Forfatter Emne: Ombygning  (Læst 5770 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Theis

  • Gæst
Ombygning
« Dato: Februar 20, 2005, 11:54:30 am »
Ja så var der jo mc messe i Bella.
Og WAUW :shock:
Sidste år var jeg kørende på en sv 650s 99 men måtte sælge pga lærlinge løn  :evil:
Nu er tiden kommet igen og man skal da have et udyr.
Nu er det så jeg tænker hmmmm :? jeg kan bedst lide 1000s men 1000n er billigere at købe og forsikring. kunne det tænkes at man kan ombygge en n model til en s model uden de store komplikationer????
er der nogen dr har nogle erfaringer?
P.s. herligt forum meget inspiration. GREAT  :D

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Re: Ombygning
« Svar #1 Dato: Februar 20, 2005, 04:42:26 pm »
Citat fra: Theis
kunne det tænkes at man kan ombygge en n model til en s model uden de store komplikationer????
er der nogen dr har nogle erfaringer?


Der er snakket lidt om det i en anden tråd, jeg ved ikke om du allerede har læst den.

Jeg er senere blevet opmærksom på at hvis ombygningen lykkes bare tilnærmelsesvis, kommer man til at svare indregistreringsafgift da cyklen har skiftet afgiftsmæssig identitet. Jeg ved ikke om det vil påvirke forsikringen. Lorteland  :evil:
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: Ombygning
« Svar #2 Dato: Februar 20, 2005, 05:56:11 pm »
Citat fra: surfsmurf
Citat fra: Theis
kunne det tænkes at man kan ombygge en n model til en s model uden de store komplikationer????
er der nogen dr har nogle erfaringer?


Der er snakket lidt om det i en anden tråd, jeg ved ikke om du allerede har læst den.

Jeg er senere blevet opmærksom på at hvis ombygningen lykkes bare tilnærmelsesvis, kommer man til at svare indregistreringsafgift da cyklen har skiftet afgiftsmæssig identitet. Jeg ved ikke om det vil påvirke forsikringen. Lorteland  :evil:


Arhh... come on! Jeg vil gerne se bare ét dokumenteret tilfælde hvor en mc'ist har måtte betale afgift for at sætte en kåbe på sin mc.
resten af småtingene man skulle ændre, er der næppe en eneste synsmand der nogen sinde ville opdage...
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Re: Ombygning
« Svar #3 Dato: Februar 20, 2005, 06:33:54 pm »
Citat fra: nyg
Arhh... come on! Jeg vil gerne se bare ét dokumenteret tilfælde hvor en mc'ist har måtte betale afgift for at sætte en kåbe på sin mc.
resten af småtingene man skulle ændre, er der næppe en eneste synsmand der nogen sinde ville opdage...


Tjaow, ovre i dk.fritid.motorcykel kan man google sig til at folk har måttet bløde efter udskiftning af forgaffel etc. Det kan godt være det er enkeltstående tilfælde, men det er sket. Jeg tror nu heller ikke de står og tæller tænder og måler bagsvingerens længde...

Hvis man læser reglerne (og afgørelserne) er der ingen tvivl om at en komplet ombygning til en anden model koster. I følge nedenstående kan det vist diskuteres meget længe om en kåbe koster... Den skrues på, men cyklen opnår et helt andet udseende (afhængigt af kåbens størrelse)... Men man har jo ikke foretaget indgreb i det eksisterende.

Man selvfølgelig er det hele ret teoretisk, man laver vel bare ændringerne og piller dem af når den skal til syn.

Citat fra: Told og Skat
Foretages der montering af plast- eller glasfiberdele på et køretøj, skelnes der mellem, om det er noget der skrues/limes på (fx spoilersæt (for og bag), sideskørter o.l.), som blot medfører mindre afvigelser i forhold til oprindelige køretøj, eller om der foretages egentlige indgreb i det eksisterende køretøj, og derved opnår et helt andet udseende.
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: Ombygning
« Svar #4 Dato: Februar 21, 2005, 11:37:17 am »
Citat fra: surfsmurf
Jeg er senere blevet opmærksom på at hvis ombygningen lykkes bare tilnærmelsesvis, kommer man til at svare indregistreringsafgift da cyklen har skiftet afgiftsmæssig identitet. Jeg ved ikke om det vil påvirke forsikringen. Lorteland  :evil:


