Forfatter Emne: Kædesmøring  (Læst 15136 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

sømand

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 135
  • Fuck det er dejligt at køre mc.....
Kædesmøring
« Dato: Maj 27, 2007, 12:13:44 am »
Jeg er ny mc kører: Hvordan smører man kæden korrekt og hvor ofte. Skal den helst stå natten over med olien på eller kan man køre med det samme. Er det på oversiden af kæden eller den del som rammer tandhjulene, eller begge som skal smøres ?

Hvor får man fat i en billig dims til at løfte baghjulet op ?

Hilsen Sømanden som er ude og sejle for tiden ca 14000 km væk fra sin dejlige SVér
K7 S rød. Yoshimura RS-3 uden db-killer. Pacekeeper fartpilot. Sidetasker fra T-Hansen (kvali)

slowhand30

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 174
Re: Kædesmøring
« Svar #1 Dato: Maj 27, 2007, 08:25:46 am »
Du kan evt starte med at tørre din kæde af i petrolium, for at rense kæden inden du smører den, ellers skal du vel smøre den for omkring hver 400-500 km som min. Man skal vist normalt spray det på oppe fra og ned, og det behøver ikke stå natten over men gi det lige 5-10 min før du kører  :hand:

Kaos

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 83
  • ingen cykel lige fortiden
    • http://www.123hjemmeside.dk/fasanvej/
Re: Kædesmøring
« Svar #2 Dato: Maj 27, 2007, 10:14:46 am »
Jeg smør min kæde for vær ca. 500 og helst når kæden stadig er varm (så binder det bedre har jeg ladet mig fortælle)jeg gør normalt det jeg løfter den op (Bagløfter) når jeg kommer hjem fra en tur i det blå og sætter SVinet i 1 og lader den trille mens jeg smør den ude fra bagpå svinghjulet også skal den bare stå i 5 min så er den skid slået..

Og vis jeg har været ude at trille og er blevet fanget ude på gaden af vådt vejer :brok: ja så får den sku også lige en tur med kædespryen når vi lander hjemme og kæden er blevet tørt af ....

Jeg købte selv min Bagløfter hos http://www.mccom.dk/index-filer/Page891.htm oki pris og hurtig med at sende vis man har brug for det!!!

Majse

  • Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Re: Kædesmøring
« Svar #3 Dato: Maj 27, 2007, 10:37:46 am »
Du kan også bare tage et stk brænde og sætte ind under bagsvingeren.. Gør Moolex... og jeg har selv prøvet det.. Skide nemt... og koster ingenting..

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Kædesmøring
« Svar #4 Dato: Maj 27, 2007, 10:50:34 am »
På SVINGHJULET?!?!?!?!?!?! Oppe fra og ned?!?!?! I 1. gear?!?!?!? Brændestykker?!?!?! :shock: *SUK*

Dudes - man skal ikke skrive posts med tømmermænd  :wink:

Se vedhæftede billede - sådan smører man kæden!

  • Hvor ofte kæden skal smøres ved jeg ikke - jeg gør det ca hver 500km eller hver gang den har kørt i regn
  • Kør en lille tur så kæden er varm
  • Smid svinet op på en baghjulsløfter
  • Det kan gøres mens den står på jorden så skal man bare trille den 4x1 meter eller noget i den stil for at smøre hele kæden
  • Jeg har hørt om flere der laver nummeret med 1. gear når den er på baghjulsløfter - det virker men er farligt - man kan få fingre og udstyr i klemme imellem kæde og tandhjul hvis man smører korrekt (HUSK HUSK HUSK - man kan ikke dreje på gassen med en hel tommelfinger og 4 halve fingre!)
  • Køb nogle latex-handsker i Matas eller på Apoteket og brug dem - engangshansker fra en tankstation går for nemt i stykker
  • Rens evt. kæden med petroleum - det sviner af h-til
  • Smør kæden som vist på billedet - altså indersiden som rammer tandhjulene
  • Vent herefter min. 5-10 min inden du kører
  • Centrifugalkraften vil når du kører næste gang få kædeolien til at bevæge sig udefter - hvis du smører ydersiden af kæden eller ikke venter lidt med at køre ender det meste af din kædespray derfor på din bagskærm, nummerplade, venstre sko/støvle og bagfælg!
  • Skulle dette være tilfældet kan det tages af med petroleum

Husk på at der er en del som vælter SVinet i forbindelse med kædesmøring fordi de prøver at spare 2 min ved eks. at klodse bagsvingernen op på noget som viser sig at vælte eller ved at gøre det på et ustabilt grundlag som grus eks. Det skal man bare lade være med - for det er eddersatme ærgeligt hvis det går galt!!!

