trail 102,18mm.
Rake 24,8°.
Offset 28mm (26,5mm for N)
Fork length 735mm.
Født med 120/60 fordæk.

Bagdæmperen er 8mm, længere end standard, det sammenlagt med en hårdere fjeder hæver bagenden og ændre på rake. Fra 24,8° til 24°. Med bagdæmperen alene vil trail ende på 97,53mm. Et tal jeg ikke mener der er helt i skoven.

SV1000 gaflen er lidt længere og har et lidt større offset.
Offset 30mm.
Fork length 740mm.
Efter jeg monterede sv1000 gaflen har jeg prøvet mig lidt frem med hvor meget benene skulle hæves. Lige nu er de hævet 4mm, og det er nok stadig i overkanten. Cyklen tipper stadig en anelse for meget ind. Det giver et trail på 95,55mm. Sætter jeg benene ned så de flugter med topbroen, vil trail blive 96,4mm og det er nok der omkring jeg ender.
Jeg startede med at have dem hævet 10mm, og det var alt for ekstremt. 10mm giver et trail på 94,29mm. Jeg bruger derfor 95mm trail som absolut minimum i nogle beregninger.

Hvad kan det så bruges til? Jeg har egentlig bare lavet beregninger for sjov, og for at se om det jeg har kunne mærke på cyklen, passer med teorien. Men også fordi jeg gerne ville kontrollere to andre ting. Vil en GSXR forgaffel du? Og vil det være tosset at smide en 120/70 fordæk på?

Starter vi med en GSXR forgaffel. Typisk har de en længde på 720-732mm og et offset på 30-32mm. Både en kortere gaffel og et større offset giver et kortere trail = mere styrrevillig.
Lad os sige vi bruger en gaffel der ændre værdierne mindst. Altså en der er 732mm lang, og har et offset på 30mm. Men sådan en gaffel bliver trail 94,71mm. Jeg sagde tidligere at alt under 95 ikke dur, så en GSXR gaffel på grislingen er altså ikke sagen! (Og dog, men det vender jeg tilbage til.)

Et 120/70 fordæk har en større diameter (599,8mm mod 120/60'eren 575,8mm), og selvom man sænker forgaflen tilsvarende, så har dækket stadig indflydelse på trail. Et større hjul giver mere trail, og mere stabilitet.
Hvis jeg monterede sådan et fordæk på min cykel, vil det ændre rake fra 24° til 24,48°. Hvis jeg ikke rørte ved gaffelbenene ville det give et trail på 103,8mm. Altså en mere træg styrring end standard SV650 (Jeg ser dog bort fra dækprofilen). Hæver jeg gaflen 35mm vil trail blive 96,95mm også begynder det at ligne noget, men 35mm er for meget i forhold til frihøjde og køleren. Det er derfor heller ikke en gevinst er skifte dækstørrelse.

Men man kan kombinere de to ting. Smækker man en gsxr forgaffel på og et 120/70 fordæk, ja så vil man kunne ramme trail værdier i mellem 95 og 103mm, hvilket ikke er helt tosset.
Men man skal altså ikke nøjes men kun en af delene.
« Senest Redigeret: Juli 28, 2015, 04:23:09 pm af Brix »
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Stel geometri - Skift af bagdæmper, forgaffel og dækstørrelse.
« Svar #1 Dato: Juli 29, 2015, 11:41:20 am »
Super-god skrivning!

Jeg skal lige checke de der links... ved du hvordan tallene ser ud for 1. generations S'ere og N'ere?
/Mads P.

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Stel geometri - Skift af bagdæmper, forgaffel og dækstørrelse.
« Svar #2 Dato: Juli 29, 2015, 01:43:49 pm »
Super-god skrivning!

Jeg skal lige checke de der links... ved du hvordan tallene ser ud for 1. generations S'ere og N'ere?
Nej jeg ved ikke hvordan de ser ud for dem, jeg har måtte lede med lys og lygte, og selv måle dem jeg kunne.
Jeg kan lige kigge de sider igennem jeg har brugt, det kan være der står noget at det du skal bruge.
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Stel geometri - Skift af bagdæmper, forgaffel og dækstørrelse.
« Svar #3 Dato: Juli 29, 2015, 01:46:40 pm »
Jeg tror følgende gælder for 1. gen.
Rake: 24,8°
Trail: 100mm

Andet er jeg ikke lige faldet over.
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Stel geometri - Skift af bagdæmper, forgaffel og dækstørrelse.
« Svar #4 Dato: Juli 29, 2015, 02:23:03 pm »
Fino, takker!
/Mads P.