 :o  :o  :o   Jeg håber sq hverken på det ene eller andet!!! Ellers bliver det jo pludselig rigtig dyrt at køre på Ducati-wannabe...  :shock:

I så fald er der da også rigtig mange penge at hente hos dem der kører GS500E og CB500 med eftermonteret fuldkåbe :!:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

PWEE

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 291
  • Low on bike again :-)
Ombygning
« Svar #5 Dato: Februar 21, 2005, 01:03:38 pm »
Hvis du laver en SV1000 om det noget andet (fx en GS500) så er det heller ikke dit problem, da det først konstateres til næste syn, hvor det ville undre mig hvis de overhovedet kan konstatere det (min sidste bike blev syntet unden den kom ud og køre, fordi der ikke var nogen der turde)....

SÅ gi den GAS....men om det kan lade sig gøre ??? er der ikke skrevet om det før.....
SV1000SK5, Micronpotter, hugger, spyball

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: Ombygning
« Svar #6 Dato: Februar 21, 2005, 01:08:37 pm »
Citat fra: surfsmurf
Citat fra: nyg
Arhh... come on! Jeg vil gerne se bare ét dokumenteret tilfælde hvor en mc'ist har måtte betale afgift for at sætte en kåbe på sin mc.
resten af småtingene man skulle ændre, er der næppe en eneste synsmand der nogen sinde ville opdage...


Tjaow, ovre i dk.fritid.motorcykel kan man google sig til at folk har måttet bløde efter udskiftning af forgaffel etc. Det kan godt være det er enkeltstående tilfælde, men det er sket. Jeg tror nu heller ikke de står og tæller tænder og måler bagsvingerens længde...


En forgaffel er jo altså også noget andet end en kåbe.
Hvor kåben må siges at have mest betydning for komforten og det kosmetiske, så kan en anden forgaffel have indflydelse på køreegenskaberne som i højere grad nærmer sig et identitetsskifte. (dog uden at nå det IMØ)

Uden at vide hvad det konkrete tilfælde du nævner dækker over, så kan jeg da godt forestille mig den situation hvor én årgang af en MC model kun adskiller sig fra den efterfølgende årgang på forgaffelen med garniture og så MC'ens prisen. Hvis skiftet fra traditionel forgaffel/bremser til upside-down med radialbremser så bliver foretaget, så kan der da argumenteres for et identitetsskifte. Hvis der så samtidig udskiftes andre dele af stel/affjedring, motor/udstødning og andet - så er det da ikke utænkeligt at fælden klapper.
Så mon ikke det er en uheldig sjæl der flæber over hans totalombyggede projekt ikke gik igennem kvit og frit...?

I nedstående eksempel fra den side du henviste til, der nævner Told og skat en Kadett hvor der er foretaget en del ændring i flere forskellige kategorier, uden at det dog udløste afgift.

Citat fra: Told og Skat
En Opel Kadett var ombygget, således at motoren var udskiftet fra en 1,3 l motor til en 1,6 l motor uden effektforøgelse. Endvidere var kofanger, lygtegrill, forruder, instrumentpanel og bagkofanger udskiftet til andre typer, ligesom der var monteret bagspoiler fra en anden model samt andre uoriginale fælge. Landsskatteretten har truffet afgørelse om, at bilen ikke ansås for ombygget i et sådant omfang, at det udløste afgiftsberigtigelse, jf SKM2003.305.LSR.


I den noget vattede definition der opgives (og som tydeligvis læner sig op ad biler), må det centrale være 'indgreb', altså klippe/klistre i karossen - og det kan påskruningen af kåbe/clip-ons næppe sidestilles med.
Citat fra: Told og Skat
Foretages der montering af plast- eller glasfiberdele på et køretøj, skelnes der mellem, om det er noget der skrues/limes på (fx spoilersæt (for og bag), sideskørter o.l.), som blot medfører mindre afvigelser i forhold til oprindelige køretøj, eller om der foretages egentlige indgreb i det eksisterende køretøj, og derved opnår et helt andet udseende.