Hvis man hader at smøre kæde kan man også købe en ScottOiler http://www.scottoiler.com/pc/Category_Motorcycle_Systems.html - Se billede af montering. Dette er et automatisk kædesmøringssystem som mange dog mener er noget touring-pjat som ikke burde sidde på en sportsmaskine  :wink:

Som det er sagt herinde i en anden tråd - den der smører godt kører godt  :wink: ... Det sa' hun oss' igår!!!! Haaaarh haaaarh haaarh!!!
« Senest Redigeret: Maj 27, 2007, 11:35:11 am af skurkenfradallas »
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Paw

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1283
  • Rrrrrggghhhh! Donuts...
Re: Kædesmøring
« Svar #5 Dato: Maj 27, 2007, 10:57:49 am »
På SVINGHJULET?!?!?!?!?!?! Oppe fra og ned?!?!?! I 1. gear?!?!?!? Brændestykker?!?!?! :shock: *SUK*

Dudes - man skal ikke skrive posts med tømmermænd  :wink:

Se vedhæftede billede - sådan smører man kæden!

  • Hvor ofte kæden skal smøres ved jeg ikke - jeg gør det ca hver 500km eller hver gang den har kørt i regn
  • Kør en lille tur så kæden er varm
  • Smid svinet op på en baghjulsløfter
  • Det kan gøres mens den står på jorden så skal man bare trille den 4x1 meter eller noget i den stil for at smøre hele kæden
  • Jeg har hørt om flere der laver nummeret med 1. gear når den er på baghjulsløfter - det virker - man skal bare være sikker på at den står ordentligt fast
  • Køb nogle latex-handsker i Matas eller på Apoteket og brug dem - engangshansker fra en tankstation går for nemt i stykker
  • Rens evt. kæden med petroleum - det sviner af h-til
  • Smør kæden spm vist på billedet - altså indersiden som rammer tandhjulene
  • Vent herefter min. 5-10 min inden du kører
  • Centrifugalkraften vil når du kører næste gang få kædeolien til er bevæge sig ududefter - hvis du smører ydersiden af kæden eller ikke venter lidt med at køre ender det meste af din kædespray derfor på din bagskærm, nummerplade, venstre sko/støvle og bagfælg!
  • Skulle dette være tilfældet kan det tages af med petroleum

Husk på at der er en del som vælter SVinet i forbindelse med kædesmøring fordi de prøver at spare 2 min ved eks. at klodse bagsvingernen op på noger som viser sig at vælte eller ved at gøre det på et ustabilt grundlag som grus eks. Det skal man bare lade være med - for det er eddersatme ærgeligt hvis det går galt!!!

Som det er sagt herinde i en anden tråd - den der smører godt kører godt  :wink: ... Det sa' hun oss' igår!!!! Haaaarh haaaarh haaarh!!!

Det var da en usædvanlig informativ og velskrevet post :thumbsup:
Har tidligere rullet på Gsx600F - SV650S - Aprilia Tuono - Kawa Z750 - Gsx-r600 - og nu... Kawa ER6.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Kædesmøring
« Svar #6 Dato: Maj 27, 2007, 10:58:56 am »
Det var da en usædvanlig informativ og velskrevet post :thumbsup:

That's what i'm here for  :wink:
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

bdamkjaer

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 312
Re: Kædesmøring
« Svar #7 Dato: Maj 27, 2007, 11:07:21 am »
Det kan bare ikke anbefales med motoren kørende i gear. Manuel rotering / fremføring, hvis man har sine fingre kær.
« Senest Redigeret: Maj 27, 2007, 05:34:52 pm af bdamkjaer »
SV1000S K6 Blå, Pluig DB, Suzuki Touren Lenker, Scottolier, Hyper Pro Kit + det løse...

Trevize

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 441
  • bike: SV650SK6
Re: Kædesmøring
« Svar #8 Dato: Maj 27, 2007, 11:55:02 am »
Et ekstra lille sidespørgsmål. Når nu kæden skal renses med petroleum - hvordan gøres dette præcist??? (hvordan ser man præcist at den er renset nok) Bare op på baghjulsløfteren og så bruge en klud der er vædet i petroleum? Eller er der en mere smart metode?
"Brannigan's Law is like Brannigan's love, hard and fast."