Hvis man skal sidestille forskellene mellem SV1000S og N med noget fra bilverdenen, så vil jeg mene at da stel, motor og affjedring er i det store hele identiske på begge - víl jeg nærmere sidestille forskellen med de der måtte være på to biler af samme model med samme motorstørrelse, men med forskellige udstyrspakker.
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Ombygning
« Svar #7 Dato: Februar 21, 2005, 02:06:21 pm »
nyg, jeg håber du har ret :) Og jeg personligt er selvfølgelig enig med dig. Jeg kan vældigt godt lide din sammenligning med udstyrspakkerne og håber den holder i retten ;)

Se i øvrigt http://www.fdmc.dk/ hvor Biker-Jens og hans venner brokker sig over at de ikke bare kan sætte dele på deres Harleyer. Jeg ved ikke hvorfor det er nødvendigt at oprette en ny forening til formålet, DMC burde da kaste sig over sagen.

Men det er stadig helt sikkert at visse ting kommer til at koste (og med rette). Et andet nævnt projekt har jo været TL-motoren, hvis den ender med en 20%+ bedre ydelse vil man jo komme til at bløde.

Det er bare langt ude at kosmetiske ændringer kan være med til at få køretøjet til at skifte afgiftsmæssig identitet. Men på den anden side er det også langt ude at man skal betale afgift af cd-afspiller og air condition i biler  :x Hvis nu afgiften var baseret på f.eks. ydelse, brændstoføkonomi, co2-udslip, vægt og antallet af hjul i stedet :)
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Ombygning
« Svar #8 Dato: Februar 21, 2005, 02:33:32 pm »
Citat fra: surfsmurf
nyg, jeg håber du har ret :) Og jeg personligt er selvfølgelig enig med dig. Jeg kan vældigt godt lide din sammenligning med udstyrspakkerne og håber den holder i retten ;)

Det skulle jeg mene... Som sagt vil jeg gerne se blot et eksempel på at en kåbe alene har udløst en afgift.

Citat fra: surfsmurf

Se i øvrigt http://www.fdmc.dk/ hvor Biker-Jens og hans venner brokker sig over at de ikke bare kan sætte dele på deres Harleyer. Jeg ved ikke hvorfor det er nødvendigt at oprette en ny forening til formålet, DMC burde da kaste sig over sagen.


Hm.. Den appel ligner da i ordlyd noget den der var i det sidste DMC blad... (det må du også have fået siden du er tilmeldt kørekursus)

Citat fra: surfsmurf

Men det er stadig helt sikkert at visse ting kommer til at koste (og med rette). Et andet nævnt projekt har jo været TL-motoren, hvis den ender med en 20%+ bedre ydelse vil man jo komme til at bløde.

Ja, det kan man vist godt regne med... ;-)

Citat fra: surfsmurf

Det er bare langt ude at kosmetiske ændringer kan være med til at få køretøjet til at skifte afgiftsmæssig identitet. Men på den anden side er det også langt ude at man skal betale afgift af cd-afspiller og air condition i biler  :x Hvis nu afgiften var baseret på f.eks. ydelse, brændstoføkonomi, co2-udslip, vægt og antallet af hjul i stedet :)

Jep, rimeligheden i den nuværende afgiftsberegning er svær at få øje på - men mon ikke de næste ti år vil se en ændring mod mere brugerbetaling/miljøbelastnings baseret afgiftsberegning.

Det bliver nok ikke bedre for MC'ister.... ex. larmepotter=KÆMPE miljøbelastning
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Ombygning
« Svar #9 Dato: Februar 21, 2005, 02:49:44 pm »
Citat fra: nyg
Hm.. Den appel ligner da i ordlyd noget den der var i det sidste DMC blad... (det må du også have fået siden du er tilmeldt kørekursus)


Jep, det er helt korrekt det er den samme... Det var egentlig lidt det der fangede min interesse og jeg begyndte at kigge på afgiftsreglerne. Hvorfor DMC ikke håndterer det i stedet for at henvise til den nye forening er mig dog en gåde.

Well, jeg håber jeg får min kåbe inden Bakkeåbningen ;)
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Ombygning
« Svar #10 Dato: Februar 23, 2005, 12:27:56 pm »
Der er en der sælger kåbe og forlygte her: http://forums.sv650.org/viewtopic.php?t=18884
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)