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: Kædesmøring
« Svar #9 Dato: Maj 27, 2007, 12:05:26 pm »
Jeg er så glaaaaaaaaaaaaaaad for min Snåååååt-Øjler
Den fedter tingene grundiiiiiigt iiiiiiiiiind

 :orkester: :orkester: :orkester:

Nu på tilbud i England
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Kædesmøring
« Svar #10 Dato: Maj 27, 2007, 12:20:53 pm »
Et ekstra lille sidespørgsmål. Når nu kæden skal renses med petroleum - hvordan gøres dette præcist??? (hvordan ser man præcist at den er renset nok) Bare op på baghjulsløfteren og så bruge en klud der er vædet i petroleum? Eller er der en mere smart metode?

"NOK" er et beget relativt begreb - ikke mindst i forhold til hvad man ønsker at opnå ved at bruge tid på at rense kæde.

Længere holdbarhed: Jeg tror ikke at det med at rense kæden får den til at holde ufatteligt meget længere - så længe man ellers bare justerer den når den har brug for det og smører den grundigt og korrekt!

Bling bling: Cyklen ser da pænest ud når den er pudset - derfor renser jeg kæde... Er ligeglad med om den holder 2000-3000km mere end ellers.

Jeg kan ikke lige komme på flere grunde til at gøre det?!

Hvis man vil gøre det rigtigt grundigt så skal kæden helt af og ned i en balje med petroleum og have en tur med en børste. Det kan godt være noget gris hvis man ikke får tørret den ordentligt efter det (brug evt en kompressor) og smør med kædeolie når den er på igen.

Alternativt kan man nøjes med at tage baghjulet af og lade kæden hænge ned i en balje med petroleum. Så drypper den også sig selv af.

Man kan som du skriver også bruge en klud imens kæden sidder på maskinen. Denne metode renser bare ikke kæden inde i ledene og giver kun bling-bling.
« Senest Redigeret: Maj 27, 2007, 01:30:10 pm af skurkenfradallas »
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

sømand

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 135
  • Fuck det er dejligt at køre mc.....
Re: Kædesmøring
« Svar #11 Dato: Maj 27, 2007, 05:48:21 pm »
Tak for alle svarene, jeg tror sku jeg vil købe mig en løfter til baghjulet, det lyder vist nemmest.

Alternativ metode jeg har brugt et par gange:
Ud på græsplænen og snurre lidt rundt med bagdækket imens en anden har sprøjtet lidt olie på. Det har virket fint nok men man skal være 2 til det.
Men altså jeg køber mig en løfter.

MVH Sømanden som sidder på arbejde over 14.000 km væk fra sin dejlige SVér.
K7 S rød. Yoshimura RS-3 uden db-killer. Pacekeeper fartpilot. Sidetasker fra T-Hansen (kvali)

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Kædesmøring
« Svar #12 Dato: Maj 27, 2007, 07:12:09 pm »
Jeg gør det samme!

Poor guy  :cry: 14.000 km!!!
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Hudson_W

  • Gæst
Re: Kædesmøring
« Svar #13 Dato: Maj 27, 2007, 07:26:51 pm »
Jeg mødte en på et bronzekursus der har kørt 48.000km :shock: på det samme kædekit efter han smed en Scottoiler på. Og det var på en CBR600 F3 med 125HK, så jo, det giver noget at smøre og at holde sin kæde ren. Hvor ofte man smører og skal rense kæde afhænger også af hvad man smører med. Jo tyndere stads jo oftere skal man smøre, men jo sjældnere skal man rense, da mere skidt bliver slynget med af.

Jeg bruger den gode spray fra Alex og smører min kæde på det stykke jeg kan komme til når jeg har kørt en tur. Så slipper man for at hæve bagenden. Det duer selvfølgelig kun når man kører små ture, men jeg har efterhånden fået det som vane hver gang jeg stiller den fra mig og/eller tanker. Man skal jo alligevel justere kæden for hver 1000km, så der checker jeg den lidt mere grundigt og det ser ud til at passe meget godt.
« Senest Redigeret: Maj 27, 2007, 07:53:00 pm af Hudson »

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: Kædesmøring
« Svar #14 Dato: Maj 28, 2007, 11:21:15 am »
Man skal jo alligevel justere kæden for hver 1000km


Huh??  :huh:   Skal man det?

Jeg har vist kørt 30000 på min kæde uden at den var slidt noget nævneværdigt. Tandhjulene var dog helt færdige. Snåt-øjl 4 ever  :respekt:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(